Nekromanti [Årsmöte 2016] Modul C: Årets verksamhetsplan och budget

Som jag har förstått det, baserat av min andrahandsinformation av diskussion vid Gothcon-puben, är det att skapa en budget att kunna göra inköp till Indierum/OSR-hörna osv. Mig veterligen har det inte förts några som helst diskussioner runt att hålla arrangemang som skulle kräva medlemskap i föreningen, och jag skulle bli mycket förvånad om det är med i någon planering.

krank, då vi kommer att ta verksamhet efter omröstning av medlemskap så räknar jag din röst som nedlagd . Men om du hinner få information du tycker är tillräckligt klar, innan omröstningen tar slut, är du välkommen att ändra till ett ja (eller nej).
 
Jag är för. Avgift.
Men jag tycker att krank har en poäng och vill ansluta mig att medlemskap helst inte borde vara kopplad till uteslutning från arrangemanget.

Till skillnad från krank tror jag dock att en medlemsavgift faktiskt kan leda till att vi får fler medlemmar snarare än tvärtom. Om föreningen kommer att få ett tydligare syfte kommer det att verka mer meningsfullt gå med.
 
krank;n171328 said:
det tillkommer något slags skrivelse eller utfästelse eller löfte om att inte utestänga ickebetalande från arrangemang som betalas med föreningspengar
Jag har inte för avsikt att utesluta någon från de arr vi kan tänkas att hålla. Indierummet kan jag i alla fall uttala mig om och det kommer så länge som jag är ansvarig för det aldrig ta betalt av någon besökare, detta eftersom jag avser att synlig göra hobbyn mer på konvent.
 
krank;n171328 said:
Jag har ingen stark åsikt i frågan. Jag har ingen investering alls i föreningen, har ingen personlig önskan om arrangemang som behöver föreningspengar och är överhuvudtaget inte så engagerad, känner jag. Jag betalar avgiften om den kommer, men jag är varken för eller mot dess införande.

Jag kan konstatera att det säkert blir färre medlemmar med medlemsavgift än utan. Dels folk som ogillar avgifter överlag, dels folk som tycker att den är för hög, dels de som av olika skäl inte kan betala. Å andra sidan tänker jag att vi åtminstone hittills haft ganska få arrangemang där man tvunget måste vara betalande medlem för att få vara med. Jag hoppas att det förblir så; att medlemsavgiften för den enskilde medlemmen mer handlar om att vi blir starkare tillsammans och får fler möjligheter, inte om att utestänga folk.

Så för mig ser det nog kanske ut såhär:

IF (det tillkommer något slags skrivelse eller utfästelse eller löfte om att inte utestänga ickebetalande från arrangemang som betalas med föreningspengar) THEN
jag röstar "ja"​
ELSE
jag lägger ner min röst.​
ENDIF.

Det krank sa.
 
Nu kommer omröstning om verksamhet efter omröstning om medlemsavgift. Men för att bolla upp ett förslag på riktlinjer för styrelsen för denna mandatperiod; pengar kan bara gå till arrangemang som inte kräver medlemskap i föreningen, men om någon håller ett arrangemang enbart riktad till medlemmar kan de låna föremål som tidigare införskaffats.

Den senare halvan för att i viss mån även främja sådana aktiviteter om någon nu skulle vilja sätta upp något sådant, men att det är det första som är fokuset.
 
Tack för hinten genom PM, hade missat det här helt annars.

Jag röstar JA till medlemsavgift om 100 kr/år.
 
Då var omröstningen om medlemsavgift avklarad. Vi har härmed röstat fram en medlemsavgift på 100 kronor för 2016.

Ja: Zonk, Magnus Seter, Rymdhamster, Pilzeman, Björn Wärmedal, Zoth-Ya, Vicotnik, Lupus Maximus, gizmo, DeBracy, Dazumal, Cissi, Stövelkatten, Max Raven

Blank röst (i brist på klar verksamhetsplan): krank, Arfert

Ja: 14
Blanka: 2
Nej: 0
Medlemmar som ej röstat: 13
 
Nya styrelsen kommer att behöva sätta ihop rutiner kring hur och när medlemsavgift skall pröjsas.
 
Rymdhamster;n171657 said:
Nya styrelsen kommer att behöva sätta ihop rutiner kring hur och när medlemsavgift skall pröjsas.
De ordnar vi.
 
Då kommer vi in på budgetfrågor.

Uppskattningsvis kommer vi åtminstone få in 2000 kronor i medlemsavgifter och har 2400 sedan tidigare. Det kommer att ge 4400 kronor att röra oss med.

Mitt förslag är att hela den summan dediceras till synliggörande av dropin-rollspelande på konvent, t.ex. design och inköp av roll-up/banner som nämnts tidigare. Om föreningen får tillgång till mer pengar kan de användas till övrigt som omfattas av föreningens tänkta verksamhet.
 
Så typ:

INKOMSTER
Ingående kapital: 2400
Medlemsavgifter: 2000

Totalt: 4400

UTGIFTER
Representation & konventsnärvaro: 4400

Totalt: 4400
Balans: 0

Kommentarer:
Eventuella inkomster utöver budgeterade siffror eller från andra inkomstkällor står styrelsen fritt att disponera i enlighet med föreningens syfte och verksamhet. I de fall dessa utgifter inte passar in under existerande utgiftsposter läggs de under posten 'Övrigt', som i så fall tillkommer.
 
Jag vet inte om jag skulle vilja kalla posten reklammaterial, då det känns missvisande. Jag skulle snarare vilja kalla det något i still med "Representation och konventsnärvaro".

De saker jag ser att pengarna kommer användas till är att fixa fram någon form av logo/skylt tillsammans med någon form av gatupratare. Pennor, märkta med rollspel.nu så att folk kan hitta hit. Te och kaffe att bjuda besökarna på samt möjligen inköp av några plast muggar till de besökare som inte köpt muggar på konventen.
 
Ändrade till det. "konventsnärvaro" kan ju möjligen tolkas som att man ska betala resor eller inträde till konvent, men eftersom styrelsen ska godkänna utgifterna och vi alla vet att det inte är det som avses så känns det som hårklyveri att försöka hitta ett bättre ord. Det blir bra nog :)

Betrakta min budget som ett lagt förslag. Om inga andra förslag eller ändringsyrkande inkommer kommer den att ställas i nuvarande form mot avslag.
 
Blir fint det här, vill bara påminna att föreningen inte är en Stockholms förening så när alla föreningsmiljoner ska fördelas så ser man till att de fördelas lite över hela riket :)
 
Back
Top