Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Avsnitt 7.... o_O

Jag är glad att de inte ändrade vem Draken är och Aiel-fighten var rätt cool (men hade varit coolare om hon beslöjade sig innan hon dödade soldaterna -- fast om de behåller vem Rands mor är från böckerna kan jag ha överseende med det). Pay-offen för att hålla det hemligt vem Draken är var i stort sätt noll. Avslöjandet kom från ingenstans och möttes bara av en suck av lättnad att vansinnet inte spridit sig så långt. Det saknades helt payoff vad gäller "Vem är Draken"-mysteriet.

Jag har försökt vara entusiastisk, jag har försökt köpa "it's another turning of the wheel", jag har försökt att ge serien, producent och författarna 'the benefit of the doubt'. Men det här var avsnittet som serien tappade mig helt. Karaktärerna är så omskrivna att de är bleka kopior av originalen med helt andra drivkrafter, egenskaper och agerande -- det var ju en såpopera som presenterades i det här avsnittet. Det är inte skådespelarnas fel, det är författarna som fått storhetsvansinne och skrivit manus så här...

Serien borde döpas om till "The Dragon Reborn Chronicles : Fan-fiction by Rafe Judkins".

Det gör mig uppriktigt ledsen och besviken. Ett avsnitt kvar, sen räcker det nog för mig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Då ska vi se, avsnitt 7.

Bra avsnitt, ett av de bästa faktiskt. Bra grejer:
  • Karaktärsutvecklingen. Rand och Egwane, Nyaneve och Lan. Serien är verkligen som bäst när den låter huvudpersonerna vara i centrum och ger dem utrymme för fördjupning.
  • Prologen på Dragonmount.
  • Gestaltningen av Shienar. Särpräglat och lite mer enhetligt än tidigare kulturer. Tyckte även interiörerna fungerade bättre här.
  • Hur de får in Min i berättelsen och hennes roll gentemot Rand, att hon såg honom som spädbarn etc. Bra omstrukturering.
Mindre bra grejer, och nu blir jag väl lite gnällig. De förtar inte den positiva helheten men jag reagerade ändå ordentligt på allihop.
  • Hur Mat försvinner ur berättelsen. Det blir bara konstigt och efterhandskonstruktionen att Moiraine var orolig för att han var Draken genomskinlig. Då borde väl hon gjort andra val redan innan de tog sig till Vägporten i Tar Valon. Nu känns som de börjar strukturera en helt annan intrig runt honom med Röda Ajah etc. Det går kanske att lösa bra i kommande säsonger men rimligen fanns en annan plan från början och man borde nog hållit sig till den. Hellre in med en ny skådis trots att det så klart tar emot.
  • Vägarna och kraften. Jag får inte ihop det, speciellt inte när Nyaneve skyddar dem på slutet och Moiraine använder kraften för att öppna portalen.
  • Var tog Loial vägen efter att de kom ut? Karaktären känns avogt behandlad hela serien.
  • Avslöjandet av Draken blev ganska odramatiskt. Jag gillar slutklämmen med samtalet med Min och att Rand och Moiraine ger sig av själva men det som föregår det, jag vet inte. I slutändan känns det inte som att serien vunnit något på den osäkerheten kontra vad man hade kunnat vinna på andra val.
  • Varför ska Draken egentligen bege sig till världens öga? Kanske jag som missat något men förklarar serien det? Tror Moiraine att Den sista striden väntar? I och för sig minns jag inte varför de beger sig dit i boken heller, men det är inget bra ursäkt.
  • Ölglasen på Mins bar. Typ helt vanliga moderna glas. Såg bara slarvigt ut.

Till sist två grejer jag funderade över. Kan funka bra, kan bli konstigt framöver.
  • Att Perrin skulle varit kär i Egwene är väl ok men det kom ganska plötsligt i serien. Det hade gott kunnat få finnas med från början i så fall. Nu dök det upp där det kändes som en vinkel för att förstärka Rands känsla av svek - utan att det behövdes. Men serien kanske gör mer av det framöver.
  • Kemin mellan Rand och Min känns obefintlig. Nu kanske serien tänker ha en annan utveckling av deras relation än i böckerna, men om inte så var det lite konstigt. Också aningen underligt att karaktären görs så mycket äldre i serien än i boken.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Varför ska Draken egentligen bege sig till världens öga? Kanske jag som missat något men förklarar serien det? Tror Moiraine att Den sista striden väntar? I och för sig minns jag inte varför de beger sig dit i boken heller, men det är inget bra ursäkt.
Siuan har sett i sina drömmar att The Dark One finns där i försvagad form. Då han inte har full styrka än vill de ställa honom mot Draken innan han hunnit växa sig starkare i vår värld. Jag tror att det bara är bluff, att det är Ishamael som manipulerar Siuans drömmar och att något helt annat finns där. Att han lockar dem i en fälla.

Vad de ska göra i världen öga i boken har jag ingen aning om och då har jag ändå läst boken ett flertal gånger 😂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Siuan har sett i sina drömmar att The Dark One finns där i försvagad form. Då han inte har full styrka än vill de ställa honom mot Draken innan han hunnit växa sig starkare i vår värld. Jag tror att det bara är bluff, att det är Ishamael som manipulerar Siuans drömmar och att något helt annat finns där. Att han lockar dem i en fälla.
Ok, bara jag som minns dåligt då. I tillägg är det också lite underligt varför det sägs att alla de andra måste dö där. Eller antyds ju i en mening att helt enkelt är väldigt farligt att vara på plats men i övrigt pratas det om det som något vagt ödesbestämt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Ok, bara jag som minns dåligt då. I tillägg är det också lite underligt varför det sägs att alla de andra måste dö där. Eller antyds ju i en mening att helt enkelt är väldigt farligt att vara på plats men i övrigt pratas det om det som något vagt ödesbestämt.
Såvitt jag förstår det är det för att en strid mellan The Dark One och Draken är så farlig att ingen som är i närheten klarar sig. I böckerna slits ju tid och rum i stycken när en sån strid pågår, antar att människor inte är byggda för att överleva något sådant.

Jag undrar om Morraine kommer dö. Min säger ju att Morraine kommer gå under tack vare Siuan och det är ju Suian som skickar dit dem.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Jag undrar om Morraine kommer dö. Min säger ju att Morraine kommer gå under tack vare Siuan och det är ju Suian som skickar dit dem.
Antagligen inte - men det är för att jag tor upplägget är det samma som du skrev ovan, dvs det är inte Den svarte som väntar. (Det där med de bedrägliga drömmarna väl är en grej även i boken i mina vaga minnen.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Antagligen inte - men det är för att jag tor upplägget är det samma som du skrev ovan, dvs det är inte Den svarte som väntar. (Det där med de bedrägliga drömmarna väl är en grej även i boken i mina vaga minnen.)
Jo, jag tänkte mer på Mins syn än att The Dark One verkligen skulle vara där.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Coolt avsnitt! Det enda som stör mig angående Matts frånvaro är att Moiraine upprepar "it feed on him as much as he did on it". Jag fattar, det var en bra replik, men ni har redan använt den. Släpp det och skriv nytt!

Å andra sidan, om jag IRL råkar komma på en cool replik så försöker jag ju väva in den i så många konversationer jag kan. Så rimligt, antar jag.

Jag tänkte inte ens på att Loial typ bara försvann efter att de kom ut från vägarna... hm! Det var faktiskt lite dåligt.

Och sen får vi reda på vem Draken är!
Jag är nu fullkomligt övertygad om att vi i sista avsnittet kommer få reda på att alla fyra, potentiellt alla fem är draken. Det kommer avslöja sig när de ger sig efter Rand, kommer i fatt honom i the prison of the dark one och har ett litet "guardians of the galaxy"-ögonblick när de enar krafterna.

Sen kommer det så klart visa sig att det inte var den riktiga dark one de har ihjäl...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag undrar om Morraine kommer dö. Min säger ju att Morraine kommer gå under tack vare Siuan och det är ju Suian som skickar dit dem.
Appappapp! Hon säger att "amyrlintronen i full regalia" kommer göra slut på Moiraine. Hon säger ingenting om vem som kommer vara amyrlintronen vid tillfället.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Jag är nu fullkomligt övertygad om att vi i sista avsnittet kommer få reda på att alla fyra, potentiellt alla fem är draken. Det kommer avslöja sig när de ger sig efter Rand, kommer i fatt honom i the prison of the dark one och har ett litet "guardians of the galaxy"-ögonblick när de enar krafterna.
Jag tror att resten av gänget kommer att börja försöka följa efter Rand och Morraine, men då kommer Padan Fain att öppna Porten och en armé av trollocker stormar Fal Dara (det är ju redan planerat att trollocker finns i Vägarna). Resten av gänget måste skydda staden. Säsongen slutar med att gänget splittras, Rand beger sig mot Tear för att officiellt utropa sig till Draken och resten av gänget beger sig västerut där de kommer möta senchan.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Appappapp! Hon säger att "amyrlintronen i full regalia" kommer göra slut på Moiraine. Hon säger ingenting om vem som kommer vara amyrlintronen vid tillfället.
Ah det glömde jag! Du har helt rätt, jag förivrade mig.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag är nu fullkomligt övertygad om att vi i sista avsnittet kommer få reda på att alla fyra, potentiellt alla fem är draken. Det kommer avslöja sig när de ger sig efter Rand, kommer i fatt honom i the prison of the dark one och har ett litet "guardians of the galaxy"-ögonblick när de enar krafterna.

Sen kommer det så klart visa sig att det inte var den riktiga dark one de har ihjäl...
Kommer vi se dem faktiskt förvandlas till en drake (eller Billy Zane) så är jag för.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,414
Location
Maastricht
Såg precis avsnitt 7 och det kändes som det gick från 0 till 100 i en grisblink och jag fattade nada.
Det var en el del coola scener, menjag satt mest förvirrad och förstod inte riktigt allt. De fortsätter att förutsätta att man som tittare vet saker känns det som.
Men, ett av de bättre avsnitten på något skumt sätt då det var snyggt och det episka var plötsligt där. Men upptrappningen känns riktigt skum i mina ögon.
Serien känns, för mig, rätt rörig och som jag skrev tidigare så känns det som att man behöver ha bättre förkunskaper för att kolla.
Som någon nämnde såg saker bättre ut. Gillade fortet!
Men det är riktigt rörigt. Måste nog ta och se om serien från början och se om jag får ett bättre sammanhang, men jag väntar tills denna säsong är slut. Är den slut redan kanske? Eller har vi ett avsnitt kvar?
 
Top