Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Är det försten inte väldigt vanligt inom både musik och inom lagsvängen att man hänvisar till folk som 1st chair och 2nd chair och så?

Gillar också i fallet av amyrlintronen att det antyder att personen inte är det viktiga i sammanhanget, och lyfter fram aes sedaiernas besatthet vid objekt (Specifikt saker skapade med hjälp av kraften).
Påven refereras väl till som ”Den heliga stolen” ibland?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
Det vill bara till att de faktiskt gör det, och inte låter konsekvensen försvinna. Det blir lätt väldigt komplicerat.
Så tänker jag med och det är anledningen till att tjatat om det - min magkänsla är tyvärr att serien kommer göra så, dvs låta konsekvensen försvinna. Men vi får se.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Däremot är språket och anpassningen till nya världen, att de alla så lätt har kunnat nästla sig in i samhället så snabbt en svaghet tycker jag.
En till grej. Alla forsakens är ju dreamwalkers och kan spionera på den riktiga världen därifrån. Kan inte vara svårt att utmanövrera mugglare då.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,942
Alltså, jag är övertygad om att De Förlorade säkert skulle kunna undanmanövrera politiska motståndare, anpassa sig till den rådande teknologin etc. (Ifrågasätter fortfarande att de är så bra på krig dock) men jag ifrågasätter att de gör det utan att reflektera över det. Språket kan jag köpa, det hade varit för krångligt dramaturgiskt att arbeta kring, men de har ju kastats in i en främmande framtid helt olik deras egen. Och det verkar inte bekymra dem alls. Det hade ju kunnat lösas med små medel, att de har inte monologer om hur annorlunda allt är, att de frågar efter grejer som inte finns längre. Kanske är saker rörande sociala normer, samhälleliga strukturer, genus, rasism etc. annorlunda nu. Under min första genomläsning, då jag visserligen var tonåring, fattade jag inte att sagornas ålder var högteknologisk.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Alltså, jag är övertygad om att De Förlorade säkert skulle kunna undanmanövrera politiska motståndare, anpassa sig till den rådande teknologin etc. (Ifrågasätter fortfarande att de är så bra på krig dock) men jag ifrågasätter att de gör det utan att reflektera över det. Språket kan jag köpa, det hade varit för krångligt dramaturgiskt att arbeta kring, men de har ju kastats in i en främmande framtid helt olik deras egen. Och det verkar inte bekymra dem alls. Det hade ju kunnat lösas med små medel, att de har inte monologer om hur annorlunda allt är, att de frågar efter grejer som inte finns längre. Kanske är saker rörande sociala normer, samhälleliga strukturer, genus, rasism etc. annorlunda nu. Under min första genomläsning, då jag visserligen var tonåring, fattade jag inte att sagornas ålder var högteknologisk.
De klagar ju iofs ganska mycket på hur kasst allt är nuförtiden och hur ignoranta moderna aes sedai är. Så helt okommenterat är det inte.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Vi får se hur dom gör med forsaken i tv-serien!
Appråpå det! När vi fick se Logain för första gången var det två "skuggor" som viskade i hans öra, en man och en kvinna. Baserat på vad han berättar senare verkar det som att i alla fall han tror att dessa är tidigare drakar som guidar honom (Vilket Moraine avfärdar som galenskapens om tagit rot).

Tror vi att dessa två skuggor vi såg var just gamla drakar, eller två forsaken som manipulerade honom?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,942
De klagar ju iofs ganska mycket på hur kasst allt är nuförtiden och hur ignoranta moderna aes sedai är. Så helt okommenterat är det inte.
Jo, men jag hade gärna velat att de klagat på hur kasst allt är i relation till hur saker och ting var då. Det går ju att exempelvis komma från Sverige och klaga på att allt är kasst i Danmark, tycker inte att det har så mycket med teknologi att göra. Såvitt jag kan minnas är det enda vi i böckerna får reda på om sagornas ålders teknologi är när Rand stiger igenom portalen i ökenstaden. Vi får då reda på att: Det finns maskiner som ser ut som helikoptrar. En person erbjuder att beställa en Hoppare till en annan person så att denna slipper gå, så antar att "hoppare" antingen är ett fordon likande buss elelr taxi, eller kanske någon svävare. Vi får reda på att det finns ett enormt universitet med en gigantisk sfär svävandes ovanför. Antar att sfären drivs av någon slags teknologi (eller kanske av Kraften). Aes sedaierna håller på att borra sig fram till Shayol Ghul så jag antar att det finns grävmaskiner etc. Hade velat veta lite mer om allt detta och tycker De Förlorade hade varit ett logiskt sätt att så lite frön kring det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,942
Appråpå det! När vi fick se Logain för första gången var det två "skuggor" som viskade i hans öra, en man och en kvinna. Baserat på vad han berättar senare verkar det som att i alla fall han tror att dessa är tidigare drakar som guidar honom (Vilket Moraine avfärdar som galenskapens om tagit rot).

Tror vi att dessa två skuggor vi såg var just gamla drakar, eller två forsaken som manipulerade honom?
Jag tänker mig att Moraine har rätt och att det är Logain som börjar bli galen. Men det kan absolut vara något trix från de förlorade också :) Skulle i sådana fall gissa på att det är en av de förlorade som skapar båda rösterna då de förlorade rätt sällan samarbetar. De typ hatar varandra.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Appråpå det! När vi fick se Logain för första gången var det två "skuggor" som viskade i hans öra, en man och en kvinna. Baserat på vad han berättar senare verkar det som att i alla fall han tror att dessa är tidigare drakar som guidar honom (Vilket Moraine avfärdar som galenskapens om tagit rot).

Tror vi att dessa två skuggor vi såg var just gamla drakar, eller två forsaken som manipulerade honom?
Forsaken eller galenskapen. Om det var tidigare drakar skulle det väl innebära att Logain faktiskt var draken?

Jag tror att det, tillsammans med den manliga kanaliseraren vi träffade i avsnitt 1, ska etablera att ”galen av kraften” = ser folk som inte finns.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Om det var tidigare drakar skulle det väl innebära att Logain faktiskt var draken?
Bra poäng! Det var bland annat det här som föranledde en fråga jag ställde tidigare i tråden angående om i fall draken var en specifik person, eller mest en post som egentligen vilken som helst av flera kandidater skulle kunna uppnå.

Jag fick lite intrycket av att det kanske är så att Logain var en potentiell drake och att han därför hade kontakt med alla tidigare drakar så som han sa, och att galenskapen i så fall kanske kommer mer från att ha tusen tidigare drakar som alla viskar i ens öra samtidigt snarare än den förorenade kraften.

Det skulle ju då alltså baserat på vad ni berättade tidigare gå väldigt mycket emot boken, men det skulle ju inte vara den största förändringen från bok till film jag sett =)

Det är lite det som gör att jag tycker att de redan bäddat rätt väl för möjligheten till att ha en kvinnlig drake: om galenskapen kommer från av att vara draken snarare än från att vara manlig kraftanvändare. Det beror väl lite på om man tror att Logain eller Moraine hade rätt om vad som var på gång.

Om Moraine hade rätt vet vi egentligen inget annat än vad vi vet från böckerna. Men om Logain hade rätt så vet vi nu att det funnits väldigt många drakar. Han nämner väl specifikt "de tusen som kommit före mig"?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Men om Logain hade rätt så vet vi nu att det funnits väldigt många drakar. Han nämner väl specifikt "de tusen som kommit före mig"?
Just den grejen refererar nog till att draken återfötts om och om igen genom oändliga tidsåldrar. Draken som förstörde världen senast var inte den första.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Det var bland annat det här som föranledde en fråga jag ställde tidigare i tråden angående om i fall draken var en specifik person, eller mest en post som egentligen vilken som helst av flera kandidater skulle kunna uppnå.
Ah! Minns att det diskuterades svinmycket i WoT-fandom i slutet av nittiotalet. :)
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
455
Location
Uppsala
Såvitt jag kan minnas är det enda vi i böckerna får reda på om sagornas ålders teknologi är när Rand stiger igenom portalen i
Om jag inte missminner mig (det var länge sedan jag läste vissa av böckerna) så nämner en av de förlorade
tror det var Moghedien
när hon
slåss mot Nynaeve, att de kunde resa till världar i himlen under sagans ålder. Så rymdresor(?)
verkar ha varit möjligt även om man inte får veta om det är tack vare teknologi eller genom kraften.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Det är lite det som gör att jag tycker att de redan bäddat rätt väl för möjligheten till att ha en kvinnlig drake: om galenskapen kommer från av att vara draken snarare än från att vara manlig kraftanvändare. Det beror väl lite på om man tror att Logain eller Moraine hade rätt om vad som var på gång.

Om Moraine hade rätt vet vi egentligen inget annat än vad vi vet från böckerna. Men om Logain hade rätt så vet vi nu att det funnits väldigt många drakar. Han nämner väl specifikt "de tusen som kommit före mig"?
Om män inte blir galna av att använda kraften så finns det ingen anledning för Röda Ajah att jaga rätt på dem, vilket de bevisligen gör. Däremot så är jag okej med hela grejen att Draken kan vara kvinna, så länge kvinnan också blir galen av sina tidigare minnen.

Jag uppskattar för övrigt hur de visar på saidin-svärtan i serien, hur kraften uppenbart inte är ren som när en kvinna använder den och de svarta figurerna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Om män inte blir galna av att använda kraften så finns det ingen anledning för Röda Ajah att jaga rätt på dem, vilket de bevisligen gör.
Ja, jag formulerade mig lite luddigt =) Det enda jag tänkte på där var specifikt för draken. Så länge draken kommer bli galen oavsett om de är man eller kvinna så borde i princip allt från böckerna fortfarande fungera oavsett.

Vanliga män (...som använder kraften) kan gärna bli galna enligt traditionellt sett, och det verkar de ju försöka etablera.

Det kan ju just vara den enda som ger det andra: i början var drake inte liktydigt med att bli galen. Men ju fler manliga drakar det fanns som blev galna på grund av den smittade sidan av kraften, dessto mer började deras inflytande i sig självt göra kommande drakar galna. Tills det inte längre spelade någon roll om draken var man eller ej; the madness is to strong.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,942
Det kan ju just vara den enda som ger det andra: i början var drake inte liktydigt med att bli galen. Men ju fler manliga drakar det fanns som blev galna på grund av den smittade sidan av kraften, dessto mer började deras inflytande i sig självt göra kommande drakar galna. Tills det inte längre spelade någon roll om draken var man eller ej; the madness is to strong.
Grejen är att det var från och med den förra draken som män blev galna av att bruka Kraften. Innan dess kunde både män och kvinnor göra det utan problem. Om man går efter böckerna alltså. Men just den biten, att den förra drakens plan för att besegra The Dark One var orsaken till att män sedan blev galna är en rätt stor plot point, så om man ska ändra det måste man ändra väldigt mycket och det kan vara lite svårt att få ihop. Jag är dock ändå positivt inställd till tanken på en kvinnlig drake.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Grejen är att det var från och med den förra draken som män blev galna av att bruka Kraften. Innan dess kunde både män och kvinnor göra det utan problem. Om man går efter böckerna alltså. Men just den biten, att den förra drakens plan för att besegra The Dark One var orsaken till att män sedan blev galna är en rätt stor plot point, så om man ska ändra det måste man ändra väldigt mycket och det kan vara lite svårt att få ihop. Jag är dock ändå positivt inställd till tanken på en kvinnlig drake.
Jag tror bara morraine mfl har fel angående drakens reikarnationmöjlogheter.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Grejen är att det var från och med den förra draken som män blev galna av att bruka Kraften.
Aight, så då kanske det bara är att ha tusen olika personer, med tusen olika åsikter och råd viskandes i ens öra dag och natt som är det som driver drakar till vansinne nu för tiden XD

Ärligt talat skulle det räcka mer än väl =(
 
Top