D&D Will it D&D?!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504

Du nämner en film, bok, serietidning eller vad som helst! Jag (eller vem som helst annan) bedömer om det går att spela med D&D på en skala från 1 till 11! Där 1 är The Wire som är värst i D&D och 11 är nya She-Ra som är bäst i D&D! Jag kommer också välja den version av D&D som är bäst för att spela det specifika spelet i!

Det är tråden!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Filmen Thank You For Smoking. En film om lobbying.

En kampanj helt om att prata med folk och ha moraliska val? I verkligheten? Och där den enda actionen är en kidnappning som varar i 30 sekunder?

1 av 11!

Det hade varit en 2a men Alignment systemet är aktivt i vägen här.

Bra film, dålig D&D kampanj!

Jag hade kört det i D&D 4ed för att åtminstone ha skill challenges för debatterandet.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Eftersom referensen inte får gå obemärkt förbi: This Is Spın̈al Tap.

(Jag hade nog banne mig backat det oavsett.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Eftersom referensen inte får gå obemärkt förbi: This Is Spın̈al Tap.

(Jag hade nog banne mig backat det oavsett.)
Liksom, det kommer inte vara bra, det går inte att göra det här rakt upp och ned så det bli bra… Men, man skulle kunna spela en kort kampanj baserad på Stone Henge videon! Den tonen av dum fantasy är fan amazing…

6 av 11!

Kör det här i 2.5ed AD&D! För om D&D är rockband är 2.5ed med det nedlåtande förordet om att det absolut inte är 3ed Spinal Tap.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Bumbibjörnarna
10 av 11!

Jag har en hel 4ed D&D kampanj liggande någonstans sedan 2016 baserad på bumbibjörnarna med regler för att spela dem eller människor.

Men att råna Bumbi björnarna i OSR d&d som B/X låter också super kul! Deras vagnar som susar längs loopar under jorden låter kul. Men vi har också monster, magiska skatter, trollkarlar och riddare. Jag tänker mig Blood in the Chocolate fast med Bumbibärs saft.

Och nu är låten fast i mitt huvud! XD
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504

Det är en 50 minuter lång dokumentärfilm baserad på det här tidningsurklippet:
View attachment 13723
Det här verkar vara den värsta dokumentären jag kan tänka mig. Vilket kanske är meningen och det är ironiskt. Jag tänker inte lägga 50 minuter på att se den.

Så någon annan får ta denna!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Skämtar ni!? Typisk DnD-kampanj!

Fem modiga äventyrare tar eget initiativ och försöker ge sig ut på ett sidoquest bara för att springa in i en osynlig vägg för att SL inte preppat ordentligt, och tvingas tillbaka till den rälsade kampanjen (Skolan), och alla inblandade slösade alldeles för mycket tid på det hela.

Det enda som saknas är fight mot lite goblins.

10/11, This story will DnD!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Avatar the Last Airbender / Legend of Korra.
Det är quest fantasy med ett party och karaktärsutveckligen är massivt D&D. Det enda problemet är det unika magi-systemet. 5ed har en monk underklass som försöker vara Avatar bendern men som är notoriskt kass. Pathfinder har däremot en klass i deras Ockultist bok som funkar bättre för en bender.

9 av 11!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Min doktorsavhandling.
View attachment 13724
Det här är ju 100% gjort för att använda reglerna ifrån Western eller Deadlands. Politisk kamp mellan Godsägarna och deras hantlangare och de utnyttjade, komplett med possés och våld i natten. Där man lätt kan se parallellerna mellan korrupta sheriffer och brunnästa landsfiskaler.

4/11
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Det här är ju 100% gjort för att använda reglerna ifrån Western eller Deadlands. Politisk kamp mellan Godsägarna och deras hantlangare och de utnyttjade, komplett med possés och våld i natten. Där man lätt kan se parallellerna mellan korrupta sheriffer och brunnästa landsfiskaler.

4/11
Kan avslöja att författaren Martin Holmén arbetar på en roman, en "skånsk western" som lånar friskt från det jag skriver om i min avhandling, och skånsk 1800-tals historia i allmänhet.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Kan avslöja att författaren Martin Holmén arbetar på en roman, en "skånsk western" som lånar friskt från det jag skriver om i min avhandling, och skånsk 1800-tals historia i allmänhet.
Problemet blir ju här att komma på ett bra namn för Skånsk western?
"Ålawestern" har problemet att inte allt utspelar sig i fiskebyar.
"Spättekakawestern" är lite för otympligt
"Toffelwestern" är en kandidat men kanske inte optimal.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Det här är ju 100% gjort för att använda reglerna ifrån Western eller Deadlands. Politisk kamp mellan Godsägarna och deras hantlangare och de utnyttjade, komplett med possés och våld i natten. Där man lätt kan se parallellerna mellan korrupta sheriffer och brunnästa landsfiskaler.

4/11
Jag har bara precis börjat men det första som händer är ju att det dyker upp en grupp rollpersoner. Liksom ”den preussiske husarlöjtnanten Berhard Wendt”! Vad gör han i Skåne?! Den killen är en spelarkaraktär!
 
Top