Nekromanti Valvular in SPACE! Runda 1

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
För mig är det första gången jag varulvsspelar men har väl börjat hänga med ganska bra tror jag iaf, vi får väl se hur det går. Däremot så blir det väl extra tydligt när jag nu måste ställa frågan, vad riktigt är en powerroll? Att varulvar kan göra saker har jag förstått typ, men powerroll är ju rimligen något annat eftersom du nämner att KK gått ut med det tidigare och det lär ju knappast vara någon som säger den är varulv så.. Vad är en powerroll, och vad kan den göra?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Namnen kan spela roll om det är så att någon annan sitter på information om vissa/alla namn eller om de har någon funktion i samband med powerroller.

Powerroller kan vara exempelvis siare och väktare, siare brukar kunna välja en spelare varje runda och sia om dennes tillhörighet inför nästa runda. Väktare brukar kunna välja en spelare varje runda och om denne spelare är offer för ulvarna under natten så räddas denne.
Det har också hänt att rollernas förmågor förändrats, försämrats eller förvirrats i tidigare spel, och även andra typer av spec-roller har förekommit.

Både ulvar och bybor har i tidigare spel haft förmågor, därför är det bra att hålla på info tills det finns anledning att släppa på den.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
RasmusL;n92163 said:
Alltså, jag tycker att KK är superulvig med sin snabbröst och därför föreslår jag att vi bränner det starkaste PM-kortet på honom. Har varulvar fått en exempelroll så är hela min grej ovärdo så om den inte ger någon info bör vi inte vara så förvånade.
Att bränna starkaste PM-kortet på mig är ju ovärt

Jag har x-antal kategorier och har smulat dem alla från start. Det finns nått att falla tillbaka på i ett senare skede, men att jag skall avslöja hur många eller vilka jag snackar om är ju bara dumt om det nu skulle vara så att ulvarna inte har en alibiroll.

Jag ingår i besättninghen, det säger just ingenting. Ungefär lika mycket som att skriva att jag tror nyckeln till seger är att handla på ICA Kvantum istället för Cöpprativa.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
.113;n92181 said:
Jo, som sagt resten av infon hänger jag med på, men har ändå svårt att se att namnet kan spela roll. Å andra sidan finns det väl också liten poäng med att säga namnet om man inte säger något mer antar jag. Men börjar fundera över vad poängen är med det överhuvudtaget om ingen ändå kommer använda sig av det.

Fast det känns ju iofs bättre att ha namnet än att inte ha det, så är väl bara därför då ;)
Förklara på vilket sätt namnen utformning inte spelar roll.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Är lite med Cassius här, .113. Jag har uppfattat dig som öppen, intresserad och vetgirig. Men här verkar du ha en bestämd uppfattning. Finns det något i din roll som får dig att anta att namnen inte spelar någon roll? (Det är inte omöjligt att tänka sig att en roll innehåller information om att "Du har tittat i skeppsloggen och känner igen alla namn. Det verkar inte vara något yttre hot" (=det går inte att identifiera varulvarna via namn) Nota bene att detta nästan är mer sannolikt information som en ulv-roll skulle få). FInns det något i din roll som indikerar att namnen är värdelösa, .113?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
KK: förklara poängen med ditt sumprunkeri. Släpp hela jiddret med roll-PM. Jag vill veta hur du tänker.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ok, tack för förklaringen av powerroller.

Till Cassius: Nu när jag vet vad powerroller är och kan ha för förmågor så spelar ju namnen absolut roll. Innan när jag inte visste det så såg jag bara inte skillnad mellan att kalla dig för Cassius eller Calle t.ex. Alltså om Spider ger oss ett namn men ingen använder det så spelar det ju ingen roll, men som sagt nu när jag fick höra om power roller osv, så är det ju en himla tur (kanske) att jag inte skrivit mitt namn. (höll på göra det i första posten, men du gjorde ju inte det så därför frågade jag dig "ingame" istället..) nu har jag ju lite mer koll på hur man spelar, att man inte kör "in-game" osv. Och nu har jag koll på powerroller också typ :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
För såhär: i ett spel som det här, med fluff och grejer, finns det en sak som är jävligt viktig. Och det är att utgå från sin egen roll när man resonerar i tråden. Om du är siare och skriver "Jag tror inte det finns några powerroller i det här spelet" i inledningen är det osannolikt att vi kommer tro på ditt siarclaim när det väl kommer senare. Vi har satt dit ulvar på att det har claimat saker som de inte verkar ha resonerat utifrån tidigare (Tyr i Klassikern (där jag läste snabbare än min egen skugga), Basenanji i Ett äventyr och Konrad Konvalj i Vampire-spelet, bland andra). Så, det är viktigt att utgå från den roll man fått av Spider när man resonerar om spelupplägget.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes;n92195 said:
KK: förklara poängen med ditt sumprunkeri. Släpp hela jiddret med roll-PM. Jag vill veta hur du tänker.
Jag har redan tagit på mig sumprunkar rollen och bär den med stolthet. Nu väljer jag att vänta ett tag till innan jag börjar snacka om hur och med vad jag tänkte.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Konrad Konvalj;n92200 said:
Fokus Vimes. .113 har ju skrivit flera gånger att han har ett namn.
Right, även i inlägget jag svarade på. Det var dethär jag reagerade på "å såg jag bara inte skillnad mellan att kalla dig för Cassius eller Calle". Men nu är jag med på banan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Konrad Konvalj;n92202 said:
Jag har redan tagit på mig sumprunkar rollen och bär den med stolthet. Nu väljer jag att vänta ett tag till innan jag börjar snacka om hur och med vad jag tänkte.
Fast nu bajsar du lite på byn, KK. Du gör en jävligt skum och uppenbart suboptimal grej, vägrar förklara hur du tänker och vägrar spela med i ett outningsrace. I synnerhet med tanke på att vi antagligen kommer ha svårt att dreva som vi kan göra i spel med andra röstningsupplägg så har jag svårt att se hur det hjälper byn att du agerar bromskloss såhär.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag skrev ju tidigare som svar på Rasmus fråga att första parametern (eller va han nu skrev) beskrev ett namn, så jo jag har ett namn det har jag ju redan avslöjat. Och Udda? Nä, inte som jag kan komma på. Har googlat det, som någon annan också hade gjort (därifrån jag fick tipset) men hittade inget matnyttigt.

Och nä finns inget i min roll som pekar på att namn är värdelösa, det var enbart min uppfattning eftersom ingen använde dem ändå och jag ser inte vad ett namn skulle avslöja om någon på samma sätt som t.ex. ett yrke, eller liknande skulle kunna göra.
Alltså, om någon är expert på datorer och ljudfiler så kunde ju den personen ganska lätt bli anklagad för att ha mixtrat med dator meddelandet i början som vi alla hörde, men att personen heter Peter skulle avslöja något är väl mindre troligt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Kan bara tillägga att jag resonerar ju kanske främst utifrån att jag inte spelat det förut och helt enkelt behöver lära mig vissa saker innan jag kan reagera på dem. T.ex. det här med namn, det kändes konstigt, jag trodde ju hela grejen var från början att vi skulle agera som våra roller men det förklarade ni ju att det inte var så effektivt så nu har jag skippat det och gör som ni. Men eftersom man kör på detta vis tyckte jag det blev konstigt att ändå ha namnen, om de ändå inte skulle användas. Nu vet jag att de kan användas och därför kommer jag släppa biten med namn + att nästa gång jag kör varulvsspel så kommer jag inte behöva fråga.

Osv. Mycket nytt. Du gick ju bara igenom själva spelandet i din post Vimes, inte saker som just powerroller och sånt :)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes;n92206 said:
Fast nu bajsar du lite på byn, KK. Du gör en jävligt skum och uppenbart suboptimal grej, vägrar förklara hur du tänker och vägrar spela med i ett outningsrace. I synnerhet med tanke på att vi antagligen kommer ha svårt att dreva som vi kan göra i spel med andra röstningsupplägg så har jag svårt att se hur det hjälper byn att du agerar bromskloss såhär.
Fast nu är det ju bara måndag kväll här och vi har en hel del tid på oss.

Det finns 3? Som vill hänga mig för att jag sumpröstat på Vimes. Är det så? RasmusL-Basse-Vimes.

Outningsracet är jag ju med i rätt hårt med tanke på att jag har smulat ut hela min roll och gjort det i stort innan RasmusL började dra i den tråden. Jag kan inte krypa ur och omformulera mina smulningar om jag nu sagt att det redan är gjort. Jag vill ju visa mina smulor när det är dags att släppa på bönorna.

Lixom, om jag är ulv med en alibiroll så vet jag ju det. Eller så tror jag att jag har en alibiroll eller så har jag ingen alibiroll alls utan börjar smula ut saker ändå för att ha nått att falla tillbaka på, men det är väldigt svårt som ulv att först veta vad som skall smulas och på vilket sätt så här tidigt i spel när det inte finns något att falla tillbaka på från outningar eller andra uppenbara smulningar. Det är väldigt high-risk att börja smula om man inte har nått att smula som ulv och det är väldigt high-risk att smula sin alibiroll utan att veta om det håller som ulv. Det brukar sluta illa, jag har testat förr.

R1 är R1. Det är troligen ett flufftungt spel och vi behöver ha skit att jobba med i R2 efter vi har fått lite svar och saker och ting bekräftade på ett eller annat vis. Nu finns inget så jag känner inte för att börja tokouta alldeles redan.

Jag kan absolut tänka mig att outa nått litet och det först av alla om det är vad pöbeln vill, men då vill jag ju se att övriga bybor ger mig något tillbaka så att vi kan försöka pinga ut de udda ulvarna om det nu är möjligt via outning av olika fragment.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Cassius;n92211 said:
Jag är med dig. Men det förklarar inte din bajsmacka du serverade oss innan...
Vart vädrar ditt ulvfinnar korn då Cassius?

Har det börjat sätta sig eller känner du att du behöver ha in Lukas och Mundo i leken innan?

Vad får du för vibbar av Basse?
 
Top