Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Intressant iakttagelse.
Det verkar som att de flesta som läst böckerna gillar serien, medans det är mer skeptiska toner från de som inte läst böckerna.
Här på wrnu dvs. Eller är min iakttagelse fel?
Jag har läst böckerna många gånger, är lite av en WoT-nörd och jag är inte nöjd, men försöker uttrycka mig någorlunda pedagogiskt och konstruktivt i diskussioner :)

Jag orkar inte såga precis allt utan jag får leva med att det blev som det blev och att Rafe och serieskaparna tagit sig sådana friheter till källmaterialet att jag inte känner igen mig, och där jag känner igen mig frågar jag mig varför man gjorde en sån ändring, la till den där scenen eller ändrade den där karaktären så det blev sämre?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fast det är ju skoj att få se en bokserie man tycker riktigt mycket om få komma till liv på vita duken.
Jag satt som i trans när jag såg LOTR, trots att de ändrat på mängder av saker från böckerna. Och det finns ju säkerligen mänger av saker jag borde störa mig på där men som jag inte alls stör mig på. Ogillar dock Gimlis enormt feta dubbelyxa då hans tidigare yxor faller mig mer i smaken, men det är inget som stör mig.

Wheel of Time har jag ingen relation till alls då jag enbart sett böckerna, men aldrig ens öppnat någon av dem.
Så jag tänker att just därför nitpickar jag den istället för att min uppmärksamhet fångas upp av andra ting såsom karaktärernas personlighet med mera.
Jag tänker såhär att hos fansen så finns det oftast en redan etablerad föreställning om hur saker och ting skall vara som dom fått ifrån böckerna och när sedan saker i tv-serien går stick i stäv med detta så blir blir dom upprörda .

Tex du har ju troligtvis en ganska tydlig bild utifrån Tolkiens beskrivning om hur Bilbo ser ut om sedan bilbo i filmatiseringen är en 2m muskelknutte eller om Legolas plötsligt kom i samurairustning så skulle du troligtvis få nördrage.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
I början av 2000-talet kom det en massa videos på youtube där folk nitpickade på filmer och serier, Cinema Snob, Nostalgic Critc och allt vad de hette. Tyckte inte det var så jättelajbans ens då, och förstod som sagt inte grejen med Tolkienpuristerna som sågade Lord of the Rings på grund av detaljer heller. Om jag stör mig på detaljer i en serie stänger jag hellre av.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Tex du har ju troligtvis en ganska tydlig bild utifrån Tolkiens beskrivning om hur Bilbo ser ut om sedan bilbo i filmatiseringen är en 2m muskelknutte eller om Legolas plötsligt kom i samurairustning så skulle du troligtvis få nördrage.
Lord of the Rings-filmerna fick faktiskt en hel del skit för att folk tyckte att karaktärerna såg helt fel ut. Tyckte folk överdrev den kritiken med och ser inte alls samma kritik nu år senare när alla hunnit ta ett par djupa andetag.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,897
Location
The Culture
Lord of the Rings-filmerna fick faktiskt en hel del skit för att folk tyckte att karaktärerna såg helt fel ut. Tyckte folk överdrev den kritiken med och ser inte alls samma kritik nu år senare när alla hunnit ta ett par djupa andetag.
Vilka karaktärer var det de tyckte såg fel ut? Jag tyckte att det mesta i filmerna såg ut ungefär som jag hade tänkt mig, eller i alla fall tillräckligt nära. Det enda jag inte gillade utseendet på var trollen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Vilka karaktärer var det de tyckte såg fel ut? Jag tyckte att det mesta i filmerna såg ut ungefär som jag hade tänkt mig, eller i alla fall tillräckligt nära. Det enda jag inte gillade utseendet på var trollen.
Frodo var för ung, Aragorn var för skitig, Legolas var för blond (vissa Tolkiensfans menar att han ska vara brunhårig), Galadriel var inte tillräckligt vacker, Elrond hade för högt hårfäste, Theoden var för ung. Mouth of Sauron såg för omänsklig ut. Kommer inte ihåg fler såhär på rak arm.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,110
Location
Stockholm
Det finns ett Sverox Fantastiska Fakta skämt som skulle vara väldigt passande nu, men tyvärr fanns det tillgängligt på Rävspels numera nerlagda hemsida :(
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Minns även klasskompisar i gymnasiet som var skitförbannade på Daniel Radcliffe som Harry Potter då hans hår inte var tillräckligt rufsigt.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
I början av 2000-talet kom det en massa videos på youtube där folk nitpickade på filmer och serier, Cinema Snob, Nostalgic Critc och allt vad de hette. Tyckte inte det var så jättelajbans ens då, och förstod som sagt inte grejen med Tolkienpuristerna som sågade Lord of the Rings på grund av detaljer heller. Om jag stör mig på detaljer i en serie stänger jag hellre av.
Ja, för att det är skoj att leta detaljer och klaga lite, men jag är ytterst tveksam till att någon här stör sig så till den grad att de sitter och sliter sitt hår eller skriker och vrålar som en stucken gris för att de är så upprörda.
Det är skoj att diskutera saker helt enkelt., det är ju därför vi hänger här! :)
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
men jag är ytterst tveksam till att någon stör sig så till den grad att de sitter och sliter sitt hår eller skriker och vrålar om en stucken gris för att de är så upprörda.
*bortagen länk till arg gubbe som skrek och slet sitt hår, men tydligen sen fortsatte till att ge uttryck till åsikter jag inte vill länka till*
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,897
Location
The Culture
Frodo var för ung, Aragorn var för skitig, Legolas var för blond (vissa Tolkiensfans menar att han ska vara brunhårig), Galadriel var inte tillräckligt vacker, Elrond hade för högt hårfäste, Theoden var för ung. Mouth of Sauron såg för omänsklig ut. Kommer inte ihåg fler såhär på rak arm.
Jag är glad att jag missade den där kritiken!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Frodo var för ung, Aragorn var för skitig, Legolas var för blond (vissa Tolkiensfans menar att han ska vara brunhårig), Galadriel var inte tillräckligt vacker, Elrond hade för högt hårfäste, Theoden var för ung. Mouth of Sauron såg för omänsklig ut. Kommer inte ihåg fler såhär på rak arm.
Det styrker ju mitt tidigare påstående att när saker inte lever upp tills folks sedan innan etablerade förväntningar så blir dom sura och gud skall veta att nördar kan rage:a över dom minsta skitsaker 🤣 (jag själv inkluderad)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Off topic men såg en intervju med Gal Gadot som spelar Wonder woman om det var på Jimmy Kimmel eller Jimmy Fallons tv-show där hon berätta att fansen rage:ade över att hennes bröst var för små i jämförelse med hur Wonder woman framställts i serietidningar.

Så att fans hänger upp sig på dom mest bisarra och triviala saker är uppenbart.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,110
Location
Stockholm
Off topic men såg en intervju med Gal Gadot som spelar Wonder woman om det var på Jimmy Kimmel eller Jimmy Fallons tv-show där hon berätta att fansen rage:ade över att hennes bröst var för små i jämförelse med hur Wonder woman framställts i serietidningar.
Alltså... bara stön.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Jag är ju allmänt ganska kritisk till bokserien men när det kommer till tv-versionen föredrar jag att än så länge försöka se till det positiva - även om det alltid går och kan vara roligt att diskutera enskilda val. (Som jag sagt tidigare kommer seriens riktigt stora utmaningar antagligen i säsong 3/4 beroende källmaterialets svagheter.)

På samma vis går det att resonera kring Peter Jacksons LotR-filmer - där jag djupt kan ogilla vissa dramaturgiska val som går på tvärs med bokens teman - och ändå tycka att de som helhet är bra.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Alltså... bara stön.
Det var exakt min reaktion också men det illustrerar att folk inom en fandom hänger upp sig på den mest triviala skit så som gal gadots bröst eller om Rands tröja har en nyans av vintergrå eller höstbrun för i boken var den vintergrå (endast exempel vet inte vad för färg den har i boken ) eller om Lan är brun eller svart hårig eller om moraines klänning är lavendelblå eller mindnattsblå osv osv osv .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Är inte det samma snöre som uttryckt minst sagt tveksamma åsikter, både vad gäller historisk korrekthet och värderingar i allmänhet? (Vill minnas att antingen han tyckte att det skulle vara en bra idé att begå självmord om man är gay, eller att hans kompis sa det och han garvade i medhåll).
 
Top