Nekromanti Werewolf..

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
..ska ju ingå i World of Darkness, men frågan jag ställer mig är "where the **** is the darkness!?".
Werewolf har i alla de äventyr och episoder jag läst/spelat centrerats kring ett fruktansvärt hack-n'-slashande, istället för den o-så-ohyggliga kampen mot Ondskan (the Wyrm).. Vad jag har upplevt av den är att den duger gott som cannonfodder..
Jamenar, Vampyrer som de är framställda i V:tM - okej, det skulle kunna vara 'realistiskt' (läs: någorlunda trovärdigt), med den ganska måttliga förakomsten av dem (c:a 1:100000) och den diskretion (med viss reservation för Sabbat och andra 'högljudda' klaner) de har.
Wraith:tO - tja, vem vet?
Changeling:tD - Inte omöjligt..
MEN Werewolf!? Med sina Moloke t.ex. (hamnbytande krokodiler eller vise verca, som i Chrinos-form blir nåt dinosaurliknande) eller Arachno-nånting (jättespindlar.. *rysa*).. =(
Nä. Nu var jag kanske lite väl kritisk. Men min poäng ligger i att de inte passar in i WoD. Vad tycker ni? Går det att spela Werewolf som ett WoD-spel?

//MiDNiGHT. Kritisk. Mycket kritisk.
 

Befuzin

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
71
Location
Sundsvall
Varför skulle werewolf INTE gå att använda till WOD ? Handlar inte WOD om just tuffa superkrafter och ond bråd död ?
 

Befuzin

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
71
Location
Sundsvall
Re: Inte..

Tack för att du informerade mig om vad "Hack-n'-slash" är och inte är... =)

Werewolf behöver ju faktiskt inte bara vara en massa våld och skit. Mer personliga äventyr med teman som familj, förlust och det faktum att kriget mot wyrmen inte går särskilt bra är något som iaf jag föredrar...
Men ärligt talat så tycker jag werewolf lite väl lätt kan sluta i slakt hur man än gör...
Ta en titt på werewolf tillbehöret "Project Twilight" det bör kunna ge dig en massa inspiration...
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Hmm..

"Mer personliga äventyr med teman som familj, förlust och det faktum att kriget mot wyrmen inte går särskilt bra" är en sak som jag skulle vilja framgick mer i rollspelet. Något, som jag hade förhoppningen, skulle framgå i W:tA - revised. Tyvärr var inte detta fallet, utan "ärligt talat så tycker jag werewolf lite väl lätt kan sluta i slakt hur man än gör...
"
stämmer in alltför väl =(
'Project Twilight' har jag däremot varit och sniffat på en stund (no pun intended); jag tror nog det kan vara värt en titt..

//MiDNiGHT. - Besviken på WW. Mer än vanligt.
 

Befuzin

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
71
Location
Sundsvall
Re: Hmm..

Det finns ju dock en lösning på "problemet" och det är att man helt enkelt göra precis som man själv vill. Tycker man inte om WW beskrivning av WOD ( jag avskyr WOD ) så vad är det som hindrar än ifrån att klippa å klistra lite ?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tja, jag tycker ALLA WoD-spel är _superhjälterollspel_, så...

Mörkret i de flesta _Vampire_-kampanjer jag sett har antingen varit så... affekterat, eller så har det fått stå tillbaka för antingen A, ultravåld eller B, Dallas-intriger (vilket bägge dera är kul).

Nightowl, som spelade (inte SL:ade, för en gångs skull) Werewolf som "urban fantasy". Med lagoma dosern ultravåld.

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag tycker inte Werewolf passar in speciellt bra. I alla fall inte som de porträtteras av WW. Personligen så har jag inte rollspelet Werewolf the Apocalypse men det jag har sett av det har inte imponerat mig det minsta. Att det dessutom fullkomligt dräller av dem överallt. Världen måste ju vara överbefolkar av olika typer av varulvar och monster (Vampyrer inräknade). Sedan alla dessa varkattor, varbjörnar, varspindlar och snart kommer väl även (om det inte redan finns) varekorrar, som får spelet att kännas som ett kasst fightingspel blandat med djungelboken.
Och om man kollar i Äventyr från WW så är det ALLTID så att det stryker omkring varulvar i skogarna. Det är bara att vänta sig att stöta på någon när man rör sig utanför städerna. Det är helt enkelt för ont om plats i naturen så varulvsamhället är överbefolket.
Nä varulvar har jag skippat helt och hållet i min World of Darkness. Och om det skulle finnas så skulle det vara mer av den klassiska förbannelsen där personen inte har kontroll av sina handlingar efter hamnskiftet.

Ja det är så jag tycker i alla fall.

Only dead fish float with the stream.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
WOD

Jag hade för mig att när de skapade WOD så hade de i åtanke en gotisk värld där själva spelhandlingen var starkt kopplad till intriger och "storytelling".
Men nu har det blivit ett plastigt ja nått.. Bläääää hur som helst. Hela W o D känns som en Wrestlingmatch, trist, färgrann och överdriven så innåt H**vete.
Men visst Befuzin, du har faktiskt helt rätt, W o D är numera action och superkrafter a la powerrangers. Och det är inte så jag vill ha det (och det är inte heller så jag kör).
Det är praktiskt taget värdelöst att köpa någon av deras moduler eftersom de ofta är fulla av skräp och nonsen (specialkrafter och stridstekniker för gargyoler). Nä tänk om Chaosium gjort Vampire *fröjd*.

Only dead fish float with the stream.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Hmm..

Inget,,, självklart så ändrar man spelvärlden..
Men... det är ju skönt om man kan använda sig av de moduler som man köper. Och om man dessutom skall diskutera WoD så är man ju nästintill tvungen att diskutera den officiella versionen om inte annat sägs.
Har svårt för svaret.. "Om du inte gillar det så gör bara om det" i alla fall när det gäller diskussioner.

Only dead fish float with the stream.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
"Att det dessutom fullkomligt dräller av dem överallt. Världen måste ju vara överbefolkar av olika typer av varulvar och monster "
Tja, tittar man på alla spel som WW har (i WoD, alltså..) så kan man ju 'at first glance' är det en hel del 'kryp i skogen', och således kan man ju tycka att folk borde ha insett att "we are not alone" för ganska länge sen.
; men när man tänker efter så är det ju väldigt få som existerar helt och fullt i vår värld..
- to be continued; jag blir utkörd ur datasalen.. /images/icons/mad.gif

//MiDNiGHT. - jävla dubbelbokningar.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
WW har ju med revideringarna av Vampire och Werewolf tagit ett större avstånd till crossover... även om båda spelen utspelas i World of Darkness så har de olika teman och stämningar. T.ex. så talar en del av Vampire Revised om att hjältarnas tid är över, medan det pratas hela tiden om hjältar och hjältedåd i Werewolf. Det är inte paradoxalt, utan ett försök att påpeka skillnaden mellan de två spelen. Olika skräck, helt enkelt - Vampire är "Personal Horror" medan Werewolf är "Savage Horror". Mage och Changeling tycker jag inte passar in i World of Darkness alls.

Så mitt svar måste bli att visst kan man spela Werewolf i World of Darkness - men inte SAMMA World of Darkness som Vampire.

Jag tycker att det finns mer än nog information i grundboken för att spela Wyrmen som mer än bara kanonmat, men jag kan rekommendera Book of the Wyrm för mer information.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Har in läst disclaimern i Werewolf Revised? Jag kan inte citera ord för ord, men det står något i stil med att "There are no such thing as werewolves - if there were we're sure we would've heard of them by now." Kul att se att WW har lite distans den övernaturliga överbefolkningen som råder i deras spel.
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Mage & Chingelingar

Mage och Werewolf konkurerar om samma miljö..... technokratin och pentex som helt separata produkter utan samröre ser väldigt konstigt ut. Desutom måste jag vända mig ett emot ett spel om magiker där man inte har någon som helst koppling till vår världs magiska traditioner.... märkligt...

Chingeling har om man har en bra spelledare och vettiga medspelare det mörkaste och ondaste spelet. Bara där kan man behandla riktigt mörka frågor..... dvs all skit som händer vanliga barn (misshandel,sexuella övergrepp, kidnapningar) samtidigt som verkliga mänskliga vuxnas fallna drömmar kan tas upp (istälet för vampyrernas patet angst)..... men visst det kan ibland vara svårt att se det bortom färgbilderna.....

And
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Ondska av plast!!!!

Mokole är i minna ögon samma skit som vilken bloodline som helst.... helt ointresant och oviktigt... och kanske inte den delen som är intressant när man bedömer ett spel....

Problemet med Werewolf är väll att det i grund och botten är ett fantasy spel... du har de olika klasserna, du har ditt party och så ger du dig utt och slås mot någon form av plast ondska, OHHHH vi förstör sjöarna för att vi kan frukta oss....
Plast ondska är det största problemet med skräck överhuvud taget. I Vampire har jag ofta svårt för hålla mig för skratt när de kommer igång ordentligt eller varför inte KULT... har någon förståt varför man skulle bli upplyst av krokar fastnaglade i sitt kött....
Titta på Teknokration och det blir pinsamt.... werewolf försöker iallafal göra någon form av krystad förklaring.... en naturkraft som har skenat iväg.... ????

Nej själv tycker jag inte att något av WoDs spel platsar att kallas för skräck spel de är helt enkelt inte otäcka alls.....

And, som faktiskt gillar alla WoD spel.....
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Aha!

Det var väl okej att kommentera WoD's partiella plastighet, men att du börjar tumma på Kult - det kan jag bara inte tolerera! /images/icons/wink.gif

Ang. "har någon förståt varför man skulle bli upplyst av krokar fastnaglade i sitt kött...." förstår jag inte riktigt vad du menar; visst är det sant att Kult ibland innehåller grova grafiska beskrivningar, men det du skriver ovan låter som hämtat ur en Hellraiser-film - det är INTE Kult.

//MiDNiGHT. Som gillar iden bakom WoD.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Det är inget fel..

Jag borde väl ha antagit att även Mage och Changeling kunde bli skrämmande med en bra SL. Vår låter oss inte läsa böckerna.

Jag är blott en stackars Vampire-fanatiker.
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Skämtar du med mig...

Kult inte Hellraiser.... HAHAHAHAHAHAHAHA.... ja du mycket skall man få höra... suck.

And
 
Top