Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Jag älskar serien. Disclaimer: jag var ett enormt Jordan-fan i mina tonår.

Än så länge gillar jag alla förändringar i plot. Förstår inte en del av dem, men har inga problem med att Perrin hade en fru eller att alla är lite äldre.

Gissar att många förändringar lägger grunden för att överbygga de problem med storyn som Jordan själv fastnade i och som resulterade i ett gäng jävligt sega böcker mitt i.

Gillar skarpt att serien är mer representativ och inkluderande än böckerna.

Morraine/Siuan var ett genidrag. Hela deras relation i böckerna är som två älskare, minus älsket. Så en självklar förändring.

Önskar möjligen att de fått lite mer budget. Inte för att den är snål i sig, utanför att alla fantasy-serier efter GoT har gått i ”ser lite billigt ut?”-fällan. Idioti att lägga en lägre budget/avsnitt än GoTs sista säsonger, eftersom de satte förväntningarna för hur fantasy ska se ut på tv, kvlitetsmässigt.

Smart att lägga gemene Aes Sedais kraftnivå på ”kasta handgranat”-nivån. Då kommer Forsaken mfl framstå som så sjukt mäktiga. Om det görs rätt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Den åldern slutade med en ganska lång period av krig väl?
Precis, the War of Power sägs ha pågått under något hundratal år från det att människan av misstag öppnade fängelset till the Dark One (lite på glänt) och gav denne möjligheten att röra väven och sprida sitt mörker. I en långsamt nedgående spiral slogs utopin sönder för att under de sista 10-tal åren innan the Breaking eskalera till regelrätta förödande krig, där människans förmåga att hitta på nya hemska sätt att ha ihjäl varandra kom till sin rätt. Och under de krigen utmärkte sig ett antal Aes Sedaier som av olika skäl svurit sig till skuggan -- några som generaler och härförare medan andra hade helt andra kvaliteter -- och det var de med mest inflytande som befann sig vid Shayol Ghul vid tidpunkten då Draken och hans 100-tal manliga Aes Sedaier utförde sin plan för att låsa in DO.

Så inte helt konstigt att flera av The Forsaken är väl bevandrade i krigföring.
Ni båda har helt rätt, kriget pågick längre än vad jag mindes med våldsamheter innan som eskalerade alltmer. Jag tror att jag ko ihåg detta fel då Be'lal säger till Rand typ "Jag har fäktats supermycket i förra åldern, men då var det bara på som en sport. Nu ska jag ge dig på moppo for real!" och jag tänkte att det var en lam ursäkt för att De Förlorade från den tiden vet så mycket om vapen etc. Men då övertänkte jag det, my bad :)

Jag vill dock fortfarande hävda att jag tycker att det är lite skumt att de kan vara så awesome generaler och krigsherrar i Tredje Åldern då teknologin var så mycket mer avancerad under deras tid. Hade världens främsta generaler idag kunnat göra bra ifrån sig om de färdats bakåt i tiden och landat i korstågen?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag tror att budget och design kan ta sig framöver. Däremot är jag lite skeptisk mot en del av förändringarna som riskerar följdverkningar eller brist på sammanhang. Som att en kvinna kan vara Draken återfödd: om han inte är förutbestämd att bli galen är det hela ju mycket mindre skrämmande. Eller att man behöver Kraften för att ta sig genom Vägarna. Eller att Moiraine verkar Färdas till Siuans gemak? Eller frånvaron av väktarnas mantlar, eller (antar jag) Aes Sedaiernas ålderslösa ansikten (eftersom vitrockarna inte identifierade Moiraine som Aes Sedai när de möttes på vägen). Men, äh, jag är tillräckligt mycket fan fortfarande för att inte bry mig jättemycket, lite som Dilandau.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Jag vill dock fortfarande hävda att jag tycker att det är lite skumt att de kan vara så awesome generaler och krigsherrar i Tredje Åldern då teknologin var så mycket mer avancerad under deras tid. Hade världens främsta generaler idag kunnat göra bra ifrån sig om de färdats bakåt i tiden och landat i korstågen?
De kanske spelade sjukt mycket figur-wargames!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag tror att budget och design kan ta sig framöver. Däremot är jag lite skeptisk mot en del av förändringarna som riskerar följdverkningar eller brist på sammanhang. Som att en kvinna kan vara Draken återfödd: om han inte är förutbestämd att bli galen är det hela ju mycket mindre skrämmande. Eller att man behöver Kraften för att ta sig genom Vägarna. Eller att Moiraine verkar Färdas till Siuans gemak? Eller frånvaron av väktarnas mantlar, eller (antar jag) Aes Sedaiernas ålderslösa ansikten (eftersom vitrockarna inte identifierade Moiraine som Aes Sedai när de möttes på vägen). Men, äh, jag är tillräckligt mycket fan fortfarande för att inte bry mig jättemycket, lite som Dilandau.
Jag var skeptisk till en kvinnlig Drake tidigare, men @Rymdhamster lyckades övertyga mig :)

Angående att använda Kraften för att färdas i Vägarna så tänker jag att vi får se vart det leder. Det kan ju vara så att när Perrin senare måste tillbaka till Tufloden blir det en plotpoint att han tänker "Ånej, det finns ingen aes sedai som kan öppna Vägarna åt mig" och Loial säger typ "Var lugn, min brådstörtade vän. Vi ogiers har ett hemlgit sätt att öppna Vägarna".

Morraine använde inte Kraften för att ta sig till Siuans gemak. De båda använde varsin Ter'angerial för att ta sig till ett utomdimensionellt rum.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag var skeptisk till en kvinnlig Drake tidigare, men @Rymdhamster lyckades övertyga mig :)

Angående att använda Kraften för att färdas i Vägarna så tänker jag att vi får se vart det leder. Det kan ju vara så att när Perrin senare måste tillbaka till Tufloden blir det en plotpoint att han tänker "Ånej, det finns ingen aes sedai som kan öppna Vägarna åt mig" och Loial säger typ "Var lugn, min brådstörtade vän. Vi ogiers har ett hemlgit sätt att öppna Vägarna".

Morraine använde inte Kraften för att ta sig till Siuans gemak. De båda använde varsin Ter'angerial för att ta sig till ett utomdimensionellt rum.
Du har en bra poäng i att det säkert går att hantera alla dessa manusmässiga invändningar på olika sätt. Det vill bara till att de faktiskt gör det, och inte låter konsekvensen försvinna. Det blir lätt väldigt komplicerat. Men inget av det är alls avgörande. Det ska bli spännande att se vart det hela leder!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Du har en bra poäng i att det säkert går att hantera alla dessa manusmässiga invändningar på olika sätt. Det vill bara till att de faktiskt gör det, och inte låter konsekvensen försvinna. Det blir lätt väldigt komplicerat. Men inget av det är alls avgörande. Det ska bli spännande att se vart det hela leder!
Ja precis, vi får se vart det leder :)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Morraine använde inte Kraften för att ta sig till Siuans gemak. De båda använde varsin Ter'angerial för att ta sig till ett utomdimensionellt rum.
Jag tänkte direkt att det var en ter'angreal som tog dem till tel'aran'rhiod.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Däremot är språket och anpassningen till nya världen, att de alla så lätt har kunnat nästla sig in i samhället så snabbt en svaghet tycker jag.
Jag tycker inte det är så konstigt. De är i grunden extremt begåvade individer, som dessutom har tillgång till olika typer mind control-magi.

Nu minns jag inte böckerna exakt, men visst hade några av dem varit ute och ränt runt ett tag redan innan böckerna började? Och visst kunde de i alla fall mot slutet betrakta omvärlden från sitt fängelse?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag tänkte direkt att det var en ter'angreal som tog dem till tel'aran'rhiod.
Jag tänkte mer på möjligheten att det var en ter'angreal som skapade en portal mellan just deras rum, men det känns lite osannolikt att de skulle kunna ha det installerat i Vita tornet där allt sådant måste registreras? Och hur som helst lär ju alla som inte har läst böckerna bara tro att det är en direkt portal genom Kraften? Inte superbra gjort, känner jag.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag tycker inte det är så konstigt. De är i grunden extremt begåvade individer, som dessutom har tillgång till olika typer mind control-magi.

Nu minns jag inte böckerna exakt, men visst hade några av dem varit ute och ränt runt ett tag redan innan böckerna började? Och visst kunde de i alla fall mot slutet betrakta omvärlden från sitt fängelse?
Ishamael har varit ute ett tag innan, så det var ju en annan sak med honom. Men jag tycker att även om de har tvångskraften och är begåvade så tycker jag att det är konstigt att de teknologiska skillnaderna inte adresseras mer.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Eller frånvaron av väktarnas mantlar, eller (antar jag) Aes Sedaiernas ålderslösa ansikten (eftersom vitrockarna inte identifierade Moiraine som Aes Sedai när de möttes på vägen).
Ja, dom verkar mer köra på att alla aes sedai-skådisar är i 40-50-årsåldern.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Jag tänkte mer på möjligheten att det var en ter'angreal som skapade en portal mellan just deras rum, men det känns lite osannolikt att de skulle kunna ha det installerat i Vita tornet där allt sådant måste registreras?
Ja, och tvek till att Siuans rum i tornet ser ut som hyddan hon växte upp i.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Jag tänkte mer på möjligheten att det var en ter'angreal som skapade en portal mellan just deras rum, men det känns lite osannolikt att de skulle kunna ha det installerat i Vita tornet där allt sådant måste registreras? Och hur som helst lär ju alla som inte har läst böckerna bara tro att det är en direkt portal genom Kraften? Inte superbra gjort, känner jag.
Alltså, de har ett magiskt sätt att träffa varandra i hemlighet. Behövs det verkligen mer förklaring än så?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Trist att skådisen som spelade Mat inte skall vara med fortsättningsvis – han var den skådis som övertygade mest i m att tycke. Resten är allt från ok till mediokra (och i något fall rent av usel).
Missat detta. Ska de byta ut honom?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Eftersom det var trettio år sedan jag läste The Eye of the World nu, plockade jag fram den och bläddrade lite. Och en sak slår mig. Varför i all världen inledde man inte serien med prologen "Dragonmount" istället för en jakt på en falsk drake? Hur mycket mäktigare hade det inte varit att få se kraften hos den förra draken?
100% säker på att detta kommer vara en ”innan vinjetten”-scen i säsongsavslutningen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag vill minnas att varje Amyrlin dekorerar rummet som de vill och att efter vissa händelseförlopp är det någon som kommenterar ”Siuans study” i boken. Men jag kan minnas fel.
Jo, men de befinner sig i Siuans rum senare i avsnittet och det är inte samma rum som hon och Moraine besöker.
 
Top