DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,792
Location
Off grid
Att världen är diffus betyder ju inte att den inte innehåller någon metafysik.

Fast då riskerar man ju att måla in sig i ett hörn eller att allt blir ett lapptäcke igen.
Så fort första SL:en eller tredjepartaren släpps in kommer de försöka att tolka och utveckla den metafysik de ser.
Att försöka förhålla sig till naturlagar som bevisligen finns men är för diffusa kan bli frustrerande för nybörjare.

//EvilSpook
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,864
Det där är ju ett litet modernare marketing-tänk överlag. Heter spelet "Drakar och Demoner" har du tagit på dig att inkludera rätt mycket drakar, och även demoner. Heter spelet "Dungeons & Dragons" är du skyldig att ha med dungar (vilket löser sig) men också mycket drakar, vilket var anledningen till att 4E såg till att ha små drakes och liknande ned till level 1. Heter spelet "RuneQuest"... okej, vi har fortfarande inte fått HeroQuest-reglerna, men efter 40 år kom i alla fall runorna med 2018, så halvvägs där.

Det innebär också utifrån den engelska titeln att drakdödandet inte bara kan vara för de verkliga experterna längre.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Looks like we are definitely more in neo/post BRP territory.

Pretty excited about what appears to be HT style character abilities and a bit more player "stuff" to do.
Not really a fan of D&D style rest mechanics in play, but I understand why they are there.


A couple questions if Tomas is feeling generous:

Will there be specific "player races" or can people pick (potentially) any humanoid to play?

What is the level of danger / lethality compared to the black box or Expert rules?

Is progression based on in-game activities (BRP) or on GM awards or something third?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Looks like we are definitely more in neo/post BRP territory.

Pretty excited about what appears to be HT style character abilities and a bit more player "stuff" to do.
Not really a fan of D&D style rest mechanics in play, but I understand why they are there.


A couple questions if Tomas is feeling generous:

Will there be specific "player races" or can people pick (potentially) any humanoid to play?

What is the level of danger / lethality compared to the black box or Expert rules?

Is progression based on in-game activities (BRP) or on GM awards or something third?
Hello!

1. The base rules support six playable kin.
2. Lethality is similar to '84 with some notable differences, for example a skilled thief with a dagger can be very deadly.
3. A mix of both. :)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,792
Location
Off grid
Så människor, alver, dvärgar, ankor. Halvlängsmän? Sedan vete fan… någon sorts djurfolk?
Pirat-anka, gräs-anka, sång-anka, Peking-anka, Knattar och pingviner gissar jag på!?

//EvilSpook

Det är färgkodning alltså. (Svart, Grön, Vit, Gul, Tre-smak och Svart-Vit)
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,168
Fast då riskerar man ju att måla in sig i ett hörn eller att allt blir ett lapptäcke igen.
Så fort första SL:en eller tredjepartaren släpps in kommer de försöka att tolka och utveckla den metafysik de ser.
Delvis medhåll. En tredjepartsaktör som gör något eget i sin värld är ju en sak och inget att göra så mycket åt om licensen ska vara fri. Men desto viktigare att hålla i metafysiken i den egna linjen. Det är tråkigt att upptäcka att produkt A och B inte riktigt matchar bild av världen fast att båda ges ur av samma förlag. (Det var ju lite fällan Äventyrsspel trampade i, där man lite slår undan benen på folk som gärna vill sätta ihop det hela till en enda värld.)
 
Last edited:

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
505
Ser vi till Svärdets Sång -- som väl är Drakar och Demoner "om vi bara haft licensen" -- bör de vara människa, dvärg, alv, halvlingar, vargfolk och svartalfer. Har inte sett/hört på några spelrapporter så möjligen att svartalf ersätts av halvalv. Och som nummer 6 såklart ankor. 2022 är halvlängdsman och vargman ett minne blott.

Har inte svarat på frågan. Ja, jag är pepp! Tror det blir en bra mix av nostalgi och inkörsport.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,864
Ja, det är fruktansvärt.
Uff, detta är inte Det Rena BRPs Väg. Det har inte klasser, det är hela poängen! Allt från ’91 är dåligt.

Vad som hade varit mer OK är specialförmågor som initialt är kopplade till ett yrke, men där andra kan lära sig den senare.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,961
Location
Ett häxkräl
Uff, detta är inte Det Rena BRPs Väg. Det har inte klasser, det är hela poängen!
Ja, detta.

Tycker det känns lite som att FL gör en RM. 1) Lovar göra -87, fast bättre. 2) Gör något helt (eller delvis i alla fall) annat. Pressade slag, tillstånd, klassförmågor, metafysik. Jag känner min redan låga pepp få pyspunka. (Sen tror jag nog att det blir ett bra spel).
 
Top