Nekromanti Husregel för bildning

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Bra artikel om BIldning, håller med om att den är otillräcklig som den är. Nästan alla satsar sitt lägsta slag i just bildning. Jag har också funderat lite på om bildningen inte skulle kunna vara lite mera som färdigheten Geografi, dvs att man utgår från sin hemmamiljö. Detta passar mer till Eon än Neotech, men det är ändå värt att nämna. En tjuv med hög bildning har en del grundläggande kunskaper inom undre världen, som exempel, precis som en amerikan med geografi främst kan amerikas geografi.
För mig har bildningen aldrig fått en plats på karaktären, har mest blivit att den mest bildade personen fått lite onödig kunskap då och då. Frågan är hur man ska lösa detta. I verkligheten är bildning egentligen ett mått på en persons snitt i kunskapsfärdigheter och inte en egen kunskap.
En sak som skulle vara bra för att få in bildningen som en användbar grundegenskap skulle vara att skapa några sekundärvärden, typ som att VIL ger högre mentalvärde och chockvärde.
Bildningen måste få en plats i rollspelets värld! :gremsmile:
 

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
Jag har använt en liknande hus regel för bildning, men istället gett rollpersonen, BIL extra poäng vid uppväxten som bara fick läggas på kunskapsfärdigheter och max nivå 10.
Samt att jag jämt brukar ge BIL/2 enheter på läsa/skriva.
 

Snerrick

Veteran
Joined
24 Oct 2003
Messages
54
Låter intressant. Jag har läst tidigare här i forumet att det verkar vara en del som använder andra system än det i regelboken och det skulle ju vara intressant att ta del mer av olika husregler.

När det gäller läsa/skriva så brukar jag som regel skippa den färdigheten, jag tycker att det räcker med att man kan språket - läsa/skriva får man med "på köpet". Kanske inte helt realistiskt (!?) men det förenklar en hel del när man ska göra RP samt spela.

Överlag tycker jag Bildning/kunskapsfärdigheterna är rätt knepiga att få bukt på i N2 utan att man snickrar till dem.
 

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Lätt att jag ska skriva ut den här regeln och köra med.

En fråga så att jag har förstått det rätt. Man ska bara ge
erfarenhetsbonusen när man har gjort klart alla sysselsättingarna?

Har du fler husregler till Neotech?
Är intresserad av de flesta typer av husregler :gremsmile:
 
Top