Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Jag tycker ju inte det är något fel på grunkonceptet "jag kan skriva, du kan rita, låt oss göra ett rollspel ihop". Problemet uppstår med de ganska snedvridna förväntningarna som finns.

Jag har mest hållit ett öga på såna här förfrågningar när de poppar upp i facebookgrupper då jag själv är i situationen "skriver rollspel och vill ha snyggare bilder än jag själv kan rita (för tillfället)", och typ 19 av 20 sånna förfrågningar är just "Jag har skrivit ett rollspel, vill någon rita lite bilder till det?". Det här borde för all del också kunna funka, problemet är att spelskrivaren gör ett uruselt jobb med att sälja in sitt rollspel!

Hur många hundratals sidor av ofta halvdåligt skrivet rollspel tror de att potentiella sammarbetsparterns är intresserade av att läsa igenom på jakt efter ett rollspel de går igång på och faktiskt _vill_ rita bilder till? Tid som kan användas till att rita fler coola bilder, eller rent av skriva ett eget rollspel till ens egna bilder. Jag hade inte varit beredd att läsa ens en en sida om inte författaren sålt in det på ett intressant sett redan i frågeställningen. Eller om jag i alla fall var bekant med deras arbete sen innan.

Och vad för "säkerhet" erbjuds egentligen? Vilka villkor? Författaren verkar ofta tycka att spelet är klart, och bara ska illustreras. Men kommer de acceptera en potentiell illustratörs alla bilder till spelet utan ifrågasättande? Jag har svårt att tro det. Men varför skulle författaren få välja och vraka bland bilderna om illustratörerna inte får göra det samma med texten?

Jag tror också att det absolut vanligaste felet de gör är att gå till exempelvis en facebookgrupp dedikerad till att göra bilder. Tror den typen av förfrågningar hade haft bättre chans att lyckas i ett lite mer allmänt spelforum, eftersom hela konceptet kräver ett visst spelintresse för att ens vara relevant tror jag.

För jag tror du behöver fråga in en grupp där du först sålt in dig själv. Skrev två eller tre _bra_ äventyr som du släpper som de är, så folk vet att du kan skriva bra äventyr och vilken stil du har. Låt folk bilda sig en uppfattning. Och om de ävnetyren faktiskt får genomslag, om folk pratar om dem och säger att de gillar dem. Då kanske du säga att du jobbar med nästa äventyr och fråga om någon skulle vara intresserad av rita en bild eller två mot att få en förtitt på äventyret.

Få potentiella illustratörer att _vilja_ läsa det du tänker be dem göra illustrationer till innan du faktiskt ber dem att läsa det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Det här borde för all del också kunna funka, problemet är att spelskrivaren gör ett uruselt jobb med att sälja in sitt rollspel!
Men det är ju det bilderna är till för. Det är ju först när ett spel har flådiga fyrfärgsbilder som folk tycker att det är ett intressant spel! Så det blir lite moment 22.

Okej, överdrift såklart, men det finns ett korn av sanning i det.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det är skillnad på att sälja in ett koncept till en potentiell illustratör, och sälja in ett rollspel till en konsument.

För den som letar efter illustratörer så är det viktigt att sätta sig in i vad som funkar på ett visst forum, och det är inte svårare än att läsa lite poster för att se vad folk efterfrågar.

Och för det mesta är det bara om man vill ha gratis bilder som man måste sälja in ett koncept. Betalar man kan man hitta illustratörer.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Och vad för "säkerhet" erbjuds egentligen? Vilka villkor? Författaren verkar ofta tycka att spelet är klart, och bara ska illustreras. Men kommer de acceptera en potentiell illustratörs alla bilder till spelet utan ifrågasättande? Jag har svårt att tro det. Men varför skulle författaren få välja och vraka bland bilderna om illustratörerna inte får göra det samma med texten?
Här blir en intressant fråga var det är rätt ställe att börja ta in en illustratör att jobba med. Jag tänker så här: den som skriver har bestämt litet grundpremisser, som att det här ett rymdutforskningsspel. Men i stället för att börja designa rymdskepp och varelser själv, borde det här vara rätt tillfälle att börja arbeta med illustratören, som att bolla idéer, ta in skisser, och så vidare. När man hittar en bra design modifierar författaren beskrivningen och kanske en del koncept för att det ska passa in bättre. Sådant resulterar i en mer helgjuten design, och antagligen än som är mer grafiskt tilltalande än om skribenten försökt spika allt själv först och sedan bara får det illustrerat på de premisserna.

Det här ser man ofta i den amerikanska serievärlden - författaren har litet tämligen vaga idéer om karaktärsdesign, och sedan testar illustratören om de funkar och gör sina egna tolkningar, författare och redaktör har åsikter, det kommer nya utkast, och så vidare. I just det sammanhanget hjälper det antagligen att bägge är på ungefär samma organisatoriska nivå - de jobbar båda två för en fast anställd line editor på förlaget, som är den som har sista ordet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Men det är ju det bilderna är till för. Det är ju först när ett spel har flådiga fyrfärgsbilder som folk tycker att det är ett intressant spel! Så det blir lite moment 22.

Okej, överdrift såklart, men det finns ett korn av sanning i det.
Bilderna är till för att sälja in spelet till allmänheten. Jag pratar om att sälja in projektet till en potentiell sammarbetsparter.

Sure, det är svårare att sälja in något om man inte har en fin grafisk presentation. Det finns en väldigt enkel lösning på det: erbjud pengar. Ju mer pengar, ju mer lättare är det att sälja in.

Om du försöker ersätta både snygg grafik OCH pengar så är det klart att du behöver jobba lite för det. Jag ser inget moment 22 i det.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Om vi går tillbaka till trådens ämne - alltså varför det bara är illustratörer som kräver betalt - så tror jag att det går att spåra till Äventyrsspels dagar. En del av dem som skrev då var tonåringar som fick ett par hundringar för ett äventyr. Den attityden har sedan spritt sig i den svenska rollspelsbranschen. Alla beter sig inte så, men en del. Helt enkelt för att det är lönsamt och för att konsumenterna inte bryr sig nämnvärt.

I själva verket är det ofta skribenterna, inte sällan frilansare, som för spelens idéinnehåll framåt. Plockar in nya koncept, ofta med inspiration från utländska spel. Ersättningen varierar i regel mellan ingen alls och ganska dålig. Om det är mindre projekt där förläggaren själv bara drar in kaffepengar tycker jag att det är okej. Men när det handlar om Kickstarter-finansierade spel som drar in miljonbelopp blir usla skribentarvoden i mina ögon direkt stötande.

Det har i annan tråd nyligen diskuterats att bojkotta förlag och spelskapare som använder AI-bilder. Självklart kan man vända på saken och tänka sig det omvända: att bojkotta förlag som inte betalar sina skribenter alls eller betalar dem dåligt (ofta samtidigt som de betalar illustratörerna betydligt mer). Det är i mina ögon rimligare än att bojkotta dem som använder AI-bilder.

Att jag över huvud taget överväger att använda mig av AI-bilder (jag har inte bestämt mig ännu, kanske kör jag helt utan bilder) har med detta att göra. Jag vill ha betalt för mina idéer och jag vill kunna ge dem en tilltalande visuell inramning. Tidigare har andra fått nästan hela kakan och den har vid flera tillfällen varit tämligen stor. För mig är den mycket ojämna fördelningen helt orimlig.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Om vi går tillbaka till trådens ämne - alltså varför det bara är illustratörer som kräver betalt - så tror jag att det går att spåra till Äventyrsspels dagar. En del av dem som skrev då var tonåringar som fick ett par hundringar för ett äventyr. Den attityden har sedan spritt sig i den svenska rollspelsbranschen. Alla beter sig inte så, men en del. Helt enkelt för att det är lönsamt och för att konsumenterna inte bryr sig nämnvärt.

I själva verket är det ofta skribenterna, inte sällan frilansare, som för spelens idéinnehåll framåt. Plockar in nya koncept, ofta med inspiration från utländska spel. Ersättningen varierar i regel mellan ingen alls och ganska dålig. Om det är mindre projekt där förläggaren själv bara drar in kaffepengar tycker jag att det är okej. Men när det handlar om Kickstarter-finansierade spel som drar in miljonbelopp blir usla skribentarvoden i mina ögon direkt stötande.

Det har i annan tråd nyligen diskuterats att bojkotta förlag och spelskapare som använder AI-bilder. Självklart kan man vända på saken och tänka sig det omvända: att bojkotta förlag som inte betalar sina skribenter alls eller betalar dem dåligt (ofta samtidigt som de betalar illustratörerna betydligt mer). Det är i mina ögon rimligare än att bojkotta dem som använder AI-bilder.

Att jag över huvud taget överväger att använda mig av AI-bilder (jag har inte bestämt mig ännu, kanske kör jag helt utan bilder) har med detta att göra. Jag vill ha betalt för mina idéer och jag vill kunna ge dem en tilltalande visuell inramning. Tidigare har andra fått nästan hela kakan och den har vid flera tillfällen varit tämligen stor.
Jag vet inte vilka rollspelsföretag i Sverige som kan tala om lönsamhet. Ligan, Riot, Helmgast kanske? Hur ser det ut där? (frågan ställd brett till tråden, och inte spcifikt till dig). Är svenska företag schyssta mot sina skribenter, eller finns det anledning att börja rikta tydlig kritik?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag vet inte vilka rollspelsföretag i Sverige som kan tala om lönsamhet. Ligan, Riot, Helmgast kanske? Hur ser det ut där? (frågan ställd brett till tråden, och inte spcifikt till dig). Är svenska företag schyssta mot sina skribenter, eller finns det anledning att börja rikta tydlig kritik?
Det har riktats kritik tidigare mot Ligan har jag för mig (och jag fick t.ex. inte betalt för det jag skrev till M0, vad jag minns) men jag tror att de bättrat sig på den punkten. Det kändes som typiskt fall av att det gick väldigt fort att gå från liten hobbygrupp till stor aktör och alla policies och arbetssätt hängde inte med från början.

De andra har jag inte hört något specifikt om vad gäller att betala sina skribenter. Men liksom dig är jag nyfiken.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Folk ska få skäligt betalt för sin tid och sitt arbete. Det gäller alla; författare, korrläsare, redaktörer, illustratörer och formgivare. Alla ska få betalt och tillräckligt för att tiden ska vara värt spenderad. Sen sätter alla sina egna priser baserat på en himla massa olika parametrar och känner man att en illustratör är för dyr, då finns det bokstavligt talat tusen andra tillgängliga. Jag har på senare tid höjt mina priser och tycker att andra ska göra det också. Oavsett vilken roll man har i ett projekt. Det är på tok för mycket gratisjobb i svenska rollspel.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Folk ska få skäligt betalt för sin tid och sitt arbete. Det gäller alla; författare, korrläsare, redaktörer, illustratörer och formgivare. Alla ska få betalt och tillräckligt för att tiden ska vara värt spenderad. Sen sätter alla sina egna priser baserat på en himla massa olika parametrar och känner man att en illustratör är för dyr, då finns det bokstavligt talat tusen andra tillgängliga. Jag har på senare tid höjt mina priser och tycker att andra ska göra det också. Oavsett vilken roll man har i ett projekt. Det är på tok för mycket gratisjobb i svenska rollspel.
100%
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag vet inte vilka rollspelsföretag i Sverige som kan tala om lönsamhet. Ligan, Riot, Helmgast kanske? Hur ser det ut där? (frågan ställd brett till tråden, och inte spcifikt till dig). Är svenska företag schyssta mot sina skribenter, eller finns det anledning att börja rikta tydlig kritik?
Jag vet inte vilken typ av dealar de förlagen har med sina skribenter just nu, men jag tycker att det finns anledning att börja ställa frågor. Ofta gör förlagen upp med olika skribenter enskilt. Jag tippar att de flesta inte vet vad de andra skribenterna får betalt. Vad jag vet finns det inga standardavtal och ofta inte heller skrivna kontrakt. Jag tycker att det borde finnas både och.

I USA fungerar det bättre med kontrakt (möjligen för att förlagen är rädda för att bli stämda). Dessutom vore det bra om skribenterna fick procent på intäkterna (och därmed del av framgångarna) istället för bara en ofta ganska liten klumpsumma.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag vet inte vilken typ av dealar de förlagen har med sina skribenter just nu, men jag tycker att det finns anledning att börja ställa frågor. Ofta gör förlagen upp med olika skribenter enskilt. Jag tippar att de flesta inte vet vad de andra skribenterna får betalt. Vad jag vet finns det inga standardavtal och ofta inte heller skrivna kontrakt. Jag tycker att det borde finnas både och.
Framförallt skulle jag som konsument vilja att det fanns ett tydligt statement där det framgår vad företagets minsta arvoden är. Det gör mig inget att vissa kreatörer tjänar mer än andra, men jag vill veta att åtminstone ingen jobbar för slavlön. För då vill jag inte köpa företagets grejor.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Framförallt skulle jag som konsument vilja att det fanns ett tydligt statement där det framgår vad företagets minsta arvoden är. Det gör mig inget att vissa kreatörer tjänar mer än andra, men jag vill veta att åtminstone ingen jobbar för slavlön. För då vill jag inte köpa företagets grejor.
Det skriver jag under på alla dagar i veckan. Men jag är ytterst osäker på om något av de förlag du nämnde ovan skulle gå med på det. Att de borde gå med på det är en annan sak...
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Det har riktats kritik tidigare mot Ligan har jag för mig (och jag fick t.ex. inte betalt för det jag skrev till M0, vad jag minns) men jag tror att de bättrat sig på den punkten. Det kändes som typiskt fall av att det gick väldigt fort att gå från liten hobbygrupp till stor aktör och alla policies och arbetssätt hängde inte med från början.

De andra har jag inte hört något specifikt om vad gäller att betala sina skribenter. Men liksom dig är jag nyfiken.
Det är riktigt att det gick fort. Men jag tror att de också blev fartblinda och jävligt sugna på att tjäna pengar. Mitt livs sämsta deal. De grejer jag skrev har tryckts flera gånger och säljs fortfarande. Intäkterna lär vara betydande.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Det skriver jag under på alla dagar i veckan. Men jag är ytterst osäker på om något av de förlag du nämnde ovan skulle gå med på det. Att borde gå med på det är en annan sak...
Ja alltså jag sitter ju bara och önskar fritt här.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,682
Location
Värnhem, Malmö
Folk ska få skäligt betalt för sin tid och sitt arbete. Det gäller alla; författare, korrläsare, redaktörer, illustratörer och formgivare. Alla ska få betalt och tillräckligt för att tiden ska vara värt spenderad. Sen sätter alla sina egna priser baserat på en himla massa olika parametrar och känner man att en illustratör är för dyr, då finns det bokstavligt talat tusen andra tillgängliga. Jag har på senare tid höjt mina priser och tycker att andra ska göra det också. Oavsett vilken roll man har i ett projekt. Det är på tok för mycket gratisjobb i svenska rollspel.
Tyvärr skulle jag misstänka att rollspelsbranschen i Sverige helt skulle klappa ihop om alla fick en lön man kan leva på för sitt arbete. När spelföretagens ägare själva behöver ha andra jobb vid sidan av är det väl ett tecken på att skribenter och andra inte heller har någon vidare chans att göra det. Sedan vet jag inte hur vanligt direkt gratisarbete är – för mitt arbete på Helmgast har jag alltid fått betalt, men då i form av royalties på sålt material.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Det skriver jag under på alla dagar i veckan. Men jag är ytterst osäker på om något av de förlag du nämnde ovan skulle gå med på det.
Well, vi får väl se. Just sånt där brukar kunna vara lite känsligt i affärssammanhang… Men ett gäng av de inblandade hänger väl här? @TomasFriaLigan till exempel har väl koll på hur de gör?


Jag är ingen jätte-kreatör, men jag pratar gärna ersättningar. Jag betalade c:a 15k för både De försvunna soldaterna (10k ord) och för Mardrömmar från Amerika (totalt 60k ord); det senare blev definitivt mycket "kompispris". I båda fallen var det ju i rätt hög grad författardrivna projekt också – jag redigerade, layoutade och gav ut Moas och Gabbies texter samt betalade för illustrationer och för rätten att få anväda det de skrivit.

Sedan ingår ingen royalty, mycket för att sannolikheten att jag går plus är så liten rent generellt. Även om det nu visar sig att Kutulu nog eventuellt har sådan möjlighet (som enda av mina spel hittills).

Jag tror och hoppas att ingen av dem kände sig lurad av transaktionen.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Tyvärr skulle jag misstänka att rollspelsbranschen i Sverige helt skulle klappa ihop om alla fick en lön man kan leva på för sitt arbete. När spelföretagens ägare själva behöver ha andra jobb vid sidan av är det väl ett tecken på att skribenter och andra inte heller har någon vidare chans att göra det. Sedan vet jag inte hur vanligt direkt gratisarbete är – för mitt arbete på Helmgast har jag alltid fått betalt, men då i form av royalties på sålt material.
Är det inte bara så att de som tjänar mycket bör bli bättre på att dela med sig av sina intäkter? De som tjänar miljoner har råd att ge sina medkreatörer mer än kaffepengar. Det som behöver dämpas är girigheten.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Well, vi får väl se. Just sånt där brukar kunna vara lite känsligt i affärssammanhang… Men ett gäng av de inblandade hänger väl här? @TomasFriaLigan till exempel har väl koll på hur de gör?


Jag är ingen jätte-kreatör, men jag pratar gärna ersättningar. Jag betalade c:a 15k för både De försvunna soldaterna (10k ord) och för Mardrömmar från Amerika (totalt 60k ord); det senare blev definitivt mycket "kompispris". I båda fallen var det ju i rätt hög grad författardrivna projekt också – jag redigerade, layoutade och gav ut Moas och Gabbies texter samt betalade för illustrationer och för rätten att få anväda det de skrivit.

Sedan ingår ingen royalty, mycket för att sannolikheten att jag går plus är så liten rent generellt. Även om det nu visar sig att Kutulu nog eventuellt har sådan möjlighet (som enda av mina spel hittills).

Jag tror och hoppas att ingen av dem kände sig lurad av transaktionen.
Visst var det bara de svenska utgåvorna du betalade dem för? Då är det ju helt rimliga belopp eftersom det är en så pass liten marknad. Till och med ganska bra med tanke på att du antagligen har skött mycket av det praktiska runt produkterna (deal med tryckeri etc - det är också jobb). När det är stora Kickstarter-kampanjer för spel på engelska blir det en annan sak.
 
Top