Nekromanti Trobergs Dogma utmaning har börjat

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen Trobergs Dogma utmaning har börjat
Trobergs Dogma utmaning har börjat på rpglab, för er som inte var med när detta skrevs på rollspel.nu är detta en tävling i att skriva ett rollspel som ryms på båda sidorna av ett a4 ark.

Gå till nyheten/notisen
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Trobergs Dogmautmaning har börjat

Jag kommer att vara med.

Kommer DU?

/tobias
 
G

Guest

Guest
Re: Trobergs Dogmautmaning har börjat

Om jag kan sammanställa en grund innan tiden är ute ja, men jag är usel på att skriva så antagligen inte, men jag kommer iallafall följa det nogrant.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Trobergs Dogmautmaning har börjat

Nu ska jag utrycka en högst personlig åsikt!

Jag anser att det är ett skämt att troberg ska dela ut ett pris med syfte till rollspel som kulturöverbryggare på hans gudtycke . Speciellt då han är av den personliga åsikten att en stat bör utrotas till varje pris utan förhandling. Kulturöverbryggande kräver diplomati och vilja att anpassa sig inte det han står för.

Och jag vet att han inte kan försvara sig här men det kan inte jag ta ansvar för det är hans ansvar att han inte längre tillåts skriva här. Jag ville igentligen bara utrycka en högst personlig åsikt som jag anser riktig.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,280
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: Trobergs Dogmautmaning har börjat

Jag hade då tänkt mig att skriva något...

Har iofs redan ett par bidrag som kommer med för att jag hängt på temautmaningar, men det är inte lika kul som att skriva direkt under utmaningstiden...

..men som alltid, beror det på tid ...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Sluta nu! …

Jag har ju redan bett dig låta bli just det här, så det lär knappast komma som en överraskning att jag säger till dig även denna gång.

Jag har förstått att ni inte direkt är såta vänner, men håll era privata dispyter utanför forumet!
 

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
Jag vill inte låta negativ, men när jag tänker mig ett system så faller jag lätt tillbaka på något existerande system. Det känns liksom onödigt att uppfinna hjulet igen och igen... Men däremot nya spelmiljöer/spelvärdar/spelsätt känns intressant att ta del av.

Angående Lokomotiv och Troberg skall man inte ta konflinkten så alvarligt, de har diskuterat livligt i minst 14 år och ändå har vi spelat rollspel tillsammans alla dessa år. de tycker helt enkelt om att munhuggas med varandra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag vill inte låta negativ, men när jag tänker mig ett system så faller jag lätt tillbaka på något existerande system. Det känns liksom onödigt att uppfinna hjulet igen och igen..."

Uppfinn inte hjulet igen då. Prova att uppfinna larvband, gångmaskiner eller antigrav.

Grejen är liksom att om man ska göra ett nytt system enligt John Wicks tes ("varje system innehåller två moment, hur man dyrkar upp dörrar och hur man slår ihjäl goblins") så finns det inte så hejjans mycket man kan göra med ett system. Man kan i princip fokusera på en aspekt och försöka göra den så bra som möjligt (exempelvis flygande i Blå Himmel eller Sailor Moon-flickor i Star Wars-miljö som i Jidai Senshi).

Men om man på något sätt skiter i John Wick, eller snarare tolkar honom som han menade ("varför har rollspelsutvecklingen inte nått längre än att man bara dyrkar upp dörrar och slår ihjäl goblins?") så finns det oerhört mycket skoj att göra.

Exempelvis kan man göra...

<ul type="square">[*]Ett system som mer handlar om attityd till hur man dyrkar dörrar och bankar goblins, än om att dyrka dörrar och banka goblins, som till exempel Mahou Shoujou Kishu Apocalypse 4ever.
[*]Ett såparollspel om relationer och deras utveckling, som till exempel Aki.
[*]Ett rollspel om mordgåtelösande på det gamla hederliga Agatha Christie-sättet, som till exempel Murder, we wrote.
[*]Ett rollspel där huvudpersonerna är de två enda spelledarpersonerna och där spelarna spelar alla de biroller som kommer ivägen för dem, som till exempel Lone Wolf and Cub.[/list]

Det här är bara ett litet urval av mina bidrag, men jag skulle kunna nämna en hel massa andra bidrag som har utmärkt sig i tidigare tävlingar genom sitt nyskapande. Zonkpop, till exempel, eller Olympos, eller... tja, det har totalt kommit sisådär 130 olika spel i de tidigare årens utmaningar, och de flesta av dem har något nytt att tillföra hobbyn. De har med andra ord uppfunnit något annat än hjulet.
 
Top