Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
Skulle detta inte vara en tråd om Wheel of lime? Det verkar ha spårat ur en del nu…
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Jag har alltid känt en viss krypande cringe känsla när jag ser vita västerländska män med katanor .

Tänk dig bara följande scenario culture vulture numbah one Steven Seagal med native american smycken , rysk brytning och japansk kimono och katana . Yeah or nay?
Steven Seagal med japansk kimono och katana är väl inte speciellt konstigt med tanke på att han är shihan i Aikido. Även en rysk brytning skulle han väl kunna komma undan med, eftersom hans farföräldrar var invandrade ryssar. :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Steven Seagal med japansk kimono och katana är väl inte speciellt konstigt med tanke på att han är shihan i Aikido. Även en rysk brytning skulle han väl kunna komma undan med, eftersom hans farföräldrar var invandrade ryssar. :)
Jag tränade taekwondo och Muay thai när jag var yngre inte fan springer jag runt med mongkhon och utför Wai Khru Ram Mu eller i taekwondo dobok eller koreansk folkdräkt bara för det och inte heller pratar jag med finsk brytning trots att jag har en finsk förälder. 🤣🤣
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
MODERERING

Ni är säkert medvetna om att ni hamnat en bra bit från tv-serien Wheel of Time nu. Fokusera på att diskutera den, eller ta diskussionen till en annan tråd.

Om Steven Seagal dyker upp i ett framtida avsnitt och talar med rysk brytning iklädd kimono så kan ni fortsätta diskutera.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja jag kan prata finska (behjälpligt) , jag är fyrspråkig .

Jag har ju iaf en legit claim till finsk kultur då min ena förälder är finsk ..

Vad har seagal för claim till ursprungsbefolkningen i Amerika , vad har han för claim till asiatisk kultur mer än att han bott i Japan , varit gift med och har barn med en japanska och att hans nuvarande fru är mongolisk ?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Vad har seagal för claim till ursprungsbefolkningen i Amerika , vad har han för claim till asiatisk kultur mer än att han bott i Japan , varit gift med och har barn med en japanska och att hans nuvarande fru är mongolisk ?
Fast börjar vi inte nu diskutera skådespelarna istället för karaktären? Om en karaktär har en anledning att springa omkring med en katana, spelar det väll ingen roll om skådespelaren kanske bara har tränat med japansk sabel sedan hen fick filmrollen.

Jag menar svenska skådespelare i Hollywood skulle förlora större delen av sina roller som öst-/centraleuropéer om man som skådespelare måste ha ett claim på kulturen ens roll har.

EDIT: ursäkta, tänkte mig inte för. Vi skulle ju sluta tala om det här
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ja jag kan prata finska (behjälpligt) , jag är fyrspråkig .

Jag har ju iaf en legit claim till finsk kultur då min ena förälder är finsk ..

Vad har seagal för claim till ursprungsbefolkningen i Amerika , vad har han för claim till asiatisk kultur mer än att han bott i Japan , varit gift med och har barn med en japanska och att hans nuvarande fru är mongolisk ?
Jag klär mig ofta i typiskt japanska kläder, jag gifte mig både på svenskt vis och japanskt (shinto) och mina barn är självklart japanska och svenska medborgare. Jag har bott i Japan och tycker ändå att jag borde få klä mig japanskt om jag vill, speciellt då japaner gärna klär sig i en salig blandning av amerikanska/europeiska kläder och accessoarer. Jag ser inte att jag bidrar till något hemskt approprierande av japansk kultur genom att anamma och delta i min frus och mina barns kulturella arv. Nu kanske det inte var något sådant du menade, men jag ville ändå nämna detta.

Gällande Wheel of Time så tycker jag att det är bra om de som skapar serien kan inspiration från olika kulturer och göra något eget av det. Jag kommer här återkomma till min egen favoritserie när det gäller fantasy, i Game of Thrones så är en del rustningar tydligt inspirerade av persiska rustningar och en hel del av adelns kläder är delvis inspirerade av nordindiska och pakistanska högtidskläder. Så jag gillar att i en fantasy-setting se kläder som gärna är en snygg blandning från alla världens hörn.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
En av mina favoritgrejer med Wheel of Time, såväl boken som serien, är att det inte är en version av europeisk medeltid, utan att man hämtat inspiration från andra epoker och kulturer. Sen har ju Jordan lekt ganska mycket med språk och etnicitet på ett sätt jag gillar. Typ att folket från Tufloden inte är vita européer utan mer mörka i hyn generellt, att ökenfolket aiel inte är svarta utan ljushyade och rödhåriga, och att de kinesiskt/japanska inspirerade senscheans språk är inspirerat från den amerikanska texasaccenten.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
En av mina favoritgrejer med Wheel of Time, såväl boken som serien, är att det inte är en version av europeisk medeltid, utan att man hämtat inspiration från andra epoker och kulturer. Sen har ju Jordan lekt ganska mycket med språk och etnicitet på ett sätt jag gillar. Typ att folket från Tufloden inte är vita européer utan mer mörka i hyn generellt, att ökenfolket aiel inte är svarta utan ljushyade och rödhåriga, och att de kinesiskt/japanska inspirerade senscheans språk är inspirerat från den amerikanska texasaccenten.
Precis min poäng, detta gillar jag med och det gör fantasy mer ”levande” för mig som ser världen utifrån.

Sen skadar det inte att det tycks som om GRR Martin är ett fan av Wheel of Time :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En av mina favoritgrejer med Wheel of Time, såväl boken som serien, är att det inte är en version av europeisk medeltid, utan att man hämtat inspiration från andra epoker och kulturer. Sen har ju Jordan lekt ganska mycket med språk och etnicitet på ett sätt jag gillar. Typ att folket från Tufloden inte är vita européer utan mer mörka i hyn generellt, att ökenfolket aiel inte är svarta utan ljushyade och rödhåriga, och att de kinesiskt/japanska inspirerade senscheans språk är inspirerat från den amerikanska texasaccenten.
Jag såg en YouTube video med en person som tydligen är väldigt insatt i wheel of time och var betaläsare av böckerna samt drev/driver the dusty wheel och hen sa att Jordans kulturer enligt Jordan själv inte är byggda på några verkliga kulturer utan är rena påhitt rakt igenom dock har han lånat lite saker ifrån verkliga kulturer som han slängt in här och där när han skapade sina kulturer i wheel of time .

Samma person sa också precis som du säger att tidsepoken inte är medeltid utan snarare enligt Jordan själv 1700-tal minus krutvapen
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Alltså, kan du på riktigt lägga ner härskarteknikerna? På vilket sätt bidrar såna här dumheter till en trevlig diskussion?

Jag orkar inte se videosarna tyvärr. Du får gärna förklara hur de säger emot något jag skrev i mitt tidigare inlägg om du känner för det. Fast ska du skriva en massa drygheter om att jag skulle ta saker för seriöst kan du lika gärna låta bli att svara.
Du säger att du inte bryr dig om de negativa kommentarer folk har om serien, men återkommer hela tiden till hur tråkigt du tycker att det är samt uppvisar att du faktiskt tycks ta illa vid dig av dessa kommentarer.

Jag är ledsen om du uppfattar det som att jag utövar härskartekniker mot dig. Det var aldrig meningen att någon skulle känna att jag försökte göra något dylikt. Ursäktar självfallet det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Du säger att du inte bryr dig om de negativa kommentarer folk har om serien, men återkommer hela tiden till hur tråkigt du tycker att det är samt uppvisar att du faktiskt tycks ta illa vid dig av dessa kommentarer.
Okej, citera mig de gånger jag ”hela tiden” sagt att jag tycker det är tråkigt. Att du tycker att jag ”tycks ta illa vid mig” får faktiskt stå för din läsning. Hursomhelst är det sjukt otrevligt att upprepa att jag skulle ta illa vid mig när jag upprepade gånger sagt att jag inte gör det. Jag diskuterar på ett forum, varken mer eller mindre. Tror du mig inte så är det ditt problem. Men din inställning gör varken diskussionen lättare eller trevligare.

kan vi snälla lägga ner alla metadiskussioner nu?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Hur är det i böckerna, är "draken återfödd" en specifik individ så att säga, och det kan enbart vara just den personen, eller skulle vem som helst kunna bli draken återfödd genom att uppfylla vissa bestämda krav, om ni är med på distinktionen?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Hur är det i böckerna, är "draken återfödd" en specifik individ så att säga, och det kan enbart vara just den personen, eller skulle vem som helst kunna bli draken återfödd genom att uppfylla vissa bestämda krav, om ni är med på distinktionen?
Det är bara en person som är Draken. Den Svarte vill krossa tiden och Skaparen utnämner en ställföreträdare i form av Draken som ska kämpa mot Den Svarte. Det finns en massa profetior som är till för att visa alla vem som är den riktiga Draken. Men till skillnad från mycket annan fantasy är profetiorna inte någonting som är förutbestämt att inträffa. Snarare är det en rad villkor som måste uppfyllas för att de goda ska segra.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Det är bara en person som är Draken. Den Svarte vill krossa tiden och Skaparen utnämner en ställföreträdare i form av Draken som ska kämpa mot Den Svarte. Det finns en massa profetior som är till för att visa alla vem som är den riktiga Draken. Men till skillnad från mycket annan fantasy är profetiorna inte någonting som är förutbestämt att inträffa. Snarare är det en rad villkor som måste uppfyllas för att de goda ska segra.
Jag vet inte varför terminologi som jag tycker låter helt ok på engelska plötsligt låter som att den hittats på av en sjuåring när den översätts till svenska. The Dragon Reborn, utsedd av the Creator som slåss mot The Dark One vs Draken som slåss mot Den Svarte utsedd av Skaparen.

Übereil
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag vet inte varför terminologi som jag tycker låter helt ok på engelska plötsligt låter som att den hittats på av en sjuåring när den översätts till svenska. The Dragon Reborn, utsedd av the Creator som slåss mot The Dark One vs Draken som slåss mot Den Svarte utsedd av Skaparen.

Übereil
För att nästan alla fantasynamn på personer och ting och platser och händelser låter oerhört löjligt på svenska . The Crimson Dragonlance of the heavens låter inte lika coolt när man säger det på svenska--- himmelens djupröda draklans
 
Top