Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Fuck marknaden. Fuck den. Jag hade inte använt ordet moraliskt dock. Jag menar hur bra grejen är på ett konstnärligt plan.
Tyvärr är väl frågan om ersättning helt underkastad marknadskrafterna. En bättre illustratör kan begära mer betalt, eftersom denne levererar en produkt som gör spelet mer attraktivt. En bättre skribent? Merparten av konsumenterna kommer inte nödvändigtvis märka skillnad, särskilt om vi snackar stilistik snarare än innehåll.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Tycker man illustration är pynt kan man använda AI/stock-bilder.

En bild är lika mycket information som text och regler. Vi lägger olika vikt på dem. En del spelar reglerna, andra böjer reglerna efter stämningstext och bilder. Olika sätt, inget av dem mer eller mindre värt.
Det är en annan diskussion men jo, de är mindre värda.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Något annat man kan fundera på är att standarden för rollspelsböckers visuella utformning har ökat oerhört mycket mer än standarden för deras språkliga dito. Detta inkluderar dels illustrationer, dels andra produktionskostnader i stil med fyrfärgstryck, inbundna böcker, med mera. En rollspelsmakare som vill hålla jämna steg med sina konkurrenter behöver därmed avsätta avsevärda summor till detta, vilket lämnar mindre pengar över till skribenter.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Säg så här: ett rollspel med dåliga bilder (eller inga bilder) funkar rätt bra ändå, det blir ”bara” torrare läsning och större behov av deskriptivitet i texten, och svårt att sälja.

Men inget kan rädda ett rollspel med dålig regeldesign.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Säg så här: ett rollspel med dåliga bilder (eller inga bilder) funkar rätt bra ändå, det blir ”bara” torrare läsning och större behov av deskriptivitet i texten, och svårt att sälja.

Men inget kan rädda ett rollspel med dålig regeldesign.
100%
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Tycker man illustration är pynt kan man använda AI/stock-bilder.
Har man ett samtida eller närhistoriskt rollspel blir foton också ofta bra. Ett spel som Fall of Delta Green är bedövande snyggt med sina fotocollage - det är ett sätt för den som kan layout men inte kan teckna att ta sig fram på. Plus att foton har fördelen att de är inherent historiskt korrekta.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Säg så här: ett rollspel med dåliga bilder (eller inga bilder) funkar rätt bra ändå, det blir ”bara” torrare läsning och större behov av deskriptivitet i texten, och svårt att sälja.

Men inget kan rädda ett rollspel med dålig regeldesign.
Jag ser dock inte regeldesign och författande som samma sak. Att vara bra på att designa regler och att vara en skicklig stilist är ju två helt separata kompetenser.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Säg så här: ett rollspel med dåliga bilder (eller inga bilder) funkar rätt bra ändå, det blir ”bara” torrare läsning och större behov av deskriptivitet i texten, och svårt att sälja.

Men inget kan rädda ett rollspel med dålig regeldesign.
Håller helt med, ett rollspels utan illustrationer kan jag fortfarande läsa utan problem. Ett rollspel med text som inte är bearbetad blir liggandes för jag orkar inte läsa in mig på spelet, jag får en känsla av att den som skapat produkten helt enkelt inte brytt sig. Bra illustrationer med kass text förstärker bara min egen upplevelse av att personen inte alls brytt sig om sitt projekt. Språk är bärande för en produkt som rollspel i mina ögon, därför bör mer resurser läggas på text än illustrationer om spelet ska hålla när det möter publiken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Säg så här: ett rollspel med dåliga bilder (eller inga bilder) funkar rätt bra ändå, det blir ”bara” torrare läsning och större behov av deskriptivitet i texten, och svårt att sälja.

Men inget kan rädda ett rollspel med dålig regeldesign.
Jag som tycker att regler är ointressanta och i 99 fall av 100 alldeles för krångliga skulle kanske snarare säga speldesign.

Men grejen är ju att det omvända gäller för köpandet av spelen. Ett spel med kassa illustrationer men bra speldesign och text kanske är bättre, men ett spel med snygga illustrationer och dålig text säljer mer.

EDIT: Och givet att grundboken brukar vara det som säljer mest – så när en spelmakare fått dig att köpa spelet så är ju, med marknadslogik, deras utmaning över. Marknadsmässigt har de väldigt liten anledning att bry sig om vad du tycker om reglerna, om du inte är väldigt, väldigt högljudd online. Och många kollar ju inte recensioner eller diskussioner inan de köper.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag ser dock inte regeldesign och författande som samma sak. Att vara bra på att designa regler och att vara en skicklig stilist är ju två helt separata kompetenser.
Skiljer du på de, så visst. Men i normalfallet görs det väl parallellt av samma skribent, möjligen med en redaktör ovanpå för stildelarna? Jag är förstås med på att en bra regellösning kan presenteras illa, och vice versa.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,155
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Har man ett samtida eller närhistoriskt rollspel blir foton också ofta bra. Ett spel som Fall of Delta Green är bedövande snyggt med sina fotocollage - det är ett sätt för den som kan layout men inte kan teckna att ta sig fram på. Plus att foton har fördelen att de är inherent historiskt korrekta.
Det är ett ypperligt exempel på där illustrationerna till spelet är ett bärande element i hur spelet skall tolkas.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag tycker att det egentligen är fel att det bara är illustratörer av rollspel som får "bra" betalt, eller betalt överhuvudtaget. Den egentliga ersättningen bör vara baserad på skäligt liv för normalt antal arbetstimmar vecka. Att det inte är så i rollspelsindustrin, och åtminstone i delar av serieindustrin är tråkigt, men jag kan förstå varför det blivit så.

Många rollspelsskribenter skriver sitt eget material och vill få ut det med illustrationer, men har inte förmågan att själva illustrera så de har tidigare fått pröjsa en illustratör. Från företags sidor så har det nog varit så att illustrationer hjälper till att sälja produkter men ytterst få skribenter kan höja försäljningen utan märket eller produktlinjens namn är viktigare.

Jag både skriver och illustrerar men där jag vet ungefär hur lång tid det tar att rita en A4-bild i olika detaljnivå, svartvitt eller färg så har jag aldrig tagit tid på mitt skrivande, men det går betydligt fortare att skriva en sida än att rita en. Å andra sidan så brukar ett rollspel kräva mycket mer text än bilder.

När jag senast illustrerade kommersiella rollspel var det bästa jag fått betalt 150 dollar för en svartvit helsida. Jag vet inte om det ändrats nämnvärt, men jag antar att nästan alla kör med färg istället nu, men jag skulle gärna få reda på hur priset ser ut för illustratörer och för skribenter nu så man kan se hur stor skillnad det är.

Av de olika industrierna jag har koll på så var rollspel längst ner när det gäller ersättning till tecknare för övrigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Den egentliga ersättningen bör vara baserad på skäligt liv för normalt antal arbetstimmar vecka. Att det inte är så i rollspelsindustrin, och åtminstone i delar av serieindustrin är tråkigt, men jag kan förstå varför det blivit så.
Så ser det i och för sig inte ut i någon industri. I den mån folk får en lön de kan leva på så beror det ju på 1) facket och 2) brist på arbetskraft, i stort sett. Företag betalar så lite de kommer undan med. Lönen är inte kopplad till levnadsomkostnader annat än högst sekundärt.

Vi lever trots allt i ett kapitalistiskt samhälle.

(Tänk så många av de här problemen som hade kunnat lösas med någon form av medborgarlön… men nu ska jag sluta innan jag får smäll på fingrarna)
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag vet inte om det ändrats nämnvärt, men jag antar att nästan alla kör med färg istället nu, men jag skulle gärna få reda på hur priset ser ut för illustratörer och för skribenter nu så man kan se hur stor skillnad det är.
Jag vet inte hur representativt det är, men för de två omslagsbilderna till Dunder & Drakar Basregler betalade jag illustratören 21000 kr. För att få dem exakt som jag ville och för icke-exklusiva rättigheter till bilderna.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Skiljer du på de, så visst. Men i normalfallet görs det väl parallellt av samma skribent, möjligen med en redaktör ovanpå för stildelarna? Jag är förstås med på att en bra regellösning kan presenteras illa, och vice versa.
Om vi tittar på exemplet vad jag skrev för Kutulu så var det till exempel hundra procent "fluff" – ett SLP-kapitel, eftersom krank inte är superintresserad av personporträtt. Där törs jag till exempel påstå att förbättringen av produkten var marginell, och effekten på försäljning sannolikt ickeexisterande.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Jag tycker att det egentligen är fel att det bara är illustratörer av rollspel som får "bra" betalt, eller betalt överhuvudtaget. Den egentliga ersättningen bör vara baserad på skäligt liv för normalt antal arbetstimmar vecka. Att det inte är så i rollspelsindustrin, och åtminstone i delar av serieindustrin är tråkigt, men jag kan förstå varför det blivit så.

Många rollspelsskribenter skriver sitt eget material och vill få ut det med illustrationer, men har inte förmågan att själva illustrera så de har tidigare fått pröjsa en illustratör. Från företags sidor så har det nog varit så att illustrationer hjälper till att sälja produkter men ytterst få skribenter kan höja försäljningen utan märket eller produktlinjens namn är viktigare.

Jag både skriver och illustrerar men där jag vet ungefär hur lång tid det tar att rita en A4-bild i olika detaljnivå, svartvitt eller färg så har jag aldrig tagit tid på mitt skrivande, men det går betydligt fortare att skriva en sida än att rita en. Å andra sidan så brukar ett rollspel kräva mycket mer text än bilder.

När jag senast illustrerade kommersiella rollspel var det bästa jag fått betalt 150 dollar för en svartvit helsida. Jag vet inte om det ändrats nämnvärt, men jag antar att nästan alla kör med färg istället nu, men jag skulle gärna få reda på hur priset ser ut för illustratörer och för skribenter nu så man kan se hur stor skillnad det är.

Av de olika industrierna jag har koll på så var rollspel längst ner när det gäller ersättning till tecknare för övrigt.
Jag tar runt 5000 kronor för en helsida. Det är ungefär 20-25 timmars job för mig, så en timlön på styva 200 spänn innan skatt, eller dryga 30 000 om man översätter till en månadslön.

Jag tycker verkligen inte det borde sticka så i ögonen på andra kreatörer.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag tar runt 5000 kronor för en helsida. Det är ungefär 20-25 timmars job för mig, så en timlön på styva 200 spänn innan skatt, eller dryga 30 000 om man översätter till en månadslön.

Jag tycker verkligen inte det borde sticka så i ögonen på andra kreatörer.
Det tråkiga i sammanhanget är väl att från vårt skribentperspektiv så upplevs ofta illustratörerna som en "konkurrerande" budgetpost. Egentligen borde vi ju samarbeta mer för att se till att vi alla får det bra, men i praktiken har jag aldrig stött på någon illustratör som uttryckt någon större solidaritet med skribenternas lönesituation – vilket kanske gör att många skribenter reser ragg när de ombeds undvika AI-illustrationer för att vara solidariska med illustratörer. Jag är övertygad om att den sunda vägen framåt är att vi arbetar tillsammans för att hjälpa varandra, men då måste det vara ömsesidigt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Det tråkiga i sammanhanget är väl att från vårt skribentperspektiv så upplevs ofta illustratörerna som en "konkurrerande" budgetpost. Egentligen borde vi ju samarbeta mer för att se till att vi alla får det bra, men i praktiken har jag aldrig stött på någon illustratör som uttryckt någon större solidaritet med skribenternas lönesituation – vilket kanske gör att många skribenter reser ragg när de ombeds undvika AI-illustrationer för att vara solidariska med illustratörer. Jag är övertygad om att den sunda vägen framåt är att vi arbetar tillsammans för att hjälpa varandra, men då måste det vara ömsesidigt.
Jag arbetar ju inte som illustratör, så jag funderar nog inte så mycket över generella branschvillkor. Anledningen till att jag prissätter som jag gör är att jag i någon mån säljer min fritid (som jag värderar) och att jag inte vill skapa hinder för de illustratörer som faktiskt lever på sitt hantverk (om jag gör saker gratis, varför ska någon betala en annan illustratör för samma sak?).

Jag känner nog solidaritet med kreatörer rent generellt men jag tror inte att jag på ett aktivt sätt vidtar solidariska åtgärder. Oftast när jag tar beställningar så är det skribenten som är uppdragsgivare och jag vet inte riktigt hur jag ska i handling visa solidaritet för min ”chef”.
 
Top