Nekromanti Valvular in SPACE! Runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Jag hade nästan glömt hur värdo det här forumet är att spela varulvsspel på. "Missing human verification". Ngh.

Äh, det här med rösterna är verkligen en nerf för byn. Jag skulle vilja dreva! Nu kan vi inte göra det formellt, så vi får ordna något informellt. Kan vi inte bestämma oss för följande: innan midnatt varje dag ska VARJE spelare ha nominerat en annan deltagare som DE SKULLE HA RÖSTAT UT om det vore deadline. Gör vi det får vi fler skarpa ställningstaganden per runda (mer i stil med vanliga spel) än vi får nu. Just hur spelar tar ställning till varandra och interagerar i dreven är klassiskt analysmaterial i varulvsspel, när vi börjar få kvitto på de som åkt uts fraktioner så har vi massor att diskutera utifrån hur folk tagit ställning till varandra.

1. Hade det varit deadline inatt hade jag lagt min röst på KK vid det här laget. Tills hans agerande fått en klar genomlysning är han mest misstänkt, förutsatt att ingen annan gör något ärkeskumt. Jag gissar att jag inte är ensam om den åsikten, vilket gör KK:s ovilja att redogöra för sina tankar till ett problem för hela bymaskinen. Jag var tidigare inne på att det kanske ändå inte var så dumt att KK slaskade iväg en röst, spelet tar lite mer snurr liksom, men när han inte vill berätta hur han tänkte och ta oss vidare så är det inte snurr i maskinen utan siarp. Det är dåligt.

2. Vi har fortfarande inte sett någon action från flera deltagare. Vet exvis Mundo om att spelet börjat?

3. Empiricus har sett stabil ut hitintills. Basse har inte skrivit så mycket, men jag skymtar att han bygger vidare på sitt sunda, kloka spel från senaste partiet, det är lovande.

4. Cassius och Rasmus kör sin standardgrej känner jag. Cassius är inte långrandig utan direkt och interagerande, det säger inget om fraktionstillhörighet, och att Rasmus drar igång roll-PM-snacket går att tolka som en ulv som fiskar efter info om bybornas PM.

5. .113 uppfattar jag som grön i dubbel bemärkelse. Dock slår mig att någon som spelat massor av maffia och varulvsspel någon annanstans än på WRNU lätt skulle kunna köra "Oj, jag är ny hur funkar det?!?!"-grejen om hen blev varulv i sitt första WRNU-spel. Vildkatt i Mutant UA-spelet skådespelade helvirrig och totaloff och kom indan med det like a baws (Basse kanske minns).
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Konrad:

Snart har hela första dagen gått och deltagare har inte ens bemödat sig att dyka upp vid bordet.

Angående Basse. Han dyker upp i spelet. Skriver ett långt inlägg. Mycket snömos och krydda om fluffet. Sedan gör han en så vitt jag kan se en redig tipslista till nya spelare. Det ska noteras att han gör detta innan Vimes börjar hålla .113 i handen. Sedan försvinner han igen. Han gör också ett påhopp som han inte följer upp. Han smular lite om sin roll och det är ju grönande. Så jag hade velat se mer av Basse.

Nu är det min tur kära Sumprunkare Konrad, låt höra. Hur kommer det sig att du inte reagera på Basses ledsagande av vår nyaste spelare men tycker att Vimes strupe ser ut att smaka?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basenanji;n92143 said:
Jaha, KK skapar hjärnstress major på kortast tid hittills. Man skulle kunna tänka sig att han gör så för att modigt visa hur oskyldigt byboig han är liksom: eh, jag e ju bybo så jag la bara en röst så där i blindo, vilken ulv skulle göra det? Men en sån tanke utlöser en KASKAD av med- och motargument.

Hela grejen är påfallande lik ett falskt siarclaim. och det gör mig sur, misstänksam och mer sur.

Ingen ska hädanefter kalla mig för Master of Kaoz, den platsen har KK intagit en gång för alla.

Men okejrå, jag är väl dum i hela huvet, KK spill på och förklara vad jag inte har förstått med din briljanta plan.

[i ett vanligt spel ahde ni sett en röst på KK här]
Kan du gå in lite mer på djupet med den där liknelsen av ett falsk siarclaim?

Ett falsk siarclaim görs av en ulv fattar jag och det i ett läge då det inte finns någon siare outad, eller när det finns en siare outad som inte har tillräckligt med streetcred, eller om ulven då vet att siaren är död (eller nått alternativ jag missat). Förstår dock inte hur min röst kommer in i bilden där och på vilket sett liknelsen pluppar fram.

Hade din röst [i det vanliga liret] inneburit att du ville se mig hängd? Och har det någon sammankoppling med liknelsen av ett falskt siarclaim?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Påminn topp-tre ulvlista så har jag nog:

Konrad(för din illa serverade bajsmacka)
.113(för sin upphängdhet runt namnen)
Basse(för sitt mosande, är dock bara brun eftersom sitt semi-outande)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Det här med att smula alltså. Jag är inte impad av sånt. Här är KK:s smulinlägg:

"K.K flaggar för att hen är fullskiten i jobb upp över öronen och sitter dessutom på en kass lina via Sydney. Ikväll har frun dock syjunta så då tänkte jag passa på att vrida på stora nyckeln och skifta till ett mer aktivt spelande."

Jag kan komma på en massa saker som de här smulorna kan peka på. Den här typen av smulor innebär inte att man har låst sig till något. De kan betyda vad som helst. I Ett Äventyr smulade Brynolf *klonk*. Han var varulv och hävdade att det var riddare han hade smulat, men det kunde ju lika gärna vara hjälm, hammare, smed, hovslagare eller whatever. Det är samma med det här. Uttryck dig lite avigt i början så har du en massa kneppa formuleringar att hänvisa till när du hittar på något sedan.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag hade nog röstat på KK just nu, om jag var tvungen att rösta. Är inte säker på att han är varulv, men det är misstänkt på nåt sätt och ingen annan har liksom satt sig i fokus tillräckligt för att dra åt sig en röst. Men som sagt, flera är ju inte ens med än.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,626
Location
Huddinge
Vimes;n92217 said:
Äh, det här med rösterna är verkligen en nerf för byn. Jag skulle vilja dreva! Nu kan vi inte göra det formellt, så vi får ordna något informellt. Kan vi inte bestämma oss för följande: innan midnatt varje dag ska VARJE spelare ha nominerat en annan deltagare som DE SKULLE HA RÖSTAT UT om det vore deadline. Gör vi det får vi fler skarpa ställningstaganden per runda (mer i stil med vanliga spel) än vi får nu. Just hur spelar tar ställning till varandra och interagerar i dreven är klassiskt analysmaterial i varulvsspel, när vi börjar få kvitto på de som åkt uts fraktioner så har vi massor att diskutera utifrån hur folk tagit ställning till varandra.
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Nu börjar jag äntligen få tid att sätta mig in i spelet,
Jag tycker just nu att Vimes missar poängen när han pratar om ett komplicerat nominerings system,
Låt oss istället för att rösta skriva
nominering: John Doe

och se det som ett löfte att i slutet av rundan lägger man sin röst på den senaste man nominerat,
Då kan vi ju bygga drev som vanligt?


Just nu säger jag

nominering: KK
För att du gör något som alla verkar förstå är urkorkat och du vägrar förklarar det, mer tydligt än ”jag har en plan som jag kommer skriva om senare”, Dina plan skall vara jävligt smart för att jag skall köpa det här som ett vettigt drag [/FONT]
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Konrad Konvalj;n92219 said:
Kan du gå in lite mer på djupet med den där liknelsen av ett falsk siarclaim?

Ett falsk siarclaim görs av en ulv fattar jag och det i ett läge då det inte finns någon siare outad, eller när det finns en siare outad som inte har tillräckligt med streetcred, eller om ulven då vet att siaren är död (eller nått alternativ jag missat). Förstår dock inte hur min röst kommer in i bilden där och på vilket sett liknelsen pluppar fram.

Hade din röst [i det vanliga liret] inneburit att du ville se mig hängd? Och har det någon sammankoppling med liknelsen av ett falskt siarclaim?

Du sitter ju bara och stallar nu, KK.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Jag tänker med arslet, Lukas. Såklart:

nominering: KK


Nomineringar:
KK 2 (Lukas, Vimes)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Cassie said:
Nu är det min tur kära Sumprunkare Konrad, låt höra. Hur kommer det sig att du inte reagera på Basses ledsagande av vår nyaste spelare men tycker att Vimes strupe ser ut att smaka?
Nu snackar vi! Det här är ju fett.

1. Jag tyckte Vimes i ett ännu tidigare skede gullade lite väl medhårs gentemot .113
2. Jag läste inte Basse´s inlägg skithårt för att det var så mycket snömos.
3. Jag tolkade det jag läste i Basse´s inlägg som "insert standard BDG-text om hur spelet spelas.

Jämför jag det nu belyst av ditt påstående så ser jag ju att Basse kört det mer likt BDG och riktat det till alla och Vimes har hållt hand och riktat sig till .113

Ser nu att xyas varit hjälpsam av sig också. Det är ju såklart bra att vi har en sund inställning till spelet och är hjälpsamma, men jag ser ju hellre att vi fäller en nybörjar-ulv i en fälla än att hjälpa denne att komma in i spel på ett vettigt vis.

Lixom, jag vet inte vilken tillhörighet .113 har och hade hellre sett honom famla runt och Trasapat sig som ulv än sträckt fram en hjälpande hand och hålla tummarna för att man verkligen hjälper en bybo. Vimes valde att vara den hjälpande handen och det skänker ju honom den där auran av godhet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Right. Det är inte jättedumt tänkt att det finns en poäng med att låta nybörjare riskera att trasapa sig, men det är inte artigt och trevligt, och inget jag brukar göra. Men visst, du har en poäng.

Men det spelar ingen roll. Varför har du slaskat bort din röst?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Varför föll inte din röst på Xyas då eller menar du att din grandiost välsmakande plan utkristalliserade sig innan du hade ens hade bemödat dig att läsa dom skriva inläggen? Kom igen nu Konrad Korv...
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
En disclaimer: på onsdag har jag aktiviteter som håller mig borta från spelet från cirka 18.00 och framåt, så jag kommer att lägga min röst innan dess så att jag inte missar det.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,626
Location
Huddinge
Konrad Konvalj;n92227 said:
Nu snackar vi! Det här är ju fett.

1. Jag tyckte Vimes i ett ännu tidigare skede gullade lite väl medhårs gentemot .113
2. Jag läste inte Basse´s inlägg skithårt för att det var så mycket snömos.
3. Jag tolkade det jag läste i Basse´s inlägg som "insert standard BDG-text om hur spelet spelas.

Jämför jag det nu belyst av ditt påstående så ser jag ju att Basse kört det mer likt BDG och riktat det till alla och Vimes har hållt hand och riktat sig till .113

Ser nu att xyas varit hjälpsam av sig också. Det är ju såklart bra att vi har en sund inställning till spelet och är hjälpsamma, men jag ser ju hellre att vi fäller en nybörjar-ulv i en fälla än att hjälpa denne att komma in i spel på ett vettigt vis.

Lixom, jag vet inte vilken tillhörighet .113 har och hade hellre sett honom famla runt och Trasapat sig som ulv än sträckt fram en hjälpande hand och hålla tummarna för att man verkligen hjälper en bybo. Vimes valde att vara den hjälpande handen och det skänker ju honom den där auran av godhet.
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Fast är du puckad?

Du ser inte poängen i att att man är hjälpsam? Det är potäntsiellt livsfarligt för byn att ha en bybo som är vilse och kan tänkas posta helt fel saker, (avslöja information som bör hållas hemlig ETC),
och även om man hjälper en nybörjare ulv så lär den göra något misstag ändå. Alla ulvar gör misstag även de bästa.

Och att basera din röst på att någon är hjälpsam 1rundans första dag är så överdrivet korkat att jag bara inte förstår hur du tänker.
Så snälla rara du om du är bybo var diplomatisk och avslöja dina tankar, för annars kommer vi slösa resten av rundan på att att kritisera dig. [/FONT]
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ok, så jag är alltså misstänkt för att jag inte fattade poängen med namn innan jag fick veta om powerroller Cassius? Då finns väl risk att jag blir ännu mer misstänkt nu men vad innebär "smula", är det villospår typ? Eller spår som kan leda till sånt. Eller helt fel ute? Svårt hänga med när man inte vet rätt termer.

Det här med rösta en gång var väl bara för att göra det enklare räkna sen, men blir inte själva grejen med nomineringar att som någon skrev typ att varulvarna kan ju taktikrösta då? Sen finns det väl inget som säger att man inte kan ändra sin röst oavsett vad man nominerar?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Smula innebär alltså att man lajjar lite och hintar om sin roll när man skriver. Typ som om jag skulle heta Boko Haram Kissinger så kanske jag skriver i början att "NU ska vi ge ulvarna en jävla kyss!" eller "Vi ska terrorisera ulvarna like there is no tomorrow" för att hinta om mitt namn. Jag tycker det är rätt lökigt med smulor, men andra gillar det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Åhå, saker börjar komma fram här. Det är bra!
Jag gillar verkligen inte att smula, det känns lite obekvämt och som att man helt plötsligt börjar fiska i grumliga vatten. Men jag har en roll som känns motiverad på ett skepp och min grunka passar också in i framtidsscenariot jag har pratat om tidigare. Möjligen är jag alltför enfaldig och barnslig (har varit det otaliga gånger förut), men jag hänger inte riktigt med i svängarna i övrigt just nu. Får läsa ikapp efter bästa förmåga.
Vill helst rösta ut KK för hans dumma sprattelmanöver med sin röst, men anar också att han kan ha en slug (bak-)plan (jag funderar mycket på huruvida det är grönande att lägga en röst tidigt som bybo och vad det kan få för konsekvenser för vårt övriga röstande). KK får brodera ut i framtiden (om han lever vill säga). EDIT: nu läser jag snabbt att KK har försökt fånga nybörjare på nåt sätt? DET låter ju ännu mer tveksamt...
Har Mundo sagt något?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Cassius;n92231 said:
Varför föll inte din röst på Xyas då eller menar du att din grandiost välsmakande plan utkristalliserade sig innan du hade ens hade bemödat dig att läsa dom skriva inläggen? Kom igen nu Konrad Korv...
Vimes, .113, xyas, Cassie och Basse med i spel när planen utkristalliserade sig rätt uppenbart för mig.

Vi saknade 5 lirare. Nu saknar vi fortfarande aktivitet från Mundo (sen saknar jag aktivitet från en hel drös av spelare som inte är aktiva nog).

Varför jag inte röstade xyas? Jag fick inga ulvvibbar från xyas är en anledning och den andra är ju såklart att man hänger inte xyas i R1 oavsett. Det är sen gammalt.
 
Top