Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Båda mina föräldrar är egenföretagare. När jag började bli helt okej på formgivning, på nivån att jag startade firma och började få jobb från andra, gav föräldrarna mig vissa uppdrag för deras företags räkning.

När de frågade “Vad vill du ha betalt?” svarade jag “Haha, va? Ingenting, så klart. Ni har ju gett mig mat och husrum och skjutsat mig till träningar och allt sånt där. Jag har väl snarare en skuld på någon miljon att betala av.”

Men de insisterade på att jag ändå skulle ta normal timlön för mitt arbete. För min uppväxt hade de ju stått för som föräldrar, men nu kom de till mig som företag. De skulle ju nu i förlängningen tjäna pengar på mitt arbete. Och om de inte anlitade mig skulle de behöva betala för någon annan.

Min personliga hållning har därefter helt enkelt varit att om någon tjänar pengar på ett projekt ska alla inblandade tjäna pengar. Om man tjänar lite kan det vara okej att alla får lite. Om man tjänar mycket ska alla tjäna mycket. Tjänar man inget alls kan man ta emot hjälp från andra – men då får man betala tillbaka till dem genom att ge dem sin tid när de i sin tur frågar om hjälp.

Jag tänker att det är det som @pappa är inne på – inte att alla måste tjäna en professionell lön för att få vara med och skapa grejer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Du är ju, vad jag kan se, åtminstone transparent i vilka villkor du kör med.
Ja, för att jag kan och för att det passar mig. Jag har inget företag som behöver ha några företagshemligheter, jag försöker inte ens gå plus på mina alster, och det är för mig mer värt att ha ett "gott namn" i rollspelssverige än att få in pengar – jag har ju inga aktirägare eller delägare eller något sådant att vara ansvarig för.

Ännu, iaf.

Jag är ju inte riktigt lika transparent när det gäller jobb jag gör åt eller med andra företag. Jag kan inte avslöja deras hemligheter, så att säga.

Jag tänker att andra, som har andra målsättningar och andra entanglements, funkar annorlunda. Jag har ju medvetet valt att fortsätta vara en ganska liten fisk i rollspelssverige och inte försöka växa, just för att kunna fortsätta agera såhär. Jag blir såklart glad om andra agerar likadant, men jag har förståelse för om de inte gör det.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,421
Location
Nirvana
Vad föreslår du då som lösning? Om ingen inblandad i de projekt där jag deltar – utom möjligen illustratörerna – får en vettig timpeng, och detta inkluderar företagets ägare (som också dubblar som redaktör, layoutare, med mera), blir slutsatsen att man då bara bör lägga ner för att inte försämra för andra skribenter?
Inte alls. Se ovan. Förutom procent på intäkterna kan man börja med en fast summa. Mindre för mindre förlag och projekt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,114
Ett sätt lösa det är att, med ett standardkontrakt som utgångspunkt, ge de olika kreatörerna procent på intäkterna. Då får alla del av framgångarna.
Om det är vad man vill ha i avtalet. Om jag levde på rollspelsskrivande skulle jag prioritera att få en säkerställd betalning, snarare än att behöva hoppas på att produkten gick bra för att få ihop till brödfödan. Om jag skrev som fan för ett litet spel kunde det vara helt rimligt - det riskminimerar för utgivaren men ger mig en möjlighet att delta modet blir en oväntad hit. Om jag var en superstjärna skulle jag kräva royalty.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
En fråga som dyker upp när jag lyssnar till de olika diskussionerna är … när ni köpt/fått bilder, vad tänker ni då att ni får göra med dem. Köper ni ensamrätt och fri användning eller är det en gång för en sak.
Det beror på vilken överenskommelse jag har med illustratören. Normalt sett kommer vi överens som allra minst skriftligen, i vissa fall via faktiska kontrakt, vad som gäller.

Jag brukar som sagt uttryckligen säga att jag vill betala så mycket som krävs för att illustrationerna ska släppas som CC-BY och då kan ju vem som helst använda dem till i princip vad som helst.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,421
Location
Nirvana
Om det är vad man vill ha i avtalet. Om jag levde på rollspelsskrivande skulle jag prioritera att få en säkerställd betalning, snarare än att behöva hoppas på att produkten gick bra för att få ihop till brödfödan. Om jag skrev som fan för ett litet spel kunde det vara helt rimligt - det riskminimerar för utgivaren.
Ja, klumpsumma och sedan procent på intäkter över en viss nivå. Så ser de flesta bokkontrakt ut. Helt rimligt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Då tror jag att vi kommer att ha svårt att komma överens i det här sammanhanget.
Frågar av ren okunskap: vad avses med gigekonomi? Rent generellt och i det aktuella sammanhanget?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Det är som att alla tror att de kan engelska.
Min erfarenhet är dock att det aldrig är någon egentlig nytta att prata i breda termer om att folk misstolkar sin egen kompetens. De som redan gör det kommer inte att komma till insikt av det, och de som kommer ta åt sig och undra "är det jag?" är snarare de personer som redan tenderar att undervärdera sig själva, så antagligen gör det mer skada än nytta.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,114
Ja, klumpsumma och sedan procent på intäkter över en viss nivå. Så ser de flesta bokkontrakt ut. Helt rimligt.
Men man får ju vara medveten om att procenten sänker klumpsumman, och höjer din risk. Sedan kan det vara en vettig deal för det, men det känns också som en onödigt invecklad lösning om någon vill köpa en mindre text på 1000 ord. Då är det enklare med ett ordpris.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Det som får mig att känna mig lite illa till mods i diskussionen är att jag upplever det som att jag utmålas som delaktig i min egen och andras exploatering genom att skriva spel där jag inte får tillräckligt betalt per nedlagd tid. Typ, när jag läser Pappas inlägg känner jag mig på något vis skuldbelagd, som att han vill att jag borde sluta skriva spel om jag inte kan få en vettig timlön.
Jag tycker absolut inte du ska känna någon skuld för att inte ta ut någon vettig timlön, det är det få som gör på sina passionsprojekt, men om du kontrakterar andra att hjälpa dig med deras kunskap och tid, och det leder till att du kan tjäna pengar, så tycker jag att du måste betala dem en rimlig summa. Om de inte verkligen vill jobba mer än de vill få betalt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Frågar av ren okunskap: vad avses med gigekonomi? Rent generellt och i det aktuella sammanhanget?
Jag tänkte mest som generell grej i vårt moderna samhälle. Att det blir allt mindre fasta anställningar och allt mer påstått "egenföretagande" via appar. Jag ser gigifieringen av arbeten som något som splittrar arbetarklassen, leder till helt orimliga arbetsförhållanden och gör det svårt att få till ordentlig facklig organisation.

Gig-grejen gör ju att arbetare inte längre räknas som arbetare riktigt, vilket gör att arbetsköparna får en orimligt stor makt. Och så kan de gömma sig bakom "det är frivilligt att skriva upp sig" trots att de som skriver upp sig gör det för att slippa svälta och vräkas. Att något "är frivilligt" (i betydelsen "ingen står med pistol mot pannan") är i mina ögon inte nog för att rättfärdiga det.

Och ja, jag inser att det i princip funkar så för många frilans-illustratörer och så redan. Det finns såklart en flytande gråskala mellan "är riktig egenföretagare" och "har egentligen ett vanligt kneg men är egenföretagare på pappret för att det ska bli lättare att ge en sparken och förvägra en sjukförsäkring" typ.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,421
Location
Nirvana
Då tror jag att vi kommer att ha svårt att komma överens i det här sammanhanget.
Ja. Gigekonomi leder ofta till att de som jobbar knappt har tid eller råd att gå på toaletten. De rika kundernas villkor. Men det är en politisk fråga för en annan tråd och kanske även ett helt annat forum.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Förutom procent på intäkterna kan man börja med en fast summa. Mindre för mindre förlag och projekt.
Procent kräver enorma mängder administration. Att ge en fast procent per sålt verk kan funka, men då hamnar man i riskzonen att gå back själv. Att ge en procent på vinsten kan funka, men det är riktigt meckigt att regelbundet räkna ut exakt hur mycket varje enskilt projekt går med vinst. Och man vill ju inte råka blåsa någon. Har man då flera inblandade, i flera parallella projekt, lägger man snart mer tid på att sitta och räkna än man gör på att skapa grejer.

Fasta summor är så sanslöst mycket enklare att arbeta med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
CC-BY är i princip att sälja (verket) och aldrig kunna sälja igen.
Korrekt. Och därför är det helt OK och rimligt att jag som köpare får pröjsa extra för det.

De illustratörer jag jobbat med har tyckt att det varit helt OK, och antingen inte lagt på något alls eller plussat 30-50%. De illustrationer de gör till mina spel är ju ändå ganska specifika, och i många fall kluriga att sälja in till något annat projekt tror jag.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Jag tycker absolut inte du ska känna någon skuld för att inte ta ut någon vettig timlön, det är det få som gör på sina passionsprojekt, men om du kontrakterar andra att hjälpa dig med deras kunskap och tid, och det leder till att du kan tjäna pengar, så tycker jag att du måste betala dem en rimlig summa. Om de inte verkligen vill jobba mer än de vill få betalt.
Alltså, jag spenderar mängder med lågbetalda timmar på att hitta på fantasiscenarion, men det går lite väl långt om jag ska föreställa mig något där jag faktiskt kan tjäna pengar.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,114
Att ge en procent på vinsten kan funka, men det är riktigt meckigt att regelbundet räkna ut exakt hur mycket varje enskilt projekt går med vinst.
Bökigt nog om man antar välvilja, och gör man inte det heter det ”Hollywood Accounting” av en anledning…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Om jag någonsin skriver ett spel jag tror faktiskt kan dra in mer pengar än det kostat, med lite marginal och så, så är jag inte främmande för att erbjuda procent av vinst eller whatever. Åtminstone inte principiellt.

Turligt nog har jag inte behövt hantera det fallet ännu… =)
 
Top