Nekromanti Werewolf..

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Mörker...

ett fjärtande mörker är ju helt klart MYSTISKT :o)

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Mage & Chingelingar

Hyfsade kopplingar finns faktiskt, rätt sköna också. Vad man inte får göra är att låta WW ta överhanden i vad som är rätt och fel. De säger ju själva att deras spel bara är förslag, inte benhårda regler. Reglerna finns, men man behöver inte följa dem.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Ska man..

"...som trots allt anser att spelarna inte ska glutta i SL's böcker; det resulterar oftast i ett "men så är det ju inte alls det, Caine var ju faktiskt blah, blah, blah".."

Ett klassiskt fall av dåliga spelare.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Smaken är som baken.

Själv föredrar jag Vampire framför andra spel. (Ja ni har rätt. Det är inte lika mörkt som Kult om inte SL eftersträvar det) Eftersom det nya blodslinjerna tillkommit har intrigen tätnat ännu mer. Jag står för vad jag säger:
Jag har inte sätt ett spel med så många värdelösa regler som Vampire / Vampire Dark Ages. Jag har inte heller sett ett spel med sådan känsla och stämning. Tyvärr.

Eftersom Dark Ages / Vampire (enligt distrubitörerna iaf.) är de mest säljande spelen på engelska i Sverige efter nya D&D3 så undrar man vart alla spelare tagit vägen? Eller sitter det fortfarande i, det här med att spela Storytelling är mycket finare än vanliga rpg. (vart f*n nu skillnaden ligger?) Jag har träffat många som spelar WoD som tycker att vanliga RPG är larvigt etc.. Skrämmande ?

Wille



Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: World of *fnutt*Darkness*fnutt*

"Det är samma fråga jag ställer mig i alla WoD-spel jag testat (Werewolf, Vampire, Mage)... Chtulhu gör i mina ögon ett mycket bättre jobb både på att vara mörkt och på att vara skrämmande."

Det beror helt på SL.

"Vampire ska ju vara "Personal Horror", gissningsvis något liknande den ångest de stackars vampyrerna känner i Anne Rices böcker. ("åh nej, jag är ett monster... *bita*sluurp*... å nej, jag har dödat igen!, *mmm*smaskens* ) men jag har bara sett det spelas som hack'n'slay med superhjältar (eh,"skurkar") eller som politiska intriger (mellan superhjä*host*skurkar). Inget mörkt där... Visst, taskigt för människorna att de inte längre är överst i näringskedjan men det gör det ju inte så mycket mörkare för karaktärerna (som utgör den nya toppen)."

De politiska intrigerna hör till. Mörkret ligger som sagt på SL:s ansvar.

"Mage är inte det minsta mörkt, ens med god vilja... Återigen är det kanske litet jobbigt för människorna att det finns en dold härskande klass men för karaktärer ur den dolda härskande klassen är det ju inget problem... Magi behöver ju inte ens se människor som snacks så de har inte ens någon anledning till ångest."

Okej, kan du inte hitta ett sätt att göra Mage mörkt så... Om man slaviskt följer beskrivningarna i boken och tar med varje liten del och aspekt så kan man kanske lyckas, men Mage fungerar helt klart som skräckrollspel. (Vi har till och med spelat high fantasy i Mage.)

"Werewolf är, som du säger, inte särskilt mörkt. Visst är premissen (att de grundläggande naturkrafterna är obalanserande) kanske en aning nedslående men i spelet verkar detta översättas till "detta är ert party, där borta är skurkarna, buss på"... inte mörkare än star wars..."

Werewolf kan också bli oerhört mörkt.

"Jämför detta med t.ex Chtulhu, där människorna är rätt oviktiga i "the big picture" och löper en ständig risk av att bli trampade på av hemska saker bortifrån... Karaktärerna har inger chans att vinna... de kan enbart hoppas lindra skadorna för resten av människorna en aning genom att offra sitt eget liv eller mentala hälsa i en fåfäng kamp. Det är mörkt!"

Okej, vad är den principiella skillnaden mellan en oformlig grej från havet och en Nexus Crawler?

"Vill inte såga någons favvo-spel här, men även om de kan vara spelvärda roliga spel så fattar jag inte varför de skulle förtjäna att kallas mörka. Vill någon förklara?"

Du har ju helt glömt "Wraith", spelet som har Ray Bradbury som främsta inspirationskälla tillsammans med Poe och Lovecraft. Det spelet går fanimej inte att göra glatt. Möjligtvis kan man överdosera våldet i det, men det går inte att ta bort den mörka stämningen.

Changeling går visserligen att göra rätt glatt och lyckligt, men man kan lika gärna dra ner det i ett obotligt mörker också.

Jag skall skriva ihop några riktigt mörka äventyr till Vampire, Werewolf, Mage och Changeling så får ni se. Wraith behövs inte, det är redan mörkt så det räcker.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
beside the point...

Det beror helt på SL.

Med den inställningen är det ju inte värt att jämföra spel alls...

Visst kan en bra SL få V:TM, Werewolf och Mage att kännas mörka... men en bra SL kan även få DoD, (gamla) Mutant eller Eon att kännas mörkt och skrämmande så det säger inte så mycket.

De politiska intrigerna hör till. Mörkret ligger som sagt på SL:s ansvar.

Det är det som är problemet... Mörkret blir SLs ansvar för att spelet inte hjälper till så mycket.

Werewolf kan också bli oerhört mörkt.

Det kan västmark också, om man verkligen anstränger sig... Det blir inte ett mörkt spel för det.

Okej, vad är den principiella skillnaden mellan en oformlig grej från havet och en Nexus Crawler?

Om jag visste vad en Nexus Crawler var skulle jag säkert kunna gå in på detaljer men en skillnad är redan uppenbar: Nexus Crawler är välkänd nog för att ha ett eget namn medan den oformliga saken från havet är något okänt, främmande och därför rätt otäckt :)

Wraith och Changeling har jag varken läst eller spelat så jag kan inte uttala mig om dess eventuella mörker...
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: World of *fnutt*Darkness*fnutt*

Vampire är, enligt J. Achilli själv, "Gothic Personal Horror", och för att använda hans ord - "that's gothic, not goth". Ångest inför att döda är alldeles utmärkt drama, men den riktiga skräcken har mera att göra med att du har Besten inom dig - ett djuriskt medvetande inställt på ren förstörelse. Någon håller med andra ord på att ta över din skalle, och i slutändan vinner han alltid.

Det finns egentligen ingenting i Vampire som säger att vampyrer är mäktigare eller "högre i näringskedjan" än människorna. Det är en åsikt som majoriteten av den näst största vampyrsekten besitter (och många Ventrue, fast de aldrig SÄGER det), men den är långt ifrån universell. Vampyrer kanske är mäktigare individuellt, men de är rätt brutalt underlägsna numerärt. Tänk dig att vampyrerna är som myggor som surrar runt människosamhället. Ibland slår de sig ner och dricker blod - oftast kommer de undan med det, men ibland slår människorna tillbaka med fatal utgång. Det här har inte så mycket med SKRÄCK att göra, men det tvingar spelarna att gå försiktigt fram i äventyren - att TÄNKA mer än i många andra rollspel.

Sedan har du de äldre vampyrerna - depraverade individer som efter ett par hundra års existens mer och mer förlorat kontakt med sin mänskliga sida... och vet du vad? Om du lever lika länge som dem kommer du att bli precis likadan. Sedan finns det ÄNNU äldre vampyrer.

"i spelet verkar detta översättas till "detta är ert party, där borta är skurkarna, buss på"..."

Å andra sidan, gäller inte det här för alla rollspel? "Här är ert äventyrargäng/era investigators/er samling polare/er Delta Green-cell/ert coterie/er flock, här har vi någonting som ni vill samarbeta för att göra något åt - sätt igång."
Det är precis lika viktigt i Werewolf som i andra rollspel att ta reda på vilken form motståndet (ex. Wyrmen, Weavern, vampyrer, andra varulvar, etc.) tar och hur man ska gå till väga för att bekämpa den.

Man KAN spela alla spel ljusa eller mörka, men jag anser att White Wolf har gjort ett bra jobb att formulera Vampire och Werewolf som i grunden väldigt mörka spel.
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Det går få werevolf till ett skräck rollspel, men dock inte lika "hemskt" som t.ex. Hunters eller Vampire.

Jag får erkänna att Werevolf kan bli rätt så hack and slashigt, men det går att undvika (beror helt och hållet på spelarna, hade ett gäng spelare i Vampire som sprängde en hel stad kort och gott). Men det går faktiskt.

Id you find you are falling into madness - dive
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Även jag...

...föredrar Vampire framför andra rollspel, men jag tycker att det är ett väldigt mörkt spel.

Blodslinjerna tar ju inte upp särskilt stor plats i dagens Vampire - de får ett uppslag var och en Discipline var i Storytellers Handbook och Storytellers Guide, sedan nämns de nästan inte alls och figurerar ytterst sparsamt i metaplotten. Det var bra så.

Reglerna är omständiga, men flexibla. Vad som retar mig är alla system för olika slag White Wolf envisas med att tillägna så många sidor i sina böcker åt - titta bara på systemet för att förföra i Vampire. Herregud.

Min erfarenhet av Vampire-spelare är rätt inavlad... jag har bara spelat det med sex olika spelare, och jag spelar med fyra av dem än idag. Bortsett från det här forumet och White Wolfs egna forum har jag aldrig diskuterat Vampire med någon annan.

Visste ni förresten att om det bara var upp till Achilli skulle det bara finnas fem klaner?
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: beside the point...

"Okej, vad är den principiella skillnaden mellan en oformlig grej från havet och en Nexus Crawler?

Om jag visste vad en Nexus Crawler var skulle jag säkert kunna gå in på detaljer men en skillnad är redan uppenbar: Nexus Crawler är välkänd nog för att ha ett eget namn medan den oformliga saken från havet är något okänt, främmande och därför rätt otäckt :)"

Den enda egentliga skillnaden är att nexus kryparen har ett VETTIGT namn, medan Lovecrafts kosmiska ondska har ett namn som är minst lika oformligt som monstret själv och som ska på något sätt förstärka mystiken.

Det GÅR fan inte att säga "tekeli-li" så att det låter läskigt.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hum...

två saker:
1: Varför skall man säga dess namn till någon? Om spelarna mot förmodan skulle hitta ett namn på en varelse kommer det sannolikt vara i skriven form och upp till dem själva att uttala. "det står en Nexus Crawler framför er" blir aldrig lika stämningsfullt som en beskrivning av densamma (hur den nu ser ut)...

2: Jag tycker namnen i cthulhu mythos är rätt bra... de må vara tungvrickande men de ger en rätt bra känsla av hur främmande varelserna är...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: World of *fnutt*Darkness*fnutt*

Vampire är, enligt J. Achilli själv, "Gothic Personal Horror", och för att använda hans ord - "that's gothic, not goth". Ångest inför att döda är alldeles utmärkt drama, men den riktiga skräcken har mera att göra med att du har Besten inom dig - ett djuriskt medvetande inställt på ren förstörelse. Någon håller med andra ord på att ta över din skalle, och i slutändan vinner han alltid.

mjo... men det ändrar ju inte det faktum att man är en superhjälte som intrigerar och slåss mot andra superhjältar... eller att "förlora till besten" innebär att man blir mäktigare, kan intrigera hårdare och slåss mer...
Det tråkiga IMHO är att den mörka komponenten, i bästa fall, finns i spelarens huvud, inte i spelvärlden i stort. Dessutom fungerar det bara för en liten delmängd av alla karaktärer. Vampyrer som trivs med det eller inte bryr sig får inga problem eller "personal horror", vad jag märkt...

Jag spelade en varulf i DoD en gång som hade högvis med "gothic personal horror" över att vara ett monster och vara tvungen att äta människor... Detta var ju helt upp till mig som spelare att leva mig in i, spelvärlden gav inget stöd för det... vilket jag inte tycker den gör i Vampire heller. Man kan spela mörkt där, men det är lättare att spela ljust (eller grått).
Jämför med detta med Gemini (dödliga strider, sjukdomar, förlorad värld) eller CoC (övermäktiga motståndare, fåfäng kamp, sanity)... spel där man säkert _kan_ spela "ljust" men det kräver en avsevärd ansträngning.

Det finns egentligen ingenting i Vampire som säger att vampyrer är mäktigare eller "högre i näringskedjan" än människorna.

De jagar och äter människor! Det är rätt exakt vad "högre i näringskedjan innebär...
Med ditt resonemang kan man undra huruvida lejonen är högre i näringskedjan än bufflarna (eller vad de nu äter)... Bufflarna är ju så många fler och skulle om de samarbetade lätt kunna besegra lejonen...

Tänk dig att vampyrerna är som myggor som surrar runt människosamhället. Ibland slår de sig ner och dricker blod.

Ah, men en mygga är en lätt mosbar parasit... det minsta barn kan döda den utan ansträngning... Detta rimmar illa med vampyrernas mängder av superkrafter.

Å andra sidan, gäller inte det här för alla rollspel? "Här är ert äventyrargäng/era investigators/er samling polare/er Delta Green-cell/ert coterie/er flock, här har vi någonting som ni vill samarbeta för att göra något åt - sätt igång."

I cthulhu är det mer "detta är er grupp... ÅH NEJ! Där borta är skurkarna! FLY!"...

Det är precis lika viktigt i Werewolf som i andra rollspel att ta reda på vilken form motståndet (ex. Wyrmen, Weavern, vampyrer, andra varulvar, etc.) tar och hur man ska gå till väga för att bekämpa den.

Nja... ofta funkar råstyrka rätt bra...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,640
Location
Uppsala
Re: WW + Mystik = Misslyckat

...undrar varför jag konsekvent låter bli att köpa några moduler till Vampire :)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: World of *fnutt*Darkness*fnutt*

Sedan har du de äldre vampyrerna - depraverade individer som efter ett par hundra års existens mer och mer förlorat kontakt med sin mänskliga sida... och vet du vad? Om du
lever lika länge som dem kommer du att bli precis likadan.


Jag skulle vilja se en vetenskaplig undersökning på detta,, Om någon 400 årig individ skulle vilja uttala sig.

Only dead fish float with the stream.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: hum...

1. Självklart SÄGER man inte "det står en Nexus Crawler" framför er... alla Nexus Crawlers ser ju trots allt annorlunda ut, så det skulle vara svårt. Men om man nu måste ge ett namn så är det ju bra om det är uttalbart och stämningsfullt istället för någon onämnbar svada.

2. Jag tycker alltså INTE att CoC-namnen är särskilt bra. Jag minns inte riktigt hur, men Abdul al-Azrad är inte ett korrekt arabiskt namn.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: World of *fnutt*Darkness*fnutt*

<I>Om någon 400 årig individ skulle vilja uttala sig.</I>

"Ack nä, det var bättre förr. När jag var barn, då fanns det minsann inga glödlampor. Jag kommer allt ihåg vintern 1769, då var det så mörkt att..."

Om man tycker att mycket långlivade individer nödvändigt måste bli som vampyrer så behöver man väl bara se om Highlander, förresten.

--
Åke
 
Top