Nekromanti Half hp, double damage …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Så har vi äntligen testat en omgång D&D4 med den populära husregeln halvera alla monsters hp och dubbla skadan de delar ut.

Och vi såg att det var gott.

Striderna gick mycket fortare, och kändes – trots att monstren gick ner mycket snabbare – avsevärt farligare. Vi var t.ex. tvungna att använda betydligt mer helning än normalt. Crittar kändes viktigare eftersom en solid sådan ofta kan göra ett monster bloodied med en enda smäll.

Kort sagt – striderna blev mer spännande och jag kan rekommendera alla att åtminstone testa denna husregel.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Coolt, jag visste inte att det var en husregel i dnd! Jag fick tips om samma sak ifrån en kompis att jag borde testa det med eon system.


Hur spelar ni dnd? Bråkar ni med monster i grottsystem eller är det "typ" samma fantasyäventyr som i andra rollspel? Du vet: Möt mystisk man på wärdshus -> får veta att prinsessan Puss är kidnappad av the shadow -> "the shadow!" -> vandra till hand fästning -> döda the shadow -> få prinsessan -> segerfest -> ligger med prinsessan -> flyr till ett annat land -> möt mystisk man på wärdshus...
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Herr Persson said:
Hur spelar ni dnd? Bråkar ni med monster i grottsystem eller är det "typ" samma fantasyäventyr som i andra rollspel? Du vet: Möt mystisk man på wärdshus -> får veta att prinsessan Puss är kidnappad av the shadow -> "the shadow!" -> vandra till hand fästning -> döda the shadow -> få prinsessan -> segerfest -> ligger med prinsessan -> flyr till ett annat land -> möt mystisk man på wärdshus...
Förmodligen har "the Shadow" ett grottsystem fullt av monster under sin fästning.

Och om jag får bestämma så visar det sig att "the Shadow" i själva verket är värdshusvärden in disguise.

Och mina PC:s ligger aldrig med prinsessan. Sånt har man inte tid med.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Har ni märkt något hur det påverkar olika powers och föremål? Det måste ju bli väldigt mycket bättre att front-load:a sin skada för att snabbt döda ett monster. Det är visserligen viktigt nu också, men med dessa husregler måste det vara än viktigare?

Gör det inte lite mer begränsande vad gäller vilka förmågor som är vettiga att skaffa?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Och mina PC:s ligger aldrig med prinsessan. Sånt har man inte tid med."

Man ska egentligen slå ihjäl henne och ta hennes prylar.


Storuggla, hackmaster
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Dubbla skadan hurdå? Multiplicera summan med två, eller slå två tärningar istället för en? Smidigt eller bökigt?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Arvidos said:
Dubbla skadan hurdå? Multiplicera summan med två, eller slå två tärningar istället för en? Smidigt eller bökigt?
I vårt fall slog DM dubbelt så många tärningar och det verkade funka smidigt.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag har inte velat prova detta ännu eftersom jag funderar på hur det påverkar statuseffekter, särskilt de med varaktighet (save ends). Att tex med en Sleep hindra en motståndare från att anfalla i 1+ rundor genom slow eller unconciousness borde plötsligt bli dubbelt så bra. Vad tror du om det?

Gordeg
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Dante said:
Så har vi äntligen testat en omgång D&D4 med den populära husregeln halvera alla monsters hp och dubbla skadan de delar ut.
Även minions? Istället för att göra exempelvis 5 i skada så gör de 10?

/Han som tyckt att bossfighter alltid varit tråkiga då det slutar i ren nednötning
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Han said:
Dante said:
Så har vi äntligen testat en omgång D&D4 med den populära husregeln halvera alla monsters hp och dubbla skadan de delar ut.
Även minions? Istället för att göra exempelvis 5 i skada så gör de 10?
Japp, även minions. Fast de fick alla sina defenses sänkta med två i stället för halverad hp.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Jag tycker att det låter intressant. Som jag upplevde det när vi testade att spela på level 11 så tog striderna väldigt lång tid. Det här borde lösa det, eller i alla fall hjälpa.

/tobias
 

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
Intressant, min första tanke när jag läst igenom D&D4 var just att monstren hade så mycket mer HP än RP:na och differansen i HP ökade ännu mer vid högre level:ar.

Jag har inte spelat D&D4 så mycket, men striderna känns mer långdragna än t ex 3.5 (kan ju bero på att spelarna/GM inte kan reglerna lika bra).
Men jag provade att halvera HP på alla monster och sänkte CR med -1. Detta fungerade fint.
Skall prova med detta också.

En sak till är att jag ger inte ut xp efter slakt utan efter vad jag tycker de har uppnått/upplevt. Jag ger ut XP enligt riktlinjerna i Conan, de får vad de förtjänar...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hmm,. Jag ska nog definitivt testa det här nån gång, jag tycker som bekant att nednötnings-aspekten suger. Jag tror jag ska känna på D&D as written lite mer först, dock.

- Ymir, tänker högt
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Snabbare strider är bra, men jag är tveksam till allt som rubbar balansen. Healing och saker som ger mer hp eller temp hp blir ju mycket sämre, till exempel.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Å andra sidan tycker jag allt som rubbar en balans som leder till odrägligt långsamma strider är bra...

Hellre att spelarna prioriterar om bland klasserna och powersarna liksom...

Problemet med att klass A bara kan göra X och därför blir värdelös när X nerfas (eller upplevs som nerfad) är ju mycket mindre i 4E där även en helare kan slåss.

Med andra ord: Känn dig inte tvingad behålla "balansen" bara för dess egen skull - då kan du ju aldrig ändra någonting.

Och gudarna ska veta att 4E behöver ändras på...
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Låter som något för vår grupp, som saknar helare! Iofs är vi rätt dåliga på att duka ut skada också, med en tjuv, en bard och en magiker som inte kan använda formler av Evocation-skolan...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Gordeg said:
Jag har inte velat prova detta ännu eftersom jag funderar på hur det påverkar statuseffekter, särskilt de med varaktighet (save ends). Att tex med en Sleep hindra en motståndare från att anfalla i 1+ rundor genom slow eller unconciousness borde plötsligt bli dubbelt så bra. Vad tror du om det?

Gordeg
Att slå på fiender blir också plötsligt dubbelt så bra, eftersom de går ner dubbelt så snabbt, så det borde inte vara ett problem.

Dimfrost said:
Snabbare strider är bra, men jag är tveksam till allt som rubbar balansen. Healing och saker som ger mer hp eller temp hp blir ju mycket sämre, till exempel.
Varför skulle det bli det? Läka 25% av sina hit points är fortfarande att läka 25% av sina hit points. Fienderna kommer ju göra lika mycket skada under stridens gång, bara att striden komprimerad till en kortare tid.

Visst, om man jämför en läkeaction med en skadeaction så kommer läkeactionen inte vara lika ball, men rollpersonerna kommer ju snabbare att bli i desperat behov av läkande.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Blir det inte mindre räkning av att halvera RPs HP och helning istället? Tänker mig att man healar mer sällan än slår monstrens skada.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Arvidos said:
Att slå på fiender blir också plötsligt dubbelt så bra, eftersom de går ner dubbelt så snabbt, så det borde inte vara ett problem.
Låt oss säga så här: Du spelar D&D4 enligt originalreglerna när din spelledare bestämmer sig för att fördubbla varaktigheten på alla statuseffekter. Skulle inte det förstärka alla powers och förmågor som ger statuseffekter vs powers och förmågor som inte gör det?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,646
Location
Rissne
Gordeg said:
Låt oss säga så här: Du spelar D&D4 enligt originalreglerna när din spelledare bestämmer sig för att fördubbla varaktigheten på alla statuseffekter. Skulle inte det förstärka alla powers och förmågor som ger statuseffekter vs powers och förmågor som inte gör det?
Nej, egentligen inte - eftersom förmågor ofta fungerar i synergi. Att få någon Blinded till exempel; det är inte så bra i sig, men det hjälper den som har mer offensiva förmågor att göra sitt jobb snabbare och med mindre risk. Samma sak tvärtom: Förstärker man offensiva förmågor, så blir det ÄNNU bättre att använda t.ex statuseffekter. Om jag förblindar nån i en runda, och nån kan göra dubbel skada, så är det samma effekt som om jag kunnat göra någon blinded i TVÅ rundor och någon gjort enkel skada.
 
Top