Varulv [WY25] Runda 1

Spännande!

Nu får väktaren göra sitt jobb.

Och vi får hoppas att du är den riktiga siaren. Om du är ulv som outar för att stoppa en OP siare och offra sig själv har vi mycket stora problem.

Vi måste nog lita på att du är siaren. För annars är vi körda.

Men om vi har nån annan som vill outa så är det dags att säga till.

Att snajpouta eldkastaren är bra men att inte rösta ut nån tror jag inte alls på. Vi ska väl spela VJVS också?
Ja, men kommer vi kunna göra det innan xenon är död? Som sagt, vad tjänar vi på att rösta ut någon i de första rundorna? Tjänar byn mer än xenon på att vi röstar ut en Android nu i R1?

15 spelare till start.

Det var intressant att läsa av tråden i efterhand för att försöka förstå:
När jag så här långt efter i spel, läser av tråden, tycker jag mig se att många spelare blandar ihop intresse-skilljaktigheterna som de tre olika fraktionerna har i spel. Tycker mig kunna läsa av att några jagar Xenomorfen utifrån byboperspektiv (bybo) och några andra från varulvsperspektiv (android). Ha den blicken på posterna alla bybor👍 Så ändrade jag åsikt flera gånger fram å tillbaka på min röd-grön-lista😇😂🥹

Hur fasiken gör vi med Xenomorfen överhuvudtaget?
Vill man till och med bli det och vinna på det sättet?
@Basenanji skriver att han vill bli av med Xenomorfen så snart som möjligt?
Hur då då det hela tiden blir en ny resenär/bybo som blir ny Xeno???

Antal androider? Ser inget i reglerna om antal så ordet ”Några” är alltså minst 2, säkert fler. @Impetigo första post antyder att denne VET att det är två. ??? Hur kan du anta/veta det?
Impes plan som ni andra får utvärdera då jag själv inte fattar, tycker bara det verkar skumt att Siaren skall outa redan i R1?

Eldkastarfrågan: om det outas så vet xenomorfen vilket gör att monstret kan nattmörda en annan utan problem. Hägerns förslag att anonymt bolla eldkastaren är ett bra sätt att döda xenomorfen. Som Anth lyfter så kommer androiderna inte släppa vidare den. Alltså verkar Hägerns förslag komma från en android.

Stratten gör en bra vettig iaktagelse om att vi behöver hålla koll på vem som lägger sista rösten på vinnande drev och vara överens om att det är den grönaste spelaren👍

Jag förstår det som att resenärerna/byn ska eldkasta Xenomorfen först vilket gör att vi behöver vänta in Siarens upptäkter innan vi röstar ut fler än 1 av Androiderna/varulvarna.

Specialrollerna ska väl INTE outa då de inte verkar kunna skyddas från Xenomorfen av Säkerhetsvakten (Väktaren).
Vilka har förordat att powerroller ska outa?: Hägern, Impetigo, Anthrox…

Alldeles för klurigt för natt-trött resenär🥹

Jag läser in att de som lyfter eldkastar-bollandet mycket väl även kan vara androider. Så det grönar inte Hägern/Brynolf med flera.

Röst: @Hägerstrand

Kan vara Impe som är kompanjon android och som Basse är inne på så kan Androiderna vara fler tom 4 då det annars riskerar att spelet råkar ta slut för snabbt om de är för få och byn + Xenon prickar androider för snabbt.
Du tänker snurrigt på ett gäng punkter här:
Xenon dör av eldkastaren. Då får vi inte en ny.
Det spelar inte så stor roll ifall androiderna har eldkastaren egentligen, den kan göra sin grej ändå. Och xenon vill ju döda androider, så den knuten knyter sig självt troligtvis. Androiderna tjänar liksom inget direkt på att hogga eldkastaren, annat än att safea ett xenonmord, men då blir vi ändå av med xenon.
Siaren behöver inte skyddas från xenon, för xenon tjänar mer på att siaren lever, eftersom xenon får veta var androiderna finns från siaren.
8. I övrigt har jag halvdåliga vibbar på Vimes och Anthrox.
Skärp dig.

Nu har det varit uppe länge nog utan att nån har lyft varför det skulle vara dåligt att outa.

Jag är siare.
Fool me once…

äh ok jag ska inte barnrumpa mej osv

du är siare om drt inte kommer nåt motclaim!

Nu har det varit uppe länge nog utan att nån har lyft varför det skulle vara dåligt att outa.

Jag är siare.
Blir inte du siare lite oproportioneligt mycket nu för tiden? Tycker du claimar siare varenda spel ju.

Du tänker snurrigt på ett gäng punkter här:
Xenon dör av eldkastaren. Då får vi inte en ny.
Det spelar inte så stor roll ifall androiderna har eldkastaren egentligen, den kan göra sin grej ändå. Och xenon vill ju döda androider, så den knuten knyter sig självt troligtvis. Androiderna tjänar liksom inget direkt på att hogga eldkastaren, annat än att safea ett xenonmord, men då blir vi ändå av med xenon.
Helt med på det😇 :
- Jag förstår att Xenon dör av Eldkastaren👍
- och att vi på det sättet inte får en ny Xeno👍
- det spelar ingen roll att androiderna i hemlighet har eldkastaren👍
Varför skriver du att jag tänker snurrigt om dessa frågor?

Siaren behöver inte skyddas från xenon, för xenon tjänar mer på att siaren lever, eftersom xenon får veta var androiderna finns från siaren.
Det här är bra klargörande.
Xenon vinner om en av de andra 2 falangerna blir utplånade. 👍
Ännu ett argument för att vi behöver nita Xenon före sista androiden!

För att få lite klarhet.

Visst är läget sådant att siaren är starkare, men bakbunden? Två sianden per natt, men en Xeno som vill veta färg och vinner när ett av lagen är utslaget. Xenon vill ha siaren levande, androiderna vill se siaren död, väktaren har förmåga att vaka över siaren i evighet. Så siaren är inte lika sårbar som i andra upplägg, men har inte heller samma utrymme att avslöja sin information innan xenon är död. Utifrån detta så stämmer det, precis som Anth säger:

Tänker att det är viktigt att ha i åtanke när spelet fortskrider. Såg att Hägern claimat siare, vad tjänar byn på det? Vem vinner på ett sådant drag i det här upplägget? Såg att några talat om att outa siaren tidigt, tror den enda som vänt sig mot detta är Basse? Minst lika viktigt är att kanske ta med sig vilka som talat för att outa siaren tidigt i senare spel. Möjligen att det går att se att Anth är emot planen, utifrån inlägget jag citerar ovan. Säger det något om dessa tre spelare, i så fall vad?

Tycker det finns flera saker som talar för att det är ett ganska säkert drag att peka på sig själv som siare. Den mest uppenbara är att Xenon vet vem den kan spara, medan androiderna vet om ett av sina primära mål. Svårt att se att ulvarna vill ha kvar en roll som kan avslöja färg på två spelare i taget. Fördelen med att siaren outar är väl som folk varit inne på att väktaren kan ta ett 24 timmars pass för att säkra siarens välmående, så länge väktaren får vara kvar i spel.

Okej! Här händer det grejer. (Eller ja, jag läste bakifrån och tyckte att diskussionen gick på tomgång, men siarclaim i varje fall).

Jag tror att vi borde ha kontroll över androiderna (de borde vara 3 eller kanske 4). Vi får två sianden varje runda och väktaren kan skydda Häger till dödagar. Robotjävlarna är inlåsta.

Ärligt talat borde rimligtvis xenomorfen vara ett större problem för oss. Androiderna kommer vi kunna identifiera, bunta ihop och slå ihjäl. Men om vi dödar av den sista androiden innan xenon är död torskar vi ändå. Därför föreslår jag att vi börjar kasta eldkastare. Mina prime suspects som xeno är Impetigo och Big Mama. Impetigo för att han försöker spela ner xeno-hotet genom att misstolka reglerna och Big Mama av de anledningar som Octa lyfter ovan. Jag tycker att eldkastaren ska slängas på en av dessa denna runda.

Det är skitsaksamma om den som får eldkastaren är android. Det ligger lika mycket i androidernas intresse som i vårat att döda av xenomorfen. Så, i uppgiften "gissa vem som är älgen" kan vi förenas och slänga eldkastare kring oss.

Ja okej, om ingen annan outar siare så får vi köra på det här draget. Modigt @Hägerstrand ! 💪

Kom ihåg att rundan slutar tidigt.

Min röst på @Sidd är jag inte så nöjd med men @Vimes kan bli en bra motor i spelet så jag trycker på där.

@Vimes vad säger du om utvecklingen av spelet? Är siaroutningen bra?

Dedan är det kättekul att dubär med @Khan

Äh vad är det här för slarvpostande från min sida? Sorry!

Bra @Vimes sunda resonemang! Skulle du hålla med om att detvär dåligt för byn att rösta ut en misstänkt Xeno? Dvs om vi är ganska säkra på att X är Xeno och röstar ut denne, då är ju bara risken större att Xenorollen flyttar på sig och du går vi börja om att leta Xeno?

Liksom såhär: optimal utgång för oss är att vi eldkastar älgen tidigt och att Häger efter att älgen är död kan säga "den, den och den är androider". Då är vi hemma i halmen.

Sen kommer det förstås inte bli riktigt så. Men ju tidigare älgen grillas desto bättre. Innan älgen är död kan vi spela jättebra och vara skitduktiga på att identifiera och rösta ut ulvar men ändå förlora.

Back