Varulv [WY25] Runda 1

Fast kan det inte vara ganska bra att man måste motivera sitt langande? Om en android får eldkastaren så vore det förstås bra att se vem denne skulle vilja skicka den till?!

Jag tänker att byn alltid vill ha info om vad deltagarna tycker om varandra.
när du skriver att man ska motivera vem man vill skicka den till - när och hur menar du att det ska ske mer exakt?

Mjo, det kan ju hjälpa att hitta robotar kanske, men hur skulle det gå till utan att man avslöjar vem man ger den till? Och omintetgör möjligheterna att haffa alien?
Såhär, jag fattar att vi inte kan ta kål på alla androider innan vi eldat upp Xenomorfen. Men oavsett vill vi väl få ut så mycket ställningstagande som helst ur spelet? Dessutom: om vi kan utesluta androiderna så kan vi också träffa eldkastaren lättare?

när du skriver att man ska motivera vem man vill skicka den till - när och hur menar du att det ska ske mer exakt?
Jag tänker mig att vi spelar VJVS parallellt med brädspelet. Om jag har eldkastaren 8jag säger inte att jag har det!) och vill skcika den tiull någon så kan jag ju skriva något i stil med:

"AlienBlazzter999 har spelat bra. Hen röstade inte ut en bybo förra rundan och jag tcyker att resonemangen är bybnoiga, lagom paranoida men ändå med bybohjärta. Resonemanget om att Xenomorfen undviker eldkastaren var riktigt smart! Därför vill jag ge AlienBlazzter999 eldkastaren!"

Tänker jag fel?

jag tycker att det verkar självklart bra att:

1. Outa siaren
2. Outa eldkastaren
3. Skicka vidare eldkastaren
4. Sia den som får eldkastaren och utterligare en person
5. Väktaren väktar siaren

Vårt vapen mot Xenon är eldkastaren, vi kan pricka in 1/14-chanserna i r1 men det är osannolikt. Senare i spelet lär vi ha klart bättre chans att få träff iom att vi de facto ”siar” alla som får eldkastaren och bär folk fallit av på andra sätt (sannolikt 3 per runda) kommer vi ha riktigt bra odds. Xenon har inget sätt att försvara sig mot eldkastaren aå även om det alltid kommer kräva ett visst mått av tur tror jag att sannolikheten är mycket låg att inte träffa Xebon med eldkastaren på de försök vi får. Och framför allt tror jag att de oddsen kommer se ganska liknande ut oavsett hur vi gör (så lönge vi skickar eldkastaren varje runda, annars försämras bog oddsen drastikst).

Jag gissar utan att räkna (för svårt att förutse vad som kommer hända med gröningar av siaren, geöningar av eldkastaren, nattmord av xeno, ulvar ich utröstningar) att vi komm ha i storleksordningen 70% att mörda Xenon sånlönge vi skickar eldkastaren ich typ 30% om vi inte skickar.

Enda sättet att oåverka de oddsen är att komma på krumbukter såsom att avstå från utröstningar men det tror jag inte är rinligt med tanke på ulvarna.

Xebon ryker med stor sannolikhet på vägen om vi bara använder det myclet fördelaktiga uppläggeet vibhar för att hänga ulvar. Blir vi rädda för att ulvarana ska ta slut kan vi dessutom som npn var inne på helt enkelt skona den sista ulven.

Jag tänker mig att vi spelar VJVS parallellt med brädspelet. Om jag har eldkastaren 8jag säger inte att jag har det!) och vill skcika den tiull någon så kan jag ju skriva något i stil med:

"AlienBlazzter999 har spelat bra. Hen röstade inte ut en bybo förra rundan och jag tcyker att resonemangen är bybnoiga, lagom paranoida men ändå med bybohjärta. Resonemanget om att Xenomorfen undviker eldkastaren var riktigt smart! Därför vill jag ge AlienBlazzter999 eldkastaren!"

Tänker jag fel?
Om vi säger högt vem vi ska skicka eldkastaren till tappar vi hälften av tillfällena att döda xenon på, eftersom xenon inte kommer försöka mörda personen som det är sagt i tråden kommer ha eldkastaren.

Jag har mer tankar och analys (skrev ett långt startinlägg innan jag insåg att det var bättre att hålla på en del grejer där tills lite senare), men en liten observation:

Vi tjänar på att hitta xenon så vi kan kasta eldkastaren på den. Byn bör vara väldigt gynnad i ett VJVS scenario mot 2-3 androider med dubbla sianden och väktare som kan upprepa väktanden.

Nja, @Hägerstrand har resonerat och menar att det kan vara riskfyllt eftersom väktaren då möjligen väktar fel person, varpå den äkta siaren är ute i spel.

Men det kanske är en gambit värd att pröva?
Det här läget borde väl vara solklart att outa i? Vi har ju bråkat mycket om det vettiga att outa i r1 i klart sämre lägen under det gångna året.

Jag tror vi får se robotar och xeno som två separata spel.

Bästa sättet att hitta xenon är att langa eld anonymt. Så maxar vi chansen att hitta den.

Att inte blanda in eldkastaren i jakten på robotar minskar kanske våra chanser där en aning, men det är sannolikt mer akut att maxa möjligheterna att döda alien i första hand.

jag tycker att det verkar självklart bra att:

1. Outa siaren
2. Outa eldkastaren
3. Skicka vidare eldkastaren
4. Sia den som får eldkastaren och utterligare en person
5. Väktaren väktar siaren

Vårt vapen mot Xenon är eldkastaren, vi kan pricka in 1/14-chanserna i r1 men det är osannolikt. Senare i spelet lär vi ha klart bättre chans att få träff iom att vi de facto ”siar” alla som får eldkastaren och bär folk fallit av på andra sätt (sannolikt 3 per runda) kommer vi ha riktigt bra odds. Xenon har inget sätt att försvara sig mot eldkastaren aå även om det alltid kommer kräva ett visst mått av tur tror jag att sannolikheten är mycket låg att inte träffa Xebon med eldkastaren på de försök vi får. Och framför allt tror jag att de oddsen kommer se ganska liknande ut oavsett hur vi gör (så lönge vi skickar eldkastaren varje runda, annars försämras bog oddsen drastikst).

Jag gissar utan att räkna (för svårt att förutse vad som kommer hända med gröningar av siaren, geöningar av eldkastaren, nattmord av xeno, ulvar ich utröstningar) att vi komm ha i storleksordningen 70% att mörda Xenon sånlönge vi skickar eldkastaren ich typ 30% om vi inte skickar.

Enda sättet att oåverka de oddsen är att komma på krumbukter såsom att avstå från utröstningar men det tror jag inte är rinligt med tanke på ulvarna.

Xebon ryker med stor sannolikhet på vägen om vi bara använder det myclet fördelaktiga uppläggeet vibhar för att hänga ulvar. Blir vi rädda för att ulvarana ska ta slut kan vi dessutom som npn var inne på helt enkelt skona den sista ulven.
om vi ska skona den sista ulven måste vi ju ge eldkastaren till ulven annars käkar morphen upp en och då är spelet över.
Dessutom, vet vi hur många androiderna är? Om inte så är det ju rätt svårt att veta när det är en kvar. Kommer morphen käka siaren? i så fall är det kasst att outa siaren nu - väktande skyddar inte mot Xenon. eldkastaren är ju på något vis (kanske?) vettigare att outa, även om androiderna lär lägga vantarna på den i och med att siaren är väktad.

om vi ska skona den sista ulven måste vi ju ge eldkastaren till ulven annars käkar morphen upp en och då är spelet över.
Dessutom, vet vi hur många androiderna är? Om inte så är det ju rätt svårt att veta när det är en kvar. Kommer morphen käka siaren? i så fall är det kasst att outa siaren nu - väktande skyddar inte mot Xenon. eldkastaren är ju på något vis (kanske?) vettigare att outa, även om androiderna lär lägga vantarna på den i och med att siaren är väktad.
Xenon har ju dock ingen anledning till att mörda siaren, hen tjänar ju på att androiderna vaskas fram. Och vi kan inte ge eldkastaren till sista androiden, då kan vi inte döda xenon.

Tänker jag fel?
jag var mer ute efter om du menade att Bengan med eldkastaren berättar vem han tänker langa den till eller om du ville ha någon purgatorsik outning där en efter en alla får säga vem de skulle kasta eldkastaren till.
tänker att det kan finnas både ulvstrategier och xenostrategier kring hur och när sånt här ska ske

Fast varför skulle morfeus äta siaren? Den är ju inget hot mot honom.

Det här läget borde väl vara solklart att outa i? Vi har ju bråkat mycket om det vettiga att outa i r1 i klart sämre lägen under det gångna året.
Du tycker inte att xenon tjänar mer på outningen än vad byn gör? Xenon får lättare att träffa androider av både gröningar och rödingar och åker alla androider ut vinner xenon.

Tycker du börjar vara ett klart mål för ett eldkastarkast 😄 Lite konstigt att man inte vill rösta på DTFen för då spammar den igen.

Hörni, hur många har vi på android-laget? Jag gissar på fyra eftersom tre androider vore för lite på fjorton resenärer (tänker att fyra bybor/en ulv är standard).

Jag har mer tankar och analys (skrev ett långt startinlägg innan jag insåg att det var bättre att hålla på en del grejer där tills lite senare), men en liten observation:

Vi tjänar på att hitta xenon så vi kan kasta eldkastaren på den. Byn bör vara väldigt gynnad i ett VJVS scenario mot 2-3 androider med dubbla sianden och väktare som kan upprepa väktanden.

Följer vi lista med eldkastaren så kan inte androiderna ge den till sin kompis utan att avslöja sig.

Och det får nog bli en gissning om när automaterna börjar ta slut, vi kan inte lita på vad de säger i det läget för om det verkligen är sista automaten blir der som dy säger - vi måste ge den eldkastaren och då har vi onget vapen mot Xebon löngre.

Men jag tror aom sagt att det mest är en akademisk feåga. Vibhar rvå skott på Xenon i varke runda - det blir riktigt bra odds när det börjar tunnas ut bland gröna spelare som inte hållit eldkastaren tidigare

Senare i spelet lär vi ha klart bättre chans att få träff iom att vi de facto ”siar” alla som får eldkastaren och bär folk fallit av på andra sätt
Ja, så länge vi håller nåt slags ordning på vilka som haft eldkastaren så kan man ju säga att langandet är ett sorts siande av icke-xenos.

När du skriver sådan här korta inlägg som jag läser som "tungan i kinden-stylee-inlägg" blir jag nervös. Ge mig brobyggar-ingenjör-Hägern pliis.
Det var lite på skoj eftersom @Brynolf där föreslog samma plan som jag la fram i mitt första inlägg, som vi sen övertygade mig om att den kanske inte var så bra men som vi nog resonerat oss tillbaka till att den funkar bäst.

Det var inte ett förtäckt påhopp. (Och jag har egentligen gått och lagt mig, men det är dåligt för mitt försöka sova med varulvsspel)

Back