Nekromanti Valvular in SPACE! Runda 1

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Konrad: Om du har rätt i att soppan som Vimes serverar inte är riktig så är det väl ändå helt meningslöst att göra som du gör nu? Vad tjänar vi på detta? Du kör extremt aggressivt nu och bara ett fåtal av spelarna har skrivit.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Alltså. Det har inte funnits apmycket att reagera på i tråden. Jag har mobillirat på raster och har inte hunnit sätta mig och göra ett genomtänkt inlägg kring vad jag tycker vi ska göra i det här spelet. Det har varit lagom nivå att pusha .113 i rätt riktning och det är något som jag är övertygad om att vi kommer tjäna på, istället för att lämna hen hängande. Ingen magi, visst. Men det finns liksom inga trollkarlshattar att dra vita kaniner ur ännu och jag har inte hunnit sätta mig och tänka ut ett eget trollerinummer heller. Spelet är knappt fyra timmar gammalt! Och detta slaskar du bort din röst för? Om du tycker mitt "gullande" med .113 verkar misstänkt, skriv det. Nu när du spikat en röst på mig blir jag ju mindre intresserad av att lägga energi på dina misstankar eftersom du inte kan ändra rösten. Fine att du reagerar på de rosa enhörningarna, men varför röstar du? Det är det jag vill veta.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Vimes: Du stressförsvarar dig rätt hårt just nu.
Konrad: Förklara eller åtminstonde smula lite om vad du håller på med.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Det är nog en feltolkning, Cassis. Jag vill veta hur KK tänkt och sitter på ett pendeltåg och hartid att ligga på. Det sjuka är ju att det inlägg av mig som han gillade var det första, och det han gör är att agera tvärt emot innehållet i det inlägget. Jag ser gärna att han förklarar sig, det finns nämligen en ulvrationalitet i det här som jag vill komma till, men ser gärna att han ger en förklaring först.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Jaha, KK skapar hjärnstress major på kortast tid hittills. Man skulle kunna tänka sig att han gör så för att modigt visa hur oskyldigt byboig han är liksom: eh, jag e ju bybo så jag la bara en röst så där i blindo, vilken ulv skulle göra det? Men en sån tanke utlöser en KASKAD av med- och motargument.

Hela grejen är påfallande lik ett falskt siarclaim. och det gör mig sur, misstänksam och mer sur.

Ingen ska hädanefter kalla mig för Master of Kaoz, den platsen har KK intagit en gång för alla.

Men okejrå, jag är väl dum i hela huvet, KK spill på och förklara vad jag inte har förstått med din briljanta plan.

[i ett vanligt spel ahde ni sett en röst på KK här]
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det känns ju spontant såhär, iaf tills det kommer en bättre förklaring, att är man inte varulv och vet att KK också är det så sitter man ju osäkert.. För oavsett om man är bybo eller varulv så kan man få en röst på sig av KK och då kanske man åker ut sen. Enda gången man kan vara säker är ju om man själv är varulv och KK är det också eftersom man redan snackat med honom.

Å andra sidan kanske båda ÄR varulvar och redan planerat det här ;)
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Happ, här är redan saker igång alltså med 4 sidor på nästan 5 timmar sedan start. Jag är nyss tillbaka från fysikprov, vilket passar bra eftersom Sir Isaac Newton är chef i rymden och den vi alla bör luta oss mot. Skall läsa på lite och komma in ordentligt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Lycka till! Jag har just läst igenom allt igen och kommit fram till att mest troligt är alla varulvar som luras på olika sätt, och med varandra. Ska ut med minstingen nu en timme eller två, sen är jag tillbaka och har kanske fått lite perspektiv på det hela.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Notera: vi har ingen exempelroll i startposten.

KK: Hur många informationskategorier finns i ditt roll-PM?
.113: Beskriv konceptuellt, utan att outa vad du har i ditt PM, vad informationskategori nr 1 beskriver.
Empiricus: Beskriv konceptuellt, utan att outa vad du har i ditt PM, vad informationskategori nr 2 beskriver.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
RasmusL: Goddag! Du vill kanske också hoppa ner i grytan och beskriva kategori tre?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Den här mekaniken med rösterna gör det här riktigt intressant!

Eftersom vi bara har 1 röst per runda så tycker jag att vi helt sonika uppfinner några nya verktyg att använda för att fylla en liknande funktion.

Dels, röstordning.
Vilken ordning vill man se röster läggas?
Antingen för hela gänget eller de 3-5 man vill se skall rösta först. Optimalt är ju att misstänkta ulvar röstar tidigt för att inte kunna ninja i slutet vilket xyas och Cassius var inne på.

Och så nominering, som .113 skrev om i anmälningstråden.
Vilken vill vi skall röstas ut (eller vilka såklart).

Min röstordning:

1: Vimes - Brukat kaoshoppa i slutet av rundor i tidigare spel, något som i det här liret inte verkar tjäna oss speciellt väl.

2: Basenanji - Som Vimes, också en person med kaos nära sitt hjärta och som jag tror kan göra knasigheter i slutet av rundan.

3: RasmusL - Ditto som ovan, snabb och aggressiv spelare.

Alla ovan är personer som är bra spelare och som jag därför ogärna ser som fria att göra plötsliga hopp i rundans slut. Min tanke är att personer som kan spelet och vet hur man spelar på andras strängar kan göra hopp i rundans slut som verkar välmotiverade men kanske inte är det. Det är en risk jag tycker vi undviker.

Nominering:

KK - Jag ser ingen strategi som vinner på att lägga sin röst så här tidigt, förutom kanske att trycka på Vimes knappar. Hursomhelst, KK lär ju inte ha slarvat när han lade rösten utan lagt den medveten om att den inte går att ändra. Jag skulle vilja se en förklaring som går att relatera till.
Att KK lagt rösten rätt tidigt går ju emot ovan tanke att ulvar vinner på att rösta sent, men det har säkerligen också KK tänkt på och giftbägare osv.

[HR][/HR]

RasmusL - det är ju svårt att beskriva den konceptuellt utan att outa den/beskriva vad det är för typ av kategori. Men jag kan sträcka mig till att mitt snack om att jag sysslat med fysik och Newton i förra posten tangerar den kategorin ganska väl.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Alltså, jag tycker att KK är superulvig med sin snabbröst och därför föreslår jag att vi bränner det starkaste PM-kortet på honom. Har varulvar fått en exempelroll så är hela min grej ovärdo så om den inte ger någon info bör vi inte vara så förvånade.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Gällande rösterna:
Vi har ju alla hinder i vardagen som stoppar ett liv 24/7 i spelet, så som barn, studier, jobb, sömn och annat nonsens. Så, om vi helst inte skall rösta för tidigt och samtidigt inte ha kaos sista stunden innan röstningen stänger på onsdag 23.59, skall vi försöka att komma överens om ett intervall som röster skall läggas inom?

Som att alla röstar på onsdag, Mellan 06.00 och 23.00? Och helst i någon på förhand överenskommen röstordning baserat på folks röstordningslistor.
Eller skall vi bara köra på feeling?



(Sedan kan jag inte undgå att notera att om man noga granskars Spiders flufftexter så hittar man spår av engelska bland svenskan. Det måste vara den intergalaktiska översättaren som bråkar igen)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Aye, jag kommer rösta under onsdagen och, som jag skrev i mitt första inlägg, anser med massor av emfas att alla ska göra så. Just nu hade jag helst röstat ut KK såklart, men han har gjort udda grejer förut även som bybo så jag ser gärna att han resonerar kring sin strategi.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Sådär då är jag väl med i leken igen, för att svara på Rasmus fråga om första grejen som står så är det väl rent konceptuellt namn som står där, vem jag är alltså.

Och på tal om det, jag frågade tidigare men fick inte riktigt något svar, hur skulle det kunna så att säga "outa" mig i ett sådant här spel om jag t.ex. sa att jag heter Calle Josefson? Alltså specifikt namnet? Jag kan förstå att vissa yrken/roller skulle kunna göra en mer eller mindre utsatt, typ det är lätt att skylla på slaktaren eller nåt sånt (som i den där videon någon postade om Hur det kan se ut eller nåt sånt här på forumet). Men ett namn? Det spelar kanske ingen roll, att det är av ren princip bara, men kan nån säga det då så jag hänger med :p

Eller kortfattat, jag ser ingen skillnad på att kalla RasmusL för RasmusL i spelet och att kalla honom något annat? Eller har jag missat något? Om inte annat får nån fasen förklara det efter spelet :p

Och ja, även om jag känner att det lutar mot KonradKonvalj just nu så ser jag väl också helst en förklaring före, det kanske var det mest logiska och smartaste draget någonsin. Men jag röstar på Onsdag.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
.113;n92173 said:
Sådär då är jag väl med i leken igen, för att svara på Rasmus fråga om första grejen som står så är det väl rent konceptuellt namn som står där, vem jag är alltså.

Och på tal om det, jag frågade tidigare men fick inte riktigt något svar, hur skulle det kunna så att säga "outa" mig i ett sådant här spel om jag t.ex. sa att jag heter Calle Josefson? Alltså specifikt namnet? Jag kan förstå att vissa yrken/roller skulle kunna göra en mer eller mindre utsatt, typ det är lätt att skylla på slaktaren eller nåt sånt (som i den där videon någon postade om Hur det kan se ut eller nåt sånt här på forumet). Men ett namn? Det spelar kanske ingen roll, att det är av ren princip bara, men kan nån säga det då så jag hänger med :p

Eller kortfattat, jag ser ingen skillnad på att kalla RasmusL för RasmusL i spelet och att kalla honom något annat? Eller har jag missat något? Om inte annat får nån fasen förklara det efter spelet :p

Och ja, även om jag känner att det lutar mot KonradKonvalj just nu så ser jag väl också helst en förklaring före, det kanske var det mest logiska och smartaste draget någonsin. Men jag röstar på Onsdag.

Kort fattat: Information är värdefullt. Eftersom spelet verkar fluffigt så kan den information vi sitter på kanske passa ihop på något sätt. Ulvar brukar få snacka med varandra och kan då sitta på mer information, men kanske också saknar kunskap om hur rollerna är uppbyggda. Det är därför som RasmusL tar upp det där med att det inte finns en exempelroll och gräver i det i små stycken.

Om KK är Ulv och inte vet hur rollerna är uppbyggda och måste chansa så kan han genom att behöva svara och kanske svara fel visa sig skum.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jo, som sagt resten av infon hänger jag med på, men har ändå svårt att se att namnet kan spela roll. Å andra sidan finns det väl också liten poäng med att säga namnet om man inte säger något mer antar jag. Men börjar fundera över vad poängen är med det överhuvudtaget om ingen ändå kommer använda sig av det.

Fast det känns ju iofs bättre att ha namnet än att inte ha det, så är väl bara därför då ;)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Tjoflöjt. Jag tänkte mig att vila bort konventskoman någon halv timme, och denna halva timme blev tre hela. Men nu är jag någorlunda vaken.

Jag tänker spontant ifall veteranerna spelar olika mot tidigare. Basse myser på som han brukar tycker jag utan att gå och jämföra med trådar på punkforat. Vimes likaså, och Rasmus inhopp är också karakteristiskt, han har grävt i roll-PM-format förut och nu är det ju nästintill uttalat att vi kanske ska det.

Vilka är icke-veteraner? Vimes säger 113. Mundo och Cassius har väl inte spelar på punkforumet men kanske på gamla forumet under min långa exil från varulvsspel?

Jag vill gärna tro gott om folk och tro att KK:s tilltag beror på något i hans roll-PM, men det vore inte första gången som han gör konstiga saker i varulvsspel. Det behöver inte betyda att han är skurk heller, det jag tänker på från annat spel är att han gick ut med sin powerroll när det inte var nödvändigt.
 
Top