Nekromanti [Årsmöte 2016] Modul C: Årets verksamhetsplan och budget

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n171838 said:
Haha, ja visst är det Linköping som är säteskommun? Anyways, det är lite OT :)
Well, låt oss göra det lite mer ontopic då =); det kan nämligen vara bra att hålla i åtanke när man skriver verksamhetsplan, eller bara spånar på "vad mer kan man göra".

Många av de komunella bidrag man skulle kunna söka är nämligen begränsade till hur många medlemmar i rätt ålder man har och vad man annordnar för arr _i just Linköping_. Att vi har ett stort framgångsrikt arr uppe i norr hjälper oss inte där.

De stöd som finns från Sverok verkar vara mer öppna, men när det kommer till saker som att låna lokaler så är vi begränsade till Sverok Linköping.

Nu borde inte detta påverka de planer som redan stakats ut av vår potentiella nästa styrelse, så detta borde inte vara något problem. Jag tänker bara att det kan vara vettigt att ha förutsättningarna klara redan från start så kreativa idéer förhoppningsvis inte måste skjutas ner senare på grund av detta.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Vi skall inte ha formalia för formalians skull. En budget syfte är ett planerings, och i viss mån, målstyrningsdokument.

Vi har inte några fasta eller återkommande utgifter vi måste planera för, utan all ekonomisk planering är för att stödja den verksamhet vi skall föra. En luddig budget som är för bred är inte till någon nytta och blir formalia för formalians skull. En för detaljerad, som inte tar hänsyn till föreningens struktur och syfte, kommer vara ett hinder i arbetet.

Vi kan också konstatera att vi kommer att uppnå föreningens syfte, enligt stadgan, utan kostnad:
§4 Syfte
Föreningens syfte är att bidra till att hemsidan www.rollspel.nu och dess community fortlever och utvecklas.

Detta uppnår vi genom att flera av styrelsekandidaterna är med i teknikergruppen, så vi har inte en konflikt där som kräver en stadgeförändring (även om det kan vara vettigt att uppdatera den punkten vid tillfälle).

Vi har just nu en väldigt lös uppskattning på hur många medlemmar vi kommer att ha, och därmed skulle vi kunna basera budgeten på 1T20 + 20 medlemmar. Vilket för att om någon vill ha en "traditionellt formulerad budget" bör motivera varför den skall upprättas.

Stadgarna säger att vi skall ta upp budget som en punkt på årsmötet, men inget om hur budgeten skall vara formulerad
11. Årets budget och fastställande av medlemsavgift
Så, vi kan konstatera att vi har 2400 kronor att använda till föreningens verksamhet, till största sannolikhet kommer att ha 4400 kronor, och det är inte orimligt att vi kommer att ha 6000 kronor. Detta utan att räkna in eventuella donationer eller bidrag.

Kan vi går vidare att prata om vad föreningen skall ha för verksamhet, och vad vi skall fokusera på, för att sedan slå fast ett ekonomiskt styrdokument, eller någon som motsätter sig?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Lupus Maximus;n171871 said:
Kan vi går vidare att prata om vad föreningen skall ha för verksamhet, och vad vi skall fokusera på, för att sedan slå fast ett ekonomiskt styrdokument, eller någon som motsätter sig?[/FONT][/COLOR]
Både Repetikon och Hobocon är ju numera nedlagda =(

Det lämnar väl på rak arm Grottröj, Indierummet, rollspelsdraken och Forumsölarna?

Det fanns ju en plan på att ha en arbetsgrupp för indierummet. Vore ju fenomenalt om denna grupp i sammband med att de satte ihop sin egen ansökan och skaffade fram de prylar de ska ha satte ihop en instruktion för var och hur man gör detta som andra sedan kan vända sig till för information.

Lite som exempel och inspiration.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Rymdhamster;n171895 said:
Både Repetikon och Hobocon är ju numera nedlagda =(

Det lämnar väl på rak arm Grottröj, Indierummet, rollspelsdraken och Forumsölarna?

Det fanns ju en plan på att ha en arbetsgrupp för indierummet. Vore ju fenomenalt om denna grupp i sammband med att de satte ihop sin egen ansökan och skaffade fram de prylar de ska ha satte ihop en instruktion för var och hur man gör detta som andra sedan kan vända sig till för information.

Lite som exempel och inspiration.
Forumölarna kommer vi inte kunna ta under föreningen, inte ekonomiskt i alla fall så länge vi är med i sverok.


Vad menar du med ansökan? Ansökan om att bli en arbetsgrupp?
Om du menar fixa en instruktion för hur man anmäler Indierummet till konvent så är det något jag ska ta fram.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Vicotnik;n171899 said:
Forumölarna kommer vi inte kunna ta under föreningen, inte ekonomiskt i alla fall så länge vi är med i sverok.
Ekonomiskt är en bra poäng, men de lär ju fortfarande ligga med under en verksamhetsplan (dvs att de skall annordnas). De har de gjort hitills utan att det varit något problem.

Vicotnik;n171899 said:
Vad menar du med ansökan? Ansökan om att bli en arbetsgrupp?
Om du menar fixa en instruktion för hur man anmäler Indierummet till konvent så är det något jag ska ta fram.
Njäe, jag tänkte angående trycksaker. Det pratades om roll ups och sådant. Indierummet tänker jag mig är ett av de arr som faktiskt skulle tjäna mest på det, eftersom det är ett arr av många på den plats där de hålls (Grottröj som jämförelse är ju ett helt eget event där folk reser dit enkom för grottröj, så att säga).

Jag tänkte att om arbetet med att ta fram sånna här rollups och få dem tryckta dokumenteras ordentligt kan det tjäna som en viktig manual för andra arr som vill göra liknande saker men bara inte vet var de ska börja.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Rymdhamster;n171902 said:
Njäe, jag tänkte angående trycksaker. Det pratades om roll ups och sådant. Indierummet tänker jag mig är ett av de arr som faktiskt skulle tjäna mest på det, eftersom det är ett arr av många på den plats där de hålls (Grottröj som jämförelse är ju ett helt eget event där folk reser dit enkom för grottröj, så att säga).

Jag tänkte att om arbetet med att ta fram sånna här rollups och få dem tryckta dokumenteras ordentligt kan det tjäna som en viktig manual för andra arr som vill göra liknande saker men bara inte vet var de ska börja.
Okej, då är jag med på noterna. Ja det är något jag (i egenskap av huvudansvarig för indierummet) kan fixa.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Rymdhamster;n171895 said:
Det lämnar väl på rak arm Grottröj, Indierummet, rollspelsdraken och Forumsölarna?
OSR-hörnan har dykt upp, och hittills samkört med indierummet.

Vad skall vi, ur en övergripande synpunkt, utföra? Vad är det primära syftet? Alla aktiviteter som gått under föreningen är självgående, där ingen faller om föreningen försvinner. Föreningens existens kan dock underlätta för dem. Så en tolkning är att vi nu mera är en intresseorganisation med syftet "att främja rollspelshobbyn" där rollspel är papper-penna/bords-rollspel och samberättarspel. Grottröj, Indierum, OSR-hörnan, Repetikon, hobocon har varit möjlighet att spela, och om jag förstår det har allihop haft dropin-möjligheter. Forumsölar ärmöjligheter att träffas, och rollspelsdraken lyfter fram personer som gjort något bra för rollspelshobbyn. Alla dessa har på något sätt främjat rollspelshobbyn.

Sedan har vi prioriteringsfokus för året. Även om vi inte vet hur mycket pengar vi har att röra oss med, så är det en begränsad resurs. Det kan vara "synliggörande av dropin-rollspelande på konvent" där syftet är att göra fler medvetna om att det finns fler sätt att rollspela på än konventsäventyren man föranmäler sig till. Att främja tradrollspel med förberedda äventyr faller inom föreningens övergripande mål. Men om det i verksamhetsmål och budgeten dedikeras eller prioriteras resurser till det förra, så ges bara resurser till det senare om det blev pengar över.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,262
Location
Örebro
Jag är lite som krank: har ingen stark investering i föreningen, och ingen egentlig stark åsikt för eller mot. Men jag vet att jag inte kommer betala någon medlemsavgift (ergo, inte vara medlem) förrän jag känner att det tillför någonting för mig personligen. Eftersom jag hittills varit nollinolverad i föreningsarbetet, har alldeles för dålig insikt och dessutom gillar att vara tvärtemot så röstar jag nej. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Robert Jonsson;n171934 said:
och dessutom gillar att vara tvärtemot
Jo tack, du röstade just i en omröstning som redan är stängd, tillexempel =)

Lupus Maximus;n171615 said:
Då var omröstningen om medlemsavgift avklarad. Vi har härmed röstat fram en medlemsavgift på 100 kronor för 2016.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,262
Location
Örebro
Rymdhamster;n171943 said:
Jo tack, du röstade just i en omröstning som redan är stängd, tillexempel =)
Revolution! :D

(Jag har varit bortrest fram tills idag. Såg PM:et då, reagerade inte över tiden alls. Trodde det kom nu. Tji fick jag. Tyckte jag ändå kollade sista posten. Jaja. :p
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Vad skall vi ha för huvuddefinition för vad det är för verksamhet vi ägnar sig åt? Samt prioritering för perioden?

Vad sägs om denna som huvudformulering?
"Främja rollspelshobbyn, omfattande bordsrollspel och samberättarspel, i Sverige."

Som jag nämnde i mitt inlägg ovan, så är min uppfattning att de flesta utanför forumet, som för huvud taget känner till rollspel, tänker på traditionella rollspel med färdiga äventyr och en massa förberedelser. för åtminstone spelledaren. Så mitt förslag är ett fokus att visa primärt ickerollspelare att det finns fler sätt att rollspela på.

Så mitt förslag är ett fokus på just synliggörande av dropin-rollspelande på konvent. Om jag tolkat det rätt, så omfattar det vad Vicotnik och Stövelkatten vill lägga sin energi på, och då ser jag det som lämpligt att bland annat öronmärka en del i en budget till dem. Men det begränsar inte till enbart Indierum och OSR-hörna på de konvent de besöker.

Synpunkter på dessa? Låter den typen av huvudformulering och fokus rimligt och användbart? Andra förslag?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Låter bra! Hade gärna haft med nån rad om två mål som jag tycker faller under huvud-målet däruppe, men som det nog är bra att skriva ut, och lägga lite vikt på:
* Att få in nytt folk i hobbyn
* Att få in nytt folk till forumet, och främja det som mötesplats för rollspelare över hela Sverige
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag skulle nog vilja formulera det något åt detta håll:

"Främja och synliggöra rollspelshobbyn, omfattande bordsrollspel och samberättarspel, i Sverige."

Med synliggöra så åsyftar jag att vi visar upp oss på exempelvis konvent eller andra tillställningar. Dvs vi samlar inte ihop en grupp spelare och sen springer och gömmer oss i första bästa rum med lås på dörren. Utan att vi snarare sätter oss på platser där folk kan se och höra oss.
Att synliggöra hobbyn kan bidra till att öka medvetenheten hos icke rollspelare om vad vi sysslar med, vilket i sin tur kan locka nya till hobbyn. Det är i alla fall som jag ser på saken och ett av mina mål jag jobbar mot när jag arrar indierummet på konvent.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Diskuterar vi fortfarande budget och verksamhetsplan eller pratar vi om föreningens syfte?

I det förra fallet vill jag poängtera att budget och verksamhetsplan bör vara tydliga dokument, eftersom de är beslutsstöd för styrelsen.

I det senare fallet vill jag helst skjuta diskussionen i sank och ta den på ett senare årsmöte. Det finns ett stort tolkningsutrymme i hur man bäst uppfyller föreningens syfte strategiskt och syftet har bara en påverkan på vår verksamhetsplan i den mån vi väljer att bry oss om det. I min erfarenhet är det bättre att fokusera på vad vi vill göra i närtid. Sen kan vi återvända till syftesparagrafen om ett par år, när vi har en tydligare bild av vad föreningen gör och vilken formulering som bäst beskriver den verksamheten.

Ett budgetförslag är lagt. Åtminstone jag skulle ha lättare att följa diskussionen om vi tydligt förhöll oss till det eller la ett nytt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Som kandidat till kassör posten så anser jag att vi bör nog besluta om vad vi ska ha för verksamhetsplan innan vi beslutar hur vi ska sätta upp budgeten.
Sen om vi ska ha en tydlig budget så anser jag att det nuvarande förslaget är för öppet för tolkning om vad represenation & konventsnärvaro innebär.

Mitt förslag till verksamhetsplan eller vad man ska kalla det är att föreningen skall:

"Främja och synliggöra rollspelshobbyn, omfattande bordsrollspel och samberättarspel, i Sverige."

Sen när det kommer till budgeten anser jag att den bör formuleras om så att den mer går i linje med verksamhetsplanen (som ännu inte är beslutad om). Men om man utgår från att vår verksamhetsplan blir något i still med:
"Främja och synliggöra rollspelshobbyn, omfattande bordsrollspel och samberättarspel, i Sverige."
Så skulle jag nog vilja byta ut "Representation & konventsnärvaro" mot något i still med "synliggöra drop-in rollspel på konvent". Då detta enligt mig är en tydligare forumlering på vad den delen av budgeten skall användas till.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Inte för att vara dryg, men för mig låter det där mer som någon slags strategisk vision än en verksamhetsplan.

Vad ska vi ha för verksamhet under det kommande året?

För egen del kommer jag att fortsätta arrangera Grottröj i föreningens namn, en gång per kvartal. Hur är det med Indierummet? Rollspelsdraken? Varulvsspel? Forumsöl?

Ska vi skriva in i verksamhetsplanen hur det är tänkt att vi ska stötta arrangemangen under året? Det kan väl vara bra, eftersom vi har något att planera budgeten efter då.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n172930 said:
Inte för att vara dryg, men för mig låter det där mer som någon slags strategisk vision än en verksamhetsplan.

Vad ska vi ha för verksamhet under det kommande året?

För egen del kommer jag att fortsätta arrangera Grottröj i föreningens namn, en gång per kvartal. Hur är det med Indierummet? Rollspelsdraken? Varulvsspel? Forumsöl?

Ska vi skriva in i verksamhetsplanen hur det är tänkt att vi ska stötta arrangemangen under året? Det kan väl vara bra, eftersom vi har något att planera budgeten efter då.
Jag tycker Björn har rätt. Visst, även en sak som "Främja och synliggöra rollspelshobbyn, omfattande bordsrollspel och samberättarspel, i Sverige." kan höra hemma i en verksamhetsplan. Men vi har även en del konkreta, faktiska saker att göra också, som jag försökte vara inne och sniffa på redan tidigare:

Rymdhamster;n171895 said:
Både Repetikon och Hobocon är ju numera nedlagda =(

Det lämnar väl på rak arm Grottröj, Indierummet, rollspelsdraken och Forumsölarna?

Det fanns ju en plan på att ha en arbetsgrupp för indierummet. Vore ju fenomenalt om denna grupp i sammband med att de satte ihop sin egen ansökan och skaffade fram de prylar de ska ha satte ihop en instruktion för var och hur man gör detta som andra sedan kan vända sig till för information.

Lite som exempel och inspiration.
En fråga jag inte har helt koll på på rak arm är: är det förenignens verksamhetsplan eller styrelsens? Det påverkar ju lite gran.

Är det styrelsens verksamhetsplan bör det inte stå "annordna grottröj" på den, eftersom det inte är styrelsen om annordnar det. Däremot skulle vi kunna ha en punkt: främja Grottröjs möjligheter till profilering eller nått sånt.

Låt oss inte stirra oss blinda på att hitta på en bra slogan här.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det är föreningens verksamhetsplan. Den fungerar som beslutsstöd när styrelsen ska bestämma vad den ska lägga sin tid och arbete på, däremot. Mao kan det leda till att styrelsen känner sig tvungen att hoppa in och hjälpa till på något sätt om vi skrivit att vi ska göra A, men den som vanligtvis arrangerar A sedan inte vill.

Vad sägs om:
De föreningsmedlemmar som vanligtvis arrangerar Indierummet, Rollspelsdraken, Grottröj och forumsölarna har för avsikt att fortsätta med detta.

Styrelsen ska under året arbeta för att i möjlig mån stötta i första hand initiativ som främjar och synliggör bordsrollspel och samberättarspel i Sverige, i andra hand initiativ som stärker gemenskapen inom föreningen.
EDIT: Jag hade gärna sett en tydligare formulering av vad det innebär att stötta arrangemang/initiativ, men jag är beredd att sluta vara petig nu :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Syfte: WRNUs syfte är att främja rollspelande i Sverige.

Verksamhet:

WRNU är ju ingen lokal förening, så det bör finnas någon skrivelse om att ekonomiskt stöd från WRNU utgår till lokaloberoende (eller ambulerande eller hur det ska formuleras) rollspelarrangemang i stil med Indierummet och OSR-hörnan. WRNU "lånar" däremot gärna sitt namn till lokala rollspelarrangemang av föreningsmedlemmar (exivs Repetikon eller Grottröj) (EDIT: om det finns någon fördel med att låna ett föreningsnamn).

Rollspelsdraken är ett sätt att främja och uppmärksamma den svenska rollspelskulturen och är en nationell "angelägenhet" varför även föreningspengar bör kunna gå till den.

Det blir skevt tänker jag, om man ska lägga pengar på valfritt arr (även om det i sig främjar rollspelande) som är bundet till en speciell ort. Det skulle egentligen öppna för att alla som är medlemmar i föreningen borde ha rätt till föreningspengar för sina egna arr i hemstaden o.s.v.

Forumsölar vetefasen om det egentligen har något alls med föreningen att göra. Lika så varulvsspel. Varulvsspelen har ju mer varit uppförda i verksamhetsberättelsen för att det ska stå något där över huvud taget. Om nu föreningen ska börja fylla ett syfte behöver de inte vara kvar.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Lugnt, känns dock lite som vi pratar förbi varandra.

Min tanke med föreningen är att den skall finns som en stödfunktion för de som arrangerar saker. Föreningens roll ska inte vara att arrangera saker.

Exempelvis så skall grottröj/indierummet kunna vända sig till föreningen för att få hjälp ekonomiskt med att ta fram affischer, pennor, te/kaffe att bjuda besökarna på. Där föreningens ända krav på motprestation skall vara att alla ska ha möjligheten att delta.

Jag har inget emot att skriva in i verksamhetsplanen hur föreningen skall stödja arrangemangen. Där emot så anser jag att vi inte ska bestämma exakt hur vi ska stödja varje enskillt arrangemang, utan vi bör bestämma oss för hur vi skall stödja arrangemang i allmänhet som vänder sig till föreningen för hjälp.

Så jag skulle vilja se att föreningensverksamhetsplan är något i form med:
Föreningen ska verka för att stödja arrangemang (som följer föreningens vision) ekonomiskt*.

*Föreningen skall inte bidra till inköp av rollspelsböcker.


I nuläget så vet vi att vi har fyra arrangemang som kan tänka sig vända sig till föreningen för ekonomiskt stöd och det är Indierummet, Grottröj, OSR-hörnan samt Rollspelsdraken.
Om jag inte har helt fel så kan inte föreningen stöjda Forumsölen (ekonomiskt?) så länge vi är medlemar i sverok, pga alkohol.


----
På en helt annan not så kan jag nämna att jag aldrig tidigare har engarerat mig i en förening, så om jag säger saker som låter dumt eller går emot någon form av förenings vet&etiket så ber jag om ursäkt för det.
 
Top