Nekromanti [Årsmöte 2016] Modul C: Årets verksamhetsplan och budget

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
En majoritet av de medlemmar som närvarar på årsmötet måste godkänna en medlemsavgift. Hur den siffran förhåller sig till vårt faktiska medlemsantal har jag ingen aning om.

Men jag vill fortfarande påpeka att just det som ni pratar om att lägga pengar på har vi haft utgiftspost i budgeten för förut, utan att få in en enda ansökan. Ska man göra trycksaker och roll-ups eller vad det nu kan handla om så måste någon designa dem också, och det är där skon har klämt hittills tror jag.

Alla initiativ är bra initiativ, tycker jag, och jag är definitivt för att få in mer pengar till föreningen. Däremot ska vi inte tro att det bara kommer att börja hända saker för att det finns pengar i kassan. Ska något hända så måste folk arbeta lite extra för det; både styrelsen och arrangörerna.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Går medlemsavgiften till något man uppfattar som vettigt är det möjligt att rösta för medlemskap även om man inte är beredd att stanna kvar och betala den.

Finns det en budget kan designandet eventuellt hanteras som bilder vid rollspelsskapande. Det är inte alltid det handlar om att jobba hårdare, utan att lägga energin på att hitta någon annan som kan utföra arbetet.

En snabb googling gav en indikation att en roll-up kostar ca en tusenlapp. Även om det finns någon som är beredd att designa den gratis, så är det en summa som kanske inte alla arrangörer skulle vara reda att ta från sin egna ekonomi.

Vi har 2400 i kassan från föregående år. Med ett tillskott på 2000 kronor från medlemsavgift skulle det troligtvis räcka till en roll-up och ta hjälp av någon semi-professionell för att designa den. Där blir arbetsgruppens uppgift att prata med folk för att sätta sig in i vilka man kan kontakta och hur man bör hålla i en beställning, för att sedan hålla den kontakten, och för styrelsen att godkänna utgiften.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Jag har en ordningsfråga. Den här modulen (C, verksamhetsplan och budget) börjar bli lite spretig. Jag yrkar på att vi avhandlar de enskilda punkterna seriellt i följande ordning:
- fastställande av medlemsavgift.
- fastställande av budget.
- fastställande av verksamhetsplan.

Som jag ser det är verksamhetsplanen beroende av en budget, som i sin tur är beroende av att medlemsavgift fastställs. Att ta i beaktande inför vidare diskussion är att det finns medlemmar som är beredda att kandidera till styrelseposter i en proaktiv förening, vilket kräver likvida medel. Jag tror att det är en hyffsad sammanfattning.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,130
Snabb genomgång av vad folk sagt om en medlemsavgift på 100 kr:
JA: Vicotnik, zonk, Max Raven, Magnus Seter, BW, Lupus Maximus, Rymdhamster, Pilzeman, Zoth-Ya
NEJ: hittills ingen

Medlemmar som varit aktiva i någon tråd i mötet, men inte svarat: Lukas, Stövelkatten, anth, DeBracy, krank, Sapient

Alltså har 9 av totalt 15 som närvarar på mötet sagt ja hittills. PM till de som inte svarat?

Tacksam om nån kontrollräknar ovanstående! Har kollat igenom alla trådar men jag kan ha missat någon.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Jag tänker inte rösta om medlemsavgift förrän omröstning utlyses ;)

Men jag tycker att en hundring för ett helt år är en rätt smal sak. Det kan jag betala. Kan tänka mig att sponsra medlemskapet för någon fattigare medlem också, för den delen. Inkomstfördelning ftw.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Om någon har frågor för att kunna fatta ett beslut om att kunna rösta ja eller nej får vi ta det eftersom, så länge vi inte redan nått en majoritet för endera alternativet. Så vi går på Björn Wärmedals förslag om ordning.

Jag röstar också ja för en medlemsavgift på 100 kronor.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Röstningen om medlemsavgift hålls öppen till måndag 4/4 klockan 20:00.
Resultat hittills:
Ja: Zonk, Magnus Seter, Rymdhamster, Pilzeman, Björn Wärmedal, Zoth-Ya, Vicotnik, Lupus Maximus
Nej: Ingen

Max Raven, jag vill inte ta ditt ok som en formell röst, speciellt eftersom det kom innan omröstningen formellt utlystes och inte behöver betyda ett lagd röst. Så skriv gärna ett tydligt ja om du vill rösta för medlemsavgiften.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Kan vara vettigt att pm'a de medlemar som inte varit aktiva i diskutionen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,130
Som ett inpass i diskussionen om avgift:

Vidarebefordrar från Zorbeltuss på IRC att prat om liv i föreningen och avgift som indikation därpå lockade till medlemskap. Hellzon, likaledes från IRC, verkade sugen på att vara med om det var liv i luckan.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Jag har inte varit med i föreningen men har ju hängt här i så många år så det är klart jag skall bidra med lite pengar. 100 kr tycker jag låter jättebra och jag kan tänka mig att lägga en större summa tbh. Var vill ni ha mina pengar? :)

Cog.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
Jag har ingen stark åsikt i frågan. Jag har ingen investering alls i föreningen, har ingen personlig önskan om arrangemang som behöver föreningspengar och är överhuvudtaget inte så engagerad, känner jag. Jag betalar avgiften om den kommer, men jag är varken för eller mot dess införande.

Jag kan konstatera att det säkert blir färre medlemmar med medlemsavgift än utan. Dels folk som ogillar avgifter överlag, dels folk som tycker att den är för hög, dels de som av olika skäl inte kan betala. Å andra sidan tänker jag att vi åtminstone hittills haft ganska få arrangemang där man tvunget måste vara betalande medlem för att få vara med. Jag hoppas att det förblir så; att medlemsavgiften för den enskilde medlemmen mer handlar om att vi blir starkare tillsammans och får fler möjligheter, inte om att utestänga folk.

Så för mig ser det nog kanske ut såhär:

IF (det tillkommer något slags skrivelse eller utfästelse eller löfte om att inte utestänga ickebetalande från arrangemang som betalas med föreningspengar) THEN
jag röstar "ja"​
ELSE
jag lägger ner min röst.​
ENDIF.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Jag ser inte varför en sån utfästelse skulle komma från föreningen. Kan ju säga för egen del att vi aldrig kommer att kräva medlemskap i föreningen för att delta på Grottröj, till exempel. Men eftersom arrangemangen är så fristående från central styrning så är det väl upp till varje arrangör att ställa krav om hen skulle vilja? Ett sånt krav skulle däremot mest innebära merarbete för oss arrangörer, så vitt jag kan se.
 
Top