DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,168
Några fler reflektioner från vårt spel nyss:
  • Ett tillstånd per egenskap. De kryssas av att pressa och ger nackdel (sämsta av 2T20). De kom i spel ganska mycket men det kan ha varit pga oneshot. Rätt jobbigt att dras med men eftersom man kan välja vilket som oavsett slag kan man styra dem mot egenskaper som går mot färdigheter där man redan är svag.
  • I strid har man en handling + förflyttning. Bränner man sin handling på att parera är det så, inga försvar mot ytterligare attacker eller så.
  • Skadebonus för STY respektive SMI, beroende på vapenfärdighetetens grund.
  • Monster hade en särskild lista för attacker, som i Svärdets sång och Alien. De träffade/lyckades automatiskt och utfallet styrdes av ev försvar eller motståndsslag av RP. (Oklart om ordinära fiender funkar likadant.)
  • Vapen och sköldar förstördes när brytvärdet överskreds vilket hände rätt lätt. 2T8 i skada var ganska vanligt och brytvärde på 6 för en yxa.
  • Initiativ drog med 10 kort precis i många andra År noll-spel.
  • Dödsslag som nämnts.
  • Färdigheter som nämndes ovan, kanske 10 stycken (eller 12?, två per egenskap?) + vapenfärdigheter.
  • Talanger/förmågor som nämndes ovan, inget att tillföra där.
  • Kraftpoäng användes både för att aktivera talanger liksom magi.
  • Magi med effektgrader enligt känd modell, där besvärjelserna har en grundkostnad som betalas igen (den är alltså inte nödvändigtvis 1).
Vi hade roligt och reglerna funkade fint för formatet. Bra DoD-känsla i tema och bilderna, men det var ju rätt givet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,961
Location
Ett häxkräl
Några fler reflektioner från vårt spel nyss:
  • Ett tillstånd per egenskap. De kryssas av att pressa och ger nackdel (sämsta av 2T20). De kom i spel ganska mycket men det kan ha varit pga oneshot. Rätt jobbigt att dras med men eftersom man kan välja vilket som oavsett slag kan man styra dem mot egenskaper som går mot färdigheter där man redan är svag.
  • I strid har man en handling + förflyttning. Bränner man sin handling på att parera är det så, inga försvar mot ytterligare attacker eller så.
  • Skadebonus för STY respektive SMI, beroende på vapenfärdighetetens grund.
  • Monster hade en särskild lista för attacker, som i Svärdets sång och Alien. De träffade/lyckades automatiskt och utfallet styrdes av ev försvar eller motståndsslag av RP. (Oklart om ordinära fiender funkar likadant.)
  • Vapen och sköldar förstördes när brytvärdet överskreds vilket hände rätt lätt. 2T8 i skada var ganska vanligt och brytvärde på 6 för en yxa.
  • Initiativ drog med 10 kort precis i många andra År noll-spel.
  • Dödsslag som nämnts.
  • Färdigheter som nämndes ovan, kanske 10 stycken (eller 12?, två per egenskap?) + vapenfärdigheter.
  • Talanger/förmågor som nämndes ovan, inget att tillföra där.
  • Kraftpoäng användes både för att aktivera talanger liksom magi.
  • Magi med effektgrader enligt känd modell, där besvärjelserna har en grundkostnad som betalas igen (den är alltså inte nödvändigtvis 1).
Vi hade roligt och reglerna funkade fint för formatet. Bra DoD-känsla i tema och bilderna, men det var ju rätt givet.
Jag lajkade rapporten, intressant, men kan inte gilla designvalen. Får väl damma av mitt eget gamla DoD-projekt igen, medan jag odlar min bitterhet över att än en gång bli snuvad på det Drakar jag vill ha.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Some more questions since the barbarians are at the gates now :)

A: Opposed rolls? How do they work? (or do they?)

B: After a character is created, is the player free to try to develop any skills they like or are they limited by their profession?

C: How much support is there for playing or creating "non adventuring" characters?

D: Character creation? How random or how not random?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,168
Jag lajkade rapporten, intressant, men kan inte gilla designvalen. Får väl damma av mitt eget gamla DoD-projekt igen, medan jag odlar min bitterhet över att än en gång bli snuvad på det Drakar jag vill ha.
Som sagt vi hade kul, mer än så går egentligen inte att säga. Vi hade ingen regelgenomgång eller möjlighet att diskutera vilka alternativ som lett fram till RPna. Jag är nog mittemellan, vissa val känns helt ok/bra andra mer osäkra.

Och för vad det är värt tyckte min son det var "enklare än det gamla"(alltså 1987 som han spelat). Hans subjektiva bild så klart 🙂.
 
Last edited:
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Some more questions since the barbarians are at the gates now :)

A: Opposed rolls? How do they work? (or do they?)

B: After a character is created, is the player free to try to develop any skills they like or are they limited by their profession?

C: How much support is there for playing or creating "non adventuring" characters?

D: Character creation? How random or how not random?
A) de finns, men är inte en central del av systemet.

B) Ja, förbättring är helt fri (förutom självklarheter som att enbart magiker kan lära sig ny magi).

C) Spelets fokus är äventyrande, inte culture gaming.

D) Det går att slumpa fram i stort sett allt om man vill, utom val av vilka färdigheter som ska vara tränade (4-6 st).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,864
  • Monster hade en särskild lista för attacker, som i Svärdets sång och Alien. De träffade/lyckades automatiskt och utfallet styrdes av ev försvar eller motståndsslag av RP. (Oklart om ordinära fiender funkar likadant.)
Helt Player Facing, eller?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,438
Location
Rissne
En förkortning väl i klass med TKP-Sys eller IOGT-NTO! Vad står det för? ;)
BY = standarddelen, alla Creative-Commons-licenser har den. Betyder att man måste ange original-upphovsman. Inte en förkortning alltså, utan bara engelskans "by".
NC = Non-Commercial, så skapar man nåt baserat på verket eller sprider verket vidare får det inte vara kommersiellt.
SA = Share-Alike, dvs skapar man nåt baserat på verket måste det man skapas släppas med samma licens.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag vill bara säga - självklart har FL rätt att göra vad de vill med Drakar och Demoner, och självklart önskar jag dem all lycka till, och det absolut viktigaste är att det blir ett bra spel som når ut till spelare.

Min egen personliga pepp-nivå (som trots allt är trådens ämne) är proportionell mot hur mycket spelet liknar T100-DoD (så just nu sjunker den).

Men jag är såklart inte sämre än att om FL DoD 2022 blir ett bra spel, så kan jag vara öppen för att köpa och spela det (i konkurrens med alla andra spel), även om det inte liknar T100-DoD alls.

Det som är lite... lurigt... är om FL DoD 2022 inte känns som den naturliga arvtagaren/förlängningen av DoD/Expert/91, utan som ett annat spel med samma varumärke. Identiteten av varumärket DoD blir... ännu mera splittrad, istället för någon slags tillbaka-till-rötterna-och-hitta-hem-version.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,884
Location
Ereb Altor
Vad som hade varit mer OK är specialförmågor som initialt är kopplade till ett yrke, men där andra kan lära sig den senare.
Så kör vi i KH. Tycker det funkar utmärkt. Vi har även unika Folkslagsförmågor. De kan ingen annan köpa. Det är fullt möjligt att det kommer funka likadant typ i DoD23
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Intressant!

  • I strid har man en handling + förflyttning. Bränner man sin handling på att parera är det så, inga försvar mot ytterligare attacker eller så.
  • Monster hade en särskild lista för attacker, som i Svärdets sång och Alien. De träffade/lyckades automatiskt och utfallet styrdes av ev försvar eller motståndsslag av RP. (Oklart om ordinära fiender funkar likadant.)
Är det bara rollpersonerna som slår? Får man försvara sig alls mot attacker om man redan anfallit eller vill anfalla? Kan man försvara sig mot mer än en attack per runda?

  • Vapen och sköldar förstördes när brytvärdet överskreds vilket hände rätt lätt. 2T8 i skada var ganska vanligt och brytvärde på 6 för en yxa.
Det här är ju fräckt. Men det är bara roligt om man kan plocka upp vad som helst från marken och vara rimligt farlig med det. Annars är det bara superfrustrerande.


  • Kraftpoäng användes både för att aktivera talanger liksom magi.
Så MAGI är lite ett specialfall av magi? Man skulle kunna förklara det som att tjuvar har tjuvmagi, jägare har jägarmagi och pirater har piratmagi. Och magiker har (lite) mer magi än andra, och de har magiker-magi.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,864
Vi har även unika Folkslagsförmågor.
Folkslags är inget konstigt, ens unika, om det bara hänger på något som faktiskt är specifikt för folkslaget (som mörkersyn, vingar eller att man mediterar i fyra timmar i stället för att sova). Mer suspekt om det är att vi hatar ett annat folkslag jättemycket, för det skulle väl vem som helst kunna?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,438
Location
Rissne
Jag är ju inte målgruppen alls, och det känns minst sagt märkligt att säga det, men vad jag hört om regelsystemet hittills har helt klart gjort mig mer pepp. Jag tycker mig känna igen något slags grund av det t20-DoD jag minns att jag läst, hört om och undvikit att spela, men med valda delar utbytta mot lite mer moderna mekaniker. Jag har inget alls emot Tillstånd. Jag inväntar att se den exakta implementationen av Kraftpoäng innan jag säger något där. Kan deras användning förklaras med diegetiska rollpersonsbeslut har jag ju inget emot dem alls. Det regelsystem jag sett skymta hittills tycker jag matchar den känsla jag fått av att höra folk beskriva de positiva idorna hos DoD-spelande.

Sedan ligger ju i mina ögon ett spels identitet absolut inte i regelsystemet, utan i spelets fokus och spelvärldens känsla. Det är ju inte som att man håller på med regelsystemet hela tiden liksom, om inte spelet är (i mina ögon) jäkligt tråkigt konstruerat. Jag gillar både illustrationerna (Egerkrans är den förste som ritat ankor jag tycker verkar passa in i en spelvärld) och det lilla jag hört om en eventuell metaplott (att faktiskt göra något av drakarna och demonerna är skitbra).

Jag skämtade lite i Discord-Vrålan om att jag kanske skulle skriva en liten kampanj eller så till nya DoD när det kommer. Något med avstamp i det där med metaplot och Drakar och Demoner. Vi får väl se vad det blir när det kommer; kanske gör jag verklighet av skämtet/löftet/hotet… =)
 
Top