Nekromanti Valvular in SPACE! Runda 1

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Hur menar ni förresten "outing"? typ att "nä det kan inte alls vara jag för jag är kapten klänning och stod i badrummet hela dagen!" eller vad? eftersom man inte vet något om ens vilka roller som ens finns, så kan man ju inte säga t.ex. "kaptenen borde väl vakna först, och ha märkt något... därför blir han misstänkt" så hänger inte med helt i hur man kan outa någon annan riktigt.

Och Basenanji, när du säger få ut mer av Xyas, vad tänker du mer av då? mer prat så han kanske råkar försäga sig, eller.. vad? eftersom ingen vill säga "fluff saker" vad är det riktigt man ska få ut :p

Sen, en tanke bara, kan det inte vara så att varulvarna väljer en person som deras insider, som är den som låtsas vara en av oss mest av alla för att sedan diskutera i pm, eftersom de får det men inte vi, bara för att liksom inte avslöja något av.. vad man nu kan tänkas avslöja när man inte pratar om något. ?

Och om varulvarna vill vara mest diskreta av alla, har vi inte i vilket fall redan typ 4-5 misstänkta.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Det var en välkläckt idé, xyas. Alla som inte håller med är sumprunkare!

(Alltså: jag tycker det är supersmart sätt att levla en potentiell nerf till en buff. Enda risken är att folk inte är aktiva i tid bara.)
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Googlade mitt namn. Hittade inget köttigt. Passar metat och finns en långsiktig koppling till liret men nog meningslöst att gröta ner sig i det just nu.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Så, bara för att se om jag har rätt tanke här, ni menar alltså att i nuläget skulle t.ex. Xyas rösta först eftersom han är den basenanji (den ende som nämnt något om att rösta på någon alltså) nämnt. Och det sker alltså sista dagen?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
.113:

Ja, hur fångar man ulvar som inte kissar på mattan och juckar på ens ben? Well, jag har skrivit ett skitbra teoriinlägg i ett äldre spel som jag rekommenderar alla att läsa. Jag var visserligen ulv när jag skrev det, men det är helt giltigt. Faktum är att jag skriver bättre teroiinlägg som ulv än som bybo eftersom jag som bybo istället fokuserar på att aktivt försöka fånga ulvar snarare än att lägga tid på att ofarligt resonera om varulvsspel i allmänna termer. Men really, det här är bra:

Varulvsspel är egentligen inte speciellt svårt. Men det är lätt att tro att det är svårt. Ibland när jag pratar om varulvsspel med oinvigda brukar de fråga "Men, hur kan man veta att någon är varulv!?", jag försöker ibland förklara på djupet men oftast blir det "Äh, man snackar om hur vi ska vinna spelet och då brukar det visa sig att vissa ljuger."

Och det är ju det vi gör. I tråden diskuterar vi hur vi ska vinna spelet, texten om spelet är spelet och sättet att vinna spelet. Justvad och var varulvsspelet/texten egentligen är - inget är meta, allt är meta, det finns inget innehåll, allt är innehåll - tror jag är dels det som fascinerar mig mest, men också det som är mest svårfångat med varulvsspel. Men det vi gör (eller, här finns det väl ett "bör" som jag vill trycka på) i tråden är inte komplext eller svårfångat.

Vi diskuterar i tråden hur vi ska vinna (hårdraget vilka som är ulvarna) och i de rum som vår diskussion skapas framträder vi. Det är dessa framträdanden vi analyserar, analyser som vi sedan framträder med, framträdanden som sedan blir analyserade och så vidare. Varulvsspel är ett självspelande piano. Det som jag ska diskutera här är hur vi analyserar framträdanden.

Enligt min mening identifierar vi ulvar i två steg:
1. Vi ser ett framträdande som vi uppfattar som avvikande.
2. Vi visar att det avvikande framträdandet får rationalitet som ulvbeteende.

Det vi gör är att vi slår vakt om normer. Allt som är queer registreras, analyseras och döms som antingen avvikande bybobeteende eller som ulvbeteende. Men märk väl att vad som är normbeteendet i ett spel inte bara (eller ens i speciellt stor utsträckning) har att göra med vad som på något objektivt sätt är "bra". Vissa saker har vi väl mer eller mindre fastslagit som intersubjektiva sanningar över flera spel, typ som att "Inaktivitet är dåligt", "Det är bra att ta ställning" och så vidare. Men de finare nivåerna av vad som är spelets normer skapas och återskapas ständigt i spelet. Varje inlägg interagerar, mer eller mindre uttryckligt, med spelets bybonormer. Just glidningar i vad som uppfattas som normalt i spelet tycker jag att vi ska se upp med, om det är något de 10 (15?) WRNU-spel jag spelat lärt mig är det att bara för att jag inte förstår en spelares agerande i tråden så innebär det inte att denne är ulv. Vad vi uppfattar som bybonormen är ständigt föränderligt, och avvikelser från den är inte i sig scum tells. Den absoluta majoriteten av alla avvikande framträdanden vi ser är bybor som agerar annorlunda än vad vi själva gör. Kan vi inte formulera ulvrationaliteten bakom ett agerande har vi inte identiferat en scum tell.

När det kommer till att formulera ulvrationaliteten så är den ledande tendensen i byn att ta i för mycket. Att konstruera avancerade scenarion med ulvar som smider extremt komplexa planer. Dessa extremt komplexa planer smids i princip aldrig.

Och, dessutom: även om ulvarna hittar på wackade grejer (det har hänt!) så är chansen att just ert tillskruvade scenario stämmer extremt liten. Antalet möjliga scenarion att arbeta med ökar exponentiellt med "taket" för hur komplexa scenarion vi tillåter oss tro på. Det blir lager på lager av komplexa förklaringar, och ju fler lager desto större sannolikhet att något av lagren inte stämmer. Att konstruera de här avancerade superulvs-"tänk om!"-"det är så osannolikt att det måste vara sant!"-teorierna är inte ett effektivt sätt att spela det här spelet på. Det kanske är roligt, men det funkar inte.

Med detta sagt är min absoluta övertygelse att ulvar i 9 fall av 10 arbetar efter vissa (underförstådda) mekaniker:
- de vill inte synas
- de vill inte bli ihopblandade med varandra
- de vill att byn ska rösta ut sina egna
ulvar begränsas även av att:
- de vet vilka som är gröna och röda och måste alltså ständigt ljuga i sina ställningstaganden

That's it. Det här spelet är inte svårt. Eller, just eftersom ulvspelet går ut på att låta byn göra misstagen (ni som kacklar om att "Jag tror vi har att göra med erfarna ulvar som styr byn", visa mig ett (1) tidigare spel där det varit fallet) och själva undvika att hamna i strålkastaren, blir spelet svårt och bybohjärnorna börjar hitta på mönster och konspiratoriska förklaringar där inga sådana finns. Spelets svårighet är att acceptera att det inte är svårt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ah du postade det där förut också ja, det blev lite enklare koppla ihop nu däremot när vi faktiskt börjat diskutera osv. Men om man nu följer din teori här så innebär det ju i grova drag att: Konrad Konvalj har skrivit lite, och hintar om att han inte kanske har jättemycket tid vilket lika gärna kan vara varulvsfasoner, RasmusL har inte skrivit något alls, Mundo har väl inte skrivit något, Jag, Vimes, Xyas, Basenanji, och Cassius har skrivit lite iaf, och diskuterar, medan Empiricus och Lukas inte skrivit ännu.

Med andra ord... Rasmus, Empiricus, Lukas och Mundo är misstänkta tills de åtminstone kan förklara vad de gjort, men eftersom man kan anta att de jobbar så är de kanske halv-safe for now. Konrad Konvalj är antingen en listig varulv, eller en snart död bybo. :p Vi andra... Ja, jag kan så klart säga att jag inte är varulv, men det hjälper ju ingen egentligen eftersom man ändå inte kan lita på ett sådant påstående.

Så hur fortsätter vi då?

Personligen känns det iaf konstigt att inte ens ha namn på de som är med, när man fått ett själv liksom. Ingen som håller med om det? Men jag har ju som sagt aldrig spelat förut så, det kanske stämmer det ni säger att det är bättre inte ge ut namn och info. Men ett namn utan info om yrken, kläder, och sånna saker... Är det ändå "dåligt"? Passar på fråga nu när ni "experter" är här :p
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
.113;n92086 said:
Så, bara för att se om jag har rätt tanke här, ni menar alltså att i nuläget skulle t.ex. Xyas rösta först eftersom han är den basenanji (den ende som nämnt något om att rösta på någon alltså) nämnt. Och det sker alltså sista dagen?
Ja precis, fast tidpunkten for rostandet kan forstas diskuteras. Ulvarna vill namligen normalt garna folja snarare an leda nar det kommer till rostningen. Genom att tvinga misstankta ulvar att rosta forst, och motivera sina roster, sa tvingas de ta stallning och argumentera for att en person ska ut, argument som sedan kan analyseras.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Basenanji om du skulle rösta nu då, är det fortfarande Xyas? tänkte efter allt som är skrivet nu osv
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Alltså eftersom Xyas skriver väldigt mycket och kanske inte är en varulv, antivarulvsbeteende om jag förstår det rätt.. Varför just Xyas? Och inte t.ex. Konrad?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Btw, en intressant sak tycker jag, det är 28 svar på denna post. Det är 198 som tittat. Även om man räknar med någon enstaka övrig forumit som inte är inblandad i spelet så har väl vi knappast själva kollat så många gånger. 28x5 (vi som iaf skrivit typ) är 140 vilket lämnar ungefär 2 ggr 28 (alltså 2 personer) som läst men inte svarat.. Kan man inte anta att iaf 2 st av de som inte skrivit något ännu är varulvar? Eller tänker jag fel?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
.113: Tja, att skriva mycket är bra. Ju mer någon skriver desto lättare att analysera (för det mesta. Vissa, som Konrad Konvalj, kan skriva FÖR mycket, så att de blir svåra att analysera istället), och ju mer ärliga bybor skriver, desto jobbigare blir det för ulvarna att hänga med i tempot (det är jobbigare för ulvarna att skriva än för byborna).

Just xyas brukar inte skriva så mycket, oavsett vilken fraktion han tillhör, så det ska bli intressant att se hur hans parti utvecklar sig. Jag noterar dock en avvikelse (sedan vetekattsningen om den får rationalitet som ulvbeteende, skulle jag vara ulv-xyas skulle jag ligga lågt som vanligt eftersom vore förväntat av mig).

Sedan får jag direkt en grön vibb av dig, .113. Du är nyfiken, aktiv och orädd. Verkar grön i dubbel bemärkelse. Men jag har en lång historia av att bli lurad att tro att nybörjarvarulvar bara är nybörjare och inte varulvar, så jag vill inte skriva under något ännu!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
.113: Det är inte fel tänkt, utan säkert rimligt att varulvarna kan vara lite försiktiga i början innan de ser vad som händer i tråden. Dock tror jag inte man ska dra jättestora växlar på det. I många spel har det varit ulvar som skrivit första posten eller bybor som inte skrivit förrän det börjar lacka mot deadline.

---

Du är som klippt och skuren för det här .113! Fortsätt jazza så kommer du nog göra ett bra första spel!
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag vill bara tillägga att åtminstone Mundo, RasmusL och Hellzon har små gröna aktiva pluppar på sig men ingen av dem har skrivit något ännu. Så rimligen har de läst några gånger iaf, men ändå inte skrivit. Det tycker iaf JAG verkar misstänkt

Antar förresten att grön = bybo och röd = varulv? ;)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes, har du någon plan för hur vi skall fixa biffen i det här liret? Jag har nu ögnat lite snabbt genom tråden och du fyller ut den väl med luft och en väldigt hjälpande hand. Din närvaro lyser upp tråden likt en rosa enhörning som precis förlöst en pytteliten mjukrosa och fluffig enhörning som heter .113.

Jag kommer såklart stämma i bäcken nu och gå emot din första uppmaning gällande röstandet. Det kanske finns en plan för min röst? Den är säkerligen strategiskt rätt placerad och det finns troligen mer än bara magkänsla bakom den.

Se nästa post för röst.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Seriöst, Konrad. Nu har du skitit bort hela rundan åt dig själv. Vad vinner du på det här? Jag skiter i dina strategiska planer, du må berätta: vad är tanken med att låsa din röst innan ens hälften av spelarna skrivit något i tråden?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes;n92118 said:
Sumprunkare
Taget.

Kom med nått annat nu Vimes, ditt första inlägg har en touch av magi men sen är det ju bara dravel och sumprunkeri. Vad vinner VI på att DU kör hålla handen och vara Mr. Snelhest mot .113?

Det jag ser är en massa text utan substans och du håller dig ju väldigt flytande igenom tråden med hjälp av det, men du får absolut inte nån streetcred av mig för att du gör det. Möjligen har du en rätt trygg allierad i .113 som gillar dig hårt just nu.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Det enda jag kan tänka mig är att du har någon ultragoofig förmåga som tvingar dig att rösta tidigt.

Eller att du är ulv, men då verkar det vara jävligt risky att dra på sig uppmärksamheten på det här sättet. I giftbägaren har vi förstås: "men KK kanske gör så för att det ska verka för dumt för att vara ulvspel?", men fuck giftbägare. Så, förklara dig hörrö: varför är du en sumprunkare?
 
Top