Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 3

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Vimes Verkar Virrig?

Nu tycker nog en del att jag inte har så mycket att gå på när det gäller Vimes, men:

I inlägg #703712 skriver Vimes följande:

Vimes said:
Jag är sugen på att haka på Perssons drev mot Solvebring, lite för att Persson är så skönt hurtig i sina formuleringar. Men ärligt talat är Solve en av de jag tycker verkar grönast (detta sägs alltså i början av andra rundan och betyder typ ingenting, mind you).

Jag ska under morgondagen återkomma med någon form av djupare analys av både Solvebring och Persson, som båda skrivit en del, men inte varit uppe för så mycket diskussion.

Tills vidare röstar jag på bartendern Dum panda - börja skriv, annars jävlar.

Röst: Dum panda
Jag kan inte riktigt förstå varför han är så aggressiv mot BARTENDERN om nu Vimes är SERVITRIS? Jag menar, varför skulle Vimes rösta på den person som Vimes assisterar? Och rösten på dum Panda hänger kvar ett rätt bra tag.

Det där är skumt.

Jag tror att Vimes är varulv och att det finns vissa ASSISTENTER som är varulvar och vissa som är Stadsbor.

(Ja, eller det har ju faktiskt både jag och Vimes bekräftat – minst 50% av assistenterna är stadsbor...vilket innebär att någon/några assistenter är varulv/ar)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: ASSISTENTLIGAN [RÖST]

Vimeståget verkar vara i full gång, men jag skulle nog nu när jag tänker efter vilja sätta lite press på nån av de mer inaktiva... Fast det kan man ju inte skriva nu när Basenanji sagt att skurkarna kommer att föreslå utröstning av dem =)


Nåja, Vimeståget får det bli, tills imorgon iaf. Då har jag - kanske - mer tid till ordentliga analyser.

Röst: Vimes.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Re: Vimes Verkar Virrig?

FÖRTYDLIGANDE:

När Vimes skrev sådär så hade Feu alltså gått ut med att Dum Panda var BARTENDER.

Det var alltså bekräftat från högsta ort. Vimes borde ha varit cool med det och i stället försökt få igång Dum Panda (så som jag har försök få solvebring att hajja att jag är hans assistent).

Men att rösta på honom? Nej, det är att gå för långt.

Vimes verkar definitivt vara lurvig med svans...
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Repetition: Brukar varulvar ha förmågor?

Andersson said:
Andersson said:
Dum Panda said:
Det här med yrken tycker jag vi ska fortsätta på.
Jag kan köpa att varulvar också kan ha yrken, men jag tror inte de isåfall har förmågor, vad skulle de ha dem till? Desto mer yrken och förmågor vi får reda desto lättare är att se om någon ljuger... T.ex. som med Vimes och Basenanji. Nu tycker jag inte all out outning är att föredra heller men hade inte skadat att få veta lite mer om de som vi inte har någon info på alls...

Hur skulle det vara att avslöja om man har passiv eller aktiv förmåga? Eller är det för stort?
Jag tror inte att man ska avslöja passiva eller aktiva förmågor. Det tvingar siaren och väktaren att ljuga för att inte utsätta sig för banditattacker, och då riskerar de viktiga powerrollerna att istället bli utröstade om någon kommer på dem med att ljuga.

Jag är mycket stark i tron om att en majoritet av spelarna har någon form av förmåga. Men jag har däremot ingen aning om banditerna har förmågor. Ska man tolka Den Store Vite Hövdingens startinlägg Runda 1 som att även förmågorna slumpas ut på spelarna? Hur brukar han göra?
Feuflux said:
8. Alla roller, etc, är slumpade med http://www.random.org helt utan hänsyn till erfarenhet, vem som känner vem eller vad för roll ni hade förra omgången.
Kan någon av er som spelat varulv i Feus forumspel svara på frågan om banditer brukar ha förmågor? Lindenius och krank vet jag varit skurkar, men det fanns väl fler som gått den breda vägen?
Med risk för att detta redan har svarats på. Jag har varit skurk tidigare och då har även skurkarna haft en förmåga. Anledningen till att även skurkarna får förmågor är för att hindra mass outning.

Ber för övrigt om ursäkt för mitt extremt låga deltagande vilket beror på att jag varit och spelat brädspel med bland annat krank under både fredagen och lördagen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Repetition: Brukar varulvar ha förmågor?

Vicotnik said:
Med risk för att detta redan har svarats på. Jag har varit skurk tidigare och då har även skurkarna haft en förmåga. Anledningen till att även skurkarna får förmågor är för att hindra mass outning.
Bekräftat. Den enda gången jag varit skurk och inte haft en "riktig" roll att visa utåt var Gotham, där jag var Jokern och utrustades med en så osannolikt obskyr täckmantel att den liksom inte gick att använda till nånting. iI Feus spel brukar 1) alla ha förmågor och 2) alla ha en "roll" (i det här fallet, yrke) som inte nödvändigtvis är kopplat till vilken gruppering man tillhör.

(Jag tror t.ex inte att skurkarna enbart har roller som "bankrånare" eller "hästtjuv").


En sak kan jag säga. Jag är nästan helt säker på att det finns förmågor i spelet som när de används orsakar trubbel för oss bybor. Om nån känner sig säker på vem som skulle kunna ha en sådan förmåga så får man gärna berätta det för mig =)


Vicotnik said:
Ber för övrigt om ursäkt för mitt extremt låga deltagande vilket beror på att jag varit och spelat brädspel med bland annat krank under både fredagen och lördagen.
Kan också bekräftas =)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Repetition: Brukar varulvar ha förmågor?

Har nu hunnit läsa i fatt inläggen men är för trött i huvudet och borde egentligen gå och lägga mig nu.

Hur som helst så lägger jag ner min röst för tillfället.

Röst: Ingen

//Vicotnik som nu ska jag sova... Zzzz...
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Re: Repetition: Brukar varulvar ha förmågor?

Sorry att jag varit inaktiv, skulle skrivit att jag var på turnering hela dagen (lördagen) och att jag inte skulle vara aktiv, men försov mig såklart och fick stressa sönder mig, så glömde.

Ja, jag är ju Bartender och är INTE assistent, och ja servitrisen har med mig att göra iaf.

Jag är sjukt trött just nu, skulle egentligen sova men hade dåligt samvete så var tvungen att logga in och kolla läget. Misstänker att antingen basse eller vimes är varis (lutar åt vimes) men måste läsa igenom inläggen igen när jag är piggare. Ska sova nu och återkommer imorgon!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
SÖNDAGSANALYS 1:1

Nu kommer jag posta tre poster:

Ett där jag rapporterar antal inlägg
Ett där jag redovisar hur folk har röstat
Och slutligen ett där jag redovisar vilken sorts teori jag kommer gå efter i analysen av de tre första rundorna

---

Så här många inlägg har postats till idag söndag 7/11 08.00:

ANDERSSON 6
BANAROK 0
BASENANJI 30
BRYNOLF 7
DUM PANDA 3
HELLZON 11
KRANK 7
LINDENIUS 7
NILSH 5
PERSSON 1
SOLVEBRING 8
TRIPP_TRAPP 3
VICOTNIK 7
VIMES 7
ZEBULON 4

Om vi presenterar den där informationen med minst antal inlägg först, får listan följande utseende:

BANAROK 0
PERSSON 1
DUM PANDA 3
TRIPP_TRAP 3
ZEBULON 4
NILSH 5
ANDERSSON 6
BRYNOLF 7
KRANK 7
LINDENIUS 7
VICOTNIK 7
VIMES 7
SOLVEBRING 8
HELLZON 11
BASENANJI 30
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Re: SÖNDAGSANALYS 1:2

Hur har folk röstat?

Jag presenterar två skisser:

– en där jag bara rätt upp och ner visar hur folk har röstat

– och en där jag visar när i tid rösterna kom

Anledningen till att jag gör så är för att jag vill visa hur dynamiken runt runda tre har sett ut. Man kan grovt sett säga att den har handlat om mig och mitt outande av relationen mellan en assistent och den som assistenten assisterar. Hur påverkade detta rösterna?

Jag har dessutom rödmarkerat de som inte har röstat. Att låta bli att rösta är jättedumt för byn och ger motsatsen till information. SKÄRPNING!

ANDERSSON- ej röstat
BANAROK- ej röstat
BASENANJI- krank-Brynolf-Vimes
BRYNOLF-Basenanji
DUM PANDA-ej röstat
HELLZON-Basenanji-Vimes
KRANK-Basenanji-Vimes
LINDENIUS-Basenanji-Vimes
NILSH-Persson-Brynolf
PERSSON-ej röstat
SOLVEBRING-Basenanji-Ingen-Vimes
TRIPP_TRAP-Basenanji-Vimes
VICOTNIK-Basnanji-Ingen
VIMES-Basenanji
ZEBULON-Basenanji

Okej, NÄR röstade man då på en viss person?

Under torsdagen (4/11)

Vimes->Basenanji
tripp_trap->Basenanji

Under fredagen (5/11)

krank-> Basenanji
NilsH->Persson
solvebring->Basenanji
Brynolf->Basenanji
Basenanji->krank
Vicotnik->Basenanji
Zebulon->Basenanji

Under lördagen (6/11) [Det är under lördagen jag outar min relation till solve]

Hellzon-> Basenanji->Vimes
tripp_trap->Vimes
Lindenius->Basenanji->Vimes
NilsH->Brynolf
solvebring->Ingen->Vimes
krank->Vimes
Basenanji->Brynolf->Vimes
Vicotnik->Ingen
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Svar till Vimes

Hellzon said:
Basenanji said:
Min roll som sjuksyster gör så att solvebring, som är DOKTOR kan göra sin grej. Sorry, solvebring, du ryker nog nu, men vafan det har gått en hel dag utan att någon har hintat att de har förstått det här sambandet. :gremsuck: Jag vet inte vad DOKTORN kan göra, men det viktiga är att den här relationen förmodligen finns mellan alla assistenter och den de assisterar – såvida man inte har en mindre, oviktig roll alt. är varulv!
Shiiiiiiit. Det här ändrar en del. Basse kan inte ha tagit det här ur luften, för solvebring skulle ju kunna avslöja den lögnen direkt isåfall. Det lyfter ju båda spelarna från misstankar - om inte doktorn har en bandit till sjuksyster, vilket framstår som ganska bisarrt. Det är knappast så att båda är banditer och hittat på detta heller, för som Basse säger borde fler spelare ha liknande förhållanden.

Röst: Vimes

...för jag vet tusan inte bättre nu.
Jag har också svårt att tro att sjuksystern eller doktorn skulle vara banditer. Det verkar inte rimligt enligt mig.
Där emot så håller jag med om att det verkar konstigt att vilja rösta ut den person man är assistent till, vilket Vimes velat göra med sin röst på DP. Så även jag hoppar på mot drevet mot Vimes.

Röst: Vimes

Sen vill jag bara skickan en spark i baken till Banarok som inte har skrivit något alls den här rundan. Vi har inte råda att rösta bort personer bara för de inte kan ta sig tiden att skriva ett inlägg.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Svar till Vimes

Vicotnik said:
Sen vill jag bara skickan en spark i baken till Banarok som inte har skrivit något alls den här rundan. Vi har inte råda att rösta bort personer bara för de inte kan ta sig tiden att skriva ett inlägg.
Jag håller med. Visar det sig att även Banarok är bybo, och försvinner pga inaktivitet, så blir nog detta det varulvsspel där det varit allra enklast för skurkarna att vinna. Helt absurdt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
De inaktiva...

Ett litet tips innan jag släpper min söndagsanalys:

Kolla hur Zebulon, Vicotnik och krank har röstat.

Jag tycker mig se ett mönster – de röstar rätt konsekvent på inaktiva. Vilket förstås kan ara en god idé, men också en rätt feg. Kolla speciellt på vad som hände i runda två när pressen på Banarok släpper. Vem blir då nästa måltavla och varför?

Kommentarer?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: De inaktiva...

Basenanji said:
Vilket förstås kan ara en god idé, men också en rätt feg.
Absolut. Jag försöker mest hålla huvudet över ytan den här omgången Varulvsspel, så det blir mycket halvgenomtänkt "bara hoppa på drev".

Jag har försökt hinna med att skriva analyser, men det har inte funnits tid till sådan lyx.

Min magkänsla (som jag inte litar på) dallrar i närheten främst av Vico och Persson, men jag misstänker absolut att det finns minst en varulv bland de tysta nybörjarna. Banarok är inte nybörjare, men ändå tyst; men t.ex Dum Panda spelar jäkligt safe.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Re: De inaktiva...

Okej, krank, nu börjar det hända något.

(Fast just nu tror jag att varuvarna spekulerar i att de ska offra Vimes och börja städa upp spår efter sig)

Utveckla gärna varför Persson skulle vara misstnkt enligt dig?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: De inaktiva...

Basenanji said:
Utveckla gärna varför Persson skulle vara misstnkt enligt dig?
Mest magkänsla, som sagt. Jag har absolut inte haft tid till riktiga analyser, som sagt. Det enda konkreta som dyker upp är just att han kom ut med en så uppenbart praktisk förmåga precis innan han försvann resten av den rundan - vilket gjorde att han räddade sig undan att faktiskt bli utröstad (i princip), samtidigt som det givetvis upptog ett ganska ordentligt utrymme just där. Ett skitpraktiskt, lite för skirpraktiskt, sätt att hålla sig kvar i spel (och samtidigt hålla oss som var kvar upptagna).

Men, just nu utesluter jag inte att jag missat något Persson skrivit som kanske skulle få bort mina misstankar, till exempel. Jag har definitivt inte läst varje inlägg som kommit i tråden.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
SÖNDAGSANALYS 1:3:1

Sammanfattning (del 1 av 2) [det här tar tid!]

Jag misstänker att följande är Banditer:

krank, Zebulon, Vicotnik, Vimes och Dum Panda

Jag ska redogöra för varför jag misstänker dessa nedan. I korthet kan man säga att de har nyttjat lite olika teorier (krank kör tex sitt eget race som vanligt), men att de i huvudsak har använt sig av två strategier hittills:

–Man har förlitat sig på att rösta på inaktiva för att byn inte ska kunna spåra varulvar via senare röstanalyser. Det väcker alltså inga misstankar om man röstar på en inaktiv spelare, eftersom detta är solidariskt med en aktiv by. Å andra sidan är det då helt ok att rösta ut andra bybor: ”Ojdå, var XXX bybo? Tja, han/hon var ju åtminstone inaktiv så då har vi åtminstone blivit av med en sådan…”.

–Man har försökt hålla låg profil genom att posta (lagom) lite och genom att låta bli djupare spekulationer (kolla tex på tripp_traps analys av Vimes snömos: #704449). Det är jättesvårt för en varulv att hitta på mönster – varpå man som varulv drar sig för att skapa mönster/se djupare analyser. Dessutom, ju mindre en varulv skriver, desto mindre har byn att analysera senare. Därför passar det våra varulvar att ”ligga lågt”. Jag trodde innan den hr rundan att varulvarna skulle försöka sprida brus, men de verkar inte ha gjort det.

Några användare är värda att nämna lite kort innan jag går in på analysen:

Banarok
har inte skrivit ETT ENDA INLÄGG den här rundan. Jag hoppas VERKLIGEN att han gör det annars riskerar vi att återigen bli av med två (tre?) bybor. Peppa honom att skriva! Men jag tror inte att han är varulv. Tvärtom tror jag att han kanske har en viktig förmåga som han inte vill outa. Varför detta? Tja, han hintar det här (inlägg #704110):

Banarok said:
”jag höftar till med det men det är seriöst vad jag tror
antingen det eller rätten att skjuta död på någon som tredje faktionen hade i Starwars dvs, du får skjuta ner någon om han eller hon är bandit blir du ostraffad däremot skulle personen vara normal blir du lynchad dvs auto dör.”
Det där låter lite för detaljrikt för att det skulle kunna vara helt taget ur luften

Andersson har skrivit få inlägg (6 st) och låtit bli att rösta. Men överlag får jag ett gott intryck av Andersson. Det är framförallt inlägg #704386, #704387 som grönar Andersson. Ett annat inlägg som talar för att Andersson är grön är när han vill att Vimes ska ge sin version av debaclet mellan solve-Basenanji-Vimes:

Andersson said:
” Bra observerat båda två!

Jag tycker att det krävs förklaringar - av både Basse och Vimes. Det är något lurt i görningen, vid min själ.”
samt
Andersson said:
” Vimes vart är du? Vi behöver dina kommentarer i saken innan vi ger Basenanji de sista riterna.”
Persson är till sist den person som jag tycker har spelat märkligt. Få inlägg (1!) samt ingen röst. Men det finns en grej som Persson har sagt som jag tycker grönar honom mer än något annat och det är när han undrar vilka som dog efter runda ett:
Persson said:
”Hallå. Får man inte veta om de som åker ut är bybor eller bovar?”
Det kan förstås vara riktigt slickt varulvslir, men jag tror inte det, han skrev om det i vrållådan (småprat) också och verkar helt enkelt för ivrig på att få veta hur det gick. Nej, det där grönar honom i mina ögon.


Ok, här kommer nu min analys av runda ett, två och tre. Jag siktar in mig på de jag misstänker just nu. Givetvis ser det här kaxigt ut, att jag vågar gå så här långt i mina analyser och jag kan ju förstås ha fel. Jag har ju inte fått någon information om vilka de andra Stadsborna är, utan får liksom försöka gissa mig till detta.

Det betyder att om jag är på rätt spår kommer varulvarna få en svettig söndag. Just nu tror jag att de fortfarande hoppas på att byn ska ha misstankar mot mig. Tex Zebulon/Vicotnik är ovilliga att släppa sina röster på mig. Så förmodligen kommer vi få läsa något i stil med: ”Titta här då! Basse sa si och så/solve sa si och så!”.

En fråga jag tycker att vi ska återkomma till i sådana fall är varför Vimes röstade på Dum Panda efter att alla hade fått reda på att Dum Panda var BARTENDER!

Varför? Varför vill man ta bort den spelare som man är assistent till? Det kan bara betyda att deras förmågor är rätt oväsentliga, eller att de skiljer sig från mig och solve.
Men om vi i byn kämpar på bra nu under söndagen och måndagen kan vi få fram mycket information. Och om ni tycker att jag sticker ut hakan alldeles för långt: kom med en bättre analys! Kom med motargument! Om jag har fel så är jag bara glad att vi upptäcker dem. Och om vi ställer motkrav på varandra, att presentera djupare analyser, blir det svårare för varulvarna att gömma sig.

Så om någon tänker dissa mig för att jag går för långt här i min söndagsanalys: prestera en egen! Att bara säga att min inte håller räcker inte.

Analys av Dum Panda
Oj, vilket slappt svar han kom med tidigt söndag morgon (05.00). Dessutom händer det inte mycket nu – han har ännu inte sagt något fördjupande om assistentskapet eller, framförallt, om sin/Vimes förmåga.

Men det som är mest skumt med Dum Panda är att han aldrig röstar på mig, trots att han bidrar till att granska mig? Han röstar inte på någon? Skumt.

Ok, nu måste jag sluta, men jag återkommer med mer analys av Zeb, Vic, krank och Dum Panda.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: SÖNDAGSANALYS 1:3:1

Jesus vad mycket text!
Jag hinner bara skumma igenom och rösta.

Att pressa Basse känns som om det inte behövs, karln spottar ur sig åsikter, teorier och listor i ett rasande tempo. Jag pendlar mellan Vimes och Brynolf men jag hänger på Basse för att se vart det leder.
Röst: Brynolf
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Men vad är då min förmåga bra för?

krank said:
Vicotnik said:
Med risk för att detta redan har svarats på. Jag har varit skurk tidigare och då har även skurkarna haft en förmåga. Anledningen till att även skurkarna får förmågor är för att hindra mass outning.
Bekräftat. Den enda gången jag varit skurk och inte haft en "riktig" roll att visa utåt var Gotham, där jag var Jokern och utrustades med en så osannolikt obskyr täckmantel att den liksom inte gick att använda till nånting. iI Feus spel brukar 1) alla ha förmågor och 2) alla ha en "roll" (i det här fallet, yrke) som inte nödvändigtvis är kopplat till vilken gruppering man tillhör.

(Jag tror t.ex inte att skurkarna enbart har roller som "bankrånare" eller "hästtjuv").


En sak kan jag säga. Jag är nästan helt säker på att det finns förmågor i spelet som när de används orsakar trubbel för oss bybor. Om nån känner sig säker på vem som skulle kunna ha en sådan förmåga så får man gärna berätta det för mig =)
Tack för svaren krank och Vicotnik.

Orsaken att jag undrat så mycket om förmågorna är att min egen gudagivna gåva går ut på att jag vet hur många av spelarna som har förmågor.

Kanske är jag trögast i världen, men om även banditerna har förmågor ser jag inget enkelt sätt att använda den kunskapen på något konstruktivt sätt. Alla tips om motsatsen mottages tacksamt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: SÖNDAGSANALYS 1:3:1

Jag gillar din analys. Det är såklart "mer fegspel", men du riktar dig mot såna jag också varit fundersam mot. Dum_Panda, till exempel. Och Vicotnik. Och Vimes. Zebulon har jag inte vågat tycka så mycket om, han har spelat jäkligt hattigt även i tidigare rundor.

Sedan håller jag väl med i din analys av mig, för all del. Jag har varit feg, jag har röstat på inaktiva, och jag har gjort alldeles för lite ordentliga analyser. I efterhand känns det som ett misstag att haka på spelet öht, men jag vill ogärna ge upp det eftersom det skulle råna byn på ännu en bybo, så att säga, utan att någon varulv fick bita i gräset. Vi har tillräckligt stora problem med folk som droppar ändå. Jag vill inte göra en Poseur, helt enkelt. Däremot håller jag givetvis inte med dig om att jag skulle vara skurk, men det vore det ju jäkligt fånigt om jag höll med om å andra sidan.

Jag testar gärna min förmåga, för övrigt. Tar tacksamt emot alla förslag på mål. Just nu är den nämligen helt värdelös för byn, eftersom den liksom bara riktas på måfå. Det är därför jag går ut (mer eller mindre) med den; jag ser inte riktigt att den skulle göra mig till nån prime target för varulvarna direkt, samtidigt som kan själv inte kommer på nåt clever sätt att använda den taktiskt.
 
Top