Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Nja, vi har sett honom slå upp en enorm ekdörr (omänsklig styrka med hjälp av kraften?) och han känner igen drakberget.
Men kommer han förvandlas till en drake den här gågnen?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Men kommer han förvandlas till en drake den här gågnen?
Jag hörde på någon youtube-kanal att Aes Sedaiernas gemensamma viftande påminde om Power Rangers, så det kanske var en for shadowing för morphing-förmågor? 😂
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Nja... Rand är ju än så länge inte uppbyggd alls till att bli draken heller. Vi har väl inte sett ens en antydan till kraften i honom så här långt? Just nu står det ju mellan Nynaeve och Matt.

Man får tänka på att det är mång som ser serien som aldrig läst boken.
Rand är dock uppbyggd som huvudperson rätt klart. Jag har inte läst boken och visste inte vem draken var förrän jag läste det på förra sidan i den här tråden :) men jag har nog inte just tänkt att det är någon annan än han. (Visserligen har jag lite halvspolat mig igenom de senaste avsnitten, så kan ju ha missat någon utveckling)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Nja... Rand är ju än så länge inte uppbyggd alls till att bli draken heller. Vi har väl inte sett ens en antydan till kraften i honom så här långt? Just nu står det ju mellan Nynaeve och Matt.

Man får tänka på att det är mång som ser serien som aldrig läst boken.
Jo så klart. Min invändning är om det [även en kvinna kan vara Draken] ska vara en möjlighet så behöver de ändra betydande delar av världsbygget och då hade jag gärna sett att det hade signalerats genom innehåll i serien. Det hade skapat mer grundläggande spänning kring frågan "vem är Draken" även för de som läst boken utan att det ändrat något för dem som inte läst den.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Jo så klart. Min invändning är om det [även en kvinna kan vara Draken] ska vara en möjlighet så behöver de ändra betydande delar av världsbygget
Vad är det egentligen som skulle behöva ändras som inte redan signalerats? Jag har grunnat på det där och jag kan egentligen inte komma på något särskilt som behöver ändras bara för att draken _kan_ vara kvinna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Kedjan borde bli så här, för mig.
- Draken är världens frälsare men också den som ska förstöra världen i processen. Skälet till det senare att Draken är en man, dömd till galenskap för att han nyttjar den besmittade manliga sidan av kraften (och ironiskt nog skyldig till smittan genom sitt högmod i ett tidigare liv).
- Den rädsla och misdtro Draken (som man) framkallar med anledning av ovan (även hos folk som tror att han är frälsaren och vill att han ska leda kriget mot Den svarte) är en viktig intrigmotor.
- Kan Draken vara en kvinna behöver antingen den intrigmotorn omarbetats till helt andra saker, antagligen olika i olika sammanhang (svårt och jag ser inte serien tagit några steg åt det hållet) eller kläs i en annan dräkt, som att Draken blir galen av andra skäl (enklare men inte heller etablerat av serien).

Men jag köpa att serien ännu inte bundit sig till en version som kräver något specifikt annorlunda just nu, men så fort de säger hur det ligger till i frågan är risken stor att man kan kolla tillbaka på tidigare avsnitt och säga "men i så fall varför...?". Men vi får väl se, som sagt, ror de iland Nyaneve som Drake på ett trovärdigt vis inte mig emot.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Jag antar att skillnaden ligger i vad vi kallar betydande, jag såg det där mest som småsaker som till viss del redan adresserats i serien vad gäller drakens galenskap och potentiell misstro =)
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Senaste avsnittet då.

Edit: SPOILERS FRÅN EPISOD 6 NEDAN

--





Bra:
Tillbaka på fokus på de viktiga karaktärerna. Kerene Sedai och framförallt Stepin i förra avsnittet gillade jag inte alls och det förstörde verkligen min bild av serien av den enkla anledningen att vi har fått förklarat för oss att de måste ta bort massa saker för att det finns begränsat med tid. Men att de då väljer att lägga in sidokaraktärer i någon form av fan-fiction-anda för att betona något viktigt (Aes Sedai & Warder bond), och låta det ta en så stor del av avsnittet att våra huvudrollsinnehavare hamnar i skymundan. Det tycker jag var jättedåligt. Nu är det förvisso högt fokus på Moiraine Sedais förehavanden, men eftersom hennes agens är så intimt förknippat med de faktiska huvudrollerna tycker jag det är OK.

Jag störde mig inte längre på att Vita Tornet såg så tomt ut. Det var verkligen ingen perfekt scenbild och dekorationer men tillräckligt bra för att inte förstöra upplevelsen. Och det är nog här en del tidigare avsnitt har gjort mig negativ. När det vi ser på skärmen ser billigt ut, de beslut som fattas för att göra avsteg från böckerna inte känns motiverade samtidigt som klippning och manus inte riktigt håller, då är det svårt att vara nöjd. Men får de till en av de där punkterna någorlunda bra, lyfter en annan punkt till godkänt så kan man stå ut med att en tredje sak skaver. Bara inte allt skaver samtidigt.

Språkbruket från böckerna är lite där nu. Vi får något "bloody", vi får lite eder på the Oath Rod, vi får några fisktermer från Siuan Sanche -- det är sådana där saker som är så lätta att kasta in som får bokläsare att känna igen sig.

Jag gillade scenerna i the Hall of the Tower. Ett tag var jag nästan övertygad att de hade gjort om Suian Sanches och Moiraines förhållande till raka motsatsen från böckerna innan jag insåg att det var precis så de agerade.

De har knytit ihop trådarna någorlunda hjälpligt. Jag gillar inte, och förstår inte alla avsteg de har gjort, men får acceptera det. I avsnitt fem var det så många tydliga konstiga klipp och genvägar i dialogerna som gjorde att manuskriptet kändes billigt och ogenomtänkt, men i det här avsnittet var det bättre. Till exempel när Moiraine svär på edstaven väljer hon sina ord väldigt noga i typisk Aes Sedai-maner. Kontrastera det med dialog och den motivation vi fick från Valda och Ljusets Söner för sitt beteende och agerande.

Dåligt:
En hel del, men jag väljer att fokusera på det positiva. :)

Eller okej, det jag fortfarande tycker är mest synd är att de valt den här "Vem är Draken"-tagningen. Tyvärr tycker jag det förstör och sänker mer än det hjälper. Det kan vara för att jag vet svaret på gåtan -- men på grund av det beslutet har man tagit bort väldigt mycket från de fem ungdomarna från Tufloden. Allt det de går genom nu blir länkat till den frågeställningen, samtidigt som de alla har egna grejer att förhålla sig till, egna förlopp och utvecklingar som kommer i skymundan.

--

Tips: De har även lyft ut Wheel of Time Origins, korta animerade klipp som beskriver en del setting, bakgrundshistorier och legender. De är faktiskt riktigt bra och i det närmaste helt lojala till böckerna. De här klippen ska tidigare ha legat under "X-ray"-funktionen på olika avsnitt, men jag har aldrig lyckats få det att fungera på Apple TVn.

Amazon Prime-appen lämnar en del övrigt att önska i layout, funktionalitet och smidighet, men äh, vem kan förvänta sig något sånt från ett av världens rikaste företag. ;)
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Efter att jag läste genom det där ser jag att jag hela tiden villkorat det positiva med något negativt, för att jag ska vara någon gnällgubbe. Förlåt :) Jag tyckte faktiskt avsnittet var bra!
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Edit: Fortsatta spoilers för S01E06!

En sak som jag inte kan släppa och måste skriva är hur ingångarna ("Waygates") till Vägarna öppnas. Utan att gå in detaljer så kan -- i böckerna -- vem som helst som vet hur man gör öppna de här portalerna och använda Vägarna. Vägarna skapades som en gåva från manliga Aes Sedaier till Ogierna under the Breaking eftersom Ogiernas Steddingar var öppna för och gav en plats för temporär vila och säkerhet undan vansinnet som annars skulle ta dom om de befann sig utanför och kunde nå urkällan. Men eftersom behovet av att nyttja kraften är som mitt morgonkaffe, klarade kraftanvändarna inte av att stanna där för evigt utan en efter en lämnade de till slut säkerheten när de inte orkade vara avskärmade från magin längre.

Men, alltså -- Vägarna skapades av de här manliga Aes Sedaierna som en gåva till Ogier så att de kunde ta sig från Stedding till Stedding i säkerhet trots att världen runt omkring dom förstördes i The Breaking. De fick en talisman som de kunde använda för att odla de här ingångarna varför det finns sådana utanför varje känd Stedding i hela världen.

I TV-serien öppnar Aes Sedaien portalen med sin magiska kraft -- vilket tar bort hela syftet till Vägarnas existens -- eftersom Ogier inte kan använda dom utan de verkar finnas där för Aes Sedaiernas skull... :(
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Har sett senaste avsnittet. Gillade detta mer än förra! Det känns inte som att de klippt bort en massa här.
Den introducerande scenen från Siuans barndom påminde mig om hur vackra naturlandskap denna serie har! De har verkligen gått the extra mile på den punkten! Och coolt att vi fick en sneak peak på Tears Klippa i bakgrunden 😁 Överlag så gillar jag att så mycket mer fokus läggs på karaktärers uppväxt och familjeförhållanden i serien. Blev faktiskt riktigt drabbad av inledande scenen.

En ändring som gjorts i serien är att Moraine och Siuan har en relation. Vill minnas att de hade det när de var yngre i böckerna men tycker det passar att de har det även i vuxen ålder. Dessutom är Moraines relation den sämsta av alla i böckerna (och med tanke på att gestaltning av relationer inte var Jordans styrka säger det en del) så jag är glad om vi slipper den. Siuan är även riktigt bra gestaltad! Ännu en duktig skådis må jag säga! Allt med Siuan, Moraine och intrigerna i Vita Tornet var riktigt bra!

De verkar ha ändrat på vad Eye of the World är. Men det var så himlans vagt vad det var i böckerna (allt kring det är verkligen sämst i serien, det märktes att Jordan inte hunnit bli varm i kläderna när det skrevs) så jag tycker inte att det är till det sämre. Jag är faktiskt förvånad över att de har med den biten över huvud taget. Däremot blir Eye of the World superviktigt jättesnabbt. De hade kunnat etablera det tidigare. Och tycker att Egwene borde drömt om det, inte Siuan, med tanke på de förmågor hon utvecklar senare.

Gillar alla settings som har med Tar Valon och Vita Tornet att göra! Jag försökte hålla utkik efter det där billiga som andra pratat om, men jag kan verkligen inte se det. Tycker tvärtom att det finns många små spännande detaljer och att det är en ganska unik design på det mesta.

Jag har fortfarande svårt för Loial. Jag hade hoppats att han skulle växa på mig men jag gillar inte hur han ser ut. Det är inte att han inte ser ut som i böckerna men jag tycker inte om designen alls. Tycker synd om den duktiga skådespelaren. Hoppas att de tänker om helt kring hans design till nästa säsong, bryr mig inte om det inte hänger ihop. Överlag känns mycket med Loial fört lite väl mycket till bakgrunden, vi får inte veta något om honom eller hans motivation. Det kanske kommer senare.

Historien med Mat är riktigt intressant! Hoppas att det inte är en fake out att han stannar kvar. Hoppas på att han beger sig tillbaka efter dolken, träffar Padan Fain och att en intressant historia utvecklar sig därefter!
Jag fortsätter gilla den här serien och detta avsnitt var också bra!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Mmm, ska se avsnittet efter jobbet. Men jag håller lite med om Loials kostym. Jag gillar karaktären som han presenteras (i böckerna var han mer osäker och tvekande om allting väll?), men utseendet är inte on par med exempelvis trollockerna vi fick se. Det ser snarare ut som ett väldigt bra försök till cosplay på en budget.

Det är nog lite det som stör mig med vitrockarna också. Jag gillar idéen bakom deras uniformer, med det faktiska utförandet ser ut som någons cosplay som de var tvungna att sätta ihop på en begränsad budget och på begränsad tid. Vilket skär sig när så mycket annat i filmen känns mer i nivå med något man hade kunnat se i Sagan om ringen-filmerna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Men jag håller lite med om Loials kostym. Jag gillar karaktären som han presenteras (i böckerna var han mer osäker och tvekande om allting väll?), men utseendet är inte on par med exempelvis trollockerna vi fick se. Det ser snarare ut som ett väldigt bra försök till cosplay på en budget.
Ja, tyvärr håller jag med. Det ser inte ens ut som en enhetlig look, de har liksom en lösnäsa som de slänger ihop med en random inte särskilt snygg peruk som de slänger ihop med ett par random platåskor. Det finns inget i looken som säger att detta är en mytomspunnen varelse med en egen kultur och en unik syn på världen och livet. Gillar verkligen skådisen och tycker han gör allt man kan begära med vad han blivit tilldelad.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Det är ju och för sig fullt möjligt att det i princip är så som är fallet. Kanske hade de inte med Loial (Eller vitrockarna) från början. Sen insåg det under lite testvisningar och annat att de nog behövde vara med, så blev tvunga att skrapa fram kostymer och göra lite reshoots efter att det mesta av budgeten redan var spenderad på annat XD

Jag hoppas det, för då kan man hoppas på en liten revamp till nästa säsong =)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Det är ju och för sig fullt möjligt att det i princip är så som är fallet. Kanske hade de inte med Loial (Eller vitrockarna) från början. Sen insåg det under lite testvisningar och annat att de nog behövde vara med, så blev tvunga att skrapa fram kostymer och göra lite reshoots efter att det mesta av budgeten redan var spenderad på annat XD
Loial castades rätt tidigt så jag tror inte det. Däremot finns ju möjligheten att de hade problem med att få karaktären att komma till liv, de visste inte hur de skulle göra, sköt på problemet och hittade ingen lösning. Sen när tiden var slut fick de stressa fram en nödlösning?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Just det ja, Liandrin har verkligen vuxit på mig! Jävlar vad duktig skådisen är! Tycker fortfarande inte att hon är lik karaktären från böckerna men ser man henne som en helt egen karaktär är hon awesome! 😁👍
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Tips: De har även lyft ut Wheel of Time Origins, korta animerade klipp som beskriver en del setting, bakgrundshistorier och legender. De är faktiskt riktigt bra och i det närmaste helt lojala till böckerna. De här klippen ska tidigare ha legat under "X-ray"-funktionen på olika avsnitt, men jag har aldrig lyckats få det att fungera på Apple TVn.

Amazon Prime-appen lämnar en del övrigt att önska i layout, funktionalitet och smidighet, men äh, vem kan förvänta sig något sånt från ett av världens rikaste företag. ;)
Tack så jättemycket för tipset!!! Ska kolla in Origins så fort jag får möjlighet 😊
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kom på en sak till som jag stör mig på som fan med serien och det är iofs en minor nitpick men det irriterar mig som fan

The amyrlin Seat , amyrlin tronen . Detta är titeln på aes sedaiernas boss hur jävla svårt kan det vara att kalla henne the amyrlin seatED eller på svenska DEN amyrlin tronADE/krönta. Hon är en person inte en sak hon är inte själv tronen utan den som sitter på tronen .

Det kanske iofs inte är seriens fel utan snarare Jordans men det är en sån småsak som sticker i ögonen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
The amyrlin Seat , amyrlin tronen . Detta är titeln på aes sedaiernas boss hur jävla svårt kan det vara att kalla henne the amyrlin seatED eller på svenska DEN amyrlin tronADE/krönta. Hon är en person inte en sak hon är inte själv tronen utan den som sitter på tronen .
Det är Jordans fel att det heter så och det konstiga och ologiska i namnet diskuteras i det senaste avsnittet 😊
 
Top