DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Det här är nog en av de konstigaste uppfattningar jag stöter på. "Mångfaldsbyrå"? Om jag räknar kategorier i mitt eget spel, det jag skriver på det sätt jag vill ha det, så är det väl ingen "mångfaldsbyrå" som gör det? Det är ju tvärtom en del av min kreativitet.

Om du inte tycker om att moderna skapare i sin kreativitet tycker om att se till att inte bara vita heterosexuella cismän representeras så är det väl för all del tråkigt för dig, men det är just bara din personliga smak.

Min generella princip är att man aldrig kan lita på vad som "känns rätt". Känslor är irrationella; när det "känns" som att det är c:a 50% kvinnor i en folkmassa så är det i själva verket betydligt färre. Att "gå på känsla" är med andra ord bara att reproducera sina egna fördomar och existerande strukturer. Jag förstår att det finns en romantisk bild av skapande som något slags "gudomligt inspirerat" känslomässigt och att alla försök att applicera något slags rationalitet eller eftertanke på det är fult och dåligt. Men det är en rätt trasig, skadlig bild – som framför allt bara funkar och är bra för de som redan har det bra, de som redan gynnas och representeras.

Jag kommer garanterat att fortsätta vara min egen "mångfaldsbyrå". Och jag är helt övertygad om att mina spel blir bättre, inte sämre, för det.
Precis. Om man istället tänker ”äh, skit i det där, vi bara kör” så blir det som 80-talets Drakar och Demoner. Alltså mest biffiga killar. Det blev grabbigt och väldigt få tjejer vågade eller ville pröva rollspel. Nog vore det roligare om fler kände sig inkluderade? Jag tycker att det är precis så enkelt. Även om man också kan dra en lång teoriapparat och ändå komma fram till samma sak...

Och för att övertydligt (?) återknyta till ämnet: det här ÄR relevant för hur pepp jag och andra blir för det här spelet...
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Oberoende vad man tycker i övrigt är det väl önskvärt att just det som designas som det nya nationella ingångsspelet är maximalt brett och tillgängligt (inte bara i det här avseendet, utan också att inte vara överdrivet komplext, inte vara särskilt edgy, inte ha ett väldigt skumt världsbygge, och så vidare)? Att aktivt undvika kontroverser (åt endera hållet) borde vara en del av designprocessen.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Oberoende vad man tycker i övrigt är det väl önskvärt att just det som designas som det nya nationella ingångsspelet är maximalt brett och tillgängligt (inte bara i det här avseendet, utan också att inte vara överdrivet komplext, inte vara särskilt edgy, inte ha ett väldigt skumt världsbygge, och så vidare)? Att aktivt undvika kontroverser (åt endera hållet) borde vara en del av designprocessen.
Ja, ett sätt att göra det på är att i grundspelet bygga in bra stöd för att bygga egna äventyr och kampanjer. Inte bara två sidor med allmänna tips utan konkret, tydligt stöd. Här är byggstenarna, så här går det till i just det här spelet. Är det bra gjort kan även erfarna spelare ha glädje av det.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Ja, ett sätt att göra det på är att i grundspelet bygga in bra stöd för att bygga egna äventyr och kampanjer. Inte bara två sidor med tips utan konkret, tydligt stöd. Här är byggstenarna, så här går det till.
Absolut, och det delar ju ut särskilt mycket när spelet är tänkt att kunna funka för kompletta nybörjare. Vill man vara riktigt subtil har man inte bara med äventyr/kampanj, utan förklarar hur man tänkte när man designade det - visar hur korven görs, liksom.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Absolut, och det delar ju ut särskilt mycket när spelet är tänkt att kunna funka för kompletta nybörjare. Vill man vara riktigt subtil har man inte bara med äventyr/kampanj, utan förklarar hur man tänkte när man designade det - visar hur korven görs, liksom.
Jag antar att ett sätt att göra det på är att presentera det som en process i kanske fem steg. Om det känns enkelt och intuitivt men ändå ger spelbara och hyfsat oväntade resultat, så är det ofta bra.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag har ägnat de senaste dagarna åt att finjustera typografi och InDesign-mallar till kommande Drakar och Demoner – och känner mig väldigt pepp på att få jobba med Sveriges äldsta och starkaste rollspelsvarumärke.
Igen dessutom om jag inte missminner mig?
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Det är olidligt att vänta på quickstart pdfen. Är det inte dags för att någon bara "råka" läcka den?
Jag är förvånad att inte en bild på ett helt rollformulär läckt. Bara sett delar än så länge. Skulle bli förvånad om någon läcker quickstart pdfen innan Kickstartern är igång.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Något mindre pepp nu sen jag hörde att Fria Ligan kommer återanvända en del av bilderna från DoD2016 =(

Jag vill ju ha _fler_ bilder, inte samma! =D
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Något mindre pepp nu sen jag hörde att Fria Ligan kommer återanvända en del av bilderna från DoD2016 =(

Jag vill ju ha _fler_ bilder, inte samma! =D
Men om du bara _hört_ det, och inte sett det, är det kanske ingen fara? Såvitt jag vet är flera av de redan visade bilder sådana som förekom i DoD2016 (vilket jag aldrig själv läst). Så du kanske inte har märkt det? :)
 
Top