Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,156
Jag ser en poäng i att om A gör jobbet gratis eller jättebilligt på hobbybasis, så blir det svårare för B som har det som yrke att ta skäligt betalt.
Fast vad är lösningen? Agerar A omoraliskt och borde straffas? Borde det vara olagligt att ta ut lågt ordpris? Borde förlag åläggas ett lägstapris per ord, även om det innebär att mycket mindre blir skrivet eller publicerat och många gärna skulle acceptera ett lägre pris?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
En grej som jag nog tycker är viktigare att tänka på är att om man inte betalar skäligt arvode så kan man inte heller kräva ansvarstagande eller hållande av deadline m.m. Det är den främsta orsaken till att jag inte skriver åt andra. För att de ska kunna säga åt mig att X ska vara klart om X dagar så ska jag ha betalt som om jag utför ett riktigt jobb, alltså 1000kr/h eller mer. Eller ett fast arvode som ligger på motsvarande nivå.

Annars får man finna sig i att mina barn, mitt jobb, mitt liv etc kommer i första hand.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,156
Det är hyfsat sällsynt att folk faktiskt läser texten, eller använder reglerna som de är skrivna. Det är desto vanligare att någon tittar på bilderna för att bygga sig en uppfattning om hur spelet är, slänger ett snabbt öga på texten och reglerna, och helt enkelt spelar ungefär som de är vana vid att göra.
Det här är inte min personliga erfarenhet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Så är det ju. Skapar man något som ingen vill ha kan man kanske inte ställa krav på att få betalt för det.

Det som gör mig bekymrad är att även folk som skapar sånt andra vill ha har så förbaskat svårt att få betalt, och att alldeles för många vill göra det ännu svårare.
Och då är frågan var problemet ligger. Det är ju stor skillnad på om spelföretagens ägare kan plocka ut en rejäl vinst medan skribenter jobbar för småpengar, eller om spelföretagens ägare själva enbart får ut småsummor.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Och då är frågan var problemet ligger. Det är ju stor skillnad på om spelföretagens ägare kan plocka ut en rejäl vinst medan skribenter jobbar för småpengar, eller om spelföretagens ägare själva enbart får ut småsummor.
Jag vet fan inte, om jag ska vara ärlig. Det har varit så livliga diskussioner senaste dygnet att jag börjar länna mig snurrig 😅
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Och då menar jag väl att rollspelsskrivande inte är unikt bland skrivjobb i att inte riktigt kunna ge det. Ger man ut en diktsamling får man sannolikt inte en vettig timlön för arbetet som gått ner i den, och det behöver inte ens vara en fråga om att man blir exploaterad på något vis, utan bara att pengarna inte finns där. Extremt mycket kulturarbete går ju runt på den sortens slit, tyvärr
Det är en bra jämförelse. Jag känner flera poeter, som ger ut sina böcker på de stora förlagen. De kan inte leva på sin poesi, men en del får stipendier och författarlön. Det räcker inte som försörjning, men är en hjälp. Ekonomiskt är det fullt begripligt: svenska diktsamlingar säljer sällan i mer än 200 exemplar. Många svenska rollspel är alltså betydligt större, sett till försäljning. Det finns därför mer pengar att fördela. Och spelskaparna är i Sverige förmodligen betydligt färre än antalet poeter. Poeterna är, tragiskt nog, betydligt fler än poesiläsarna.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag vet fan inte, om jag ska vara ärlig. Det har varit så livliga diskussioner senaste dygnet att jag börjar länna mig snurrig 😅
Det som får mig att känna mig lite illa till mods i diskussionen är att jag upplever det som att jag utmålas som delaktig i min egen och andras exploatering genom att skriva spel där jag inte får tillräckligt betalt per nedlagd tid. Typ, när jag läser Pappas inlägg känner jag mig på något vis skuldbelagd, som att han vill att jag borde sluta skriva spel om jag inte kan få en vettig timlön.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,728
Location
Eskilstuna
Det hade varit kul att höra någon med insikt i branschen prata om vad en rollspelsbok hade kostat om alla inblandade hade vettigt betalt.
Liksom pratar vi en höjning på 200kr per bok eller 10 000 per bok?

Det är fascinerande hur en marknad kan utvecklas så att det förväntade priset är så mycket lägre än vad som hade krävts för att alla ska gå runt.
Beror ju helt på upplagan. Om man ska ha normal ersättning på alla områden och boken ska tryckas i 100 ex, kan det mycket väl bli en höjning på bra mycket mer än 10 000 per bok.

När jag jobbade med copywriting, redaktion, och formgivning för fastighetsbolag och motsvarande brukade jag fakturera ungefär 1 000 kr/timme. Och då räknade jag även in tid för möten, efterforskning, skissande, och allt sånt.

Hade jag tagit motsvarande betalt för min tid med arbetet på Vindsjäl hade varje bok behövt kosta tusentals kronor. Och det tycker inte ens jag att den hade varit värd. ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Fast vad är lösningen? Agerar A omoraliskt och borde straffas? Borde det vara olagligt att ta ut lågt ordpris? Borde förlag åläggas ett lägstapris per ord, även om det innebär att mycket mindre blir skrivet eller publicerat och många gärna skulle acceptera ett lägre pris?
Jag gör inte anspråk på att ha någon lösning här, och absolut inte någon som tillfredsställer eller funkar för alla. Jag tycker att man måste kunna se ett problem utan att nödvändigtvis kunna leverera någon perfekt lösning. Problemet försvinner inte bara för att det är komplext.

Min lösning har varit att betala så gott jag kan, och hoppas att min goda vilja och min transparens gör att mitt agerande uppfattas som (och är) schysst. Hittills har jag inte fått jättemånga klagomål. Men jag är också väl medveten om att varje gång jag köper en snygg färgbild för 500:- från en hobbyist så påverkar jag helheten i negativ riktning. Jag kanske inte kan göra så mycket åt det, och alternativet kanske är att ha färre bilder, och jag kanske gör bedömningen att det positiva med att ha många billiga bilder väger upp iaf lite den skada jag gör. Framför allt om man då väger in att steget för riktigt nykläckta illustratörer kanske blir lättare; de kan inte konkurrera med snabbhet eller kvalitet men kanske med pris.

Så det här är komplext, och jag tror att man som spelmakare gör bäst i att låta det vara komplext, och förstå att det inte kommer att finnas någon lösning som bara är bra och inte är dålig alls för någon.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Det som får mig att känna mig lite illa till mods i diskussionen är att jag upplever det som att jag utmålas som delaktig i min egen och andras exploatering genom att skriva spel där jag inte får tillräckligt betalt per nedlagd tid. Typ, när jag läser Pappas inlägg känner jag mig på något vis skuldbelagd, som att han vill att jag borde sluta skriva spel om jag inte kan få en vettig timlön.
Att delta i en diskussion om villkor är åtminstone en bra början. Självkritik och självreflekterande är början till förändring. Vi ingår alla i olika system. Bra att prata om dem.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jag gör inte anspråk på att ha någon lösning här, och absolut inte någon som tillfredsställer eller funkar för alla. Jag tycker att man måste kunna se ett problem utan att nödvändigtvis kunna leverera någon perfekt lösning. Problemet försvinner inte bara för att det är komplext.

Min lösning har varit att betala så gott jag kan, och hoppas att min goda vilja och min transparens gör att mitt agerande uppfattas som (och är) schysst. Hittills har jag inte fått jättemånga klagomål. Men jag är också väl medveten om att varje gång jag köper en snygg färgbild för 500:- från en hobbyist så påverkar jag helheten i negativ riktning. Jag kanske inte kan göra så mycket åt det, och alternativet kanske är att ha färre bilder, och jag kanske gör bedömningen att det positiva med att ha många billiga bilder väger upp iaf lite den skada jag gör. Framför allt om man då väger in att steget för riktigt nykläckta illustratörer kanske blir lättare; de kan inte konkurrera med snabbhet eller kvalitet men kanske med pris.

Så det här är komplext, och jag tror att man som spelmakare gör bäst i att låta det vara komplext, och förstå att det inte kommer att finnas någon lösning som bara är bra och inte är dålig alls för någon.
Du är ju, vad jag kan se, åtminstone transparent i vilka villkor du kör med. Många är inte det.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,156
"Allt är frivilligt" kan man säga om väldigt många dåliga saker som funkar på marknaden – gigekonomin till exempel. Pyramidspel. Allehanda lurendrejerier.
Lurendrejerier är dåligt, men därav att jag skrev att avtal ska följas. Gigekonomi har jag inga invändningar mot (utom i vissa fall där situationen inte är transparent).

Framför allt - vad skulle fungera bättre än att de inblandade själva kommer överens om betalningen i rollspelsproduktion? Ingen tvingas in i rollspelsbranschen eller får sitt trångmål utnyttjat.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Det som får mig att känna mig lite illa till mods i diskussionen är att jag upplever det som att jag utmålas som delaktig i min egen och andras exploatering genom att skriva spel där jag inte får tillräckligt betalt per nedlagd tid. Typ, när jag läser Pappas inlägg känner jag mig på något vis skuldbelagd, som att han vill att jag borde sluta skriva spel om jag inte kan få en vettig timlön.
Jag tycker inte du ska känna dig illa till mods. Det vi gör nu är konstruktivt. Och jag uppfattade inte pappa som anklagande så du kanske läser in något som inte finns där?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Att delta i en diskussion om villkor är åtminstone en bra början. Självkritik och självreflekterande är början till förändring.
Vad föreslår du då som lösning? Om ingen inblandad i de projekt där jag deltar – utom möjligen illustratörerna – får en vettig timpeng, och detta inkluderar företagets ägare (som också dubblar som redaktör, layoutare, med mera), blir slutsatsen att man då bara bör lägga ner för att inte försämra för andra skribenter?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,229
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
En fråga som dyker upp när jag lyssnar till de olika diskussionerna är … när ni köpt/fått bilder, vad tänker ni då att ni får göra med dem. Köper ni ensamrätt och fri användning eller är det en gång för en sak.

Samma kan nog gälla för AI och upphovsrätt, nåt som nog kommer komma upp på tapeten om ett tag (om det inte är nåt uppe redan).
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Lurendrejerier är dåligt, men därav att jag skrev att avtal ska följas. Gigekonomi har jag inga invändningar mot (utom i vissa fall där situationen inte är transparent).

Framför allt - vad skulle fungera bättre än att de inblandade själva kommer överens om betalningen i rollspelsproduktion? Ingen tvingas in i rollspelsbranschen eller får sitt trångmål utnyttjat.
Ett sätt lösa det är att, med ett standardkontrakt som utgångspunkt, ge de olika kreatörerna procent på intäkterna. Då får alla del av framgångarna.
 
Top