Nekromanti Western IV på tryck!

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag fick aldrig något mail om att det skickats, bara att det nu tydligen skall vara framme för hämtning.
Att det rör Western är dock bara en kvalificerad gissning, men det kan vara något annat rollspelsrelaterat som gått via RL.
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Fick också ett mail precis att det kommit fram till mitt lokala Statoil :) Fick inte heller något mail om att det hade skickats
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Svensk postgång är som den är ok med tanke på att posten hit jagas av illviliga hillbillies och annat kul så har jag räknat med att få sakerna någon dag senare. Är rädd bara att min mail ätit upp mailet från posten.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Efter att ha tjafsat med tomtarna på DHL har jag äntligen fått mitt mail. De är sanslöst långsamma. Det är ofta strul med dem. Helt jävla obegripligt att de får hållas. Jag ska iväg och jobba men får iaf njuta av känslan av att äntligen ha fått mina kära böcker. Tack Anders & Tove för Western och tack till Jimmy för din service när jag mailade.
?
 

ekofest

Veteran
Joined
2 Apr 2012
Messages
42
Location
Örebro
Så otroligt j**la snyggt!!!! Nivån på detaljnörderi slår allt jag någonsin tidigare sett med hästlängder.
Är så glad för att resultaten av slagen på alla livskrönikor och släktträd kan användas i spel.. Kärlek till Åskfågeln, detta var värt väntan alla gånger!!
 

1897

Veteran
Joined
3 Mar 2010
Messages
38
Location
Stockholm
Så kom äntligen böckerna, men är det bara jag som inte fick med bonusäventyret som utlovades? Men det som kom ser väldigt snyggt ut. Stor skillnad från att läsa en pdf till att bläddra i ett fysiskt exemplar.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
1897;n171564 said:
Så kom äntligen böckerna, men är det bara jag som inte fick med bonusäventyret som utlovades? Men det som kom ser väldigt snyggt ut. Stor skillnad från att läsa en pdf till att bläddra i ett fysiskt exemplar.
Nej ingen har fått det ännu, det kommer i senare leverans! (info från Åskfågelns facebook, tror jag)
 

Huggsnok

Veteran
Joined
7 Jul 2011
Messages
26
Trevligt att äntligen få bläddra i fysiska böcker. Dock måste jag missat något, då jag beställde en extra rollpersonenbok, men den kanske kommer senare... Med andra godsaker. Mycket fina böcker blev det iaf! Kudos. :cool:
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har fått mailet nu :) men det bli för min fru att hämta ut böckerna när jag jobbar. Vad har egentligen DHL för jävla utlämningsställen? Här där jag bor är det tydligen Agnetas Blommor.........Nu kommer jag låta jävligt gammal, men jag gillade när post och liknande kom fram till ens dörr. End rant.

Nu är jag i alla fall glad och vet att när jag kommer hem från jobbet i morgon så är det bara att nörda ned sig i Western!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fick just böckerna, och satan vad imponerad jag är av spelets production values... Western skåpar ut allt annat som någonsin givits ut på svenska rollspelsmarknaden.

Nu hoppas jag reglerna är lika bra. Verkar detaljerat... och det finns bra detaljerat och dåligt detaljerat. Bra detaljerat att det är mycket input, men även mycket output. Lön för mödan. Dåligt detaljerat är mycket input, men lite output. Spel som inte ger så mycket tillbaka.

Vad Western är av det får speltest avgöra. Men jag är positiv.
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Handoutsen som är med i regelboken, är det till introduktionsäventyret eller till kommande bonusäventyret för vi som förbeställde?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
andersb80;n171685 said:
Handoutsen som är med i regelboken, är det till introduktionsäventyret eller till kommande bonusäventyret för vi som förbeställde?
De är till introscenariot i regelboken!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Nu har även jag hållt i de fysiska böckerna (tungt!) så jag kan bekräfta att de finns i verkligheten.

Fina är de oxå
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Arfert;n171645 said:
Fick just böckerna, och satan vad imponerad jag är av spelets production values... Western skåpar ut allt annat som någonsin givits ut på svenska rollspelsmarknaden.

Nu hoppas jag reglerna är lika bra. Verkar detaljerat... och det finns bra detaljerat och dåligt detaljerat. Bra detaljerat att det är mycket input, men även mycket output. Lön för mödan. Dåligt detaljerat är mycket input, men lite output. Spel som inte ger så mycket tillbaka.

Vad Western är av det får speltest avgöra. Men jag är positiv.
Speltest - pah! Bästa utlåtandet gör man på studs. Så här går...

Första regelboken rollpersonen är fylld (till brädden) av tabeller. Men jag får ingen regelöverdospanik, eftersom nästan samtliga bara används vid framslagning och därför inte gör själva spelet långsammare och tabelligare. Det är väldigt mycket info, och jag kan nästan förstå om en friformare ramlar baklänges, men det är alltså inget du behöver lära dig eller komma ihåg, utan bara positivt med hjälp till bakgrundsdetaljer.

Vad gäller speldata (på karaktärsbladet) är Western ett förbehållslöst traditionellt färdighetsbaserat spel av klassisk "more is more" simulationistisk skola. Många färdigheter finns det; inget "slå styrka för allt som har med styrka att göra" tänk här inte!

Western är likt BRP; tweaken är att spelet vare sig är slå under eller slå över, utan du slår T20 + FV och försöker nå så högt som möjligt, helst 30+ för maximal framgång. Slår du 20 på T20 slår du igen; slaget är alltså openended eller exploderade eller vad du vill kalla det. Ditt färdighetsvärde är antalet pluttar i färdigheten ("utbildning" tror jag de kallar det) plus en modifikation baserat på två av de sju grundegenskaperna.

Grundegenskaperna går från 1-20 men viktigare är att de ger en modifikation på -5 till +5. I praktiken cirka noll till plus fem. Varje färdighet modifieras av två grundegenskaper (eller samma fast dubblerat) vilket alltså kan innebära upp till +10 vilket ju är en betydande skjuts mot målet (30).

När man vill skjuta har man två färdigheter per vapen, först en som har med initiativ, skjuta först och hur många handlingar man får; sedan en som har med träffsäkerheten att göra. Min jämförelse blir Coriolis (Järnringens version) som hade en färdighet "Manöver" som bestämde antalet stridshandlingar. Western är alltså ett spel som placerar realism (läs simulationism) över balans. Spelar du en skolfröken utan vapenträning spenderar du helt sonika striderna fastfrusen och långsam medan cowboysarna springer runt och skjuter och har kul. (Billy the kid kan göra fem handlingar, alla först, medan vår skolfröken gör... inget, eftersom hon har fortfarande inte lyckats bryta sig loss från den mentala förlamning som kan drabba alla stridsovana) Lösningen är förvisso enkel (och väldigt amerikansk!): ge skolfröken ett rejält hagelgevär och träning på det! Men värt att nämna.

Skada däremot är i princip slumpmässig (fast grövre vapen gör generellt värre skador) - i detta system kan en träff i bröstkorgen bli mildare än en träff i foten. Det finns regler om att förblöda, drabbas av chock och få infektioner. I verkligheten kan du dö av en skråma i armen eller inte ens märka tre skott i magen. Har inte full koll på om dessa presenteras som tilläggsregler eller är en integrerad del av grundstriden.

Inte nog med att högre FV är bättre, för vart femte steg får du (iallafall i stridsfärdigheter) en bonuseffekt. På FV 10 revolver kanske du lär dig skjuta från höften. På FV 15 tar du sedan en bonus på din stridsvana (för att undvika bli stridsförlamad när nästa strid bryter ut). Vapensnabbhet ger den inte obetydliga effekten av en extra handling per fem steg. Handlingarna används inte bara till att avlossa skott; de är verkligen handlingar fullt ut: du kan springa, kasta dig i skydd, hoppa upp på en häst etc.

Precis som i Coriolis kommer en ärrad revolverman kunna springa rundor kring gröngölingarna - samtidigt som han skjuter ner dem. (Nu kanske det lät som kritik. För Coriolis är det det: jag ser ingen anledning varför en hjälte ska vara femdubbelt mer användbar än en annan. För Western är det nog inget problem i praktiken: fokuset ligger ju trots allt på att vara revolverman. Låt mig dra en Cyberpunk 2020 jämförelse: om en i partyt är Solo är balansen uppfuckad, men om alla i partyt är Solos finns ju inget problem! I Western kan och bör alla börja med grundläggande vapenträning oavsett om du är skolfröken, indianspejare, industrimagnat eller rallare)

För mig är detta old school nostalgi vad gäller regelsystemet, och därför inget problem. Se det så här: jämfört med fantasy finns det inga besvärjelser och inga magiska föremål i Western; att då ha många färdigheter och många stridstweaks blir i någon mån en ersättare vad gäller att differentiera rollpersonerna; att göra dem mekaniskt olika.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag kommer definitivt modda reglerna om det skulle bli av att köra Western för min del. Men det betyder ingenting då det är max 3-4 rollspel jag inte skulle modda innan jag använder det.

Jag hade själv räknat med att det först är expansionsböckerna som skulle ge mig det jag vill ha, men redan grundböckerna är fyllda med settingmaterial. Samt att jag måste hålla med inlägget som tog upp skillnaden mellan PDF och fysisk bok. Jag han bara bläddra i boken i går, men fan vad snyggt det var. Jag njöt av att bläddra och småläsa i den. :grin:
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Hämtade ut böckerna och and streckläst dem från pärm till pärm sen dess. Testkörning sker senare idag eller imorgon med efterföljande utlåtande.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Min fru är nu på DHL utlämningsställe Agnetas Blommor och den där Agneta tycks inte ha en aning vart paketet är... Får inte dessa affärer betalt för att vara DHL ombud? Detta är inte första gången det krånglar när jag ska hämta ut saker hos den där Agneta. Nu ringde min fru och sa att Agneta äntligen hittat paketet så det gjorde mig glad.

Men detta är för mig bara ett ytterligare bevis på att Värmland är Sveriges värsta ställe att bo på, om man inte tycker "syskonkärlek" är som i GoT, då är nog Värmland bäst. Va fan bor jag här för?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Där jag bor ligger närmaste DHL uthämtning långt bort i ett område nästan ingen bor på.
Och som person utan körkort innebär det här att jag måste ta en 20min cykeltur
och jag bor förf*n i en förort till Stockholm.
DHL är F*cking sämst
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Fråga. Var kan jag hitta/ladda ned/skriva ut alla formulären någonstans? Speciellt intresserad av Ryktesformuläret och Formuläret samt korten för jakt och kapplöpning.
 
Top