Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag tror bara morraine mfl har fel angående drakens reikarnationmöjlogheter.
Men är inte den enda orsaken till att Draken torde vara en man just denna gång är att den som är Draken är ödesbestämd att slita världen itu och folk antar att det är för att män blir galna av att använda kraften? Bortsett från att drakprofetian omnämner Draken som ”han”.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Aight, så då kanske det bara är att ha tusen olika personer, med tusen olika åsikter och råd viskandes i ens öra dag och natt som är det som driver drakar till vansinne nu för tiden XD
Den förklaringen skulle funka för mig. Fast jag ser det hellre som att profetian bara säger att Draken kommer förgöra världen, men inte att det nödvändigtvis beror på galenskap.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Så länge draken kommer bli galen oavsett om de är man eller kvinna så borde i princip allt från böckerna fortfarande fungera oavsett.
Aha, vi är tillbaka här ;). Då vill jag igen säga att jag håller med, det skulle kunna fungera - men det hade varit snyggt om serien lyfte upp den omständigheten (att var och en som är Draken riskerar att bli galen). Det berörs inte alls hittills egentligen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Men för att spekulera: vilken väg tror ni serien kommer ta här? Jag personligen skulle satsa stort på att det kommer att visa sig att Draken är precis samma person som i boken (vilket givetvis avslöjas i sista avsnittet av säsong 1!).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Men för att spekulera: vilken väg tror ni serien kommer ta här? Jag personligen skulle satsa stort på att det kommer att visa sig att Draken är precis samma person som i boken (vilket givetvis avslöjas i sista avsnittet av säsong 1!).
Det tror jag också. Dels finns det dramaturgiska hintar om det, men skådisarna har också hintat om det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
men det hade varit snyggt om serien lyfte upp den omständigheten (att var och en som är Draken riskerar att bli galen). Det berörs inte alls hittills egentligen.
Ja, det är ju det här vi inte är överens om. Jag tycker att de redan hintat tillräckligt om det för att motivera möjligheten till en kvinnlig drake utan att behöva sabba eller behöva skriva om en framtida plott. Och att om det nu är den rutten de väljer att gå så finns det gott om tid att etablera mer kring detta. Man måste inte ge en full loredump i första säsongen =)

Men så är ju jag en märklig person som inte anser att det som händer i böckerna är relevant för serien, utan att serien står på egna ben. Jag vet att det är en lite kontroversiell åsikt ;)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Alltså angående galenskap etc. Om man går efter böckerna, så talar ingen av profetiorna såvitt jag vet om att Draken ska bli galen. Det talas bara om att Draken ska förgöra världen. Sen i och med att förra Draken blev galen och förgjorde världen med kraften så tänker alla att samma grej kommer hända igen. Det känns som en kommentar till att folk är snabba att tolka profetior godtyckligt, ett väldigt klassiskt tema.

Men i serien om en kvinna kan vara Draken och profetian säger att Draken kan förgöra världen men inte är specifik i hur så kan ju folk vara oroliga att det blir på andra sätt. Det kan ju handla om makthunger, ilska, oförsiktighet med krafterna och så vidare. Det känns rätt onödigt att lägga till att alla Drakar skulle bli galna. Den förra blev ju det av en väldigt specifik orsak.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,470
Location
Stockholm
Alltså angående galenskap etc. Om man går efter böckerna, så talar ingen av profetiorna såvitt jag vet om att Draken ska bli galen. Det talas bara om att Draken ska förgöra världen. Sen i och med att förra Draken blev galen och förgjorde världen med kraften så tänker alla att samma grej kommer hända igen. Det känns som en kommentar till att folk är snabba att tolka profetior godtyckligt, ett väldigt klassiskt tema.

Men i serien om en kvinna kan vara Draken och profetian säger att Draken kan förgöra världen men inte är specifik i hur så kan ju folk vara oroliga att det blir på andra sätt. Det kan ju handla om makthunger, ilska, oförsiktighet med krafterna och så vidare. Det känns rätt onödigt att lägga till att alla Drakar skulle bli galna. Den förra blev ju det av en väldigt specifik orsak.
Det sägs (i serien) egentligen bara att draken kommer förgöra världen om hen joinar the dark one.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Sen tror jag att de antingen kommer låter Rand vara draken som enligt böckerna, _eller_ att de finns mer än en drake. Jag utesluter inte att alla 4/5 kommer bli drakar i dagsläget (eventuellt inte Nynave).

Jag skulle däremot bli väldigt förvånad om endast en av de andra visar sig vara draken.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,470
Location
Stockholm
Men många tror ju att Draken kommer att få världen att rämna oavsett. Inklusive huvudpersonerna.
Jag tror det heter att draken ska ”remake the world or destroy it”. Så det handlar om vilken typ av rasering det blir fråga om. Riva och bygga bätte, eller bara riva.

Det var länge sedan jag levde och andades WoT-lore, men som jag minns det är risken att joina the dark one alltid där. För alla drakar. Men sedan saidar blev tainted så är den risken i det närmaste 100-procentig.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,470
Location
Stockholm
Sen tror jag att de antingen kommer låter Rand vara draken som enligt böckerna, _eller_ att de finns mer än en drake. Jag utesluter inte att alla 4/5 kommer bli drakar i dagsläget (eventuellt inte Nynave).

Jag skulle däremot bli väldigt förvånad om endast en av de andra visar sig vara draken.
Tror också det blir Rand. Alla andra huvudpersoner har haft sina ”wow det är något speciellt med dem” den här säsongen - utom Rand.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag tror det heter att draken ska ”remake the world or destroy it”. Så det handlar om vilken typ av rasering det blir fråga om. Riva och bygga bätte, eller bara riva.

Det var länge sedan jag levde och andades WoT-lore, men som jag minns det är risken att joina the dark one alltid där. För alla drakar. Men sedan saidar blev tainted så är den risken i det närmaste 100-procentig.
Jo alltså vi som läst böckerna vet ju att det där med att riva kanske inte behöver tas superbokstavligt men personerna i boken vet det inte.

Här är några utdrag från profetiorna som definitivt kan tolkas som att Draken ska förgöra världen men där han inte behöver joina skuggan. (Sen att vi vet vad profetiorna betyder är ju en annan sak)

When the winds of Tarmon Gai’don scour the earth,
he will face the Shadow and bring forth Light again in the world.
For he shall come like the breaking dawn,
and shatter the world again with his coming, and make it anew.



He shall slay his people with the sword of peace, and destroy them with the leaf



With his coming are the dread fires born again.
The hills burn, and the land turns sere.
The tides of men run out, and the hours dwindle.
The wall is pierced, and the veil of parting raised.
Storms rumble beyond the horizon, and the fires of heaven purge the earth.
There is no salvation without destruction, no hope this side of death.



As the plow breaks the earth shall he break the lives of men,
and all that was shall be consumed in the fire of his eyes.
The trumpets of war shall sound at his footsteps, the ravens feed at his voice,
and he shall wear a crown of swords.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Så, då har jag sett avsnitt 7 och wow!!! Detta är nog det bästa avsnittet hittills!!! Lite spontana tankar precis efter titten:

Episk början! Jag gissar att @Beastslayer kommer att bli sur då det fajtas med spjut;) (Sägs med glimten i ögat och i all välmening till @Beastslayer och inte som en diss) Men det bör sägas att det faktum att spjut är vapen för aielfolket är en viktig plot point så hade man ändrat det hade alla fans verkligen gått i taket. Hursomhelst en alldels awesome fightingscen!!! Lite extra roligt att min fru är gravid i åttonde månaden så jag fick ha en liten diskussion med henne om hur jag får knyta hennes skor medan aielkvinnan minsann kunde gå ut i krig och hoppa runt som en akrobat 😁

Vill även passa på att ytterligare en gång säga hur fantastisk jag tycker att musiken i serien är! Lätt den bästa musiken sen Lord of The Rings-filmerna inom fantasygenren! Visst, introt till Game of Thrones är klassiskt men överlag är detta bättre än det mesta!

Nåväl, vi möter våra hjältar när de just begett sig in i Vägarna och alla gör sitt bästa för att försöka prata bort varför de inte bara kan dra efter Mat. Grejen är ju att skådespelaren Barney Harris som spelade Mat av okända orsaker inte var med och filmade dessa avsnitt och det märks att de kämpar med att få ihop detta. De lyckas inte särskilt bra alls. Faktum är att inte bara har en dålig ursäkt utan öser på med flera stycken. ”Öööh, porten kan bara öppnas med Kraften. Och förresten har vi sjukt bråttom. Och dessutom hade det varit farligt att ha med honom. Och han var kanske inte Draken ändå.” Däremot gillar jag att Mats frånvaro faktiskt återkommer under avsnittets gång och blir en viktig plot point för de andra karaktärerna. Så mycket bättre än att bara köra på med typ ta bort Mats repliker!

Jag gillar vägarna! De har ett originellt utseende och känns farliga! Förstår fortfarande inte varför portarna här måste öppnas med Kraften, och förstår inte hut trollockerna kunde komma in i så fall, men det kanske blir en plot point senare? Älskar den onda vinden och älskar att när den försöker korrumpera Nynaeve går säger hon typ ”Fuck you!” och öser på med Kraften mot den! Ett riktigt bad ass moment!!!

Jag gillar utseendet på Fal Dara. Minns faktiskt inte hur det såg ut i böckerna men här ser det bra och unikt ut! Och vi får träffa Min här! Har inte så mycket att säga om henne då hon inte är med så mycket. Men ser fram emot att se mer av henne framöver! Och vi får se mer glimtar av Padan Fain! Jag undrar om hans story kommer vara densamma som i böckerna eller om de ändrat på den på något sätt. När de var i Shadar Logoth var det ju en stor spricka i muren, undrar om han kanske kommer därifrån från början i tv-serien?

Här blir det mycket relationer och karaktärsutveckling och jag tycker det är väldigt väldigt bra! Som sagt, jag gillar det faktum att de diskuterar Mats frånfälle! Jag gillar verkligen relationen mellan Nynaeve och Lan! Så mycket bättre än böckerna!

Jag vet inte om jag är så förtjust i att Perrin eventuellt är/har varit kär i Egwene. Det är rätt logiskt då de alla kommer från en liten by och urvalet av partners kanske inte är så stort. Jag själv tillbringade halva min uppväxt i ett litet samhälle och dete var inte ovanligt att flera av vännerna blev förtjusta i samma person. Men samtidigt vet jag inte på vilket sätt detta är relevant för Perrins och Egwenes karaktärer. För jag antar att de inte kommer bli ett par och att de tar bort Faile? Dete enda positiva som kan komma ur det är att min hatkaraktär Gawyn tas bort. Nåja, det är inte en jättestor grej för mig. Överlag gillar jag att detta avsnitt lägger så stor fokus på kidsen från Tufloden och deras inbördes relationer! Jag har inte haft något emot att de senaste två avsnitten har lagt fokus på Morraine men jag föredrar när kidsen står i centrum!

Och sen får vi reda på vem Draken är! Och jag säger bara aaa maj gaaad vilken cool scen!!! Jag har inte varit ett superstort fan av att de gjort till en plot point att man inte vet vem Draken är (har inte hatat det heller) men den här scenen gjorde det värt det för mig!

Gillar väldigt mycket att Rand och Morraine bestämmer sig för att gå in i Stora Fördärv bara de två. Det är en stor avvikelse från boken, men det känns helt och fullt som någon som dessa två skulle kunna göra! Och det ger dem lite tid att bonda också.

Allt som allt gillade jag verkligen detta avsnitt, tycker nog som sagt att det är bäst hittills! Känns lite trist att det bara är att avsnitt kvar nu.. Men som tur är finns säsrong 2 av The Witcher på Netflix och senare i vinter kommer vi att få besöka Midgård igen!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
och senare i vinter kommer vi att få besöka Midgård igen!
Tyvärr är det nog först till hösten som jag förstått det (eller?).

Kul att du gillade det @Franz, hoppas jag delar din entusiasm efter att ha sett det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Tyvärr är det nog först till hösten som jag förstått det (eller?).

Kul att du gillade det @Franz, hoppas jag delar din entusiasm efter att ha sett det.
Aj då, är det till hösten? Attans, trodde det var till vintern…

Det ska bli spännande att höra vad ni andra tyckte! Efter nästa avsnitt, som ju är det sista, tänkte jag dela med mig av lite funderingar kring första säsongen som helhet, det är ju spännande att bedöma avsnitten i förhållande till varandra 🙂

Nu när The Witcher kommit med sin andra säsong vore det kul med en liknande tråd till den serien 😊
 
Top