DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
I flera av de äldre versionerna av Drakar och Demoner är det nästan bara män på bilderna och, vad jag kan minnas, även i de skrivna exemplen. Jag tycker att det är angeläget att ändra på det. Det handlar inte, som någon kanske tror, om att vara politiskt korrekt och ständigt stryka feminister medhårs (det tycker jag nämligen inte alls att man behöver göra). Istället handlar det om att inkludera fler i spelet. Fler tjejer i spelen tror jag också leder till fler tjejer vid spelbordet. Enkel logik. Och något som krävs för att jag ska känna mig pepp för ett rollspel, oavsett genre.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
I flera av de äldre versionerna av Drakar och Demoner är det nästan bara män på bilderna och, vad jag kan minnas, även i de skrivna exemplen. Jag tycker att det är angeläget att ändra på det. Det handlar inte, som någon kanske tror, om att vara politiskt korrekt och ständigt stryka feminister medhårs (det tycker jag nämligen inte alls att man behöver göra). Istället handlar det om att inkludera fler i spelet. Fler tjejer i spelen tror jag också leder till fler tjejer vid spelbordet. Enkel logik. Och något som krävs för att jag ska känna mig pepp för ett rollspel, oavsett genre.
Fler bilder på tjejer lockar nog fler killar också :)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Menar du som i framsidan på Khelataar? Det var inte det jag menade. För mig handlar det snarare om agens. Vem eller vilka som gör saker i spelen. På bild och i text.
Ja te.x. Men även mer vardagliga bilder brukar förnöja killarna. Själv minns jag väldigt många bilder på kvinnor i gamla drakar och demoner. Särskilt i moduler såsom alver och drakar. Men du har säkert rätt, jag kan nog minnas lite selektivt.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Ja te.x. Men även mer vardagliga bilder brukar förnöja killarna. Själv minns jag väldigt många bilder på kvinnor i gamla drakar och demoner. Särskilt i moduler såsom alver och drakar. Men du har säkert rätt, jag kan nog minnas lite selektivt.
Det skadar förstås inte att verkligen titta i materialet. Jag kan säkert också minnas fel. Men att göra spel för att ”förnöja killarna” tycker jag inte är en bra utgångspunkt. Snarare tycker jag att det är angeläget att istället engagera spelare av olika kön.

Vi känner ju inte varandra alls vad jag vet, men jag är i vanliga fall inte särskilt feministisk av mig, delvis för att jag har erfarenhet från en del riktigt matriarkala (och därmed djupt ojämställda) arbetsplatser. Men du fick mig faktiskt att rycka ut med den könspolitiska pekpinnen. Jag är själv förvånad.
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,846
Location
Off grid
Vilket Alexanderhugg!

Du lyckades med en mening sätta ord på den diffusa motvilja jag känt mot starterset-trenden de senaste åren.

Månades bästa inlägg.
Njae. I mitt arbete som juridiskt ombud för Lucifer så skulle jag nog vilja att domstolen inte så snabbt hoppar på förhastade slutsatser.

Detta resonemang håller inte alls om man tillämpar det på andra områden. Självklart finns det ett värde i verksamheter som är så komplicerade att det kräver lite mer systematisk inlärning i flera steg.

Jag tror inte vi helt kan avfärda Powershellscriptning, flygning eller melodifestivaler för att de består av flera delar uppdelade i mindre och mer greppbara delar med ökande komplexitet?

En kirurg jag känner skulle bara fnysa om jag sa att bukkirurgi är för svårt. Och att de borde gjort det enklare från början.

//EvilSpook
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag har nu bläddrat igenom grundreglerna till DoD91 som jag vill minnas att vi när det begav sig upplevde hade större kvinnlig representation än någon av de andra böckerna. I dessa bilder har vi 38 män, 26 kvinnor och 12 av obestämt kön. Jag har då räknat med dvärgar som obestämt kön då dvärgkvinnor också har skägg.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Det skadar förstås inte att verkligen titta i materialet. Jag kan säkert också minnas fel. Men att göra spel för att ”förnöja killarna” tycker jag inte är en bra utgångspunkt. Snarare tycker jag att det är angeläget att istället engagera spelare av olika kön.

Vi känner ju inte varandra alls vad jag vet, men jag är i vanliga fall inte särskilt feministisk av mig, delvis för att jag har erfarenhet från en del riktigt matriarkala (och därmed djupt ojämställda) arbetsplatser. Men du fick mig faktiskt att rycka ut med den könspolitiska pekpinnen. Jag är själv förvånad.
Delar inte din uppfattning om att det skulle angeläget att attrahera ett visst kön eller att det vore klandervärt att förnöja ett annat. Men delar helt din uppfattning om att vi bör ha gott om illustrerade damer i nya D&D. Sålänge dem inte har skägg. Allt gott.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Delar inte din uppfattning om att det skulle angeläget att attrahera ett visst kön eller att det vore klandervärt att förnöja ett annat. Men delar helt din uppfattning om att vi bör ha gott om illustrerade damer i nya D&D. Sålänge dem inte har skägg. Allt gott.
Ok, då är vi till hälften överens. Men jag vill vara tydlig med vad jag menar och det är inte att det skulle vara angeläget att ”attrahera ett visst kön”. Min poäng är istället att både manliga OCH kvinnliga spelare bör inkluderas. Jag vet att jag är lite petig nu, men jag vill inte bli missförstådd.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Ok, då är vi till hälften överens. Men jag vill vara tydlig med vad jag menar och det är inte att det skulle vara angeläget att ”attrahera ett visst kön”. Min poäng är istället att både manliga OCH kvinnliga spelare bör inkluderas. Jag vet att jag är lite petig nu, men jag vill inte bli missförstådd.
När man prompt ska inkludera en viss grupp riskerar man ofta att exkludera en annan. Jag tycker man ska fokusera på att göra ett bra spel för D&D fansen och inte tänka så mycket på hur man delar in och kategoriserar olika typer av människor för att sen "inkludera" dem.

Tycker man det är fräckt med krigarkvinnor kan man ha det i drösar. Tycker man det inte passar kan man skippa det. Det viktiga är att man gör ett bra fantasyspel. Sen kommer nog både långa och korta, gula som gröna att spela det om dem gillar just bra fantasyspel.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
När man prompt ska inkludera en viss grupp riskerar man ofta att exkludera en annan. Jag tycker man ska fokusera på att göra ett bra spel för D&D fansen och inte tänka så mycket på hur man delar in och kategoriserar olika typer av människor för att sen "inkludera" dem.

Tycker man det är fräckt med krigarkvinnor kan man ha det i drösar. Tycker man det inte passar kan man skippa det. Det viktiga är att man gör ett bra fantasyspel. Sen kommer nog både långa och korta, gula som gröna att spela det om dem gillar just bra fantasyspel.
Jag menar inte att man ska inkludera någon ”sen”. Det gör man från början med en på förhand genomtänkt strategi. I ett spel med hälften manliga och hälften kvinnliga karaktärer är det väl ingen som blir exkluderad? Det är lätt fixat att göra hälften av varje. Eller tänker du på transpersoner och icke-binära? Då kan det kanske bli lite svårare även om det förstås också går att jobba med. Fantasy kan vara queer om man vill det.

Grejen är att vår kultur rymmer många kategorier och maktskillnader. Det är inte något fjantigt påhitt, utan framgår av många olika sorters statistik. Att spelskapare förhåller sig till denna verklighet är väl bara helt rimligt, eller? Min huvudpoäng är som sagt enkel: inkludering av manliga och kvinnliga spelare.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Har för mig att det var rätt bra bildmässigt från EDD o framåt. Vill minnas en insändare i Sinkan om att Nils G ritade för mycket bröst till Dod. Svaret var ngt i stil med att Nisse gillade bröst och att rita dem.

PS skrev inte Piruett ngt om man/kvinna-fördelningen förSLPs? Typ 93% män i äventyren?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag menar inte att man ska inkludera någon ”sen”. Det gör man från början med en på förhand genomtänkt strategi. I ett spel med hälften manliga och hälften kvinnliga karaktärer är det väl ingen som blir exkluderad? Det är lätt fixat och göra hälften av varje. Eller tänker du på transpersoner och icke-binära? Då kan det kanske bli lite svårare även om det förstås också går att jobba med. Fantasy kan vara queer om man vill det.

Grejen är att vår kultur rymmer många kategorier och maktskillnader. Det är något fjantigt påhitt, utan framgår av många olika sorters statistik. Att spelskapare förhåller sig till denna verklighet är väl bara helt rimligt, eller? Min huvudpoäng är som sagt enkel: inkludering av manliga och kvinnliga spelare.
Menar du att endera kategorin blir exkluderad för att det inte är en 50-50% könsfördelning på illustrationer (eller kanske för den delen pronomen)? Det är sånt där kategoriserande och skallmätande som dödar kreativiteten och gör att alla moderna serier och filmer suger. Låt oss för bövelen slippa det i rollspel. Illustrera med kvinnor när det känns rätt och med män när det känns rätt och låt inte nån mångfaldsbyrå sitta och räkna kategorier åt er. Och låt oss även lämna diskussion om "maktstrukturer", "icke-binära" och "trans" därhän, då jag gärna slipper bli livstidsbannad härifrån.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Nu var det faktiskt inte jag som drog upp det! :mad:
MODERERING

Ser nu att det stämmer. Jag ber om ursäkt.


Dock är det bästa för att undvika att diskutera det är att inte diskutera det om någon annan tar upp det, vilket inkluderar protester mot att det diskuteras.

/M
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Det är sånt där kategoriserande och skallmätande som dödar kreativiteten och gör att alla moderna serier och filmer suger. Låt oss för bövelen slippa det i rollspel. Illustrera med kvinnor när det känns rätt och med män när det känns rätt och låt inte nån mångfaldsbyrå sitta och räkna kategorier åt er.
Det här är nog en av de konstigaste uppfattningar jag stöter på. "Mångfaldsbyrå"? Om jag räknar kategorier i mitt eget spel, det jag skriver på det sätt jag vill ha det, så är det väl ingen "mångfaldsbyrå" som gör det? Det är ju tvärtom en del av min kreativitet.

Om du inte tycker om att moderna skapare i sin kreativitet tycker om att se till att inte bara vita heterosexuella cismän representeras så är det väl för all del tråkigt för dig, men det är just bara din personliga smak.

Min generella princip är att man aldrig kan lita på vad som "känns rätt". Känslor är irrationella; när det "känns" som att det är c:a 50% kvinnor i en folkmassa så är det i själva verket betydligt färre. Till exempel. Att "gå på känsla" är med andra ord bara att reproducera sina egna fördomar och existerande strukturer. Jag förstår att det finns en romantisk bild av skapande som något slags "gudomligt inspirerat" känslomässigt och att alla försök att applicera något slags rationalitet eller eftertanke på det är fult och dåligt. Men det är en rätt trasig, skadlig bild – som framför allt bara funkar och är bra för de som redan har det bra, de som redan gynnas och representeras.

Jag kommer garanterat att fortsätta vara min egen "mångfaldsbyrå". Och jag är helt övertygad om att mina spel blir bättre, inte sämre, för det.
 
Last edited:
Top