DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Nä jag gillar genuint ankor. Resten av all skit som det här forumet gillar som post modern dekonstruktion av tolkien , inkluderande trans orcher och queer alver i DnD , afrocentrisk fantasy , senistivity readers , trigger warnings i rollspel , och annat trams är jag totalt ointresserad av men ankor det är fina grejer det.
Haha. Jag köper att svarta piratankor kan vara coola i en mer ungdomlig eller lättsam maritim fantasy setting.

Hur som helst är det fine att folk tycker olika.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Är helt säker på att det är av samma skäl det vurmas så för ankor på detta forum.
Fast främst är det för de är jävligt coola. Precis som alla djurfolk. Och att människor, är så gjort. Hur många rollspel kan du räkna upp som har ankor. Hur många kan du räkna upp som har människor.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Fast främst är det för de är jävligt coola. Precis som alla djurfolk. Och att människor, är så gjort. Hur många rollspel kan du räkna upp som har ankor. Hur många kan du räkna upp som har människor.
Vad kan det bero på, att så få rollspel har med ankmänniskor :D

Är svagt positivt till möjligheten för vissa djurfolk såsom vargmän, råttmän m.m. Men ser dem hellre som bestar och möjliga antagonister än spelbara raser.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Nä jag gillar genuint ankor. Resten av all skit som det här forumet gillar som post modern dekonstruktion av tolkien , inkluderande trans orcher och queer alver i DnD , afrocentrisk fantasy , senistivity readers , trigger warnings i rollspel , och annat trams är jag totalt ointresserad av men ankor det är fina grejer det.
Du har flera gånger fått modereringar för att du trissar upp stämningen, kastar ur dig en massa vaga förolämpningar för att trigga folk och för att du hittar på vad folk tycker och tänker.

Jag är jävligt trött på det och ger dig 72 timmars avstängning samt trådbanning.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Alternativ titel: Final Fankasy.
Det kan ju också vara en ankologi med flera olika författare. Med rätt bemanning tror jag att det hade kunnat bli en mycket framgångsrik Kickstarter-kampanj. Folk hade kunnat få mycket anka för pengarna. Förmodligen är det en bättre idé att göra på engelska direkt. Eller kanske både engelska och svenska? Alla här inne märker ju att dessa fjäderfän har en påtaglig dragningskraft. Ankor är SÅ oerhört 2022.

Upplägg för en ankologi hade kanske, till att börja med, kunnat vara ett bra ämne för en ny forumtråd?
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Jag är mer pepp än någonsin på ett Drakar & Denoner Anka. En rejäl tredjepartsmodul borde det väl ändå bli? Ankornas tid är nu.
Jag har skissat på en kampanj där alla rollpersoner är ankor och där kampanjens koncept är att hitta ankornas ursprung och syfte i världen. Kanske dags att ta upp konceptet igen 😊
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Ugglor i mossen - Flertal högt uppsatta personer har försvunnit från sina ämbeten, mördade. Endast en enkel fjäder står att finna från mördaren något som drivit upp misstänksamheten mot ankor i trakten. Men vem är egentligen förövaren bakom den senaste tidens mord? Är det verkligen en anka eller endast en komplott skapad för att skapa misstro mot stadens sjöfarande handelsmän i fjäderdräkt?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag har skissat på en kampanj där alla rollpersoner är ankor och där kampanjens koncept är att hitta ankornas ursprung och syfte i världen. Kanske dags att ta upp konceptet igen 😊
Ja, som sagt, det går ju att göra mycket av ankorna. De ÄR intressanta på riktigt. Kalle blev stor av en anledning.
 
Last edited:

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
87
Location
Karlskrona, typ.
Ankor och Demoner? Drakar och Ankor? Ankornas Tid? Kopparhavets Ankor?
Helmgast behöver ge oss Kult:Ankan är bara början i julklapp.

I övrigt lär jag backa Drakar och Demoner. Jag är inte aspepp på den nya loggan men det är av rent nostalgiska skäl. Det skaver helt enkelt lite. Likaså Egerkrantz illustrationer. Jag gillar verkligen hans konst normalt men tja, det skaver. Samtidigt. DoD var min resa in i rollspelen och därför VILL jag stötta det här likaväl som jag VILL att det ska bli bra, stort som bara den och komma ut med en massa supplement som jag köper och ställer i hyllan.
 
Last edited:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Sammanfattningsvis så...

Många är väldigt peppade på gamla DoD (lite olika versioner) och vill gärna ha det fast med just deras buggfixar införda och inga andra. Andra är väldigt peppade på Fria Ligan. De allra flesta är överens om att det är bra för hobbyn och tillväxten om Drakar och Demoner finns på butikshyllor igen, särskilt om vi pengastinna medelålders veteraner fått möjlighet att slänga pengar på en kickstarter så att vi kan ställa ännu ett spel i bokhyllan.

Och alla har väldigt starka åsikter och rädslor eller förhoppningar om vilka sorters mekaniker som kanske kommer att vara i den nya versionen.

Typ?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Det nya spelet är gjort för (delvis politiskt hyperkänsliga/hysteriska) 30-50 åringar och kan därför gärna bredda världen och inkludera fler kulturer i den mån man ens ska ha ett världsbygge.
De som är "politiskt hyperkänsliga/hysteriska" är väl ändå de snubbar som gnäller i högan sky så fort de får se kvinnor eller folk som inte är vita i "sina" fantasyspel/tv-serier/etc?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Även om jag är skeptisk till vissa av regellösningarna som jag hört om, så finns det en aspekt som jag verkligen gillar här - att grundreglerna själva också utgör starter setet. Om ditt rollspel behöver ett separat starter set för att få igång folk, är inte det ett tecken på att du borde ha gjort det mer tillgängligt och spelbart till att börja med?

Ett grundspel som eventuellt kommer med en hel kampanj i sig är strålande.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
De som är "politiskt hyperkänsliga/hysteriska" är väl ändå de snubbar som gnäller i högan sky så fort de får se kvinnor eller folk som inte är vita i "sina" fantasyspel/tv-serier/etc?
Spelar dessa påstådda ”snubbar” Drakar och Demoner eller vad menar du att dem har med tråden att göra?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Om ditt rollspel behöver ett separat starter set för att få igång folk, är inte det ett tecken på att du borde ha gjort det mer tillgängligt och spelbart till att börja med?
Vilket Alexanderhugg!

Du lyckades med en mening sätta ord på den diffusa motvilja jag känt mot starterset-trenden de senaste åren.

Månades bästa inlägg.
 
Top