Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Tyvärr skulle jag misstänka att rollspelsbranschen i Sverige helt skulle klappa ihop om alla fick en lön man kan leva på för sitt arbete. När spelföretagens ägare själva behöver ha andra jobb vid sidan av är det väl ett tecken på att skribenter och andra inte heller har någon vidare chans att göra det. Sedan vet jag inte hur vanligt direkt gratisarbete är – för mitt arbete på Helmgast har jag alltid fått betalt, men då i form av royalties på sålt material.
En bransch som går under om folk plötsligt får betalt är ingen jag skulle sakna iaf.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Visst var det bara de svenska utgåvorna du betalade dem för? Då är det ju helt rimliga belopp. När det är stora Kickstarter-kampanjer för spel på engelska blir det en annan sak.
Ja, det här är bara för de svenska utgåvorna; ingen kickstarter inblandad och ännu så länge inga utländska översättningar. Däremot så ingick det att texterna släpptes som CC-BY, så tekniskt sett kan de spridas fritt och folk kan göra översättningar helt fritt.

Så gör jag ju för illustrationer också: frågar illustratörerna ifall jag kan köpa rättigheten att också släppa via CC-BY, och då brukar priset gå upp med 20–50% och det tycker jag brukar vara värt det.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
När jag skriver för utländska förlag är ersättningen mellan 30 till 80 öre per ord. Rätt standard i branschen (EDIT: tror jag men jag kan ha fel). Den högre om jag är erfaren att skriva för spelet.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
En bransch som går under om folk plötsligt får betalt är ingen jag skulle sakna iaf.
Jag tänker att man behöver tänka olika för olika delar av skalan. Klart folk ska ha betalt när det är Fria Ligan och det faktiakt finns pengar bakom, och pengar som rullar in.

I andra änden av skalan har vi ju knappt en "bransch" utan mr en hobby av folk som på sin fritid pytsar in en hiskelig massa tid i sina egna projekt och alltid räknar med att gå back åtminstone fyra-femsiffriga belopp.

Dt finns en gråskala mellan hobby och bransch här, tänker jag.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Ja, det här är bara för de svenska utgåvorna; ingen kickstarter inblandad och ännu så länge inga utländska översättningar. Däremot så ingick det att texterna släpptes som CC-BY, så tekniskt sett kan de spridas fritt och folk kan göra översättningar helt fritt.

Så gör jag ju för illustrationer också: frågar illustratörerna ifall jag kan köpa rättigheten att också släppa via CC-BY, och då brukar priset gå upp med 20–50% och det tycker jag brukar vara värt det.
Jag tycker att det verkar vara en helt okej deal. Om du hade dragit in tre miljoner på deras jobb hade det varit en annan sak... Jag utgår ifrån att så inte är fallet.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
När jag skriver för utländska förlag är ersättningen mellan 30 till 80 öre per ord. Rätt standard i branschen. Den högre om jag är erfaren att skriva för spelet.
Jag skulle säga att det där är en bit under vad som anses vara god branschsed, iaf om man kollar vad de flesta engelskspråkiga indiespel betalar. Där är 15-20 cent per ord någon slags grund man ogärna går under.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Jag tänker att man behöver tänka olika för olika delar av skalan. Klart folk ska ha betalt när det är Fria Ligan och det faktiakt finns pengar bakom, och pengar som rullar in.

I andra änden av skalan har vi ju knappt en "bransch" utan mr en hobby av folk som på sin fritid pytsar in en hiskelig massa tid i sina egna projekt och alltid räknar med att gå back åtminstone fyra-femsiffriga belopp.

Dt finns en gråskala mellan hobby och bransch här, tänker jag.
Absolut, jag utgår ifrån att vi pratar om projekt där folk går med vinst. Då ska den delas.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag skulle säga att det där är en bit under vad som anses vara god branschsed, iaf om man kollar vad de flesta engelskspråkiga indiespel betalar. Där är 15-20 cent per ord någon slags grund man ogärna går under.
Jag kan tänka mig att indies betalar bättre. Har egentligen bara en sån erfarenhet o den är lite speciell. De ”stora” är snålare troligen för att de har många som är kallade så att säga.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Jag kan tänka mig att indies betalar bättre. Har egentligen bara en sån erfarenhet o den är lite speciell. De ”stora” är snålare troligen för att de har många som är kallade så att säga.
Säkert! Och det är ett väldigt problem, att de som rimligen går med störst vinst också betalar minst till sina underleverantörer. Om det stämmer.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Säkert! Om det stämmer.
Tja jag kan ju förstås inte säga vad som står i andras kontrakt, bara i mina egna.

EDIT: Det gällar alltså utrikiska förlag. Svenska förlag betalar annorlunda men vad de betalar får de själva berätta om de vill.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Tja jag kan ju förstås inte säga vad som står i andras kontrakt, bara i mina egna.

EDIT: Det gällar alltså utrikiska förlag. Svenska förlag betalar annorlunda men vad de betalar får de själva berätta om de vill.
Har du fått kaffepengar när andra har tjänat miljoner på dina alster, så har du blivit blåst. Den svenska rollspelsbranschen är full av den sortens blåsningar. En del tror jag nämns i boken om Äventyrsspel. Men det finns mer att gräva i. Det tror jag att du också vet.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Det gäller ju en stor del av alla ideella verksamheter i landet. Jag tror nog att vi hade saknat dom om det plötsligt kostade 10 000 att låta barnen spela fotboll...
Även om jag förstår liknelsen så känns det inte helt korrekt att dra den parallellen mellan en produkt som kommer gå ut i handeln och föreningar som har andra syften som inte utgår från vinst. Nu säger jag inte att rollspel utgår från vinst, jag syftar mer på att rollspel hamnar på en marknad där efterfrågan och konkurrens är drivkrafter sett ur ett ekonomiskt perspektiv.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Har du fått kaffepengar när andra har tjänat miljoner på dina alster, så har du blivit blåst.
Det är ingen fara med mig. Det är ingen som tjänat miljoner på mina skriverier. Jag har ibland varit en större eller mindre del i en helhet som bestått av många väldigt talangfulla människor där vår gememsamma insats kanske genererat vinst för den som tagit risken från början.

Precis som i de flesta branscher, tror jag.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Det gäller ju en stor del av alla ideella verksamheter i landet. Jag tror nog att vi hade saknat dom om det plötsligt kostade 10 000 att låta barnen spela fotboll...
Som jag svarade krank, här menar jag projekt som går med vinst. Ideella eller rena hobbyprojekt är en annan femma, likaså pro bono och välgörenhetsprojekt. Men är du med och bidrar till en produkt som säljs och tjänar pengar till någon så ska du också ha en del av kakan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Även om jag förstår liknelsen så känns det inte helt korrekt att dra den parallellen mellan en produkt som kommer gå ut i handeln och föreningar som har andra syften som inte utgår från vinst. Nu säger jag inte att rollspel utgår från vinst, jag syftar mer på att rollspel hamnar på en marknad där efterfrågan och konkurrens är drivkrafter sett ur ett ekonomiskt perspektiv.
För mig är liknelsen helt spot on. Det är exakt samma som att bemanna kiosken när det är hemmamatch. Så att omkostnader kan betalas.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Som jag svarade krank, här menar jag projekt som går med vinst. Ideella eller rena hobbyprojekt är en annan femma, likaså pro bono och välgörenhetsprojekt. Men är du med och bidrar till en produkt som säljs och tjänar pengar till någon så ska du också ha en del av kakan.
Ah, ja, det håller jag med om. Dock, att något säljs innebär inte att någon tjänar pengar på det. Men jag tror vi håller med varandra.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Det är ingen fara med mig. Det är ingen som tjänat miljoner på mina skriverier. Jag har ibland varit en större eller mindre del i en helhet som bestått av många väldigt talangfulla människor där vår gememsamma insats kanske genererat vinst för den som tagit risken från början.

Precis som i de flesta branscher, tror jag.
Nu citerade du ju bara en del av mitt inlägg. Visst känner du också till att det inte alltid har gått schysst till i den svenska rollspelsbranschen? Jag talar alltså om betalning för skriven text i tryckta produkter.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Jag hänger inte riktigt med på all indignationen. Det handlar inte om någon sweatshop här, marknaden är fri, och alla har olika intressen. Tonåringen på åttiotalet ville kanske mest se sitt alster i tryck och få några hundralappar och är helt nöjd så. Den som tecknar eller skriver på kvällar gör det antagligen inte i första hand som inkomstkälla, även om det är trevligt med pengar som gör skillnad i kassan, och väljer uppdrag utifrån det. Den som tjänar sitt levebröd att skriva eller illustrera rollspel behöver förstås vara noga med nivån på ersättningen, men begriper det bättre än jag. En viss konstnär är kanske så snabb att det är OK med ett litet lägre pris per stycket - det kan man ta igen på volymen.

Allt är frivilligt, så så länge avtalen hålls ser jag inget problem i vad som överväldigande är en hobbyverksamhet eller bisyssla. Är du och motparten inte överens om nivån på ersättning kan ni gå skilda vägar. Det är ingen som jobbar i kolgruvan och får betalt i company scrip.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Det tror jag att du också vet.
Jag vet vad jag fick av Äspel och det betalas bra mycket bättre nu för tiden. Jag vill dock ändå hävda att tex Mutant Chronicles var ett så extremt samarbetsprojekt som involverade så många personer som gav sitt kreativa bidrag att jag inte kan säga att Target tjänade miljoner guldmynt på mina texter. Det de tjänade var ett resultat av massor med folks bidrag och det var ju till syvende och sist Target som tog risken med att ta fram MC. Min ersättning må ha varit liten i förhållande till min insats men den var också helt riskfri för mig.
 
Top