Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Är inte det samma snöre som uttryckt minst sagt tveksamma åsikter, både vad gäller historisk korrekthet och värderingar i allmänhet? (Vill minnas att antingen han tyckte att det skulle vara en bra idé att begå självmord om man är gay, eller att hans kompis sa det och han garvade i medhåll).
Aj då! Jag måste erkänna att jag av-prenumererade på honom för flera år sedan då jag tröttnade på att han uttrycker väldigt starka åsikter på ett väldigt drygt sätt (tror det var strax efter antingen the last jedi eller rise of skywalker =).

När det här poppade upp som rekommendation tittade jag i ganska exakt 10 sekunder innan jag konstaterade att jag nog gjorde rätt beslut då, men tyckte det var ett roligt svar på att nog ingen slet sitt hår och skrek om saker och ting.

Men om han ger uttryck för den typen av åsikter* så ber jag å det djupaste om ursäkt att jag ens länkade till kräket.

Edit: *(specifikt vad gäller självmord och homosexualitet, historisk korrekthet eller avsaknad därav lägger jag inte så stor vikt vid)
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Men om han ger uttryck för den typen av åsikter* så ber jag å det djupaste om ursäkt att jag ens länkade till kräket.
Jag menade verkligen inte att du var dum som delade klippet, jag tolkade det som att du också tyckte att han var ett nöt, jag ville mest bara hålla med och tänkte typ att jag är inte förvånad att just han skriker och beter sig som Wheel of Time-communityts svar på Alex Jones 😄
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Men om han ger uttryck för den typen av åsikter* så ber jag å det djupaste om ursäkt att jag ens länkade till kräket.
Kan någon bekräfta eller dementera påståendet om det han har gjort något sådant uttalande? Så att vi inte sprider grundlösa, eller uppblåsta rykten.

tänkte typ att jag är inte förvånad att just han skriker och beter sig som Wheel of Time-communityts svar på Alex Jones 😄
Med tanke på hur lugn han kan vara vid andra tillfällen tror jag det är till viss del teatralt framför kameran, fast å andra sidan, när nördar arbetar upp sig angående saker de bryr sig om så kan de absolut bli en skrikigt
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag menade verkligen inte att du var dum som delade klippet, jag tolkade det som att du också tyckte att han var ett nöt, jag ville mest bara hålla med och tänkte typ att jag är inte förvånad att just han skriker och beter sig som Wheel of Time-communityts svar på Alex Jones 😄
Dissa inte Alex Jones han blow the cover på sådana nyheter som att chemicals in the water makes the frogs gay 🤣🤣.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Kan någon bekräfta eller dementera påståendet om det han har gjort något sådant uttalande? Så att vi inte sprider grundlösa, eller uppblåsta rykten.
Det ska sägas någonstans i videon som @Rymdhamster länkade, det vill säga i recensionen av avsnitt 5. Videon är över två timmar och jag orkar inte se hela, men är någon sugen så ska det sägas där någonstans. Så som jag förstår det ska det tydligen sägas ”på skämt” men vettefan om det är någon ursäkt.

Med tanke på hur lugn han kan vara vid andra tillfällen tror jag det är till viss del teatralt framför kameran, fast å andra sidan, när nördar arbetar upp sig angående saker de bryr sig om så kan de absolut bli en skrikigt
Jag tror att Alex Jones också är delvis teatral, men inte mindre skogstokig för det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Kan någon bekräfta eller dementera påståendet om det han har gjort något sådant uttalande? Så att vi inte sprider grundlösa, eller uppblåsta rykten.
Det ska sägas någonstans i videon som @Rymdhamster länkade, det vill säga i recensionen av avsnitt 5. Videon är över två timmar och jag orkar inte se hela, men är någon sugen så ska det sägas där någonstans.
Så... eftersom jag länkade till skiten kände jag en viss obligation att se om jag kunde identifiera den relevanta episoden. Lyckligtvis kom den redan vid 11:04, så jag behövde bara titta på en kvart av den här dyngan. Jag tänker inte länka till timestamp, jag är numera jävligt färdig med Shad.

Triggerwarning för skämt om självmord och en sjuhelvetes homofobi, om ni bestämer er för att kolla själva.

Nu blev jag till och med avtänd på att ha svärd på ryggen.
 
Last edited:

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Äh, det var ju uppenbarligen ett teatraliskt utbrott. Den ena grabben till höger höll för öronen redan innan, han till vänster satt nonchalant med sin dricka, och fäller kommentaren när ranten är slut "Why are you getting so angry about a show, you look ridicolous!" och därefter pratar de på i normal samtalston.

Det ska sägas någonstans i videon som @Rymdhamster länkade, det vill säga i recensionen av avsnitt 5. Videon är över två timmar och jag orkar inte se hela, men är någon sugen så ska det sägas där någonstans. Så som jag förstår det ska det tydligen sägas ”på skämt” men vettefan om det är någon ursäkt.
Skämtet är alltså att det går att tolka Stepins sista kväll som att han diskuterar om han ska tillåta Alanna att bonda honom och därefter om han ska ligga med Alannas två andra väktare, men att han väljer att "opta ut" istället. Så garvar de lite åt att det går att fultolka händelseförloppet i avsnittet på det sättet. Jag tycker inte det var så dramatiskt.

En kort stund senare halvskriker han "Guess what, straight men find gay sex repulsive". Det kan nog uppfattas som mer stötande för vissa, är generaliserande men är nog framförallt inte accepterat att uttrycka i dagens samtalsklimat.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Skämtet är alltså att det går att tolka Stepins sista kväll som att han diskuterar om han ska tillåta Alanna att bonda honom och därefter om han ska ligga med Alannas två andra väktare, men att han väljer att "opta ut" istället. Så garvar de lite åt att det går att fultolka händelseförloppet i avsnittet på det sättet. Jag tycker inte det var så dramatiskt.
Vi kanske ska lämna Shads sinne för humor därhän? Känner att den diskussionen kommer bli väldigt OT och kanske inte kommer leda till så bra stämning? Jag håller med andra ord inte alls med dig. Det var snarare värre än jag trodde.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Så vad tycker folk om frisyrerna som de har i DÅ? Är de för nutida, bra nog, riktigt passande? Ser vi någon skillnad i frisyrerna baserat på geografi?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Så vad tycker folk om frisyrerna som de har i DÅ? Är de för nutida, bra nog, riktigt passande? Ser vi någon skillnad i frisyrerna baserat på geografi?
Jag gillar i stort sett frisyrerna. Några av statisterna har nog lite för moderna frisyrer, som det brukar vara i fantasy på tv. Jag gillar att de har en stylist som uppenbarligen begriper sig på afro! Tycker de fått Nynaeves fläta otroligt snygg och är glad att de inte tog den enkla vägen och plattade håret. Jämför med de svarta skådespelarnas frisyrer i cursed där Arthur hade en väldigt tråkig och inte så smickrande hästsvans.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Sen gillar jag att huvudpersonernas hår ser flottigt och skitigt ut efter att de varit ute i vildmarken.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Vitrockarna verkar ju ha en klar preferens för en viss typ av mustach, och kort hår i allmänhet, vilket jag tycker passar. Det känns som en hint till deras rätt krigiska natur (i alla fall enligt böckerna), som jag räknar att vi får se mer av i framtiden när läget trappas upp.

Annars gillar jag att det är så pass blandat med frisyrer och annat som det är. Det är väl typ bara flätorna på kvinnor från tufloden som utöver vitrockarna varit särskilt utmärkande än så länge?

Fast jag gissar att Aielfolket också kommer vara rätt utmärkande.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Ärligt talat inte reflekterat över frisyrerna speciellt (utom Loials, men det var mer som en del av en skum helhetsupplevelse) :)
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
För att rätta till viktningen lite, jag har läst böckerna diggade dem fett när jag var yngre, inte lika impad idag som då och jag tycker att serien är ett redigt magplask.
Jag köper att man inte kan göra saker och ting hundra troget efter böckerna utan att man kommer behöva göra ändringar.
Tyvärr tycker jag att det på det stora hela varit mest kass på den fronten. Hoppas som en tok att det ska bli bättre.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Det ryktas på Twitter att avsnitt 6 som släpps på fredag ska vara en riktig banger! Jag hoppas det blir ett avsnitt med bra fokus så vi får fart på det här och får lära känna huvudpersonerna bättre med färre avstickare till ointressanta sidokaraktärer!

Andra rykten är att Elyas har blivit castad till S02 men ersätter en annan favorit som då inte är med, samt bekräftat med flera tongivande Shienarer -- Uno (jag kanske får mina svordomar ändå :) ), Masema och Lord Ingtar!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Elyas och Uno... jag hade helt glömt bort dem.

Jag har blivit sjukt sugen på att slutligen påbörja min omläsning av wheel of time, men jag måste avsluta Sagan om Ringen först XD. Men det är nog lika bra, för jag vill också se klart säsong 1 innan jag börjar läsa.

Men Bifur blir kanske glad att höra att jag nu blivit mycket mer motiverad att läsa färdigt ringen =D
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Bara för att fortsätta med det här:
Blir du inte lite trött på dig själv nu?
Jag har pekat ut varför jag tycker spjut var ett dåligt alternativ för en livvakt, aldrig påståt att det är ett dåligt vapen. Men om du ska smörja mig i anskitet med tusen och åter tusen YouTube videos så kan jag ju börja leta efter videos om varför svärd är mer effektiva, för jag är säker på att de finns! Låter det produktivt i ett forum som handlar om att prata om saker för att det är skoj?
 
Last edited:
Top