DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Fast då riskerar man ju att måla in sig i ett hörn eller att allt blir ett lapptäcke igen.
Så fort första SL:en eller tredjepartaren släpps in kommer de försöka att tolka och utveckla den metafysik de ser. Att försöka förhålla sig till naturlagar som bevisligen finns men är för diffusa kan bli frustrerande för nybörjare.
För mig rimmar det illa med att de som jag förstått det sagt att de inte kommer att inkludera någon faktiskt spelvärld.
Jag kan förstå de invändningarna. För mig var första boxen och de första böckerna, typ upp till Mosterboken 2 kanske, oberoende av en specifik värld, men produkterna förmedlade ändå en sorts lagon diffusa axiom om universum: att magiker inte gillade järn, att de döda kunde uppväckas, att det fanns olika elementarer; att demoner kom ifrån något som kallades för ”kaos”, och så vidare. Det är nog väldigt mycket en smaksak, men för mig skulle en mycket vagt antydd meta-kosmologi kring just drakar och demoner, knutet till perfekta slag och fummel, passa in i det där. Typ varken mer eller mindre än det här:

”Ärkemagikerna som kartlägger världarna bortom stoftets slöja, kan ana två motsatta principer som överallt är sammanslingrade, likt två ormar som parar sig eller strider mot varandra: ordning går över i slump och kaos, skapelse går över i död och förintelse, och en väldig cykel börjar om. Och kanske är det bara sagor, men det sägs att drakarna befinner sig på ena sidan i denna kamp eller komsiska parningslek, och de nyckfulla demonerna på den andra. Hur det egentligen förhåller sig vet måhända inte ens dessa varelser själva, men på vissa platser i det vidsträckta och förunderliga multiversum händer det att principerna manifesteras på de dödligas händer: en riddare slår rakt igenom sin fiendes eksköld, och hans ögon blixtrar hastigt till och liknar en uråldrig reptils; en magiker glömmer bort vilken formel hon skulle väva, och istället för att göra sig och sina vänner osynliga försänker hon dem alla i en lång, förtrollad sömn, och över dem, där de ligger och snarkar på palatsgolvet hänger en omisskänslig och stickande doft av svavel.
I spelet kallas exceptionellt bra slag för Drakslag, och exceptionellt misslyckade slag för Demonslag. Huruvida dessa då och då — kanske så sällan som en gång per kampanj — faktiskt ska föra med sig en känsla av att bortomvärldsliga krafter har blandat sig i händelserna, är upp till Spelledaren.”

Typ så skulle jag kunna tänka mig att se det i grundspelet. För mig skulle det inte bara för en gångs skull väva in titelns drakar och demoner i spelet lite grann, utan dessutom kunna fånga, tror jag, en göttig ockult domedagskänsla som fanns på Elric-omslagen men som väl aldrig riktigt dök upp i spelet. På omslaget till gröna boxen tänker jag mig att Elric har slagit två drakslag på raken; det är därför ruinen han kliver upp på har rämnat under honom och himlen lyser grön över honom.

Med detta sagt: jag tror inte att jag är målgruppen för spelet. Min nyfunna rollspelsglädje handlar mycket lite om att köpa saker, och helt om att skriva mina egna grejer som jag får spelleda.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,961
Location
Ett häxkräl
Jag skulle vänta med att fälla din dom tills du sett spelet, eller i alla fall snabbstarten. :)
Jag kommer att kasta mig över snabbstarten, det kan jag lova. Och jag kommer troligen köpa grundlådan och ett par av de gamla klassiska äventyren av ren nyfikenhet (och så att jag kan gnälla på dem på internetforum, en av livets höjdpunkter). Men det finaste betyg man kan ge ett rollspel är som bekant att spela det, och där känner jag mig rätt skeptiskt, utifrån vad jag vet just nu.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,864
Ett av mina mer uppskattade påhitt. Går alldeles utmärkt att använda i andra fantasyspel som står på BRP-grund. :cool: :kaffe:
Så där ser man ut om man bränner av hela batteriet av transformationsmagi för Yinkin i RQ. :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
659
Location
Nibiru
Det som är lite... lurigt... är om FL DoD 2022 inte känns som den naturliga arvtagaren/förlängningen av DoD/Expert/91, utan som ett annat spel med samma varumärke. Identiteten av varumärket DoD blir... ännu mera splittrad, istället för någon slags tillbaka-till-rötterna-och-hitta-hem-version.
Jag kan försäkra att arvet från tidiga DoD är en central del av designfundamentet för nya DoD. Men det är inte en ren retroklon heller. Vårt designmål har varit "det DoD du drömt om från en annan dimension". Exakt vad det innebär kan förstås variera från person till person. :)
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
Logiskt, det var ju vad alla ville vara efter att de inte fick bli karkioner.
I intervjun tidigare i veckan med Johan Egerkrans nämnde han att karkion var hans favoritmonster från DoD. ;-)

Idag hade han högläsning ur sin bok Drakar och senare gled det vidare till Fria Ligans DoD. Han sa att han inte läst "manuset", att han bara gjort illustrationer utifrån efterfrågningar (vilket stämmer delvis med tanke på att han har haft den där tanken om en lönnmördar-anka i huvudet ett bra tag), men han nämnde då att drakar och demoner kommer spela en centralare roll i den här versionen av spelet (som någon tidigare nämnde i tråden).

Under den biten påpekade han att drakar inte nödvändigtvis är generellt goda i spelet, utan motpolen till demoner. Lag och ordning mot kalabalik, Drakar versus Demoner, eller som Johan själv uttryckte det "fascister mot kaos". xD
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,864
Under den biten påpekade han att drakar inte nödvändigtvis är generellt goda i spelet, utan motpolen till demoner. Lag och ordning mot kalabalik, Drakar versus Demoner, eller som Johan själv uttryckte det "fascister mot kaos". xD
Nazidrakar är den värsta sorten.

1660251098984.png
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,168
Helt Player Facing, eller?
Ja, så som vi spelade.

Edit: Det var så monstren vi mötte funkade. De behövde inte slå för att klara grejer. Inte givet att "normala" SLP funkar så.
 
Last edited:

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
Slår man mot grundegenskaperna, eller slår man mot färdigheter och tillstånden ger nackdel på de färdigheter som är baserade på en grundegenskap?
Vad jag minns när jag spelade så var alla färdigheter baserade på grundegenskaper och om du hade ett tillstånd så påverkade det alla färdigheter som baserades på grundegenskapen, men det var så mycket nytt för mig så jag är inte helt säker på den biten. ;-)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,168
Är det bara rollpersonerna som slår? Får man försvara sig alls mot attacker om man redan anfallit eller vill anfalla? Kan man försvara sig mot mer än en attack per runda?
Ja, som sagt. Det är likt gamla DoD. Kommer någon före dig i initiativ och anfaller kan du välja att parera. Då är du klar för rundan. Eller så sparar du din handling och hoppas på det bästa.

Så MAGI är lite ett specialfall av magi? Man skulle kunna förklara det som att tjuvar har tjuvmagi, jägare har jägarmagi och pirater har piratmagi. Och magiker har (lite) mer magi än andra, och de har magiker-magi.
Så kan man kanske se det. Fast förmågorna var små fördelar som boostar grejer du redan kan som kostar mental kraft. Magin gjorde helt andra grejer (som att kasta eldbollar).
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,864
Ja, som sagt. Det är likt gamla DoD. Kommer någon före dig i initiativ och anfaller kan du välja att parera. Då är du klar för rundan. Eller så sparar du din handling och hoppas på det bästa.
Whoa, så man har bara en handling, defensiv eller offensiv? Det är ju skitviktigt och inte alls som det var i så fall! Initiativ blir otroligt viktigt - är det något man kan påverka?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,132
Location
Lund
Jag tycker verkligen det är skitball att DoD får ett nytt ansiktslyft och önskar Ligan ALL framgång!!!

Med detta sagt har jag lite invändningar mot den här ganska tidiga betan.

Drak- och demonslag, jo jag fattar. Men det känns fattigt och lite på gränsen till fånigt. Och varför uppfinna hjulet? Perfekt och Fummel har funnits och använts i evigheter.

Kraftpoäng, snälla byt namn. Hjältepoäng (givet att det inte.blir något annat och Kraftpoäng används som det verkar från rapporten snarlikt som Hjältepoäng) både låter bättre, där Kraftpoäng snarare för tankarna till Star Wars, och är en bättre homage till föregångarna.

De här ändringarna andas av ändring för ändringarna skull som jag ser lite nytta i. Vad gäller övrigt låter det intressant.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,132
Location
Lund
Jag påpekar bara att Kraftpoäng har funnits med i Drakar och Demoner från start, och det verkar lite tidigt att måla fan på väggen över det faktum att även den här versionen kommer att ha något som heter Kraftpoäng.
Nja, Hjältepoäng (som jag tolkar att Kraftpoängen i nya DoD är) kom väl i Expert/Gigant.

PSY-poäng har däremot alltid funnits. Iaf. fram till Chronopia som var det senaste DoD jag köpte.

Hoppas det det inte blir någon push-mekanik a là År 0. Tycker den är bra och tematisk i just år noll men det är ju inte rollspelsdesignens silverkula...

Cog.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,864
Va, precis så är väl DoD 1987? Om man inte skaffade sig en extra defensiv från sköld.
Ja, jo, och så är det fortfarande alltså, att man kan få både en offensiv och en defensiv handling?

Så van vid att givetvis har man alltid antingen sköld eller två vapen i EDD - allt annat är självmord.

Det brukar vara ett recept på att få tvåhandsvapen att inte funka.
 
Top