Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
En prolog där bakgrunden hade förklarats mer hade varit enormt uppskattat för någon som inte läst böckerna.
Inte bara för någon som inte läst böckerna, även jag som läst serien hade uppskattat det.
Jag är nyfiken på hur seriens känns från ert prespektiv! Kan ni berätta mer om saker i serien ni känner hade behövt förklaras bättre (eller överhuvud taget), eller sättas upp i en prolog?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Jag är nyfiken på hur seriens känns från ert prespektiv! Kan ni berätta mer om saker i serien ni känner hade behövt förklaras bättre (eller överhuvud taget), eller sättas upp i en prolog?
Jag har läst första boken (för trettio år sedan) och hade uppskattat om man hade satt upp den ohyggliga kraften hos Draken genom den prolog som Jordan skrev i första boken. Hade kunnat bli hur bra som helst.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag var faktiskt aldrig särskilt förtjust i prologen. Nu är jag kanske färgad av att jag var väldigt ung när jag läste den första gången, men hade svårt att fatta vad som hände och hade svårt att uppbåda intresse för det lilla jag förstod. Det var nog snarare trots istället för tack vare prologen som jag fortsatte läsa. Så, att ha prologen som den var tror jag snarare skulle förvirra än förklara, om man skulle ha den på samma sätt som i boken.

Med det sagt, man hade såklart kunnat skriva om prologen så att den blev lite mer spännande. Den info som enligt mig att viktig att få med i prologen är följande: Draken från förra tidsåldern förstörde världen och män blir galna av att använda kraften. Det känns som att man i serien visar dessa två saker på andra sätt. Att män blir galna genom att använda kraften visar man genom den ganska dåliga öppningssekvensen i första avsnittet. Det tycker jag funkar sådär. Att Draken förstörde världen förmedlar man dels genom dialog, men även genom saker man ser i bakgrunden. Överväxta förstörda skyskrapor, en gigantisk raserad bro. Det funkar rätt effektivt tycker jag.

Så, i och med att jag aldrig gillade prologen så kan jag inte säga att jag saknar den. Hade man gjort om prologen hade det kunnat kanske kunnat bli bra.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Trist att skådisen som spelade Mat inte skall vara med fortsättningsvis – han var den skådis som övertygade mest i m att tycke. Resten är allt från ok till mediokra (och i något fall rent av usel).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Som en liten kul trivia kan ju sägas att det gjordes en pilot på prologen till Wheel of Time för ett antal år sedan. Den hette The Winter Dragon och är enligt de allra flesta att betrakta som fullkomligt bedrövlig. Den var gjord bara för att produktionsbolaget som ägde rättigheterna till Wheel of Time inte skulle bli av med dem, så budgeten är minimal. Ifall någon är intresserad av att ta sig en titt:
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Jag var faktiskt aldrig särskilt förtjust i prologen. Nu är jag kanske färgad av att jag var väldigt ung när jag läste den första gången, men hade svårt att fatta vad som hände och hade svårt att uppbåda intresse för det lilla jag förstod. Det var nog snarare trots istället för tack vare prologen som jag fortsatte läsa. Så, att ha prologen som den var tror jag snarare skulle förvirra än förklara, om man skulle ha den på samma sätt som i boken.
Jag minns inte riktigt hur jag kände för prologen när jag läste den första gången, men jag har för mig att den gav mig en bild av förödelse och galenskap. Nu var jag ju dryga 30 när jag läste den, så det kanske gjorde det enklare för mig.

Men den där scenen skulle ju kunnat bli hur bra som helst, känner jag. Det sättet de valde lämnar mig helt opepp.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Som en liten kul trivia kan ju sägas att det gjordes en pilot på prologen till Wheel of Time för ett antal år sedan. Den hette The Winter Dragon och är enligt de allra flesta att betrakta som fullkomligt bedrövlig. Den var gjord bara för att produktionsbolaget som ägde rättigheterna till Wheel of Time inte skulle bli av med dem, så budgeten är minimal. Ifall någon är intresserad av att ta sig en titt:
Okej, jag är ju glad att vi inte fick den i alla fall. 🤪
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Men den där scenen skulle ju kunnat bli hur bra som helst, känner jag. Det sättet de valde lämnar mig helt opepp.
Kan ju vara just det; de vill inte inleda en TV-serie med den typ mest episka scenen någonsin, för hur skulle de sen toppa den =) I synnerhet som jag tänker att säsong 1 antagligen hade en mer begränsad budget för att testa vattnen.

Hoppas på att detta kanske kan bli en del av en maffig säsongsfinal, där man får se gamla drakens fall i återblickar, parallellt med nya drakens uppstigning.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Jag är nyfiken på hur seriens känns från ert prespektiv! Kan ni berätta mer om saker i serien ni känner hade behövt förklaras bättre (eller överhuvud taget), eller sättas upp i en prolog?
De hade kunnat gjort det som en saga som en äldre person berättar för ett gäng barn, alternativt visat det med stämningsfulla bilder som passat världen.
Vem är draken? Vem är den mörke? Förklarat Ais Sedai bättre. Ok, hon är blå, hon bär grönt och hon bär rött? Varför då? Jag var tvungen att kolla in en wiki för detta då jag inte kan minnas att de förklarar deras organisation alls.
Ehm vad mer? Deras synsätt på Wheel of Time och dylikt.
Det känns som att de dök rätt in utan att förklara något alls och jag satt ofta förvånad och fick pausa och kolla upp saker. Det ska inte behövas tycker jag, men jag kanske är extra trög? Vad vet jag.

Saker jag minns på rak arm att jag hade velat haft en bra introduktion till, kanske inte enbart i en prolog, utan allmänt.
Tex minns jag i förra avsnittet hur de gula ajah nämns. Vad är en ajah då? Det har de såvitt jag minns inte förklarat, men då jag hade kollat upp detta själv så visste jag vad de snackade om.

Blev rörigt nu känner jag. Multitaskar bredvid jobbet här. Hoppas det ger någon förståelse för mitt perspektiv iaf.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
De hade kunnat gjort det som en saga som en äldre person berättar för ett gäng barn, alternativt visat det med stämningsfulla bilder som passat världen.
Vem är draken? Vem är den mörke? Förklarat Ais Sedai bättre. Ok, hon är blå, hon bär grönt och hon bär rött? Varför då? Jag var tvungen att kolla in en wiki för detta då jag inte kan minnas att de förklarar deras organisation alls.
Ehm vad mer? Deras synsätt på Wheel of Time och dylikt.
Det känns som att de dök rätt in utan att förklara något alls och jag satt ofta förvånad och fick pausa och kolla upp saker. Det ska inte behövastycker jag, men jag kanske är extra trög? Vad vet jag.

Saker jag minns på rak arm att jag hade velat haft en bra introduktion till, kanske inte enbart i en prolog, utan allmänt.
Tex minns jag i förra avsnittet hur de gula ajah nämns. Vad är en ajah då? Det har de såvitt jag minns inte förklarat, men då jag hade kollat upp detta själv så visste jag vad de snackade om.

Blev rörigt nu känner jag. Multitaskar bredvid jobbet här. Hoppas det ger någon förståelse för mitt perspektiv iaf.
Jag håller helt med, jag hade inte läst en enda bok eller något om A Song of Ice and Fire innan jag började se Game of Thrones. Jag förstod ändock allt väl, sen läste jag alla böcker som var tillgängliga i hyperhastighet för böckerna var självklart ännu bättre än serien.

Tyvärr lider Wheel of Time av alla saker du nämner, jag som inte läst en enda av böckerna känner mig inte välkommen av seriens sätt att presentera sig själv på. Det känns som om serien inte är för mig, serien är för de som redan läst böckerna. Jag kan självklart vara relativt unik att uppfatta det så men jag tror inte det. Hade jag inte haft ett gäng med vänner, bekanta och andra forumsnördar som jag verkligen uppskattar, så hade jag nog givit upp på serien. Nu klarar jag mig dels för att jag läser allt som nämns här och att jag vet att Franz finns tillgänglig att utveckla om jag skulle uppfatta något som extremt underligt.

Så se inte detta som att jag än en gång är för negativ till serien, det är många filmer och serier som fungerar på detta sätt och ibland lär jag inte ens uppfatta det då jag redan från början är en del av just de nördar som serien/filmen är skapad för. Men i detta fall så blir min okunskap om Wheel of Time så Extremt uppenbar att det sticker lite i ögonen, men jag har inte givit upp och kommer fortsätta att se och lära mig mer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Jag minns att jag tyckte prologen var lite svår när jag läste boken första (enda) gången men hade faktiskt gärna sett en version av den i serien av de skäl som nämns ovan.

Dessutom är Jordan onödigt kryptisk ibland i sin dramatik, genom hur han väljer ord för att beskriva och hur intrigen utvecklas. Prologen är som jag minns det inte fullt förståelig förrän många böcker senare. Jag tror serien, till skillnad från hur det valt att göra hittills, skulle må bra av att vara mer rakt på. Dels för att den ändå aldrig kommer ha utrymme för de snirkliga vägar böckerna tar, dels för att som visuellt medium är det svårare att antyda - då får man välja att inte visa vilket jag tror mest leder till förvirring.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Överlag är jag väldigt nyfiken på hur de kommer att gestalta den tidigare tidsåldern. I böckerna tycker jag att det är en av grejerna som Jordan inte riktigt får ihop. De Förlorade anpassar sig supersnabbt till hur allting är i den nuvarande åldern och kommenterar aldrig på de teknologiska eller kulturella skillnaderna (att språket är detsamma kan jag förstå because fantasy). Det är inte mycket den De Förlorade och den tidigare tidsåldern som är logiskt. Det är en ålder som fram till dess slut aldrig sett krig eller våld och ändå är De Förlorade svärdsmästare och kompetenta generaler (jag vet att de förklarat svärdsmästargrejen som att fäktning var en fredlig sport under deras tid, men jag köper det inte riktigt). Jag fattar att Ishamael kan vara en bra general då han aldrig var helt fångad och hade tusentals år på sig att öva, men de andra? Hoppas att de kan utveckla De Förlorade och sagornas ålder i tv-serien.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag håller helt med, jag hade inte läst en enda bok eller något om A Song of Ice and Fire innan jag började se Game of Thrones. Jag förstod ändock allt väl, sen läste jag alla böcker som var tillgängliga i hyperhastighet för böckerna var självklart ännu bättre än serien.

Tyvärr lider Wheel of Time av alla saker du nämner, jag som inte läst en enda av böckerna känner mig inte välkommen av seriens sätt att presentera sig själv på. Det känns som om serien inte är för mig, serien är för de som redan läst böckerna. Jag kan självklart vara relativt unik att uppfatta det så men jag tror inte det. Hade jag inte haft ett gäng med vänner, bekanta och andra forumsnördar som jag verkligen uppskattar, så hade jag nog givit upp på serien. Nu klarar jag mig dels för att jag läser allt som nämns här och att jag vet att Franz finns tillgänglig att utveckla om jag skulle uppfatta något som extremt underligt.

Så se inte detta som att jag än en gång är för negativ till serien, det är många filmer och serier som fungerar på detta sätt och ibland lär jag inte ens uppfatta det då jag redan från början är en del av just de nördar som serien/filmen är skapad för. Men i detta fall så blir min okunskap om Wheel of Time så Extremt uppenbar att det sticker lite i ögonen, men jag har inte givit upp och kommer fortsätta att se och lära mig mer.
Även jag fick den känslan när jag började kolla på serien (vilket jag nämnt tidigare i tråden) att den här serien är inte för noviser utan den förutsätter att jag som tittare redan är ett fan sen innan och kommer in med massa förkunskaper.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Har läst böckerna några gånger och lyssnat igenom alla för ungefär tio år sedan.
Tycker som i de flesta saker att de finns för och nackdelar.
Men, Ingen idé att upprepa vad folk redan sagt tidigare och förmodligen bättre formulerat.

Överlag så är jag väldigt glad när de är fredag och de finns ett nytt avsnitt. Har väntat väldigt länge på de här och än är de inte total katastrof. Finns i min mening betydligt mycket sämre serier på de olika plattformarna.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Efter att ha sett de sex första avsnitten är jag... medelnöjd. Och det var precis vad jag behövde. Någonting lagom bra att inte bry sig för mycket om efter onödigt mycket stress på jobbet osv. Jag tycker att alla figurer "beter sig som de ska" och tycker inte att serien känns "billig".
Tror att jag skulle ge serien 3 av 5, och en tre av fem är faktiskt helt okej.
Som jag minns böckerna (alltså vagt) är de i mitt huvud också tre av fem, tills de börjar utspela sig under så kort tid per bok att man inte kommer frammåt, då hoppade jag av.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Det är en ålder som fram till dess slut aldrig sett krig eller våld och ändå är De Förlorade svärdsmästare och kompetenta generaler (jag vet att de förklarat svärdsmästargrejen som att fäktning var en fredlig sport under deras tid, men jag köper det inte riktigt).
Den åldern slutade med en ganska lång period av krig väl?
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Den åldern slutade med en ganska lång period av krig väl?
Precis, the War of Power sägs ha pågått under något hundratal år från det att människan av misstag öppnade fängelset till the Dark One (lite på glänt) och gav denne möjligheten att röra väven och sprida sitt mörker. I en långsamt nedgående spiral slogs utopin sönder för att under de sista 10-tal åren innan the Breaking eskalera till regelrätta förödande krig, där människans förmåga att hitta på nya hemska sätt att ha ihjäl varandra kom till sin rätt. Och under de krigen utmärkte sig ett antal Aes Sedaier som av olika skäl svurit sig till skuggan -- några som generaler och härförare medan andra hade helt andra kvaliteter -- och det var de med mest inflytande som befann sig vid Shayol Ghul vid tidpunkten då Draken och hans 100-tal manliga Aes Sedaier utförde sin plan för att låsa in DO.

Så inte helt konstigt att flera av The Forsaken är väl bevandrade i krigföring.

Däremot är språket och anpassningen till nya världen, att de alla så lätt har kunnat nästla sig in i samhället så snabbt en svaghet tycker jag.
 
Top