Nekromanti Vilket är det 'värsta' fummlet du varit med om?

hammerhead

Veteran
Joined
15 Jun 2008
Messages
5
Hej!

Ny till forumet så jag tänkte jag skulle presentera mig och samtidigt lära känna stället genom att skapa en ny tråd om goa anekdoter!
Fummel är som alla vet rollspelets motsvarighet till chili; visst gör det ont, men skulle vi fortfarande spela om det inte fanns där?;P Således önskar jag höra om era värsta, roligaste, konstigaste, otroligaste och inte minst mest erotiska fummel! Men jag börjar!

I de flesta rollspel har fummel ofta dyra konsekvenser (duh), inte minst i Eon, där varenda handling kan resultera i att man ramlar omkull och dör av chock. Just precis det handlar det lustigaste och mest upphetsande fummlet jag nånsin 'sett' om;
Vi är i en Dungeon, det finns gravar och facklor och prydnadsrustningar och spindelväv och allt man kan tänka sig... Vi är en brokig skara på en alvisk vapenmästare, en alvisk riddare, en alvisk sjöman och en missla som gillar att spela tärning... Snart blir vi naturligtvis anfallna av några sektanhängare som hyr rum i grottan. Efter ett antal rundors ivrigt stridande står det klart att de är långt starkare, mäktigare och snyggare än oss, hur ska vi klara oss ur detta?
Spelledaren märker hur spelarna börjar vrida sig i stolarna. Han ler.
En av de ettrigare motståndarna bestämmer sig för att bokstavligen hoppa på oss! Han tar sats, missbedömmer avstånd, riktning och färg. Han gör en baklängesvolt, landar på huvudet och bryter nacken! (spelarna hoppar uppochner i sina stolar och gör vågen)
Vi vann snart striden mot den resterande fienden då Gud plötsligt inte brydde sig om den längre.

Det bästa av allt: de var vampyrer.

Låt höra, gott folk, låt höra! Fiskehistorier vill vi ha!:D
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Det här är en följetång, då en av spelarna i Vildhjarta och Snösaga, ville spela magiker hela tiden.

Det började utanför ruinstaden i Vildhjarta. Rollpersonerna slog läger utanför staden. Många var skadade sedan tidgare strider så magikern bestämmer sig för att hela sina kamrater. Det skulle han aldrig ha gjort. På grund av sitt fummel så väcker han den demon som bor i lägerelden. Demonen som inte gillar magiker bestämmer sig för att lämna sin varma boning och slita huvud av magikern, med ryggraden hängandes kvar.

Samma spelare skapar en ny magiker. Denna gång går gruppen över isvidder i äventyret Snösaga. De möter på istroll (eller var det hrimturstar?) och magikern ska i vanlig ordning lägga en besvärjelse. En av rollpersonerna kan tala trolliska men den spelaren väljer att inte dela med sig av den informationen. Magikern ska då lägga en besvärjelser som göra att han kan kommunicera med vem som helst. Han lär sig alla språk på ett kick, helt enkelt. Fummel är ett faktum. Magikern drabbas av en ovilja att använda magi för resten av sitt liv. Den bittre spelaren, som råkar ut för detta, blir tyst. Han är inte delaktig i diskussionen med fiende. Men när trollen har lämnat platsen så bestämmer den värdelösa anti-magikerna att lämna sina kamrater och jordelivet. Spelaren informerar resten av spelets deltagare att hans karaktär vandra rakt norr ut i den bitande isvinden och försvinner ur sikte då snövidderna döljer honom.

Den spelare vill aldrig mer spela en magiker. Hans nya rollperson, en stenhård smed, levde i ett och ett halvt speltillfälle. Bliv dräpt av fruktade riddare i en borg. :gremcrazy:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,821
Location
Göteborg
Fummel är ett faktum. Magikern drabbas av en ovilja att använda magi för resten av sitt liv. Den bittre spelaren, som råkar ut för detta, blir tyst. Han är inte delaktig i diskussionen med fiende. Men när trollen har lämnat platsen så bestämmer den värdelösa anti-magikerna att lämna sina kamrater och jordelivet. Spelaren informerar resten av spelets deltagare att hans karaktär vandra rakt norr ut i den bitande isvinden och försvinner ur sikte då snövidderna döljer honom.

Den spelare vill aldrig mer spela en magiker.
Alltså ... oj. Var det slaget något resultat på en fummeltabell? Isåfall, byt rollspel. Eller i alla fall, sluta använda fummeltabellen. Den där sortens spelarförstörande grejor är väl inte kul för någon?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Vilket är det 'värsta' fummlet du varit med om

De bästa/värsta fummel jag varit med om var då jag började min rollspelskarriär med gratisrollspelet Zhoria. Våra äventyrare, som inkluderade en mörkalvsmagiker, som med sin första besvärjelse fumlade och började levitera rakt uppåt; hade vi inte fått honom att ta tag i packhästen och sedan dragit ned honom hade han fortsatt med det i typ 14 meter, ramlat ner och dött...

Samme magiker är även med när vi i ett underjordiskt tempel får spökets varning att det i det sista rummet väntar en ofrånkomlig död, vilket naturligvis betyder att vi öppnar och går in. Rummet innehåller ett hundratal vaknande skelett, ungefär tio ggr så många som vi i vårt tillstånd borde kunna klara av, och vi bestämmer oss helt enkelt för en heroisk last stand i portöppningen. Magikern ska just till att använda sin sista kvarvarande kraft till en blixt mot det första skelettet, men fumlar och utlöser en magisk storm kraftig nog att hota allt liv inom en area av fyra kvadratkilometer. I ett isolerat utrymme under jorden... Skeletten utrotades och vi klarade oss nätt och jämnt genom att dra med oss magikern, kasta oss in i ett angränsande rum och gömma oss.

Behöver jag nämna att magikerns spelare har en talang för att få de mest extrema resultaten med sina tärningar, oavsett sammanhang eller vad det är han spelar?

Vid det sista speltillfället av sagda spel anföll vi i slutet en galen magikers livsfarliga demonlivvakter; en av dem kastar sig över min karaktär, förbereder ett dödligt anfall... fumlar, sväljer sin tunga och ligger sedan och vrider sig på marken tills den får ut den och dödas på normalt sett. Det skulle ha tagit typ fem minuter för den att dö av syrebrist, så den lyckades få ut tungan ur halsen.

I Eon, som jag har spelat mest, kan jag dock inte påminna mig ett enda intressant fummel (däremot en massa roliga perfekta slag, t.ex. mot huvudena på alla mina bästa spelledarmonster...), fast jag gissar att det beror på den där konstiga regeln om att man måste slå tre sexor på ett slag för att få använda tabellerna om fummel i strid; jag menar, det är ju att slå på tabellerna som är det roliga ^^ (Zhoria tror jag hade 10-20 procents fummelrisk vid misslyckat slag och T100-tabeller)
 

hammerhead

Veteran
Joined
15 Jun 2008
Messages
5
Re: Vilket är det 'värsta' fummlet du varit med om

Genesis said:
Alltså ... oj. Var det slaget något resultat på en fummeltabell? Isåfall, byt rollspel. Eller i alla fall, sluta använda fummeltabellen. Den där sortens spelarförstörande grejor är väl inte kul för någon?
Asch, jag vet inte... Att spela en trollkarl som är less på magi låter kul^^ Dessutom får man, eller rättare sagt blir man tvungen att lära sig helt nya saker och välja en ny väg i livet in-game!:D
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,821
Location
Göteborg
Välkommen till forumet! Hjoppas att du är här för att stanna. Vi får dåligt med friskt blod nuförtiden, tycks det mig.

Fummel är som alla vet rollspelets motsvarighet till chili; visst gör det ont, men skulle vi fortfarande spela om det inte fanns där?
Japp. Jag diggar massor av rollspel utan fummel :gremsmile:. Men därmed inte sagt att det inte kan vara helt rätt i vissa rollspel. Fummel kan vara helkul.

Nåja, nu skall jag berätta om ett sjysst episkt fummel. Det var i Fading Suns, med något moddat system (eftersom originalsystemet inte passade för den typen av hjälteaction jag hade tänkt mig).
Rollpersonerna är på besök hos en adelsman på Byzantium Secundus. De befinner sig i audienssalen när plötsligt en granat flyger in genom fönstret. Vår gode Broder Cassius, från stridsordern Broder strid, kastar sig över granaten för att dämpa dess verkan, medan de andra som hinner välter ett bord och tar skydd bakom det. Explosionen sänder Cassius flygande in i väggen, men hans uråldriga adeptrustning tar upp det värsta, och lämnar honom endast med ett par brutna revben. In genom fönstret kastar sig en trupp välbeväpnade Ur-Ukari som lyckats utnyttja det kaos planeten befinner sig i för att ta sig in på adelsmannens område med hjälp av en svävarbil, och skjuter vilt omkring sig.
Rollpersonerna lyckas nedgöra de flesta i en heroisk strid, och de kvarvarande hoppar ombord på flygbilen och ger sig av. Här bestämmer sig dock Broder Cassius för att kasta sig ut efter dem, upp på flygbilen. Med ett vrål springer han mot fönstret och hoppar, medan jag deklarerar att en av ukarierna vänder sig och skjuter mot honom.
Cassius fumlar. Ukarin crittar. Aj.
Cassius gör ett snyggt hopp och ser ut att kunna landa så att han får tag om kanten, i alla fall. Mitt i hoppet vänder sig dock en av ukarierna om och sätter en kula i huvudet på Cassius, som tappar orienteringen och slår med överkroppen ljudligt i bakdelen av flygbilens kaross, för att sedan falla handlöst fyra meter ned och landa på ryggen.
Även med den bästa läkarvård pengar kan köpa (de hade ju räddat livet på en adelsman) så tar det veckor innan Cassius ens kan ta sig ur sängen.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Vilket är det 'värsta' fummlet du varit med om

Den där sortens spelarförstörande grejor är väl inte kul för någon?
Jodå, det kan det vara. Med den gamla hederliga rollspelens mindset är det helt okej, kanske till och med kul. Visst, det är ett hårt slag och man skulle nog bli lite lack om man gillade rollpersonen, men rollpersoner är expendable och det är bara att göra en ny.
 
G

Guest

Guest
Vi var i ett kloster, för mat och husrum, och större delen av gruppen diskuterar om att eventuellt gå med, medans en lyssnar på (en alkoliserad tjuv med grovt kjoltygsberoende) genom en dörr, han fummlar med att lyssna, dagen efter säger han att han jättegärna vill gå med i klostret och vet vad det innebär, vi andra lämnar honom med ett leende vetandes att om mindre än en timma kommer han kastreras.

Det är nog det enda fummel som egentligen har höjt spelupplevelsen för mig.

/Zorbeltuss som hellre skulle ha nivåer mellan träff och miss än extremerna perfekt träff och fummel.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Vilket är det 'värsta' fummlet du varit med om

"Mest erotiska fummel"? Jag vill inte veta...

Okej, ganska trist story egentligen: Vi befinner oss i en liten stad i New England på tjugotalet (den som inte kan gissa vilket spel får stryk av en attackigelkott) och ska bryta oss in i ett hus för att vi misstänker att snubben som bor där inne är Elak. Vist, det visar han sig vara, han har en hemlig hiss som går ner till källaren och odöda typer som vaggar runt.
Första fummelslaget inträffar när den äventyrlige arkeologen (som envisades med att ha en piska med sig överallt, suck) hänger i hisskabeln med en hand och skjuter med sin enorma pickadoll mot zombie-kräket som gått i närkamp med vår äventyrlige kubanske boxare. Han slår 00 och spelledaren menar att han då träffar sin vän boxaren (de var ju trots allt i närkamp). Visst, killen slår skada och visar sig döda boxaren. Headshot, antagligen. En rollperson nere för räkning.
Efter inledande kaos bestämmer sig Elakingen för att fly fältet, läkarväska i högsta hugg. Han flyr ut genom entrédörren, och möts av vår äventyrlige jesuitpräst som svingar sin enorma bibel mot honom... och missar. Skurken sidesteppar runt patern som värsta fotbollsspelaren och rusar vidare ut på gräsmattan, där vår äventyrlige danske poet inväntar på honom (iförd sin pälsrock). Ett snabbt utfall med skalpellen och poeten faller till marken, snabbt förblödandes.
In rusar vår äventyrlige doktor och väljer att sy ihop såret. Han slår och.... lyckas. Bra, poeten kommer att överleva!
Nu bestämmer sig doktorn för att lindra poetens smärta, och ger honom en spruta smärtstillande. Han slår igen, och slår 00. Spelledaren ser lite oroad ut, men menar att visst, med ett lyckat Luck-slag så kommer poeten att klara sig ändå (poeten hade sjukt hög Luck för övrigt). Poeten greppar tärningarna och slår.... just det, 00. Tre 00-or på en och samma kväll, i en och samma strid!
Poeten dör efter att ha fått "en dos stor nog att döda en häst".

Det var de enda som dog i den striden från vår sida. Friendly fire, vettö.


Storuggla, bondkomik i kubik
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Vilket är det 'värsta' fummlet du varit med om

Med risk för att jag efterkonstruerar lite på grund av dåligt minne:

Vi spelade en episk gammal hederlig samla-xp-och-artefakt-kampanj i Sagan om Ringen rollspelet. Jag hade skapat en stum dvärgmagiker, som alltid sågs med sin kusin, en kraftig dvärgkrigare. Min magiker var alltså stum, men kunde kommunicera genom en liten griffetavla samt ibland, när det behövdes, genom magi.

När vi var ute och jagade Gundabads orch-kung så åkte jag på ett redigt magi-fummel - jag blev döv för några dagar framöver. När det var strid nästa dag igen så åkte jag, om jag minns rätt, på en allvarlig skada som gjorde mig blind. Så där stod jag, mitt i ett anhang av olog-haier, och var dövstumblind. Jag gjorde det enda rätta - jag byggde 3 meter tjocka isväggar runt mig och satte mig att vänta, medan de övriga förgäves ropade på min hjälp att hela dem :gremsmile:
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Vilket är det 'värsta' fummlet du varit med om

Min personliga favorit vad gäller hejdlösa misslyckanden är lite mindre våldsam än andras:

Vi spelar en oneshot i Eon och spelgruppen är ett gäng spioner på som färdas i vagn på främmande mark (detta var nu smärre evigheter sen och jag har inte koll på spelvärlden till att börja mig så fråga mig inte vilka nationer som var involverade).

Framför oss på vägen ser vi en stor dräglande best som mest består av käft och ben... vad Eon-fantasten snabbt känner igen som ett hyggelmonster.

Vårt glada gäng frågar oss vad det är vi ser framför oss. Jag, spelande nån slags lärd man, kliar sig i skägget, kollar noga på varelsen, fumlar sitt zoologi-slag och konstaterar självsäkert att det bara är den lokala boskapen--vanligt förekommande i trakten.

Övriga i sällskapet går fram för att mota bort den med en pinne...
 

hammerhead

Veteran
Joined
15 Jun 2008
Messages
5
Re: Vilket är det 'värsta' fummlet du varit med om

Storuggla said:
Vi befinner oss i en liten stad i New England på tjugotalet (den som inte kan gissa vilket spel får stryk av en attackigelkott)
Bring on the hedgehogs!;P Är ganska noob inom området, har bara spelat Star Wars, Eon, Mutant och Shadowrun. Lät skoj dock^^ Vilket spel var det?
 

hammerhead

Veteran
Joined
15 Jun 2008
Messages
5
Re: Vilket är det 'värsta' fummlet du varit med om

Aaah borde jag vetat:p Tackar så mycket!
 

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
Re: Vilket är det 'värsta' fummlet du varit med om

Jag kommer ihåg en spelomgång i Drakar och Demoner Samuraj

Där en ninja (förklädd), munk och två samuarjer skulle undersöka ett mysterium i en ödsligt belägen by.

Det började med att ninjan ensam tog kontakt med undre världen och fumlade, blev utsatt för ett bakhåll och fumlade med ett upptäcka fara och blev dödad.

Munken tog kontakt med sina gudar för att få råd, fummlade det slaget och blev besatt av en demon. Attackerade (slog perfekt) och dödade en samuraj och blev besegrad med hjälp av stadsvakten.

Den kvarvarande samuarjen ljög (dåligt) under ett förhör med den lokala makthavaren och fummlade. Samuarjen fick begå seppuku för att rädda sin makthavaresära.

Munken fick sedan försoning efter en långtidsstraffarbete.

Det hela var ganska kul eftersom hela gruppen mer eller mindre fumlade och spelomgången slutade så osannolikt dåligt
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En av de roligar fummlena var när mina spealre var & letatde lite bär någonstanns i Snösaga, fråga mig inte varför bara, då det misslycakdes kappitalt.. Har nog aldrig i mit liv sett så många slag på talet 20, som denna gång. Jag hade mycket kul åt dem & deras hallunicationer när de hade käkat fel sortsbär..
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Vilket är det 'värsta' fummlet du varit med om

Jodå,

Jag hade en liknande upplevelse med en paladin när vi körde Svavelvinter med Rolemaster. Cirkus första spelmötet ska min ädle paladin frammana lite ljus eller något liknande mundant. Megafummel. Paladinen tappar sin magiska förmåga i x antal veckor och får klara sig genom hela Svavelvinter handikappad. Blev trots min initiala frustration faktiskt rätt kul. (Gruppens trollis hade ännu mer oflyt - leviterandes tio meter upp i luften dunderfumlar han, självantänder och störtar till marken. Episkt och fatalt till kostnaden av ett antal hundra guld för att återuppväcka honom, Rolemaster tillåter ju sånt.)
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Re: Vilket är det 'värsta' fummlet du varit med om

Vi hade en frivillig regel i Star Wars D20 som sade att om man slog en natural 20 så tog ammon slut, detta för att undvika räkna ammo i stridens hetta. Men eftersom vår grupp gärna slår rätt tokigt så blev det snarare mest komiskt.

Det hela kulminerade ett spelmöte när vi under en strid slog så många D20:or att våra karaktärer efterår gick fram till vår tekniker, dumpade 20-30 batterimagasin till honom och frågade om han var inkompetent, för det måste vara nått fel på dom eftersom dom bara tog slut hela tiden.

Men det ABSOLUT roligaste var när min karaktär står bakom sina kompisar som är involverade i strid (min karaktär var lite feg), plötsligt hör han hur någon försöker smyga sig bakvägen och ta oss i ryggen. Smart som han är kryper min karaktär själv upp till väggen för att lägga sig i bakhåll för den flankerande fienden. Sagt och gjort, jag lyckas med smygaslaget, och PRECIS när fienden kommer runt hörnet hoppar jag upp ur spelarstolen och skriker typ "Nu har du satt din sista potatis!" och skjuter, spelledaren spelar fienden som slänger händerna över huvudet "Nooo!". *rulla tärning* 20. *pjfut* Efter ett par sekunder inser spelledaren vad som hänt, reser sig up och stolen och ger ifrån sig sitt värsta elaka-spelledarskratt, och skjuter. 20. *pfjut*. Nu står både jag och spelledaren och glor på varandra i flera sekunder medans alla spelarna skrattar. Istället blev det en tävling om vem av mig och fienden som lyckades ladda om fortast till ett nytt magasin...

---

Det tokigaste fummlet jag gjort som SL är dock när vi spelade gamla werewolf, det var i en medeltida setting. Spelarnas antagonist var en lasombra, en ond och elak vampyr som av en lång rad anledningar sökte kidnappa en liten valp som spelarna försökte vaka över. I en kulminerande strid hade han lyckats fånga valpen och framanat ett stort mörker med fiender som varulvarna sökte slå sig förbi. Och jag som spelledare klämde iväg något som mest liknade en elak-onding monolog i stil med: "Nu ska jag kidnappa den här stackas valpen och ni kommer ALDRIG i fatt mig! Muahahah". Han aktiverar en förmåga att kasta sig genom skuggorna och fummlar. Detta var dock en eldervampyr, så han var knappast van vid att klanta sig så.

Han slänger sig med huvudet före rakt in i en stenvägg där skuggan han planerade att hoppa in i befann sig.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Re: Vilket är det 'värsta' fummlet du varit med om

Det värsta jag kommit ihåg för tillfället är för DoD där rollpersonerna nått den elaka skurken som försöker ta över grannländerna och börjar slå sig upp för det där mörka tornet ute på någon liten ö.

I en korridor som leder fram till den sista trappan upp till toppen (vi skulle göra något avgörande där, men jag kommer inte riktigt ihåg vad) möts vi av skurkens livvakter. en av dem fumlar och ramlar omkull vilket ger en av spelarna (min bror) ett lysande tillfälle att oskadliggöra honom. Men just när han skall slå till så tokfumlar han med sitt svärd och hugger av sina egna pungkulor.

Turligt nog var min karaktär en erkänt duktig magiker ochh helare som kunde fixa ihop det hela igen.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
En till

En spelledare, vi kallar honom King Hutti, spelleder ett äventyr till Kult som han kallar Stillwater (grymt äventyr). Vi, en rollpersonsgrupp på 4 personer, befinner oss på en stor grusparkering och ska möta någon hemlig fiende. Det kommer tre bilar och ut ur dom kommer tre män med automatgevär och öppnar eld direkt. Första rundan slår King Hutti som vanligt och någon karaktär blir träffade och skada. Ingen av spelarnas rollpersoner har beväpning var på alla börjar springa för att komma undan men grusplanen är stor. I nästa stridsrunda slår King Hutti 20 och 20 och 20. Alla tre fienderna fumlar. Den ena tappar vapnet, den andra skjuter den tredje som dör.

Jäkligt grymt. King Hutti blev glad och vred samtidigt.
 
Top