Nekromanti Valvular in SPACE! Runda 1

Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
Katakami klass skeppet Nebula har satt ut från Titan med kurs mot Nya Berlin. Alla i besättningen är i stasis under resan, men ni hinner bara vara på resan i fem år, nästan två år innan ni skulle vara framme väcks alla av att datorn ropar ut alarm och ni finner flera av besättningen döda sprida kring skeppet. Det är en hemsk scen och ni är alla på bryggan för att lista ut vad det är som händer, någon eller några har tagit sig ombord skeppet och försöker ha ihjäl alla som tillhör besättningen. Vem kan ni lita på och vem försöker att kasta ut er genom luftslussen? Den kalla rymden är allt som finns runt er, det är upp till er att lista ut vilka ni kan lita på! Kommer sånger att sjungas om det förlorade skeppet eller kommer ni att komma ut ur det hela som hjältar hyllade på Nya Berlin och be givna ett egen skepp som en riklig belöning?

Hej och välkomna till spelet ' Valulvar in SPACE!' Detta är den första rundan av spelet och kommer att hålla på till onsdag klockan 23:59.

Regler:
  1. Ni får endast 1 röst per runda.
  2. När ni röstar så ska det vara ett inlägg som endast innehåller "Röst: *namn*" inget mer. Man kan inte ändra sin röst när man väl lagt den.
  3. Ni får inte kommunicera utanför spelet om spelet. Endast ulvarna kommer få prata i PM.
  4. Om man blir bannad från forumet och kan inte vara med så blir ens karaktär sumeriskt avrättad.
  5. Om man vill hoppa av för man inte har tid osv. så skickar man PM till mig och så blir ens karaktär sumeriskt avrättad.
  6. För att ens förmågor eller nattmord ska räknas så skickar man ett på till mig innan rundan är slut. PM som inkommer efter att rundan är slut kommer inte att räknas.
  7. När man är död får man inte skriva längre, man får en avskeds post men inte mer än så.
  8. Man får INTE editera sina inlägg.
  9. Om en röstning blir lika kommer slumpen att lösa tvisten.
Har man frågor om spelet så kan man skicka dom till mig i PM.
Rollerna har slumpats ut!

Spelare:
Konrad Konvalj
RasmusL
Mundo
Vimes
.113
Xyas
Hellzone
Cassius
Basenanji
Empiricus
Lukas


Första rundan börjar måndagen den 18/5 klockan 12:00 och avslutas onsdagen den 20/5 kl. 23.59. Inga poster får skrivas innan det i denna tråd!
 
Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
An kall metallisk röst hörs över högtalarna i skeppet. "Detta är Nova, Nebulas FAI. Var inte oroliga. Det finns inga probleeeeeeeeeem. Allt äääär i ord........ning. Ingen skada på skeppet h....ar skett. Tillbaka till.....stttttasis modulerna." Ett abrupt avbryt innan en mjuk kvinnlig röst hörs. "Detta är Nova, skeppet har blivit skadat...." Sen är det bara tyst. Efter att ha kollat runt lite ser ni att alla nödkapslar har blivit utskjutna, det finns inget sätt att ta sig av skeppet.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tja. Har du sett vad som hänt ?

Å vem är du egentligen? Å varför verkar du så glad?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Nu kör vi så det ryker!

Jag sitter på jobbet och tjuvar med mobilen men vill föreslå en sak: det är strikt verboten att lägga sin röst innan sista dagen före deadline. De som trallar ut röster för tidigt är sumprunkare och ulvarnas bästa polare. En ivägslaskad röst är en kniv i ryggen.

OVANSTÅENDE ÄR JÄTTEVIKTIGT!

Detta är också jättejätteviktigt: vi måste vara skitduktiga på att vara asajävlatydliga med vilka vi misstänker mest och helst röstar ut. I stil med "just nu röstar jag helst ut Konrad Konvalj" eller liknande.

Det känns som öppna dörrar det här, men man vet aldrig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
O.113: man får inte editera inlägg i varulvsspel vanligtvis, och jag tror inte det här spelet är något undantag!
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Bra där Vimes! Den regeln borde vi köra på stenhårt!

.113 Jag är glad för att jag har magen full av mat och vårt varulvslir är igång!

Så vad säger ni om dom fetade bokstäverna i inledningen, nonsens eller supersmart kod som kan hjälpa oss? Jag skulle tro det första för jag har inte lyckats förstå ett skit av det(har bara kastat ett getöga)!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
"Lita inte på någon datorn ljuger", står det i startinlägget. Gissar och hoppas på fluffnonsens.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Lita inte på någon. Datorn ljuger

Konstaterar snabbt att det går att gilla inlägg. Inget konstigt med det eftersom det alltid går att gilla inlägg på det här forumet, men det är ju en helt ny funktion för varulvsspelande. Hur det kan användas vet jag inte riktigt dock.

.113 du gillar Vimes inlägg. Kan du förklara lite närmre vad det är du gillar?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Det sista fragetecknet ar ocksa fetstilat, sa det ska vara "Lita inte på någon datorn ljuger?"
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ok, ska inte editera mera, trodde det var bättre än att lägga till en ny post (det va helt enkelt nästa mening jag la till). Jag gillade det i Vimes inlägg att man inte borde rösta före sista dagen, lät logiskt att man röstar då om man kan, så det blir mer snack runtikring. Nu var det ju mer som en sorts regel inte inne i själva spelet så att säga så därför tryckte jag gilla, annars håller jag mig nog bort från det.

Med det sagt.. Jag trodde att man direkt skulle hoppa in i rollerna och typ "rollspela" det hela, därför jag skrev som jag skrev :p men det verkar inte riktigt så än..

Ska man inte presentera sig som vem man är och sånt? Eftersom alla har olika roller nu tänkte jag.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Mängden rollspelande brukar vara tämligen minimal. Det här med varulvsspel är en tävlingssport. Det råder ett välmotiverat konsensus kring att "rollspela sin roll" inte är ett effektivt sätt att spela spelet på. Rollerna innehåller däremot information som kan hjälpa oss att identifiera ulvarna med, dock (vilket jag antar att Cassius försökte säga) så kan en tidig outning (att man går ut med sin roll) hjälpa ulvarna i deras lögner.

Välkommen till The Wonderful World of Warulvsspel!!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Nej beratta inget om din roll .113. Outandet av information i "fluffiga" spel som detta (dvs det finns en massa extrainformation utover vanilj-varulvsspel) ar ett viktigt verktyg for att jaga ulvar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,572
Vilket härligt tidsfördriv! Bra initiativ Spider!
Jag kommer delta i mån av tid och ork; mycket jobb (jag är lärare), mycket avhandlingsfix och en hel del annat. Speltiteln “Valvular” får mig att så här i avsaknad av bättre tankematerial, tänka i två riktningar:
i) Det handlar om val, statsvetenskap, demokrati, etc och spelet innehåller någon sorts referens till detta.
ii) Valvular är Spiders sätt att skapa lite distans till spelet, typ: ta det inte så allvarligt, det är mest på kul, ett “valulvs-spel”. Sättet han gör det på är ungefär som såna därna roliga memes med felstavad ord.
Å andra sidan doftar hela inledningen någon sorts “2001 - ett rymdäventyr” med en galen dator som skurk no. 1. Nya Berlin får mig att tänka lite på gamla Mutant iofs?
Speluppläggets unika karaktär består väl mest av att vi inte får rösta mer än en gång, eller: det där går ju lätt att komma runt med kvasiröster och jiddehi. Jag tror att det mer handlar om att Spider vill ha ett så lätthanterligt spel som möjligt, givet hans annars arbetstyngda situation. Vi kan väl ändå hjälpas åt att redovisa våra misstankar? Den mekaniktwisten tolkar jag som en bybo-nerf. Vimes förslag är bra, bara den inte leder till att folk “glömmer bort” att ta ställning.
Jag är i dagsläget kluven till outande. Jag har googlat min rolls namn men får inte fram något vettigt. Just nu skulle jag vilja ta det lite kallt, men ser vissa möjligheter till lyckad fångst av ulvar genom Trasapande (att ulvarna klantar till det genom att missförstå sina roller, eller hur Vimes?)
Det är det rätt många nya här, ett hurra för er! Kul med nya varulvsspelare! Miitt tips till den som känner sig ny här är att försöka dela med sig så mycket som möjligt av tankar, spekulationer och misstankar för att på så sätt göra sig synlig för oss andra. Man behöver med andra ord inte alltid lägga fram vattentäta teorier som precist fångar varulvar, utan hellre se spelet som en laginsats där vi hjälps åt att sakta men säkert identifiera ulvarna genom att i) dels fånga ulvar och ii) dels visa upp byboighet. Bägge är viktiga, inte minst för oss bybor som är paranoida och behöver hjälp av tydlighet från andra bybor.

Min erfarenhet som ulv är att ulvarna vill ha ett så lågt tempo som möjligt och så lite bråkiga frågor som möjligt. Att behöva spekulera som ulv är JÄTTELÄSKIGT för man vet ingenting och är rädd för att försäga sig hela tiden. Därför kan vi pressa ulvarna genom att hålla ett högt tempo och diskutera livligt. Som bybo är då din viktigaste insats att delta i spelet, för annars hjälper du ulvarna att hålla låg profil och vi förväxlar en passiv bybo med ulv som försöker smyga under radarn.
Kort:
- Ljug aldrig
- Ta ställning
- Skriv mycket
- Var aktiv
- Outa bara i ordnade former

OM jag skulle rösta just nu skulle jag sikta in mig på Xyas. Ju mer vi får ut av honom innan han kanske måste gå in i ett lab för att göra något ogudaktigt med kotarmar, mjölkproteiner eller små söta lamm, desto bättre (han kan “försvinna från spel och bli väldigt passiv”).

Så Xyas, bollen är din! Finns det något klokt att tillägga eller till och med ta bort från mitt resonemang ovan?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
K.K flaggar för att hen är fullskiten i jobb upp över öronen och sitter dessutom på en kass lina via Sydney. Ikväll har frun dock syjunta så då tänkte jag passa på att vrida på stora nyckeln och skifta till ett mer aktivt spelande.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Å andra sidan borde väl en varulv ganska lätt bara hoppa in och slänga ur sig lite allmänna tips eller liknande bara för att kunna smälta in, samt dra bort fokus från sig själv? Är min första tanke som ny spelare. Dessutom funderar jag på hur man ska kunna avslöja sig själv om man inte pratar om varulvssaker, typ skönt med fullmåne eller nåt sånt? Alltså jag menar att om man inte pratar om relevanta saker går det ju inte heller avslöja sig? Eller har jag fel?

Sen eftersom folk går in på det här med tid osv, så kan jag ju tillägga att jag har 3 barn som drar mycket tid av och till men jag ska försöka hänga med så mycket som möjligt, och borde kunna hänga med mer än vissa då gissar jag.. Beror lite på hur klängig minstingen är.

Ang. själva dator meddelandet så.. Det var ju 2 meddelanden, den ena sa ju att allt var ok lägg er i stasis igen eller nåt sånt, och sen med en annan röst.. Det låter ju som att någon, rimligen en så kallad "varulv" eller vad det nu är, har tagit sig in i skeppsdatorn och försöker ge oss felaktiga meddelanden då och då. När sedan riktiga datorn gick igång så avbröt varulvarna meddelandet så att de ska kunna fortsätta döda oss, eller låta oss döda varandra medan de skrattar bakom stängda dörrar.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Tycker det later som ratt standard-tips du ger Basse, sa jag har inte sa mycket att komma med mer. Jag tror som du att "en rost per runda"-regeln handlar i huvudsak om att gora rostrakningen mer overskadlig, men det har en viktig konsekvens i att flipp-floppande av roster i en rundas slut-minuter inte kan handa (som till exempel i spelet fore mitt pa punk-forat dar en massa sista-minuten-outningar slangde rostlaget fram och tillbaka nagot galet). Jag tror det ar en bra grej, da det hindrar ulvarna fran att kunna kuppa ut nagon om rostlaget ar jamt (aven om det scenariot kanske inte ar jattevanligt), men det satter en eventuell powerroll som ar pa vag ut, baserat pa disussionslaget, i en ganska svar sits.

Och sa dar jattemanga nya har vi val inte? Tycker det ar mestadels valkanda namn pa deltagarlistan.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Hmmm. Desto mer jag tanker pa det desto storre effekt tror jag detta "1 rost per runda"-regeln kommer att ha. Skulle det kanske vara intressant att tvinga fram en rostningsordning i slutet, dar de som ar mest misstankta maste rosta forst, for att gora det svarare for ulvarna att haka pa redan misstankta?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Satt och tänkte på samma sak. Ordningen av röstning går att jobba en del med. Vi skulle kunna tvinga röda att lägga sitt på bordet.
 
Top