Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,360
I det här inlägget i en annan tråd så tas ett fenomen upp som jag tycker är intressant, och det är påståendet att illustratörer är de enda kreatörerna som begär att få betalt för sitt jobb. Om det stämmer tycker jag att det är en jäkla konstig grej, så mina huvudfrågeställningar i den här tråden är:

1. Är det så?
2. Om ja, varför?

Vi kan väl också tillåta oss att diskutera huruvida det är en bra eller dålig sak, men jag är egentligen mest intresserad av de två huvudfrågeställningarna enligt ovan.

Om jag för trådstartens substans skull utgår från att det är så (och jag har väl egentligen ingen anledning att ifrågasätta observationen) så skulle jag vilja utforska det här lite. Jag tänkte exemplifiera med hur jag själv ser på betalning när jag anlitas för att rita åt någon:

Vanligtvis kontaktar någon mig via mail, och berättar att de har skrivit ett spel eller ett äventyr, också frågar de om jag kan tänka mig att rita och vad det kostar. I nio fall av tio så tackar jag nej, eftersom jag dels inte har tid (ritar bara på fritiden) och dels för att en hel del efterfrågar sådant jag inte vill eller kan göra (det kan vara allt från att de frågar efter en stil jag inte behärskar till att det helt enkelt inte är intressant nog). Om jag är positiv till uppdraget ber jag om en kort brief om vad som ska göras, räknar på hur många timmar det sannolikt kommer ta, och så ger jag ett prisförslag baserat på det. Sen tar jag av min fritid och ritar det personen har bett om. Jag försöker med den här tråden, utöver huvudfrågeställningarna, förstå varför jag inte ska få betalt för det jobb jag gör?

Jag tror att det ligger i hur många rollspelsprojekt initieras. En eller flera personer som inte kan rita kommer på en idé, utvecklar den, skriver text och fantiserar i grupp eller solo. Det är först när det konceptuella är klart eller närapå klart som man lyfter in den externa kompetensen man behöver. Då blir det per automatik så att den som ska rita hamnar i en leverantörssits - "du ska rita det vi har bestämt". Konstnären är inte involverad i projektet förrän det är dags för leverans, och då ser han eller hon sig som en arbetstagare snarare än en del av upphovsmannen/gruppen. Konstnärens delaktighet i projektet blir mer som ett jobb än som en hobby.

Jag gillar att rita, men jag tycker det är mycket roligare att rita det jag vill än att rita det någon annan vill, därför vill jag ha betalt när någon ber mig omdistribuera min fritid för att rita på beställning.

Rent anekdotiskt så är det en del som hör av sig till mig och försöker runda kostnaden genom att fråga om jag vill göra en "Collab" (alltså ett samarbete), och i 100% av de fallen så har det när jag bett dem utveckla visat sig att de har skrivit något, och vill att jag ska illustrera produkten. Det är ju inte en collab i mina ögon, det är bara en beställning utan att man ska behöva betala för det. Jag har hittills inte gått med på någon sådan, av säkert uppenbara skäl.

Så en tänkbar teori till huvudfrågeställningen varför är att illustratören inte är en del av skapandeprocessen när den inleds. Han eller hon tas in som "konsult" för att förverkliga andras idéer, snarare än sina egna. Vad tror ni om det? Rimligt?
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,360
Det händer ibland att folk som beställer illustrationer av mig ger mig mycket kreativ frihet, det vill säga typ: "jag vill ha en dungeon som är ungefär så här stor, och de här sakerna behöver finnas, men i övrigt har du fria händer". Jag hamnar ju fortfarande i en leverantörsroll, men det börjar ändå mer likna ett samarbete och jag tenderar att leverera utöver förväntningarna i sådana projekt (jag gör saker gratis, med andra ord).

Om jag tillsammans med några andra initierade ett ny projekt, där jag var lika delaktig som de andra redan från början har jag mycket svårt att se att jag skulle begära mer betalt än någon annan när en eventuell vinst skulle fördelas (givet att vi alla har lagt ned ungefär lika mycket tid i projektet).
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,914
Redaktörer/editors brukas tas in på slutet på samma sätt men brukar göra det i utbyte mot andra tjänster på deras egna projekt. Det finns liten skillnad där i när de brukar komma in, vad deras roll i projektet är med mera. Skillnaden är just att man inte brukar ta betalt i den rollen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,360
Redaktörer/editors brukas tas in på slutet på samma sätt men brukar göra det i utbyte mot andra tjänster på deras egna projekt. Det finns liten skillnad där i när de brukar komma in, vad deras roll i projektet är med mera. Skillnaden är just att man inte brukar ta betalt i den rollen.
Varför inte?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,143
Jag har beställt illustrationer, och i något fall korrekturläsning, och betalat för båda. Men precis som Vitulv är inne på är det missvisande att säga att jag jobbat gratis: det har varit mina projekt, så det är rimligare att säga att jag tagit den ekonomiska risken. I den mån det blir en vinst är den ju min, inte illustratörens (som inte fått provision utan en fast summa).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,489
Location
Athos
1. Är det så?
2. Om ja, varför?
1. Ja, eller iaf skäligt betalt.
2. I de fall jag har varit inblandade i (och de är ganska många och spänner över 20 år) så kontaktas en illustratör som gör detta på sin arbetstid som ett jobb bland många. Inte sällan går det att förhandla fram en hobby-taxa eftersom illustratören nog är entusiast med. Och för ett lagom stort projekt (typ i storleken Kopparhavets hjältar bär det sig utan problem).

Hade jag varit professionell författare och någon velat att jag skulle skriva något till deras kommersiella spel så hade jag också krävt betalt. Men om jag själv drar igång ett projekt, med vetskapen att jag inte kommer tjäna på det, så gör det mig inget att inga pengar når mig. Det är inte därför jag gör detta.

Men som en slags bonus har jag lärt mig behärska både Illustrator och InDesign som en effekt av detta, för vi har inte råd att betala både för bilder och layout/grafisk design.
 

Genesis

一人ぼっちの夜
Joined
17 Aug 2000
Messages
12,272
Location
Göteborg
Det vore såklart intressant om någon grafiskt intresserad person började med att göra en massa bilder, och sedan anlitade någon att skriva regler och/eller spelvärld till dessa, för en fast ersättning. Men det har nog aldrig hänt. Det närmaste vi kommer är väl Stålenhag-grejen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,360
Jag tror att fler människor tycker sig kunna skriva än rita. Nästan alla skriver på regelbunden basis, dagligen, men få tecknar eller målar. Det betyder ju inte att alla som kan skriva är bra på att göra det, men de flesta har kapaciteten att skriva en text som läsaren förstår, och de kan därigenom förverkliga sin vision i text.

Å andra sidan är det många som förminskar sin egen förmåga att rita, och inte alls känner samma självförtroende i den delen av hantverket.

Givet ovanstående blir det en naturlig upplevd brist på illustratörer i förhållande till projektstartare och skribenter, och därför blir just illustratörens del av projekten något som mer liknar en arbetstagar- eller leverantörsroll. Man tycker sig kunna göra allt själv, utom just illustrationerna, så dessa är det man tar in extern kompetens för och man är mer beredd att betala någon för att göra det man själv inte kan, än att betala någon för något man tycker sig själv vara helt ok på.

En av de saker jag tycker så mycket om med DIY-kulturen inom rollspel är just när folk utmanar sig för att göra allting själv, och jag tycker det är synd att så många undervärderar sin visuella förmåga. Det är sällan jag tycker att de rollspel med tekniskt vassast illustrationer är de som är mest visuellt tilltalande. Tvärtom fastnar jag ofta för illustrationer som är skapade av någon som uppenbart inte är professionell. Jag önskar att attityden att "alla kan skriva" spred sig till att omfatta även ritandet. För alla kan faktiskt rita.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
4,312
Min erfarenhet är ju begränsad men...

1. Nej, jag har fått betalt för att skriva så det stämmer inte alltid. Men samtidigt, ja, 9 gånger av 10 verkar det vara så.

2. Jag antar att vettiga illustratörer är en smalare resurs? Fler rollspelare är duktiga på att göra de andra grejerna och tröskeln för att lära sig dem bra är lägre. Även om ansatsen är ett likvärdigt samarbete är det fortfarande svårare att få in en person som kan illustrera.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,489
Location
Athos
Sedan är det ju inte sällan så att en illustratörs medverkan är en grej som kan boosta sälj. Är det ett kommersiellt släpp så kan det liknas vid PR.
 

Svarte Faraonen

Alternative sexual archetype ('fastest mario')
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,044
Location
Värnhem, Malmö
Det vore såklart intressant om någon grafiskt intresserad person började med att göra en massa bilder, och sedan anlitade någon att skriva regler och/eller spelvärld till dessa, för en fast ersättning. Men det har nog aldrig hänt. Det närmaste vi kommer är väl Stålenhag-grejen.
Å andra sidan, med tanke på premissen för tråden, hade det inte bara varit samma mängd arbete för mindre pengar?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,360
Sedan är det ju inte sällan så att en illustratörs medverkan är en grej som kan boosta sälj. Är det ett kommersiellt släpp så kan det liknas vid PR.
Ja, det har du så klart rätt i. Och det gäller väl iofs även för skribenter/författare, om än inte i lika hög grad.
 

Genesis

一人ぼっちの夜
Joined
17 Aug 2000
Messages
12,272
Location
Göteborg
Å andra sidan, med tanke på premissen för tråden, hade det inte bara varit samma mängd arbete för mindre pengar?
Ja, precis. Illustratören skulle inte få betalt, eftersom det är hens spel, medan skribenterna skulle få betalt, eftersom de bara uppfyller spelmakarens vision mot betalning.

"Jag vill ha ett snabbt och realistiskt stridssystem, på cirka 1500 ord. Det är viktigt att olika vapentyper ska kännas olika, om du fattar, men i övrigt har du fria händer. Se bifogade bilder för den atmosfär jag vill ha i spelet. När kan du vara klar, tror du?"
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,179
Location
Eskilstuna
Rollspel genererar knappt några pengar. Så gott som alla är passionsprojekt, där en person sliter halvt ihjäl sig utan att få något betalt för det. Det gäller att minimera sina kostnader.
  • Bilder syns vid första ögonkastet – och alla vet vad en ”bra” bild är. En ”dålig” bild sticker i ögonen på mer eller mindre alla. Kan man inte göra bra bilder ”måste” man därför betala någon annan för det.
  • Formgivning syns också vid första ögonkastet – men långt ifrån alla är tillräckligt insatta för att kunna bedöma kvaliteten i typsnittsval och layout. Därför är det lättare att tänka ”Äh, jag kan lösa det själv utan att det ser så dåligt ut.” Och det är hyfsat sant, eftersom det främst sticker i ögonen på oss som nördat in oss på formgivning. Så man blir mindre villig att betala för det.
  • Alla kan text. Vi har skrivit uppsatser, vi har skrivit CV:n, vi har skrivit sociala medier-inlägg, vi har chattat. Dessutom är text inte riktigt lika omedelbar – man måste läsa lite innan man förstår om det är bra eller dåligt. Alltså kan man i större utsträckning få för sig att man skriver tillräckligt bra själv – så att man inte behöver betala någon annan för det.
  • Alla kan som sagt skriva, och halvdan text inte sticker som sagt ut lika mycket som en halvdan formgivning eller illustration. Dessutom finns det rättstavningsprogram. Att betala någon annan för att förbättra en text man redan har kan lätt kännas som lägsta prioritet – verkligen inget man vill lägga en massa pengar på.
Min uppfattning är att bilder i genomsnitt är huvudanledningen varför folk blir intresserade av ett rollspel, plockar upp det, och blir taggad på att spela. Även om man har hyfsat mycket pengar – som man skulle kunna lägga på att förbättra texten och formgivningen – är det pengar man istället skulle kunna köpa fler bilder för.
 
Last edited:

Quadrante

Swashbuckler
Joined
14 Mar 2003
Messages
2,420
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Nu som förr som sen, kommer det behövas ett gott redaktörskap. Välja ut och välja bort. Oavsett om det automatiskt genererats eller skapats av en illustratör. Med produkten i fokus (visionen, stilen et.c).
Eftersom ni talar om illustration som dekoration, citerar jag mig själv.

Gäller även val av texter och regler.
 

Svarte Faraonen

Alternative sexual archetype ('fastest mario')
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,044
Location
Värnhem, Malmö
Amatörmässigt gjorda illustrationer sänker en rollspelsprodukts attraktionskraft oerhört mycket snabbare än amatörmässigt skriven text. Därtill konkurrerar rollspelsbranschen mycket mer med andra branscher i fråga om illustratörer. Jag törs tro att jag är en duktig skribent – jag skriver saker som blir väl mottagna och har en god språklig förmåga. Denna kompetens har dock minimal potential att faktiskt ge mig någon form av arbete, då en huvudsakligen svenskspråkig skribent inom fantastikfältet inte möter någon större efterfrågan. I frågan om skickliga illustratörer konkurrerar rollspelsbranschen med till exempel datorspelsbranschen, och måste därför kunna erbjuda mer för att locka folk.

Därtill ligger det såklart något i att skribenter i rollspelsbranschen ofta kompenserar den låga ersättningen med en stor kreativ frihet. Då blir det lättare att fördra till exempel att ens ersättning enbart består i royalties på sålda produkter snarare än en summa utbetalad då man faktiskt skriver.
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,914
Det beror på vad du menar med "kunna rita". Jag kan, med viss ansträngning, få två raka streck att korsa varandra. Ibland. Inte en chans att jag skulle kunna skapa något användbart.
Det har ju kommit mer verktyg som gör det lättare. Vill man att alla ska kunna rita är ju A.I., Photoshop med mera jättebra!
 
Top