D&D Will it D&D?!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
The golden compass
Den svåra biten är att simulera djuren som är ens själ. Grejen med att hoppa mellan världar där en är en modern värld är alltid lite konstig i D&D, ja det är en stor del tidigt i Forgotten Realms tidigt men det har aldrig funkat mekaniskt. Men ärligt talat, för att fånga känslan fungerar D&D om du bara har en spelledare som är en tillräckligt okarismatisk och jobbig ateist. En riktigt predikande snubbe med en fedora som förläst sig på Dawkins.

Men nog om hur jag hatar guldkompassen! Det funkar exakt lika bra som Narnia, vilket är lite mindre okej.

4 av 11.

Gör det med D&D 5ed antar jag.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Den svåra biten är att simulera djuren som är ens själ. Grejen med att hoppa mellan världar där en är en modern värld är alltid lite konstig i D&D, ja det är en stor del tidigt i Forgotten Realms tidigt men det har aldrig funkat mekaniskt. Men ärligt talat, för att fånga känslan fungerar D&D om du bara har en spelledare som är en tillräckligt okarismatisk och jobbig ateist. En riktigt predikande snubbe med en fedora som förläst sig på Dawkins.

Men nog om hur jag hatar guldkompassen! Det funkar exakt lika bra som Narnia, vilket är lite mindre okej.

4 av 11.

Gör det med D&D 5ed antar jag.
Alltså. Man hade behövt skapa custom classes där man har extrema versioner av Ranger/Witch klassernas animal companion/familiar reglerna. Men jag hade rankat Golden compass högre än 4 av 11. Typ 7 av 11.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
512
Vägen till vattnet av Eric Leijonhufvud
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
The Wire som D&D: ”dungeons” som abstrakta point crawls som handlar om polisarbete, politiskt maktspel, sociala relationer, jobba som lärare, sälja knark, köpa knark, osv.

Konflikter är kontextbaserade, de kan vara våldsamma, sociala, byråkratiska, maktkamp, ekonomiska. Färdigheter kan vara munläder, ränksmideri, gatusmarthet, byråkrati, juridik, osv. Ett vapen kan vara ett illasinnat rykte om någon som man upptäckt, en pistol, ett viktigt dokument, ett smygtaget fotografi.

Att ta skada och gå ner på 0 hp innebär att man är utslagen i den kontexten konflikten handlar om. En rejäl fylla med en kollega på ett järnvägsspår kan heala upp en igen. Eller så har man blivit mördad av langare och får rulla upp en ny karaktär.

Eller?
Liten aside: jag har funderat på just en "the wire" kampanj, eller kanske mer precist, en "the shield" kampanj.

Äventyren handlar först om gatupatruller och slumpmässiga möten. Det finns färdigheter för de vanligare kategorierna av brott, som "vice", "homicide", "armed robbery" osv. Där gäng i vår värld organiserar sig efter etnicitet organiserar dessa gäng sig efter fantasyras. Stereotyper, fördomar, diskriminering, ojämlikhet spelar central roll - staden är ett rövhål för alla utom de priviligerade - människorna.

De vaktkonstaplar som överlever slumpmässigt gatuvåld blir på level 4 befordrade till vanliga-kläder detektiver som får lösa grövre brott, planera tillslag. På högre level blir motståndet organiserad brottslighet följt av korrupta politiker och resursstarka brottssyndikat som satt klorna i rollpersonernas chefer.

Ett starkt fokus ligger på att locka och uppmuntra rollpersonerna att välja den lätta vägen snarare än den höga vägen. Typ du kan bara återhämta dig om du unnar dig dina laster (varje spelare får själv välja om det är att dricka på jobbet, besöka älskarinnan, eller förnedra fattiga som räknas som en short rest, och om det är att hålla pråliga poolpartyn i en alldeles för dyr lyxvilla, delta i en fight club, eller knarka till soluppgången som räknas som en long rest). Ju högre level, desto mer av ytterligheter!

De enda reella inkomsterna du får är om du förskingrar beslagtagna pengar, plusvapen och droger, och i förlängningen att du använder stadsvaktens resurser för att råna kända ligor för egen vinning.

Förhoppningsvis innebär det att äventyren också kommer handla om att dölja den egna brottsligheten och utmanövrera alltför nyfikna överordnade.

Hur långt är spelarna beredda på att gå, samtidigt som de räddar sin stad mot allt större hot...? :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Kingdom Hearts
Så, med brasklappen att jag inte förstår någon del av handlingen eller metafysiken, är Kingdom Hearts extremt standard fantasy fast med Disney Karaktärer. Disney karaktärer är notoriskt lätta att ge D&D klasser. Jag körde Disney D&D på universitetet, det var kul!

Problemet är att skapa en handling som känns som Kingdom Hearts, vilket betyder absolut vansinnig. Men det finns det gott om spelledare som kan göra.

10 av 11.

Jag hade kört det i 3.5. För builds är en grej här. Men 5ed är nästan lika bra.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,339
Liten aside: jag har funderat på just en "the wire" kampanj, eller kanske mer precist, en "the shield" kampanj.

Äventyren handlar först om gatupatruller och slumpmässiga möten. Det finns färdigheter för de vanligare kategorierna av brott, som "vice", "homicide", "armed robbery" osv. Där gäng i vår värld organiserar sig efter etnicitet organiserar dessa gäng sig efter fantasyras. Stereotyper, fördomar, diskriminering, ojämlikhet spelar central roll - staden är ett rövhål för alla utom de priviligerade - människorna.

De vaktkonstaplar som överlever slumpmässigt gatuvåld blir på level 4 befordrade till vanliga-kläder detektiver som får lösa grövre brott, planera tillslag. På högre level blir motståndet organiserad brottslighet följt av korrupta politiker och resursstarka brottssyndikat som satt klorna i rollpersonernas chefer.

Ett starkt fokus ligger på att locka och uppmuntra rollpersonerna att välja den lätta vägen snarare än den höga vägen. Typ du kan bara återhämta dig om du unnar dig dina laster (varje spelare får själv välja om det är att dricka på jobbet, besöka älskarinnan, eller förnedra fattiga som räknas som en short rest, och om det är att hålla pråliga poolpartyn i en alldeles för dyr lyxvilla, delta i en fight club, eller knarka till soluppgången som räknas som en long rest). Ju högre level, desto mer av ytterligheter!

De enda reella inkomsterna du får är om du förskingrar beslagtagna pengar, plusvapen och droger, och i förlängningen att du använder stadsvaktens resurser för att råna kända ligor för egen vinning.

Förhoppningsvis innebär det att äventyren också kommer handla om att dölja den egna brottsligheten och utmanövrera alltför nyfikna överordnade.

Hur långt är spelarna beredda på att gå, samtidigt som de räddar sin stad mot allt större hot...? :)
Jag vill poängtera att det inlägget var lite halvt på skämt, delvis för att trolla @God45 lite milt, delvis för att se om det var möjligt att tvinga in the wire in i nåt sorts d&d-format.

Din idé påminner mig om den här storyn om hur det var att spela D&D med Brasilianska korrupta poliser.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Jag vill poängtera det inlägget var lite halvt på skämt, delvis för att trolla @God45 lite milt, delvis för att se om det var möjligt att tvinga in the wire in i nåt sorts d&d-format.
The Crystal Ball - ni har ett kraftfullt redskap för övervakningen, men magikergillet ger er inte tid på kristallkulan om ni inte kan motivera er ordentligt.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,339
The Crystal Ball - ni har ett kraftfullt redskap för övervakningen, men magikergillet ger er inte tid på kristallkulan om ni inte kan motivera er ordentligt.
Och man tvingas fylla i byråkratiska formulär på riktigt vid spelbordet för att få tillstånd
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Så man kan inte egentligen köra Amadeus, det finns inget system för kreativt skapande i D&D som inte känns värst. Bard skämt går här men fungerar inte. Historien om avundsjuka och begär… Är kasst i D&D.

1 av 11. Men jag hade kört det i 2ed med alla bard kitsen om någon tvingade mig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Bröderna Lejonhjärta
Fungerar fantastiskt bra! Det finns inga rakt upp och ner magiker i boken men ärligt talat, det hade passat! En kampanj om att infiltrera Tengils land i Törnros dalen och komma ut igen, med boss fighter mot Katla och Tengil? Det här kommer vara max 5ed eller 2ed Dragon Lance eller Ravenloft med milestone xp istället för xp för guld/strid men det har D&D gjort ofta, det är bara inte hur jag spela.

Fuck, nu vill jag stata upp en drake som förlamar folk!

10 av 11.
 
Top