Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 6

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
NilsH said:
solvebring said:
Vill bara upplysa om att jag har grymt mycket med mina studier just nu, plus rollspelsförberedelser. Så om jag är off nu på sluttampen så beror det på att jag helt enkelt inte har så mycket tid över. Sorry.
Gött att du inledde rundan med att anklaga de som inaktiva :gremwink:
Haha! :gremgrin: Så sant...
Nåväl, jag har varit jävligt aktiv hittills och meddelar iaf varför jag möjligen uteblir rätt så mycket just nu.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Det är nr 3 som stämmer. Jag var viktig för vår sheriff (som troligen dog för flera rundor sedan), men hade också som passiv förmåga kunskap om att minst 50% av alla assistenter är stadsbor.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Jag har väl fel som vanligt, men anledningen till att jag litar på Tripp_trap är:

1. Minst 50% av assistenterna är stadsbor, enligt både Vimes och Basse.
2. Vi vet bara om 4 assistenter; Zebulon, Vimes, Basse och Tripp. Hälften av dessa var banditer.
3. Av dem vi inte vet assistentstatus på var en troligen Sheriff och alltså inte assistent.

Det ska alltså ganska mycket till om Tripp ska vara skurk.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Röstsammanställning runda 6

NilsH said:
krank said:
Jag lägger en röst nu, för det är värdelöst att vänta och vara försiktig:

Röst: Vicotnik.

Han har varit varulv med mig (om nu skurkarna använder mina tekniker) och jag tycker mig märka skillnader från tidigare vändor (bl.a har jag inget minne av att han varit riktigt lika petimeter vad gäller språket. Jag kan ha fel dock, har inte tid att dubbelkolla)
Jag är med dig och Tripp_Trapp i att Vicotnik finns på skumlistan- men av en annan anledning. Jag tycker hans skiftningar i aktivitet är konstig, hur drivande han var i början, och sen bara försvann.

Språket känns lite konstigare att dreva för- han hade ju trots allt rätt när han poängterade Zebulons språkfel- för visst var det han som upptäckte det?

Sen har du en stor poäng, Krank i att det mycket väl kan vara så att han är bandit och upprepar ert gamla Dream Team mönster- och att det är därför vi har svårt att läsa mönster i röstningen.
Anledningen till min inaktivitet beror till stor del på två saker.

1. Jobbet, normalt sett kan jag köra från jobbet men i och med att vi håller på att driftsätta office 2007 på jobbet så har jag upp över örona med arbete på dagarna.

2. Jag pluggar även på kvällstid vilket gör att jag är hemma väldigt sent.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Banarok said:
jag fick veta av feu att min kraft kunde hitta "lagens väktare" eftersom jag brukar dricka lite mycket och ofta hamnar brukar bråka med dem så känner jag igen dem.
Hm, det var ju ganska specifikt fluff runt en förmåga. Kan någon annan med aktiv förmåga bekräfta att det är så här förmågorna är beskrivna?

sen fick jag det förtydligat, att jag kan sia efter yrken som är förknippade med "lagens väktare" och att det inte har något att göra med ifall de är bandit eller inte.
Men du har inte fått veta någonting alls om vad "lagens väktare" skulle innebära?
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Brynolf said:
Banarok said:
jag fick veta av feu att min kraft kunde hitta "lagens väktare" eftersom jag brukar dricka lite mycket och ofta hamnar brukar bråka med dem så känner jag igen dem.
Hm, det var ju ganska specifikt fluff runt en förmåga. Kan någon annan med aktiv förmåga bekräfta att det är så här förmågorna är beskrivna?

sen fick jag det förtydligat, att jag kan sia efter yrken som är förknippade med "lagens väktare" och att det inte har något att göra med ifall de är bandit eller inte.
Men du har inte fått veta någonting alls om vad "lagens väktare" skulle innebära?
nä ingen ting och det stör mig något enormt, jag antar att sherifen var siare men det kan jag inte veta säkert, i så fall skulle min förmåga i alla fall ha lite grund och inte bara vara fluffig vars enda funktion är att säga alla är lika grå.

de som kunde ha varit sheriff är
lukas som försvann efter runda 1
måns som vart gafflad efter runda 1
poseur som blev hängd efter runda 1
eller craygh som blev hängd runda 2

dvs vem som en var sheriffen så åkte han tidigt som tripp trap sa tidigare. den enda som faktiskt skulle hunnit sia någon är craygh och vi röstade ut honom eftersom han inte sa något alls runda 2.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Lite observationer kring Vimesdrevet

Min teori om att varulvarna offrade Vimes för att rädda Persson stämde ju uppenbarligen inte.

Jag har kikat igenom runda 3 och Vimes-historien lite närmare. Först var det ett ruggigt tåg mot Basse, men när han börjat komma med smartheter gick det snabbt över till Vimes. Som mest hade Vimes 11 röster.

Sedan började folk hoppa av. Vicotnik, Dum Panda och NilsH börjar rösta på Persson i stället (Dum Pandas "men jösses"-motivering känns väldigt konstlad).

Andersson (bekräftad snäll) hoppar till Zebulon, och slutligen hoppar även jag till Persson.

Man kan ju tycka att massavhoppet till Persson är suspekt, men å andra sidan har vi Zeb & Vimes, två bekräftade varulvar som röstade på annat håll. Frågan är ju hur samspelta varulvarna egentligen är... Kan Pandan, Vicotnik och NilsH (ja och jag då, rent teoretiskt) börjat försöka rädda Vimes men övriga varulvar avbrutit operationen pga hur suspekt det skulle se ut?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Lite observationer kring Vimesdrevet

För övrigt är Basenanjis analys av Zebulon, Vimes, Krank, Dum Panda och Vicotnik rätt intessant. Dessutom körde ju Vimes mot slutet en liten fint med att rösta på Zebulon, men samtidigt uttryckte han misstankar mot bland andra Krank. Är det ett mönster Vimes körde? Att låtsas som att Zeb och Krank inte var på hans sida?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Lite observationer kring Vimesdrevet

Brynolf said:
Frågan är ju hur samspelta varulvarna egentligen är...
Påminnelse: Det här är ytterligare en av "mina". Varulvar ska enligt mina taktiker inte prata med varandra mer än absolut nödvändigt. Det gör det svårare att upptäcka samspelthet och mönster.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Lite observationer kring Vimesdrevet

Brynolf said:
Är det ett mönster Vimes körde? Att låtsas som att Zeb och Krank inte var på hans sida?
Zeb, men inte jag. Och det säger jag inte bara för att jag är jag, utan eftersom det vore stenkorkat att vara konsekvent i att bara peka ut varulvskamrater på det viset. Mycket bättre att ta en av varje.

Som varulv, om jag ska lägga ett antal misstankar, så blandar jag generellt varulvar och bybor i vilka jag skriver mina fejkade misstankar om.


Det man behöver komma ihåg som varulv tycker jag är: det är stenkorkat att lämna mönster. Det är min största, första och viktigaste regel och riktlinje när jag spelar varulv. Allt annat är medel för att nå ett mål.


Min röst ligger kvar. Jag kanske är lite uppblåst här, alternativt paranoid, men jag tycker att jag luktar mig till mina egna tekniker. Och det känns läskigt. Ballt, men läskigt.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: Lite observationer kring Vimesdrevet

jag har haft en dålig magkänsla om vicotnik länge men inte mycket till bevis, så jag tar och lutar mig mot krank och hoppas att hans intution är bättre än min.

Röst:Vicotnik

borde ha lite tid att ändra rösten imorgon men kommer vara uptagen de mesta av dagen kommer nog inte hem förren runt 20:00
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Lite observationer kring Vimesdrevet

krank said:
Min röst ligger kvar. Jag kanske är lite uppblåst här, alternativt paranoid, men jag tycker att jag luktar mig till mina egna tekniker. Och det känns läskigt. Ballt, men läskigt.
Så om jag fattar det rätt så för att du luktar dina egna tekniker så är det allså jag som kör med dem? Vore det då inte väldigt dumt av mig att låta dig vara kvar i spelet så du skulle kunna identifiera dem?
Att du sen lägger din röst på mig utan större motivering än:

krank said:
Han har varit varulv med mig (om nu skurkarna använder mina tekniker) och jag tycker mig märka skillnader från tidigare vändor (bl.a har jag inget minne av att han varit riktigt lika petimeter vad gäller språket. Jag kan ha fel dock, har inte tid att dubbelkolla)
Utöver att jag tydligen är mer språkfarsist denna runda än tidigare, vad är det förutom att jag inte gör listor längre som du märker? Vore trevligt ifall du kunde motivera din röst på mig med annat än din magkänsla säger så. Samt att du tycker dig lukta dina egna taktiker.
Det känns som du just nu försöker få dina varulvstekniker att bli förknippade med andra (i detta fall mig).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Lite observationer kring Vimesdrevet

Vicotnik said:
Vore trevligt ifall du kunde motivera din röst på mig med annat än din magkänsla säger så.
Sorry, det kan jag inte. Varför? Eftersom varulvarna som jag ser det varit oerhört kompetenta det här spelet. Eller så är det jag som är helt inkompetent. Jag ser inga mönster.

Att då ha en röst ute är alltid bättre än att inte ha det, även om det "bara är magkänsla".

Sedan hjälper det inte att jag vet att du är hemskt duktig just som varulvsspelare, samt att du och resten av vår spelgrupp är bland de jag pratat mest och mest detaljerat med om mina tekniker.

är det vattentätt? Nä, det sjunker som en sten. men jag har hittills inte sett något bättre alternativ; vill du att jag flyttar min röst - för ett övertygande resonemang kring någon annan, då.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Lite observationer kring Vimesdrevet

krank said:
Sedan hjälper det inte att jag vet att du är hemskt duktig just som varulvsspelare
Detta gäller även för dig. Men nu är inte lägge för att klappa varandra om ryggarna och berömma varandra utan att jaga ner resterande banditer.

krank said:
vill du att jag flyttar min röst - för ett övertygande resonemang kring någon annan, då.
Så efter att ha postat följande:

krank said:
Vicotnik said:
Vore trevligt ifall du kunde motivera din röst på mig med annat än din magkänsla säger så.
Sorry, det kan jag inte. Varför? Eftersom varulvarna som jag ser det varit oerhört kompetenta det här spelet. Eller så är det jag som är helt inkompetent.
Så vill du att jag ska föra ett övertygande resonemang kring någon annan spelare när du själv inte kan det? Jag kommer troligvis inte hinna det före 17:30 i dag i och med jobbet, men från 17:30 i dag så är jag hemma och ska nog inte ha några problem med att återkomma med den analys du begär från mig.
Att du själv inte kan motivera din röst på mig med mer än med magkänsla gör mig dock mer misstänksam mot dig. Då det vanligt att varulvar har svårt att motivera sina röster på andra då de vet vilka som är skyldiga och oskyldiga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Lite observationer kring Vimesdrevet

Vicotnik said:
Att du själv inte kan motivera din röst på mig med mer än med magkänsla gör mig dock mer misstänksam mot dig. Då det vanligt att varulvar har svårt att motivera sina röster på andra då de vet vilka som är skyldiga och oskyldiga.
Så... Förklara för mig igen, varför är det mer OK för dig att inte kunna rösta motiverat än det är för mig?

Jag har inga bevis, bara indicier. Det är inte bara magkänsla; jag har påvisat vad jag uppfattar som ändrat beteende och en misstanke om att du, som känner mig och kan mina tekniker, är mer sannolik än... säg, dum panda till exempel, att begagna dig av dem. Jag har kollat på de som är kvar, jag har kollat på den lilla, lilla mängd mönster och misstankar jag samlat på mig, och gjort en bedömning att du är något mer sannolik än de flesta andra just nu.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Lite observationer kring Vimesdrevet

Så... Förklara för mig igen, varför är det mer OK för dig att inte kunna rösta motiverat än det är för mig?
Det är inget jag har sagt och om jag nu mot förmodan skulle ha gjort det skulle du kunna peka ut vart jag har sagt det i så fall?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Lite observationer kring Vimesdrevet

Vicotnik said:
Det är inget jag har sagt och om jag nu mot förmodan skulle ha gjort det skulle du kunna peka ut vart jag har sagt det i så fall?

Det är lustigt med dubbla standarder, tycker jag. Så jag har offrat några minuter på att leta rätt på varför din nuvarande röst ligger som den gör.

I denna rundan har du överhuvudtaget inte motiverat din röst på Dum Panda.

I förra rundan, runda 5, skriver du:

Min röst lägger jag på Dum Panda då han så frenetiskt förra runda försökte skydda Vimes och smutskasta Basenanji.
Men i runda 4, som du refererar till, hittar jag varken vimesskydd eller Basenanjismutskast.

I runda 3, däremot, har Dum Panda [inlägg=704635]skrivit att basenanjis teorier är bra[/inlägg].

Man måste alltså gå FYRA rundor tillbaks, till runda 1 och 2, för att hitta det du refererar till. Om du inte ser andra inlägg än vad jag gör.

Du har alltså låtit din röst ligga kvar på Dum Panda pga saker han skrev i runda 1-2. Vet du vad det kallas? Ett mönster. Och inte ett som är så jäkla smickrande för dig. Du försöker ge intryck av att vara aktiv, men i själva verket har du inte tillfört röstningarna något på 3-4 rundor.


Peka på vad Dum Panda gjort EFTER runda 1-2 som är misstänkt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Lite observationer kring Vimesdrevet

Jag återkommer efter 17:30 då jag har kommit hem från jobbet med varför och vart mina misstankar ligger.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Såhär ser läget ut nu:

Dum Panda 4 (Vicotnic, Solvebring, NilsH, Brynolf)
Vicotnic 3 (tripp_trap, Krank, Banarok)
Banarok 1 (Lindenius)

Ej röstat: Dum Panda

Jag skulle hemskt gärna se att vi inte väntar tills 17.30 ikväll (då Vicotnik kommer tillbaka) med att diskutera vidare. Själv känner jag mig grymt osäker på min anklagelse på Dum Panda och jag skulle behöva höra mer hur ni tänker kring Vicotnik.

jag blir också lite förvånad över att du Krank drev mot Brynolf, slutade utan någon anledning och sen röstar på Vicotnik, men säger att du inte har nästan något alls att gå på förutom magkänsla- samtidigt som argumenten mot Brynolf inte handlade om magkänsla.

Den enda person jag har saker att ta på är egentligen Banarok
* Han röstar inte för att han försov sig- samma runda som Zebulon kamikazar ihjäl sig
* Hans förmåga att se vem som är vice-sheriff kommer fram i samma runda som alla andra kan se just det och känns inte som en fluff-förmåga men tycks helt meningslös
* Fluffet kring hans förmåga känns lite väl utvecklad... super och har då koll på sherifferna???

Jag väntar också på Banaroks koll om snömos:
(skriver till BRynolf)

eftersom jag har upptäckt speciellt beteende hos honom. Ska kolla upp det i kväll. Stay tuned.

//erik. kolla upp = försöka utröna om det är genomgående hos honom samt om det är ett skumt beteende eller bara en spelstil.

Och det har vi inte heller sett röken av.

Så frågan är nu om jag ska
* lita på Kranks intuition som Banarok säger sig göra (vet någon ngt mer än de säger...?)
* fortsätta anklaga Dum Panda trots att inget nytt framkommit
* lägga en röst på Banarok där min magkänsla säger grön men det finns faktiskt saker att ta på.

Jag återkommer- men skulle som sagt gärna höra mer om Vicotnik-spåret.

/ Nils- som hoppas att detta inte var för mkt snömos...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
NilsH said:
samtidigt som argumenten mot Brynolf inte handlade om magkänsla.
Jag tycker att jag har sett mycket lite konkret mot Brynolf, och tycker inte att han känns så värst sannolik just nu.

Det jag höll med om var Perssons analys om Brynolfs pratmönster. Men sedan visade det sig att pratmönstret var en smula överdrivet, samt att Persson själv hade ungefär samma mönster... Så nä, det handlade inte om magkänsla mot Brynolf, men jag tycker att det är mest... nästan ingenting. Det finns ett eventuellt, svagt mönster som nästan lika gärna kan vara slumpen. Framför allt om just pratmönstret verkligen är det enda vi har att gå på.

Brynolf är inte grönad på långa vägar, men jag förlitade mig mycket på vad andra skrev när jag röstade på honom, snarare än egna analyser. Det kändes vettigt då.

Jag tycker heller inte att jag "bytt till vicotnik". I förra rundan röstade jag på Brynolf. i den här röstar jag på Vico. Det är typ bara Vicotnik som tycker att man ska komma undan med att rösta precis som man gjorde förra rundan utan vidare förklaringar.
 
Top