Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,621
Location
Huddinge
Det hade varit kul att höra någon med insikt i branschen prata om vad en rollspelsbok hade kostat om alla inblandade hade vettigt betalt.
Liksom pratar vi en höjning på 200kr per bok eller 10 000 per bok?

Det är fascinerande hur en marknad kan utvecklas så att det förväntade priset är så mycket lägre än vad som hade krävts för att alla ska gå runt.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jag hänger inte riktigt med på all indignationen. Det handlar inte om någon sweatshop här, marknaden är fri, och alla har olika intressen. Tonåringen på åttiotalet ville kanske mest se sitt alster i tryck och få några hundralappar och är helt nöjd så. Den som tecknar eller skriver på kvällar gör det antagligen inte i första hand som inkomstkälla, även om det är trevligt med pengar som gör skillnad i kassan, och väljer uppdrag utifrån det. Den som tjänar sitt levebröd att skriva eller illustrera rollspel behöver förstås vara noga med nivån på ersättningen, men begriper det bättre än jag. En viss konstnär är kanske så snabb att det är OK med ett litet lägre pris per stycket - det kan man ta igen på volymen.

Allt är frivilligt, så så länge avtalen hålls ser jag inget problem i vad som överväldigande är en hobbyverksamhet. Är du och motparten inte överens om nivån på ersättning kan ni gå skilda vägar. Det är ingen som jobbar i kolgruvan och får betalt i company scrip.
Problemet är att det ofta inte har funnits skrivna avtal (kontrakt).
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Det hade varit kul att höra någon med insikt i branschen prata om vad en rollspelsbok hade kostat om alla inblandade hade vettigt betalt.
Liksom pratar vi en höjning på 200kr per bok eller 10 000 per bok?

Det är fascinerande hur en marknad kan utvecklas så att det förväntade priset är så mycket lägre än vad som hade krävts för att alla ska gå runt.
Alla inblandade i böckerna vi gör (MB, CB osv) får bra betalt och de kostar inte mycket mer än andra spel.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jag fick intrycket att det inte bara handlade om det, utan om nivåerna också?
Ja, de blev ju godtyckliga eftersom kontraktet stressades fram först när mycket av materialet redan var tryckt. Och hur stor satsningen utanför Sverige skulle bli (översättningar till minst fyra språk) var då högst oklart för mig som skribent. Jag fick inte mer info än kunderna. Sedan tillkom även datorspelet, men då var jag redan utköpt. Jag visste alltså inte vad jag sålde mitt material till och jag har inte ens fått medverkandeexemplar av alla utgåvor.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,150
Det hade varit kul att höra någon med insikt i branschen prata om vad en rollspelsbok hade kostat om alla inblandade hade vettigt betalt.
Liksom pratar vi en höjning på 200kr per bok eller 10 000 per bok?

Det är fascinerande hur en marknad kan utvecklas så att det förväntade priset är så mycket lägre än vad som hade krävts för att alla ska gå runt.
Det är ju för att det är en fandom, och väldigt många gör saker för att det är kul och därför inte tycker sig behöva samma ersättning som om det bara var ett renodlat jobb? De som tjänar allra minst är de som ger ut ett eget spel utan vinstsyfte…

Och de stora förlagens böcker är väl kommersiellt betalda, så vi vet vad de kostar redan? Det är bara det att det blir en helt annan ekonomi om du betalar lika mycket för text till ett spel med en hundradel av utgåvan…
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Absolut, jag utgår ifrån att vi pratar om projekt där folk går med vinst. Då ska den delas.
Det är ju en väldigt lång bit mellan att dela på vinsten och betala nog för att folk ska kunna ha skrivande som sitt enda jobb. På de flesta svenskspråkiga böcker skulle jag säga att även en väldigt rättvis vinstutdelning inte skulle vara nog för att ge någon lön motsvarande ett heltidsjobb.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Det är ju en väldigt lång bit mellan att dela på vinsten och betala nog för att folk ska kunna ha skrivande som sitt enda jobb. På de flesta svenskspråkiga böcker skulle jag säga att även en väldigt rättvis vinstutdelning inte skulle vara nog för att ge någon lön motsvarande ett heltidsjobb.
Därför finns det både statlig författarlön och ett stort antal stipendier och litterära priser. De räcker inte åt alla, men förbättrar tillvaron för många. Jag talar nu om författare av fack- och skönlitteratur.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Samma sak gäller väl för övrigt skönlitterära författare i allmänhet – det är långt ifrån normen att de kan leva på sitt hantverk. Att hoppas kunna försörja sig på att skriva rollspel på svenska är som att hoppas kunna försörja sig som poet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Därför finns det både statlig författarlön och ett stort antal stipendier och litterära priser. De räcker inte åt alla, men förbättrar tillvaron för många. Jag talar nu om författare av fack- och skönlitteratur.
Det är ju ett bekymmer att rollspelsskrivande inte omfattas av dessa, och att rollspelsbranschen i sig inte har någon liknande infrastruktur.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Notera att jag inte pratar om att leva på skrivandet eller illustrerandet, det går men då krävs en rätt mycket större omsättning jobb än vad som känns rimligt i den svenska branschen just nu. Jag pratar om att få skäligt betalt för tiden man säljer. Oavsett om det är en kvällssyssla eller inte.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Samma sak gäller väl för övrigt skönlitterära författare i allmänhet – det är långt ifrån normen att de kan leva på sitt hantverk. Att hoppas kunna försörja sig på att skriva rollspel på svenska är som att hoppas kunna försörja sig som poet.
Jag håller med, men vill också flika in att få skäligt betalt inte är samma sak som att kunna försörja sig på det. Få människor kan (tyvärr) arbeta heltid med ett kreativt hantverk, eftersom det är svårt att få tillräckligt med jobb för att göra det till en heltidstjänst. Men när man jobbar ska man åtminstone få skäligt betalt för de timmar man lägger ner.

Edit: pappa skrev samma sak som jag fast lite snabbare. Han måste vara skribent.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag hänger inte riktigt med på all indignationen. Det handlar inte om någon sweatshop här, marknaden är fri, och alla har olika intressen. Tonåringen på åttiotalet ville kanske mest se sitt alster i tryck och få några hundralappar och är helt nöjd så. Den som tecknar eller skriver på kvällar gör det antagligen inte i första hand som inkomstkälla, även om det är trevligt med pengar som gör skillnad i kassan, och väljer uppdrag utifrån det. Den som tjänar sitt levebröd att skriva eller illustrera rollspel behöver förstås vara noga med nivån på ersättningen, men begriper det bättre än jag. En viss konstnär är kanske så snabb att det är OK med ett litet lägre pris per stycket - det kan man ta igen på volymen.

Allt är frivilligt, så så länge avtalen hålls ser jag inget problem i vad som överväldigande är en hobbyverksamhet eller bisyssla. Är du och motparten inte överens om nivån på ersättning kan ni gå skilda vägar. Det är ingen som jobbar i kolgruvan och får betalt i company scrip.
Jag ser en poäng i att om A gör jobbet gratis eller jättebilligt på hobbybasis, så blir det svårare för B som har det som yrke att ta skäligt betalt.

Man kan såklart rycka på axlarna och säga "meh, fri marknad" men det gör åtminstone inte jag – eftersom jag tycker att "fri marknad" inte är en godtagbar ursäkt till hur man agerar. Den fria marknaden är en motor för orättvisa och för stora ojämlikheter, och jag har ingen alls respekt för den.

"Allt är frivilligt" kan man säga om väldigt många dåliga saker som funkar på marknaden – gigekonomin till exempel. Pyramidspel. Allehanda lurendrejerier.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Notera att jag inte pratar om att leva på skrivandet eller illustrerandet, det går men då krävs en rätt mycket större omsättning jobb än vad som känns rimligt i den svenska branschen just nu. Jag pratar om att få skäligt betalt för tiden man säljer. Oavsett om det är en kvällssyssla eller inte.
Och då menar jag väl att rollspelsskrivande inte är unikt bland skrivjobb i att inte riktigt kunna ge det. Ger man ut en diktsamling får man sannolikt inte en vettig timlön för arbetet som gått ner i den, och det behöver inte ens vara en fråga om att man blir exploaterad på något vis, utan bara att pengarna inte finns där. Extremt mycket kulturarbete går ju runt på den sortens slit, tyvärr
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,727
Location
Eskilstuna
Säg så här: ett rollspel med dåliga bilder (eller inga bilder) funkar rätt bra ändå, det blir ”bara” torrare läsning och större behov av deskriptivitet i texten, och svårt att sälja.

Men inget kan rädda ett rollspel med dålig regeldesign.
Det är hyfsat sällsynt att folk faktiskt läser texten, eller använder reglerna som de är skrivna. Det är desto vanligare att någon tittar på bilderna för att bygga sig en uppfattning om hur spelet är, slänger ett snabbt öga på texten och reglerna, och helt enkelt spelar ungefär som de är vana vid att göra.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Och då menar jag väl att rollspelsskrivande inte är unikt bland skrivjobb i att inte riktigt kunna ge det. Ger man ut en diktsamling får man sannolikt inte en vettig timlön för arbetet som gått ner i den, och det behöver inte ens vara en fråga om att man blir exploaterad på något vis, utan bara att pengarna inte finns där. Extremt mycket kulturarbete går ju runt på den sortens slit, tyvärr
Så är det ju. Skapar man något som ingen vill ha kan man kanske inte ställa krav på att få betalt för det.

Det som gör mig bekymrad är att även folk som skapar sånt andra vill ha har så förbaskat svårt att få betalt, och att alldeles för många vill göra det ännu svårare.
 
Top