Nekromanti Werewolf..

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: World of *fnutt*Darkness*fnutt*

"...där framgår det att han inte dödar "urskiljningslöst" - inte mer än Jesse Custer (seriens huvudperson) gör när han inte gillar folk, iaf."

Vilket är rätt ofta. Jag är begränsad till det jag läst ur den svenska översättningen i Magnum som nu ligger och skräpar i min källare. Jag hade ambitionen att leta upp fortsättningen på engelska någon gång, men det blev liksom aldrig av.

Det är en bra serie, även om den genomsyras av en slags amerikanisk lära att det är rätt att ta lagen i egna händer och att det finns rejält osympatiska människor som verkligen förtjänar att dö.

"...han är en livsnjutare"

Tänk dig hur han ser ut om sådär hundra år till när han har tröttnat på vad livet har att erbjuda honom just nu, vilka fruktansvärda "nöjen" vänder han sig inte till då?

"... en... vampyr som tror att man måste gå runt och bete sig som något ur ett White Wolf-spel"

Det blir svårt, eftersom vampyrerna i Vampire beter sig på så många olika sätt (även om det finns liknande drag). Som arkon Theo Bell säger efter att ha hört sin klansbroder hålla ett dramatiskt tal över sorgen han känner över att behöva lämna över sin stad till Sabbaten:

"Oh fuck off!! You're starting to sound like one of those clove-and-cape neonates."

Han är en underbar källa till citat:

"I'll tell you about the Camarilla. The Ventrue and the Tremere piss on each others shoes and the Toreador admire the color of the stream."

(Det kanske inte är direkt citerat, men ungefär)
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Väldigt gamla rollpersoner

"..det är ungefär lika socialdarwinistiskt utanför alvskogen"

Det beror helt på vilken värld man talar om, egentligen, men "standardfantasy-världen" där "standardalven" rör sig är i allmänhet trevligare än World of Darkness, där spänningarna i vampyrsamhället som byggts upp efter årtusenden av Jyhad ser till att fientlighet vampyrer emellan blir normen.

"...även alver borde ha en kasse instinkter"

Besten är betydligt mer än bara instinkter - den är ond, bråd och död. En vampyr som slukas av den bryr sig inte om att överleva längre. Den är jobbigare att leva med än lite instinkter.

"...borde de förr eller senare deppa ihop på samma sätt som vampyrer."

Vampyrer blir ofta avtrubbade (av att ha sett så mycket död, inklusive en hel del som de själva är orsaken till), gärna cyniska, ofta paranoida och ibland deprimerade. Det finns såklart undantag, men i ett litet antal. Ofta sker att vampyrer som lyckas hålla ovanstående psykologiskt bagage borta dödas av vampyrer som avundas dem för att de har uppnåt något de själva inte lyckades med.

"Det gör de inte, av någon jefla anledning."

Jag anar att du tycker att det är lika märkligt som jag gör. Jag skulle gärna vilja ha en insikt i det alviska psyket, för jag förstår dem inte, men det känns lite OT.

"Inte när varulvarna är ekoterrorister som gärna ser att träden kramas, om nödvändigt under vapenhot."

Det är svårt för vampyrer att vara trädkramare och att tycka om naturen när de blir slitna i bitar så fort de tar en liten skogspromenad. Ja, det finns vampyrer som klarar det, gärna från klan Gangrel, och det hoppar inte fram en varulv ur varje dunge träd. Vad jag menar är att det är svårt att gilla världen när världen inte gillar dig.
 
Top