Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Måste bara inflika att Glav är lätt det coolaste vapnet, svärd och spjut i ett. BOOM!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Elyas och Uno... jag hade helt glömt bort dem.
Om utseende är något att gå efter så verkar det som att de hittat en najs skådespelare till Uno 😁
Jag är nyfiken på vad de kommer göra med furst Ingtar! Skådespelaren de castat är yngre än hur jag föreställde mig honom, men det bådar för en intressant relation mellan honom och huvudpersonerna då de nu verkar jämngamla 🙂
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Folk har ju ingen aning om vapen och hur de är effektiva och i vilka situationer, så ja, det är lite frustrerande! ;)
Ähhhh du och jag tycker axelskydden är fula och vi ogillar yxorna nån annan tycker att spjut är bättre än svärd en tredje tycker att katanas är sååååååååå mycket bättre och mer sofistikerade än europeiska svärd en fjärde har en åsikt om vilka stygn dom använt i moraines klänning.

Opinions are like assholes everybody's got one 😘.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Sen gillar jag att huvudpersonernas hår ser flottigt och skitigt ut efter att de varit ute i vildmarken.
Jag tycker i stort sett alla frisyrer ser orealtiska ut. De ser ut att ha hårgelé och andra stylingmedel till hands. Inte min grej alls.
Och varför har alla pop-frisyrer? Varför ser vi inte mer ManoWar? Fattar verkligen inte......
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tycker alla hår ser orealtiskt ut. De ser ut att ha hårgelé och andra stylingmedel till hands. Inte min grej alls.
Och varför har alla pop-frisyrer? Varför ser vi inte mer ManoWar? Fattar verkligen inte......
Manowar ? Vill du ha metal fejk vikingar i Conan pälskalsong estetik ?🤣🤣
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Angående diskussionen om spjut som @Beastslayer och @Gamiel och @afUttermark deltar i så tänker jag att det inte är supernödvändigt att en väktare ska ha det "bästa" vapnet. Det finns ju en del "in universe"-förklaringar till varför en väktare skulle kunna tänkas slåss med ett spjut:

Väktaren tillhör ett folk där spjutet har en kulturell signifikans

Väktaren har tappat/glömt/råkat förstöra sitt svärd under tillfångatagandet av Logain och slåss därför med spjut istället

Väktaren har en personlig preferens för spjut

Väktaren har en större talang för spjut än svärd

Och så vidare och så vidare.

För mig personligen så räcker det med att jag tycker att det är kul med olik vapen och spjutet är ett coolt vapen. Men om man tycker att det är jobbigt att folk slåss med spjut så är det ju tur att vi också har böckerna där ingen karaktär skulle få för sig att slåss med spjut eller spjutliknande vapen. Nä, i böckerna är det realism som gäller...

mat.jpg

aiel.jpgseanchan.jpg
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Blir du inte lite trött på dig själv nu?
Jag har pekat ut varför jag tycker spjut var ett dåligt alternativ för en livvakt, aldrig påståt att det är ett dåligt vapen. Men om du ska smörja mig i anskitet med tusen och åter tusen YouTube videos så kan jag ju börja leta efter videos om varför svärd är mer effektiva, för jag är säker på att de finns! Låter det produktivt i ett forum som handlar om att prata om saker för att det är skoj?
Ursäkta, jag skulle ha påpekat att det inte var för att försöka övertala dig, eller något sådant, utan tänkte bara att med tanke på spjutdiskussionen som varit här kunde folk finna den kul/intressant att se. Jag menar, videon i sig är ju inte ens så seriös.


Lan har ju långt hår om än en hipster manbun 🤣
Måste erkänna att jag inte fattar varför hårknut har fått pop-namnet "manbun"
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ursäkta, jag skulle ha påpekat att det inte var för att försöka övertala dig, eller något sådant, utan tänkte bara att med tanke på spjutdiskussionen som varit här kunde folk finna den kul/intressant att se. Jag menar, videon i sig är ju inte ens så seriös.



Måste erkänna att jag inte fattar varför hårknut har fått pop-namnet "manbun"
Hårknuten ser ut som en bulle och om den bärs av en man eller en person som estetiskt ser ut som en man eller identifierar som man då blir det en man bun . Det är så jag uppfattat det .
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Hårknuten ser ut som en bulle och om den bärs av en man eller en person som estetiskt ser ut som en man eller identifierar som man då blir det en man bun . Det är så jag uppfattat det .
Det jag stör mig på är mer att folk måste komma på ett nytt uttryck när hårknut redan finns
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det jag stör mig på är mer att folk måste komma på ett nytt uttryck när hårknut redan finns
Språk är ju inte statiskt , vi kommer på nya ord och uttryckt och tar in låneord ifrån andra kulturer och gör dom till våra egna hela tiden så det tycker jag inte är konstigt .
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Angående diskussionen om spjut som @Beastslayer och @Gamiel och @afUttermark deltar i så tänker jag att det inte är supernödvändigt att en väktare ska ha det "bästa" vapnet. Det finns ju en del "in universe"-förklaringar till varför en väktare skulle kunna tänkas slåss med ett spjut:

Väktaren tillhör ett folk där spjutet har en kulturell signifikans

Väktaren har tappat/glömt/råkat förstöra sitt svärd under tillfångatagandet av Logain och slåss därför med spjut istället

Väktaren har en personlig preferens för spjut

Väktaren har en större talang för spjut än svärd

Och så vidare och så vidare.

För mig personligen så räcker det med att jag tycker att det är kul med olik vapen och spjutet är ett coolt vapen. Men om man tycker att det är jobbigt att folk slåss med spjut så är det ju tur att vi också har böckerna där ingen karaktär skulle få för sig att slåss med spjut eller spjutliknande vapen. Nä, i böckerna är det realism som gäller...

View attachment 7728

View attachment 7729View attachment 7730
:sleep: Jag tycker det fortfarande är lustigt att du tar allt så seriöst, @Franz ;)
Spjut är inget dåligt vapen, men det är dåligt i många förhållanden. Kolla in mina 100%iga faktavideo från YouTube så förstår du varför! ;)
Att vaktar har spjut, sure thing! Jag köper det. Det här är inte ens den saken jag irriterar mig på mest, men som folk tycks tro att jag irriterar mig på mest.
Jag orkar inte dra en lång harang om varför jag tycker det var töntigt med en kille med spjut och en med båge. Förstår man min poäng så förstår man min poäng, om inte, så inte. Det är inte så jävla viktigt egentligen.

Tycker man det är coolt, bra! Tycker man inte det är coolt, bra! Det är nog inte längre man kommer i denna disskusion tror jag :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vafan, dissar du Highlander?!
Jag har alltid känt en viss krypande cringe känsla när jag ser vita västerländska män med katanor .

Tänk dig bara följande scenario culture vulture numbah one Steven Seagal med native american smycken , rysk brytning och japansk kimono och katana . Yeah or nay?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Språk är ju inte statiskt , vi kommer på nya ord och uttryckt och tar in låneord ifrån andra kulturer och gör dom till våra egna hela tiden så det tycker jag inte är konstigt .
På engelska kallas frisyren för bun. Jag skulle tro att orsaken till att folk kallar det för "man bun" när män har den är för att det är en kvinnligt kodad frisyr (i väst, kanske ska sägas) och folk tycker därför att det är lite smålustigt med män med frisyren. Att folk använder det i Svenska är förmodligen för att de har lyssnat på engelsktalande personer som diskuterat fenomenet de lånar med sig ordet därifrån (ungefär som att folk använder begreppet "badass longcoat" även i svenska samtal).

Om jag får drista mig till att spekulera lite så gissar jag att Gamiel stör sig på att folk reagerar på att män har kvinnligt kodade frisyrer snarare än att folk använder engelska lånebegrepp.

Übereil
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
:sleep: Jag tycker det fortfarande är lustigt att du tar allt så seriöst, @Franz ;)
Alltså, kan du på riktigt lägga ner härskarteknikerna? På vilket sätt bidrar såna här dumheter till en trevlig diskussion?

Spjut är inget dåligt vapen, men det är dåligt i många förhållanden. Kolla in mina 100%iga faktavideo från YouTube så förstår du varför! ;)
Att vaktar har spjut, sure thing! Jag köper det. Det här är inte ens den saken jag irriterar mig på mest, men som folk tycks tro att jag irriterar mig på mest.
Jag orkar inte se videosarna tyvärr. Du får gärna förklara hur de säger emot något jag skrev i mitt tidigare inlägg om du känner för det. Fast ska du skriva en massa drygheter om att jag skulle ta saker för seriöst kan du lika gärna låta bli att svara.
 
Top