Jag brukar låta mina spelar hålla koll på sitt eget intiativ, vilket går bra så länge de inte är alltför påverkade...
Jag sedan hoppar vi runt i intiativ ordning. Det som har tagit tid i min grupp är att rp:na inte vet vad den skall göra när det blir dennes tur, speciellt med ovana spelare som...
Intressant, min första tanke när jag läst igenom D&D4 var just att monstren hade så mycket mer HP än RP:na och differansen i HP ökade ännu mer vid högre level:ar.
Jag har inte spelat D&D4 så mycket, men striderna känns mer långdragna än t ex 3.5 (kan ju bero på att spelarna/GM inte kan...
Jag kan hålla med om att köra ett sådant här program via .Net desktop är ett dåligt val. Om de är tvungna eller vill köra .Net de borde ha gjort en webbversion med Silverlight och på så sätt vara mera plattformsoberoende/browseroberoende.
Med tanke på hur "enkelt" programmet är borde man gjort...
Man kan säkert också manuellt ändra i .dnd4e filen för karaktären eftersom det verkar vara en XML fil. Detta öppnar för att lägga till sådant som inte finns i Character Builder till karaktären. Men jag tycker att Character Builder är omfattande och trevlig, den enda störande buggen jag upptäckt...
I reglerna står det PHB 268,290:
Opportunity attacks are triggered by an enemy
leaving a square adjacent to you
Med detta tycker jag de menar att man ger en Attack of Opportunity om man flyttar från en ruta som är intill liggande (Threatening). Inte att man måste flytta till en ruta som inte är...
Det jag tycker är lite udda är att monster oftast har mera hp än rollpersonerna. T ex en kobold har 27 hp men din rogue L1 med con 13 har 25 hp. Sedan ökar monstren med 8hp/level och rpna med 6, 5 eller 4 hp/level beroende på klass.
Det hela fungerar väl för att rpna har sina daily, encouter...
Re: Vilket är det 'värsta' fummlet du varit med om
Jag kommer ihåg en spelomgång i Drakar och Demoner Samuraj
Där en ninja (förklädd), munk och två samuarjer skulle undersöka ett mysterium i en ödsligt belägen by.
Det började med att ninjan ensam tog kontakt med undre världen och fumlade...
Det är alltid en fara med att jämför verkligheten med ett spelsystem. Man måste sätta de saker man vill ha skada för i perspektiv med vad andra saker gör i skada i spelsystemet inte om det är farligt i verkligheten eller inte.
Sedan finns det ju system där skadorna för olika saker är helt...
Hej
Jag publiserar lite nya regler eller ändrade regler för kult med b la automateld, hagelgevär och nytt handlingsoch initiativ system (time count).
Ni hittar det tre pdf filerna regler, vapen och ammo på
http://anders.homelinux.org/kult.html
Jag kan tänka mig att köpa grundreglerna från -91, mörkretslegioner samt svarta madonnan har jag redan. Frågan är bara hur mycket du vill ha för grundreglerna?
Jag vill inte låta negativ, men när jag tänker mig ett system så faller jag lätt tillbaka på något existerande system. Det känns liksom onödigt att uppfinna hjulet igen och igen... Men däremot nya spelmiljöer/spelvärdar/spelsätt känns intressant att ta del av.
Angående Lokomotiv och Troberg...
Jag har använt en liknande hus regel för bildning, men istället gett rollpersonen, BIL extra poäng vid uppväxten som bara fick läggas på kunskapsfärdigheter och max nivå 10.
Samt att jag jämt brukar ge BIL/2 enheter på läsa/skriva.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.