Nekromanti [Årsmöte 2016] Modul C: Årets verksamhetsplan och budget

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Då kan vi klubba igenom formuleringen med 12 röster mot 0 :) (och jag kan i efterhand konstatera att jag kanske borde ha röstat själv...)

Då kan vi gå vidare till budgetfrågan.
Som jag ser det är huvudfrågan om vi vill vi sätta snävare ramar för hur styrelsen kan fördela de ekonomiska tillgångarna utöver de direktiv vi just röstat igenom. D.v.s om vi skall öronmärka någon summa pengar till något?

För närvarande skulle det i sådana fall vara om vi vill öronmärka pengar till arbetsgruppen för att synliggöra drop-in-rollspel på konvent; samt om vi vill öronmärka någon summa som inte skall gå till den projektet, utan finnas tillgängligt till eventuellt andra saker. Men det kan också vara en öronmärkning till en del av ett projekt en arbetsgrupp håller på med, eller något som sträcker sig över flera arbetsgrupper.

Vill årsmötet att det skall sparas undan pengar till efterkommande år är det något som skall in i budgeten också.

Fasta utgifter hade hamnar i budgeten, men det närmsta en fast utgift som vi har är bank-kontot, vilket Sverok betalar åt oss.

Finns det pengar i föreningen som inte är öronmärkta, eller att vi på annat sätt satt upp direktiv i budgeten, blir det styrelsens beslut över hur de fördelas inom de ramar som redan sats.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Spontant hade jag undvikt tvingande formuleringar (öronmärkningar), och istället skrivit rådgivande (vad föreningen vill göra, men inte måste, om saker nu förändrar sig). Tankar på det?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Mitt egna förslag är att öronmärka vad vi tror är minimum att ekonomin kommer att vara till arbetsgruppen om synliggörande av drop-in-spel på konvent, så att de vet att de har den summan att röra sig med om det behövs. Det vi får in utöver minimum öronmärks inte. Så om vårat pilotprojekt behöver äska mer pengar eller någon vill starta upp någon annan arbetsgrupp inom föreningens ramar, finns det en mer fri summa i budgeten att fördela.

Min uppskattning av minimisumman, som jag nämnt tidigare, är 4400 då jag tror vi kommer att ha minst 20 betalande medlemmar.

Jag kan skriva ihop ett mer formellt förslag lite senare, men vill först bolla upp tankesättet. :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
zonk;n174465 said:
Spontant hade jag undvikt tvingande formuleringar (öronmärkningar), och istället skrivit rådgivande (vad föreningen vill göra, men inte måste, om saker nu förändrar sig). Tankar på det?
Då man benar ner det så handlar det om vilka finansiella ramar och direktiv vill årsmötet ge till styrelsen, och sedan få det formulerat på ett sådant sätt att det går att bedöma vid nästa årsmöte om styrelsen höll sig till direktiven.

Sedan kan styrelsen alltid sätta upp en mer detaljerad budget, om de känner att det underlättar deras arbete (och de kan göra sina egna öronmärkningar inom de direktiv de har).

Som jag ser det. Om årsmötet har satt för tvingande formuleringar, och de inte kan följas, så handlar det om ett extrainsatt årsmöte för att ändra på den tvingande formuleringen. Dock, om det finns en öronmärkning till något en arbetsgrupp skall utföras, och de inte behövde summan, kan den släppas och omfördelas av styrelsen.

Vilka finansiella direktiv, oberoende om de är rådgivande eller tvingande, vill vi ha med? När vi har det blir det lättare att sätta ihop den ett direkt förslag att rösta igenom och placera i protokollet.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Asså... Nu har vi en verksamhetsplan som borde räcka till för att guida styrelsen i det fall vår budget skulle misslyckas med att stämma överens med verkligheten. Jag tror inte vi behöver striktare ramar än så.

Själv skulle jag nog vilja lägga typ 4000 kr på arbetsgruppen och 400 kr på posten "övrigt". Skulle det sen bli så att vi får in mer pengar så kan styrelsen ge mer till arbetsgruppen om det behövs, får vi in mindre så är det rimligtvis posten "övrigt" som det tullas på i första hand. Så arbetsgruppen kan vara relativt säker på att den får iaf 4kkr, vilket känns som en okej summa om man behöver grafiska grejer + fika :)

Alternativet är väl om vi ska lägga undan en del åt rollspelsdraken också? Vad säger arrangörerna av den om det?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Mtp att förutsättningen för medlemsavgiften var att pengarna skulle gå till att marknadsföra indierummet och osr-hörnan på konvent ser jag inga problem med att fastslå att det är dit pengarna ska gå.

Rollspelsdraken, är det en utgift för föreningen (när jag var med i arbetsgruppen för Draken första året donerades pengar specifikt för det ändamålet)? Isf bör dessa pengar avsättas.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Seter har försökt få kontakt med Andys familj angående den kvarstående summan från insamlingen, för att se var den skall doneras, men har inte fått något svar ännu. Han skall försöka få kontakt på nytt. Den summan är inte medtagen i budgeten då den ligger utanför föreningens verksamhet.

Rollspelsdraken har hittills hanterat sin ekonomi separat, så den får falla under punkten övrigt i denna budget om den behöver finansiellt stöd.

Jag har utgått från Björn Wärmedals tidagare förslag, och lagt till förslaget om att lägga 400 kronor på övrigt.

Kan vi godta denna budget? Svara med ett tydligt Ja eller Nej på detta inlägg. Omröstningen pågår till måndagen 18/4, klockan 21:00

BUDGET
INKOMSTER
Ingående kapital: 2400
Medlemsavgifter: 2000

Totalt: 4400

UTGIFTER
Synliggörande av drop-in-rollspelande på konvent: 4000
Övrigt: 400

Totalt: 4400
Balans: 0

Kommentarer:
Eventuella inkomster utöver budgeterade siffror eller från andra inkomstkällor står styrelsen fritt att disponera i enlighet med föreningens syfte och verksamhet. I de fall dessa utgifter inte passar in under existerande utgiftsposter läggs de under posten 'Övrigt'.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag reserverar mig från att rösta ifrågan i och med att jag i egenskap av ansvarig för Indierummet har något att "vinna" på det hela.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Ja!



Som en kommentar på Vicos reservation: det där faller helt inom ramarna för den vanliga processen att medlemmars röster avgör vad som är "medlemmarnas intressen". Om Indierummets framtida planer hade inkluderat att börja arvodera dig som projektledare, visst, då kan jag se att det finns någon sorts jäv, men... Om en förening röstar om huruvida föreningen ska genomföra ett arr, och alla som faktiskt vill gå på arret säger "jag avstår från att rösta, jag är jävig då jag faktiskt gillar det här arret mer än andra potentiella arr"... Ja, ni hör ju själva hur löjligt det låter när jag överdriver så! Det jag försöker säga är helt enkelt att du är en medlem och vad du vill att föreningen ska göra räknas som en röst, även om du är mer inblandad än andra medlemmar. Jäv kan vi börja prata om först när det finns ekonomisk vinning för dig personligen (eller möjligtvis någon som står dig nära typ partner) – är min uppfattning åtminstone.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Då kan vi klubba igenom budgeten.

Och vi har bara en fråga kvar att avhandla; pengarna som är kvar från insamlingen. Seter har fortfarande inte fått något svar, men han skulle ställa frågan på nytt i helgen som varit.

Eftersom frågan är ställd, och som jag förstår det förnyad, så bör vi avvakta ett tag till och se om vi får ett svar. Men att vi kan ta ett beslut för hur vi skall göra om vi inte får ett svar.

Vad har vi för förslag på vart pengarna kan gå till?
Fonden som sattes upp för Andys barn (finns det något skattetekniskt vi behöver kolla upp?)
Någon medicinsk forskning (finns det någon fond relaterad till blodförgiftning?)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Eftersom ingen har svarat.

Kan ge den tillträdande styrelsen förtroendet att sköta frågan om de kvarvarande summan från insamlingen? Svara med ett tydligt Ja eller Nej på detta inlägg. Omröstningen pågår fram till Söndagen 24/4, klockan 22:00.
 
Top