Nekromanti Husregler till DnD4

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Istället för att skapa en negativ tråd och hacka på DnD4 så tänkte jag göra detta till en positiv tråd och diskutera vilka regler man vill ändra för att spelet ska bli bättre.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mitt första förslag till husregler:
Jag har personligen lite svårt för att en vanlig level 1 fighter har 30 hp och återfår 90 hp per dag.
Husregel 1: halvera hp för BÅDE monster och PCs.
Husregel 2: halvera antalet healing surges per dag.
Som jag ser det så ökar det realismen lite grann iallafall, utan att förstöra spelbalansen.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Anthraxus said:
Som jag ser det så ökar det realismen lite grann iallafall, utan att förstöra spelbalansen.
Fast är verkligen realism något man eftersträvar i D&D? Så har inte jag uppfattat det i varje fall :gremsmile:

C.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det finns grader av realism.
Med min husregel så tar man tillbaka realismen ungefär till DnD3. :gremsmile:
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Anthraxus said:
Mitt första förslag till husregler:
Husregel 1: halvera hp för BÅDE monster och PCs.
Husregel 2: halvera antalet healing surges per dag.
Måste man inte halvera mängden skada som utdelas då också?

Personligen tycker jag det finns en sjuk mängd grejer som inte bara är orealistiska, utan även ologiska och löjliga med 4E. Men det får man ju inte tycka, för då är man ju en "simulationist" och "kan väl spela nåt annat spel istället då" etc etc.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Necross said:
Anthraxus said:
Mitt första förslag till husregler:
Husregel 1: halvera hp för BÅDE monster och PCs.
Husregel 2: halvera antalet healing surges per dag.
Måste man inte halvera mängden skada som utdelas då också?

Personligen tycker jag det finns en sjuk mängd grejer som inte bara är orealistiska, utan även ologiska och löjliga med 4E. Men det får man ju inte tycka, för då är man ju en "simulationist" och "kan väl spela nåt annat spel istället då" etc etc.
jag har inte koll på hur allt fungerar tillsammans än så länge, men de har ju ändrat på en hel del saker till 4th edition.

Därför är det ju definitivt logiskt att en del saker inte går in under saker man "gillar"

Det är ju verkligen en fråga hur mycket orealism eller vilken typ av orealism man accepterar eller till och med gillar.

husregler kommer definitivt ha sin plats, för mig får de vänta tills jag fattat hur systemet funkar. :gremsmile:

Simulationist minsan... jag tycker nog du ska modda och köra 4th edition ett slag, kanske kan du få det på fötter med lite moddning, men inte ska du behöva undvika 4th edition bara för att du tycker vissa saker suger.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Måste man inte halvera mängden skada som utdelas då också?
Tanken är ju att det ska vara lättare att dö, så skada somutdelas ska vara oförändrad. :gremsmile:

Personligen tycker jag det finns en sjuk mängd grejer som inte bara är orealistiska, utan även ologiska och löjliga med 4E. Men det får man ju inte tycka, för då är man ju en "simulationist" och "kan väl spela nåt annat spel istället då" etc etc.
Det här är ju ändå D&D och d20-forumet.
Inte tusan går man in på et forum för judar och säger att man är nazist - det har med netikett att göra. :gremsmile:

I den här tråden så har du fortfarande möjlighet att framföra KONSTRUKTIV kritik, genom att föreslå husregler som rättar till de problem som du ser.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag fundera på att (om jag nånsin kommer spela öht) husregla bort utrustning. Åtminstone skippa proviant och ammo, utan istället utgå från att man alltid har det med sig. Ev skippa all lägerutrustning också. Sånt tar upp onödigt mycket tid.

Sen är jag sugen på att införa lite spelarinflytande. Typ, ni vet att ni ska ner i en dungeon men ni kan ju få välja själva varför. Så istället för pengar på krogen eller bönder som försvinner mystiskt så kan spelarna välja att deras son har blivit kidnappan, eller att det är bra pengar i goblinskalper. Resultatet blir ju detsamma liksom. Fast det kanske inte är så mycket ny regel, snarare ny spelstil.

Kan tillägga att jag tycker d&d 4 är en enorm förbättring av 3.x. 3.x är liksom mittemellan speligt och simulering, men gör ingendera riktigt bra. Dock är bilder och flufftexter lite väl barnsliga, men målgruppen är nog kids snarare än gubbar som mig. Vi köper ju spelet oavsett.=)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ja, tycker man att det finns en "sjuk mängd" grejjer som man inte står ut med, då borde man verkligen byta spel. Jag kan förstå att amerikaner som inte känner till några andra spel blir upprörda in i märgen, men vi på WRNU känner ju kollektivt till skert ett hundratal spel, varav något måste passa bättre än ett spel som man ogillar sjuka mängder med.

Och föredrar man de äldre versioner man spelade förr, borde man inte bara plocka upp dem istället då?

Eller starta en husregeltråd, då. Bra initiativ!
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Smårejer jag tror att jag direkt skulle ändra på om jag vore spelledare:
- Återinföra den niogradiga alignmentmatrisen
- Använda "sunt förnuft" som regel för vilka alignment präster kan ha beroende på vilken gud man tillber (det känns t.ex. inte direkt motiverat att man kan vara Unaligned som tillbeende till en LG gud, men ej Good)
- Ta bort sun-rods ur standardstartutrustningen och höja priset på dem

I övrigt har jag lirat 4E alldeles för lite för att ha några direkta åsikter om regelmissar etc. Dessutom har vi i princip bara testspelat stridsencounters. Något jag skulle kunna tänka mig att införa är någon form av "secondary skills" (som Profession, Craft och udda Knowledges), som inte kommer att användas särskilt ofta i spelet, men som ger karaktärerna lite "flavour". Dessutom kanske jag skulle kunna tänka mig att husregla fram racial feats för Gnomes... Och plocka bort Dragonborn och kanske också Tieflings (eller hitta en snyggare källa för artwork som man kan basera de raserna på).
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Hunk said:
Och plocka bort Dragonborn och kanske också Tieflings (eller hitta en snyggare källa för artwork som man kan basera de raserna på).
Väl talat.

Frugan började skissa på en dragonborn fighter, men ratade konceptet i slutändan eftersom de är så fula. Bilderna av tieflings framkallade omedelbart sådan antipati att det aldrig var aktuellt att kolla närmare på den rasen.
 

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
Det jag tycker är lite udda är att monster oftast har mera hp än rollpersonerna. T ex en kobold har 27 hp men din rogue L1 med con 13 har 25 hp. Sedan ökar monstren med 8hp/level och rpna med 6, 5 eller 4 hp/level beroende på klass.
Det hela fungerar väl för att rpna har sina daily, encouter powers som gör mera i skada än vad monstren gör, men jag tycker att monstren överlag skall ha färre hp än vad de har nu.
Men eftersom det skulle vara så omfattande förändringar (ändra alla monsters hp) så låter jag rpna få sin level hp också på level 1.
 
Top