Nekromanti Werewolf..

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Tja,

enligt mig iallafall så är inte Kult någon hellraiserkopia.

1, vad försöker du säga? att Kults ondska är plastig?
2, Vet du något om Hellraiservärlden eller Kultvärlden överhuvudtaget? (Sett alla filmer/läst Barkers böcker, eller serien som var baserad på filmerna/läst spelet)
3, Jag kan sträcka mig till att säga att man, med lite trixande kan inkorporera lite av Hellraiser i Kult.

//MiDNiGHT.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Ska man..

..tolka det som att ni har en kass SL? /images/icons/laugh.gif
Men en sak måste jag säga om Changeling - det är svårt. Och det är också ett av WoD-spelen som har absolut minst 'onödiga' böcker med värdelös information.

//MiDNiGHT. - som trots allt anser att spelarna inte ska glutta i SL's böcker; det resulterar oftast i ett "men så är det ju inte alls det, Caine var ju faktiskt blah, blah, blah"..
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Ondska av plast!!!!

"I Vampire har jag ofta svårt för hålla mig för skratt när de kommer igång ordentligt"

Vilka "de"? Hur "kommer de igång" egentligen?

"en naturkraft som har skenat iväg.... ????"

Ungefär så, ja - naturkraften för balans och harmoni har muterats, förvandlats till en okontrollerad kraft för förstörelse och korruption. Den vill inte ta över skapelsen - den vill förstöra den helt och hållet. Den är så mäktig att dess ilska, frustration och skräck inför dess fångenskap blir naturkrafter i sin egen rätt som sedan tar fysisk form och ynglar av sig tusentals skräckinjagande varelser. JAG tycker det låter rätt läskigt.

Sen har även Werewolf en del av Vampires personliga skräck - du har ditt party, din flock, dina polare... som också är monster. Du har en tendens att förvandla dig till ett fyra meter hög mordmaskin som framkallar okontrollerade skräckutbrott i nästan alla som ser dig. Ibland blir du så arg att du bara måste slita någon i stycken - vän eller fiende.

Skräck - javisst!!
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Tja,

Man kan väl sträcka sig till att Kult är Hellraiser-inspirerat... men det är inspirerat av mycket annat också. Kedjor och krokar ÄR ett återkommande fenomen i Kult, liksom i Hellraiser (färdigheten "piskor och kedjor"?).

Clive Barker (som jag inte heller har läst) citeras dessutom ivrigt i Kult.

Men att kalla Kult för en Hellraiserkopia är väl att gå lite långt.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ondska av plast!!!!

<I>Du har en tendens att förvandla dig till ett fyra meter hög mordmaskin som framkallar okontrollerade skräckutbrott i nästan alla som ser dig.</I>

Ja jo, antar att man får ge dem lite stilbonus för att de uppfann fyrameters varulvar. (-:

--
Åke
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
jag gillar Werewolf mer än Vampire. Varför? Jag upplever Werewolf som ett mer desperat värld, väldigt lik dagens. Allt är redan försent, miljöförstörning har gjort att världen passerat "the point of no return". Det är en tuffare miljö. Och varulvarna är förutbestämda hjältar som fallit, de har inte försvarat gjorde utan fallit för de onda. Nu finns det endast ett par desperat personer som greppar varje halmstrå för att rädda världen.

Så ser jag på Werewolf. Inte särskilt optimistisk världsyn men werewolf är inte ett särskilt optimistisk spel heller.

/Pär
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
World of *fnutt*Darkness*fnutt*

.ska ju ingå i World of Darkness, men frågan jag ställer mig är "where the **** is the darkness!?".

Det är samma fråga jag ställer mig i alla WoD-spel jag testat (Werewolf, Vampire, Mage)... Chtulhu gör i mina ögon ett mycket bättre jobb både på att vara mörkt och på att vara skrämmande.

Vampire ska ju vara "Personal Horror", gissningsvis något liknande den ångest de stackars vampyrerna känner i Anne Rices böcker. ("åh nej, jag är ett monster... *bita*sluurp*... å nej, jag har dödat igen!, *mmm*smaskens* /images/icons/wink.gif) men jag har bara sett det spelas som hack'n'slay med superhjältar (eh,"skurkar") eller som politiska intriger (mellan superhjä*host*skurkar). Inget mörkt där... Visst, taskigt för människorna att de inte längre är överst i näringskedjan men det gör det ju inte så mycket mörkare för karaktärerna (som utgör den nya toppen).

Mage är inte det minsta mörkt, ens med god vilja... Återigen är det kanske litet jobbigt för människorna att det finns en dold härskande klass men för karaktärer ur den dolda härskande klassen är det ju inget problem... Magi behöver ju inte ens se människor som snacks så de har inte ens någon anledning till ångest.

Werewolf är, som du säger, inte särskilt mörkt. Visst är premissen (att de grundläggande naturkrafterna är obalanserande) kanske en aning nedslående men i spelet verkar detta översättas till "detta är ert party, där borta är skurkarna, buss på"... inte mörkare än star wars...

Jämför detta med t.ex Chtulhu, där människorna är rätt oviktiga i "the big picture" och löper en ständig risk av att bli trampade på av hemska saker bortifrån... Karaktärerna har inger chans att vinna... de kan enbart hoppas lindra skadorna för resten av människorna en aning genom att offra sitt eget liv eller mentala hälsa i en fåfäng kamp. Det är mörkt!

Vill inte såga någons favvo-spel här, men även om de kan vara spelvärda roliga spel så fattar jag inte varför de skulle förtjäna att kallas mörka. Vill någon förklara?
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Werewolf är ett mörkt spel, men det är kanske inte ett skräckrollspel. Världen är körd och det finns inget hopp längre... angående de andra "changing breeds" (Mokole, Ananasi, Bastet m fl) så finns de i så otroligt små mängder, en vanlig varulv vet inte ens om de andra vardjurs-släktena lever fortfarande. Dessutom är de enbart till för de Storytellers som uppskattar dem. Så tycker man inte om dem så är det bara att strunta i dem. Fast det vet ni säkert redan =). Jag tycker om en del av dem (de flesta faktiskt) en del inte (Nuwisha, Bastet). Jag har mina skäl =).

Det WoD spel med mest riktig skräck måste väl vara Hunter där man spelar vanliga människor.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
"finns de i så otroligt små mängder, en vanlig varulv vet inte ens om de andra vardjurs-släktena lever fortfarande"

Men det är väl det som är problemen med de flesta WOD spelen.. det finns så många saker som nämmns så ofta, men hela tiden så står det: "Men det kanske bara är ett rykte" .. Och när man läst om det 45 ggr så tror man inte att det KAN vara ett rykte..

Enligt reglerna i 2nd edition så vet ju inte ens den normale camarilla vampyren om det finns en Sabbat.. Inte heller VAD sabbaten är..

Hmmm?

Det blir lite rörigt när folk som kan ha funnits i 1000år inte har koll på saker och ting.. Man tycker att de borde vara lite mer effektiva än så.. eller?


Det känns som WW försöker skapa någon slags Mystik runt sina spel.. och det kan funka utmärkt om man som spelledare ska spela med ett gäng nybörjare.. Som inte kan Nånting om spelen i fråga..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

Wizball

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
5
Location
Västervik
Re: Ondska av plast!!!!

Reagerade på ditt inlägg, speciellt om KULT. Själv tycker jag att det är en alldeles utmärkt skräckrollspel och visst kan man skratta åt nån som är upphängd på kedjor, det är inte själva vitsen.

När vi brukade spela KULT, hade vi en stämningsfull musik i form av Melek-Ta och en bra SL. Då vart man garanterat rädd. Sen kanske inte KULT är perfekt, men vad är det.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
smärta som väg till upplysning

eller varför inte KULT... har någon förståt varför man skulle bli upplyst av krokar fastnaglade i sitt kött....

Tja... du får väl fråga en fakir hur det fungerar rätt tekniskt men det finns ju folk i vår värld som söker upplysning på det sättet...

En viktig poäng är att man i kult blir mer och mer upplyst ju onormalare man blir... ju längre ens psyke fjärmar sig från "standardmänniskan" desto mer kan man agera utanför "standardvärlden" (illusionen). En rätt intressant idé faktiskt... även om jag ogillar spelet i övrigt.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
WW + Mystik = Misslyckat

Jag tycker att det är bra med rollspel som har en slags mystiskt stämning över sig. Där allt inte är så förklarat och superkorrekt. Bra exempel på detta tycker jag är Gemini. Det vilar verkligen en aura av "mörker" över världsbilden. Även så med Kult.
Men Vampire.... tja.. jag tycker att det är som en Wrestlingmatch (trist och färgglatt). All mystik (som jag tyckte att det fanns lite av i spelets början) har nu drunknat i diverse klankrig, blodslinjer och varelser av allehanda slag.
Säger som Vindhand.. Where is the F***ing darkness?
Ja säg det, säg det.
Nä--- humpff
Urkelburkel
BLAUR

Only dead fish float with the stream.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Tja,

Kult är väl den mest uppenbara Hellraiserklonen som existerar? Åtminstone har både Petersén & Jonsson sagt att främst filmerna var en enormt viktig inspirationskälla...

mvh
Örnie
cenobiter=liktorer
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Mage & Chingelingar

Har magikerna i Mage ingen som helst koppling till vår tids magiska traditioner? Order of Hermes, Verbena, Dreamspeakers, Cult of Ecstacy, Euthanathos då? Eller menar du att inga magiker i Mage brukar trolla fram duvor och kaniner ur hattar eller såga itu damer? I så fall har du ju rätt...

mvh
Örnie
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: WW + Mystik = Misslyckat

Säger som Vindhand.. Where is the F***ing darkness?

Det var and som sade det... jag svor inte /images/icons/wink.gif
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Nä nu..

..Hunter är ett överglamouriserat superhjältespel! Sådetså!
Det måste vara det spel som har MINST skräck i hela WoD..
- däremot finns det en äkta vampyrjägarskräck över tillbehöret 'Hunters Hunted', som släpptes till första (?) Vampire. Iofs är det ganska fult och aningen skabbigt, men iden är god.

Hmm.. Kanske jag tog i litet. Det beror nog på att jag just fick G+ på ett arbete som morsan fick 10p på universitetet för. Jag vet inte. Kanske är det för att jag skriver inlägg till en förrådande och svikande SlaskRåtta..
-du vet, när jag var liten och sköt ohyra på en soptipp, då var det skottpengar på sådana som du.. /images/icons/laugh.gif
Välkommen tillbaka, Slaskis! /images/icons/wink.gif

//MiDNiGHT.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: WW + Mystik = Misslyckat

Jag svor inte heller--
Jag menade

"Where is the Farting Darkness"
Allså: "Var är det fjärtande mörkret"

Utan ett fjärtande mörker så är det ont om mystik.. tänk själv så mycket mer mystiskt och underligt det skulle vara om det ständigt lät omkring dig i mörkret och natten var fylld av uderliga odörer.

Only dead fish float with the stream.
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Nä nu..

Hmm? Motivera!
Ideen till Hunter tR är också god! Va då minst skräck, är det inte skrämmande att omänskliga varelser kontrollerar och förtrycker mänskligheten? Visserligen har Hunter mest "hope" utav spelen, men hopp och skräck utesluter inte varandra. Vampyrjagar skräck? Hunter är inte "Vampyrocentriskt", det finns andra varelser i WoD också. Hunters är ute efter de "monster" som skadar mänskligheten mest... en del vampyrer finns inräknade ibland dem. Fast ca 60-80% av alla varelser Hunters träffar är ju ändå Wraiths och Walking Dead.

Hunter är inga superhjältar, de är lika bräckliga fysiskt sett och drabbas lättare utav sinnessjukdom (ingen överraskning =) ) som/än vanliga människor. Att de har övernaturliga krafter gör dem inte mindre mänskliga. Dessa krafter har de fått och inte utvecklat, som de andra i WoD. En Hunter är lika mycket en människa som en Mage.

SlaskBomben. som inte är en råtta längre.
MidNight, jag sviker, du ljuger - det jämnar ut sig =)

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 
Top