Nekromanti Werewolf..

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: hum...

<I>Jag minns inte riktigt hur, men Abdul al-Azrad är inte ett korrekt arabiskt namn.</I>

Har för mig att efternamnet var en ren fantasikonstruktion, och "Abdul" är en västerländsk förkortning av "Abdullah" (Guds Tjänare), som araberna själva inte använder.

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: hum...

Självklart SÄGER man inte "det står en Nexus Crawler" framför er... alla Nexus Crawlers ser ju trots allt annorlunda ut, så det skulle vara svårt.

Så vad har man namnet till?

Men om man nu måste ge ett namn så är det ju bra om det är uttalbart och stämningsfullt istället för någon onämnbar svada.

Det beror ju på vad man ser som stämningsfullt... det ligger i CoCs kosmologi att namnen är outtalbara vilket gör det stämningsfullt att vricka sin tunga :)

btw:
Kan någon snälla beskriva en Nexus Crawler så att jag slipper gissa mer... Min nuvarande mentala bild är en åttaarmad cybernetisk sak med larvfötter och giftiga avgaser (a la "toxic avengers" :gremwink:...

Jag minns inte riktigt hur, men Abdul al-Azrad är inte ett korrekt arabiskt namn.

Det är en europifiering av ett arabiskt namn... Peking är inte ett korrekt kinesiskt namn men folk fattar vad man menar trots det :)
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: World of *fnutt*Darkness*fnutt*

"mjo... men det ändrar ju inte det faktum att man är en superhjälte som intrigerar och slåss mot andra superhjältar... eller att "förlora till besten" innebär att man blir mäktigare, kan intrigera hårdare och slåss mer..."

Mjej, inte riktigt. Att förlora till Besten (degenerera till Humanity 0), innebär att rollpersonen oåterkalleligt tas över och förvandlas till en vildsint best utan någon som helst kontroll över sig själv. Han befinner sig i en ständig Frenzy och bryr sig inte ens om sin egen överlevnad. Sådana vampyrer dör oftast efter en natt, då de inte bryr sig om att gömma sig för solen i sina jakter på blod. Exakt hur är en sådan vampyr "mäktigare"?

"Det tråkiga IMHO är att den mörka komponenten, i bästa fall, finns i spelarens huvud, inte i spelvärlden i stort."

Jag tror att du menar att den finns i rollpersonens huvud? Jag skulle inte vilja ha några spelare med Besten i skallen. Den finns iallafall i rollpersonens huvud och i huvudet på alla andra vampyrer runt honom, vilket driver dem och honom till mörka dåd.

"Dessutom fungerar det bara för en liten delmängd av alla karaktärer. Vampyrer som trivs med det eller inte bryr sig får inga problem eller "personal horror", vad jag märkt..."

Jag har hört talas om folk som inte bryr sig så mycket om den personliga skräcken i sina spel, ja, men det är spelledarens ansvar att framföra vad som faktiskt är Vampires centrala konflikt - striden mot Besten, och det finns det många sätt att göra.

"De jagar och äter människor! Det är rätt exakt vad "högre i näringskedjan innebär... Med ditt resonemang kan man undra huruvida lejonen är högre i näringskedjan än bufflarna (eller vad de nu äter)... Bufflarna är ju så många fler och skulle om de samarbetade lätt kunna besegra lejonen..."

Det HÄNDER att bufflar skadar eller dödar lejonen... med den liknelsen kan du se människorna i Vampire som bufflar med ännu större horn, en vilja att samarbeta och ambitionen att ta striden till vampyrerna (om de kände till dem, dvs). Vampyrerna jagar och äter människor - människor jagar och skjuter/pålar/halshugger vampyrer. Vampyrer överlever genom att vara den blodsugande moskiten på buffelns rygg, inte genom att vara lejonet som störtar fram ur buskarna mot buffelns horn.

"Ah, men en mygga är en lätt mosbar parasit... det minsta barn kan döda den utan ansträngning... Detta rimmar illa med vampyrernas mängder av superkrafter."

Ok, jag kanske formulerade mig dåligt. Människan i den liknelsen är inte bara en människa, utan hela människosläktet. Myggorna runt den är individuella vampyrer.

"I cthulhu är det mer "detta är er grupp... ÅH NEJ! Där borta är skurkarna! FLY!"..."

Haha, så sant... men i alla Call of Cthulu-äventyr jag har spelat så anstränger man sig iallafall för att göra någonting åt skurkarna.

"Det är precis lika viktigt i Werewolf som i andra rollspel att ta reda på vilken form motståndet (ex. Wyrmen, Weavern, vampyrer, andra varulvar, etc.) tar och hur man ska gå till väga för att bekämpa den.

Nja... ofta funkar råstyrka rätt bra..."

Ofta behövs det mäktiga talismaner... ofta behövs det ett gäng riter... och ännu oftare behövs det vidare undersökningar för att se efter exakt hur råstyrkan ska tillämpas för att få önskad effekt. Det beror på.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: World of *fnutt*Darkness*fnutt*

Skulle du säga att Russel Nash är en trevlig typ? Han är rätt cynisk och likgiltig inför det mesta. Det BLIR så när man inte kan fästa sig vid någonting och då man verkligen är där och SER att allting är förgängligt.

Ännu värre är det för vampyrer, som måste tillbringa evigheten med Besten och med en evig blodstörst. Efter ett tag så är det svårt att sörja den där människan som ligger död vid dina fötter.

"One does not reach the august state of elder merely by brawling."
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: hum...

"Så vad har man namnet till?"

Det är en samling varelser med liknande krafter, helt enkelt, som har liknande utséende i sin "naturliga form", men som alltså kan anta vilken form de vill.

"Kan någon snälla beskriva en Nexus Crawler så att jag slipper gissa mer... Min nuvarande mentala bild är en åttaarmad cybernetisk sak med larvfötter och giftiga avgaser (a la "toxic avengers" :gremwink:..."

Okay, nu går jag och hämtar bokdjäveln och slår upp den här saken. Känn dig smickrad. :gremsmile: Här är alltså Nexus-kryparens utséende enligt Werewolf Revised:

"In its natural state, a Nexus Crawler appears as a black shimmer in the air, a warbling vibrato drone, a feeling on the skin like fingernails scraped across a blackboard and a miasmic scent reminiscent of a cancerous illness. If necessary, it can manifest in the form of all manner of loathsome and horrifying avatars."

Hur sätter man klorna i en sån sak om den helt enkelt väljer att inte manifestera? Men manifesterad eller ej så bibehåller den sina krafter att förändra och mutera verkligheten (förvandla svett till syra, stål till silver, luft till senapsgas och sådana trevliga saker). Som du kanske kan gissa så är det är en av Wyrmens mäktigaste underhuggare (fast det diskuteras bland varulvar om den ens tillhör Wyrmen, eller ens den här verkligheten).

"Det är en europifiering av ett arabiskt namn... Peking är inte ett korrekt kinesiskt namn men folk fattar vad man menar trots det :)"

Ok, du har också gjort din läxa. Bra. :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: hum...

"In its natural state, a Nexus Crawler appears as a black shimmer in the air, a warbling vibrato drone, a feeling on the skin like fingernails scraped across a blackboard and a miasmic scent reminiscent of a cancerous illness. If necessary, it can manifest in the form of all manner of loathsome and horrifying avatars."

Jag skulle säga att varelsen är coolare än sitt namn... Crawler låter så... larvigt /images/icons/wink.gif
Nexus Shadow hade varit bättre :gremsmile:

Den skulle f.ö. passa rätt bra in i cthulhu imo...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: World of *fnutt*Darkness*fnutt*

Att förlora till Besten (degenerera till Humanity 0), innebär att rollpersonen oåterkalleligt tas över och förvandlas till en vildsint best utan någon som helst kontroll över sig själv.

Oki, det visste jag inte (har bara spelat, inte SL-at)... det är ju bra men det tar ett tag att förlora sina humanity och man är ju inte precis dömd att misslyckas som i CoC... Man har snarare bra chanser att leva längre och vara mäktigare än vad man skulle gjort som människa :)

Jag tror att du menar att den finns i rollpersonens huvud? Jag skulle inte vilja ha några spelare med Besten i skallen.

Eftersom rollspersonen är en samling idéer i spelarens huvud så är det ju inte helt fel att säga att konflikten finns där. Det är spelaren som väljer om han skall bry sig eller inte :)

Det är väldigt lätt att göra en karaktär som inte deppar ihop av att vara vampyr utan snarare försöker göra det bästa av situationen (ex.v: Lestat). På vilket sätt är det mörkt för en dylik karaktär? Eller är en sådan karaktär "Dålig"?

I cthulhu kan man på samma sätt göra en modig, konfrontera-allt-ont-med-våld-karaktär men spelet kommer tillse att denna karaktär blir skraj, död eller båda delarna. Det är vad jag menar med att systemet ger stöd för den avsedda spelstilen...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: World of *fnutt*Darkness*fnutt*

Man behöver ju inte äta upp dem... man kan väl småsnutta litegrann /images/icons/smile.gif
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: World of *fnutt*Darkness*fnutt*

Jo, man kan ju försöka, men det är kanske lite som att försöka att bara småsnutta lite grann på en iskall coca-cola i stekhet värme efter att ha joggat ett par kilometer.

Eller att "bara småsnutta" lite på en heroinspruta när man har provat så många gånger förut. Errr... inte för att jag vet hur det känns. :)
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: World of *fnutt*Darkness*fnutt*

"Eftersom rollspersonen är en samling idéer i spelarens huvud så är det ju inte helt fel att säga att konflikten finns där. Det är spelaren som väljer om han skall bry sig eller inte :)"

Det är upp till Storytellern om spelaren han ska göra några Conscience-slag eller inte, precis som det är upp till Keepern om han ska göra några Sanity-slag eller inte.

"Det är väldigt lätt att göra en karaktär som inte deppar ihop av att vara vampyr utan snarare försöker göra det bästa av situationen (ex.v: Lestat). På vilket sätt är det mörkt för en dylik karaktär? Eller är en sådan karaktär "Dålig"?"

En sådan karaktär kanske inte bryr sig så mycket om vem han dödar, men han bryr sig om förlusten av kontroll när han går Frenzy och när han upptäcker att hans hjärna börjar tas över. En sådan karaktär är absolut inte FEL (man måste inte spela mano-depressivt depp-mongo, inte ens i Vampire) men han närmar sig konflikten på ett annorlunda sätt. Ånger är dessutom inte den enda mänskliga känslan man kan använda sig av för att hålla Besten borta - ambition och heder är två andra populära exempel. Fast en vampyr fullständigt utan skrupler kommer inte att leva så länge, ja. Samtidigt MÅSTE man släppa lite på sina skrupler för att överleva i World of Darkness - en intressant paradox. Om inte annat är det en bra anledning för spelarna att göra karaktärer som INTE skulle göra vad som helst för att uppnå sina mål.
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: hum... ganska OT

"Jag minns inte riktigt hur, men Abdul al-Azrad är inte ett korrekt arabiskt namn."

Det är en europifiering av ett arabiskt namn... Peking är inte ett korrekt kinesiskt namn men folk fattar vad man menar trots det :gremsmile:


Nja, snarare en missuppfattning. Det är snarare så att "Abd al-" (ung. "dyrkare/slav till..") populärt i Europa har skrivits som "Abdul". "Abdul al-" blir därför bara nonsens. Resten av namnet, som enligt Lovecraft var "Hazred", kan inte heller stämma, eftersom hazred inte är ett arabiskt ord. I Chaosiums tolkning blir det därför "Azrad" vilket i sammanhanget kan översättas till "stryparen/förtäraren".

Ang. Peking så kan man undra vad som menas med ett korrekt kinesiskt namn, när det inte är skrivet på ett kinesiskt språk. Dock skulle jag tro att just "Peking" är romaniserat med Wade-Giles-systemet, vilket inte är godkänt av kinesiska staten. Med det godkända yin-pin-systemet blir det däremot "Bejing" vilket då får ses som så korrekt det kan bli med latinska bokstäver.
 
Joined
30 Oct 2000
Messages
8
Re: beside the point...

>>Det beror helt på SL.

>Med den inställningen är det ju inte värt att jämföra spel alls...

Det var en mycket sund och bra inställning. Rollspel ska inte jämföras med varandra (enligt mig).

Krister M. Michl
Freelance Writer
Co-Author: Book of Lost Houses (White Wolf Game Studios)
 
Joined
30 Oct 2000
Messages
8
Re: Det är inget fel..

>Jag borde väl ha antagit att även Mage och Changeling kunde bli skrämmande med en bra SL. Vår låter oss inte läsa böckerna.<

Elak spelledare :)Låt de stackars spelarna läsa böckerna så de får upp ögonen för dessa spel. Speciellt då Changeling...*ondskefullt flin*.

Okej då! Jag erkänner. Jag är lite partisk när det gäller att skaffa fler svenskar till det spelet... man kan lätt få den tendensen när man arbetar med det ibland.

Krister M. Michl
Freelance Writer
Co-Author: Book of Lost Houses (White Wolf Game Studios)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Väldigt gamla rollpersoner

För att inte tillföra särskilt mycket till diskussionen, men...

...tja, är jag den enda som över huvud taget lagt märke till att alver i allmänhet (dvs även i Tolkiens böcker, rollspel i största allmänhet, och flertalet andra ställen, även om det naturligtvis finns undantag som Catastrophia och Eon) brukar vara några tusen år gamla, och är varken deppiga, cyniska, omänskliga eller depraverade. Tvärtom brukar de framställas som glada, trevliga, goda, snälla, trädkramande, ansvarstagande... ungefär precis det som vampyrer inte är.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: World of *fnutt*Darkness*fnutt*

Om man tycker att vampyrer nödvändigtvis måste bli som vampyrer är det väl bara att se på Cassidy i "Preacher"!
:-D

Nightowl, Cassidy-dyrkare

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: World of *fnutt*Darkness*fnutt*

Han är vad, hundra år gammal ungefär? Ingen äldste direkt, men närapå. Även om Cassidy har ett sinne för humor så är han inte riktigt någon sympatisk person - förvisso ser man honom sällan äta men det är mest bara utav respekt för hans gode vän. Dock görs det många antydningar om hans ganska slafsiga matvanor där han tydligen dödar urskiljningslöst.

"Nightowl, Cassidy-dyrkare"

Däremot ÄR han vansinnigt tuff. :gremsmile: Kalla mig hädare, men jag var närapå att spela en Brujah baserad på honom en gång. Jag säger närapå, kampanjen gick om intet...
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Väldigt gamla rollpersoner

Jag trodde väl att de glada, odödliga alverna skulle komma fram förr eller senare.

Det är lite samma sak som "Highlanders" (eller vad säger man? odödliga?) - alver (jag menar då "standardalven", med undantag som Eon, "Catastrophia" och Gondica) slipper uthärda evigheten med Besten inom sig och i vampyrsamhällets social-Darwinistiska värld. De flesta vampyr-Äldsten blir med tiden sådana depraverade monster helt enkelt som en produkt av sin omvärld, den mörka och brutala World of Darkness. Arv och miljö, alltså - Kains arv, World of Darkness-miljön.

Det är svårt att vara trädkramare när varulvar lurar bakom träden.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: World of *fnutt*Darkness*fnutt*

Tja, angående hans matvanor, så finns det ett avsnitt - inte på svenska, och nu har glömt vad det hetter på engelska bara för det - där han stöter på en _annan_ vampyr som tror att man måste gå runt och bete sig som något ur ett White Wolf-spel, och där framgår det att han inte dödar "urskiljningslöst" - inte mer än Jesse Custer (seriens huvudperson) gör när han inte gillar folk, iaf. :)I det avsnittet - en flashback - och i det följande, stöter man också på ett gäng ytterst fjantiga vampyr-wannabees ("Låter som ett grupprunk, tycker jag." tycker hjältens flickvän när deras ledare yberdramatiskt beskríver dem.)

Och visst är han osympatisk, men han har allt annat än ångest över sig själv, han är en livsnjutare. Och FINNS det några sympatiska personer över huvud taget i Preacher? :)

Nightowl, tycker Preacher är det bästa som hänt en viss seriegenre sedan Alan Moore's Swamp Thing. Fast den serie historier där Etrigan försökte bli USA:s president kommer nästan i närheten (fast tyvärr har jag glömt vílka som skrev och ritade den)...

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Väldigt gamla rollpersoner

"Det är lite samma sak som "Highlanders" (eller vad säger man? odödliga?) - alver [snippeti slipper uthärda evigheten med Besten inom sig och i vampyrsamhällets social-Darwinistiska värld."

Bara så länge man inte går för djupt på psykologi. Med tanke på att det är ungefär lika socialdarwinistiskt utanför alvskogen (och alla alvrollpersoner hamnar där, förr eller senare) och att även alver borde ha en kasse instinkter så borde de förr eller senare deppa ihop på samma sätt som vampyrer. Det gör de inte, av någon jefla anledning.

"Det är svårt att vara trädkramare när varulvar lurar bakom träden."

Inte när varulvarna är ekoterrorister som gärna ser att träden kramas, om nödvändigt under vapenhot.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top